Kontrast og "halo" effekten på BG 808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kontrast og "halo" effekten på BG 808s

Etter at jeg har byttet til BG 808s har jeg begynt å legge merke til den såkalte "halo" effekten, lys ring rundt lyse objekter på mørk bakgrund. Kan ikke å huske at jeg la merke til dette på min gamle BD800...(var kanskje mindre kresen da) Er "halo" effekten et vanlig problem på BG808s? Syntes det ødelegger mye av kontrasten, føler at bilde blir litt utvasket når det er både mørke og lyse partier i bilde. Er det noe man kan gjøre for å dempe dette? Jeg vet at veskekobling av linsene eliminerer vekk dette problemet, er det mulig å få veskekoblet en BG808s og hvor mye ville det eventuelt ha kostet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett denne halo-effekten i mindre eller verre grad på 808s projectorer. På de aller fleste har det vært så lite at det ikke har vært noe problem, men jeg har hatt enkelte det har vært ganske synlig på. Er ikke sikker på hva som er årsaken. Det er ikke mangel på liquid-coupling som er hovedårsaken til dette. Har lest fra andre som mener at det er visse komponenter som har forårsaket dette, og disse er blitt skiftet ut på senere modeller. Uansett så ville jeg ha sjekket G2, og sett om det hjelper.

Air-coupled projectorer vil alltid ha litt halo-effekt. HD8B-linsene er ganske gamle, og jeg mistenker dem til å være verre på dette området enn f.eks. HD144/145.

Har Nec XG85 som er 8" EMF projector med HD144 linser, og kan ikke registrere noe halo-effekt på denne.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er produsert i desember 98 er dette en av de senere modeller?
    Jeg kan se "halo" effekten uten linsene på,når jeg kikker inn på bilderøret, så det er vel ikke de som er hoved problemet da vel?
    Er det mulig å få tak i HD 144/145 linser som er fargefiltra brukt og eventuelt hvor mye må jeg gi for disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, desember 1998 er nok en av de siste solgte i Norge. Det kan være andre årsaker som kabler, termineringer og uriktig signal-nivå.

HD144 er ganske lett å få tak. Problemet er å feste de til 808s'en. Da må man nok inneha en del håndverksmessige ferdigheter, men det er fullt mulig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du eventuelt hvor man får tak i HD144 linser? Hva må enn regne med å betale for disse? Og er HD144 linser fargefiltra?
    Jeg får ta en titt på G2 også.
    Jeg trodde at "halo" effekten kom av refraksjonen mellom glass luft og glassplata som holder kjøleveska på plass. Forskjellen i brytnings indexen gjør at det lyset som treffer overgangen mellom glass og luft over en vis skråvinkel blir reflektert tilbake på fosforet og lyser opp de mørke områdene, slik som på det vedlagte bilde:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD144 finner du inimellom på Ebay. Jeg har ett ekstra sett liggende, og de er fargefiltrerte. Jeg selger de ikke for under 3k. De kan nok skaffes rimeligere på Ebay.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Jeg trodde at "halo" effekten kom av refraksjonen mellom glass luft og glassplata som holder kjøleveska på plass. Forskjellen i brytnings indexen gjør at det lyset som treffer overgangen mellom glass og luft over en vis skråvinkel blir reflektert tilbake på fosforet og lyser opp de mørke områdene, slik som på det vedlagte bilde:
    Dette virker jo veldig sannsynlig. Men er det noe å gjøre med dette da?

Kjell

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her beveger jeg meg på tynn is, men tror at både spenning og astigmasjon utover det som er tiltenkt kan forverre dette slik at man får brytningsvinkler som ikke er optimale.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Jeg kan høre det krakker under deg Per Johnny!! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....jeg kan heldigvis svømme, håper bare noen redder meg før jeg fryser ihjel!!!!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skulle jeg i gang med å stille G2 på 808s'en min....
    Ligger diodene på en av kort modulene som ligger i bakerste kammer eller ligger de ved rørene? Kan man bruke den med 50% brightnes teknikken for å stille G2 på 808s'en? For når jeg har innstillingen på 50 så er rastere ganske lyst. Skal G2 være likt for alle kilder( jeg regner med det, men spør for å være sikker). Når jeg kjører kontrsten og brightnes helt til null og kikker inn i linsene ser jeg det lyser fra bunden av bilderørene, det er også noe som der ut som lysstråler oppover på røret. Det så jeg ikke på min gamle BD800. Er det noe som er galt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Entre service meny og G2.Hva du har i brighness og kontrast spiller ingen trille,projektoren vil gi deg et svart bilde(med grønn tekst)På en gr808s sitter dioden på selve forsterkeren på rørhalsen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får se på G2 litt seinere, men hva med det lyset jeg ser i bånd av bilderørene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    antagelig tilbakeløp/abl krets.Ingenting å bry seg om vil jeg tro.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var jeg endelig i gang med G2 innstillingene. Når jeg gikk inn på G2 i service menyen, lyste alle tre diodene, så her må det stilles litt på potmeterene. Men det jeg lurer på er om det er de tre store potmeterene som ligger på et eget kort under Kjøleribba på venstre side?
    Her er et bilde av dem:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff da, dumme meg ops: Klarte selvfølgelig ikke å vente på bekreftelse fra dere proffe, at disse potmeterene var riktige. Utolmodigheten tok helt overhånd og jeg begynte å stille i tro om at det var G2 jeg stilte på.... Men jeg fikk jo fort en stygg følelse av at jeg hadde tatt fullstendig feil. Etter å ha fundert litt skjønte jeg at jeg hadde stilt på horisontal bredde(stemmer ikke det?) Håper jeg ikke har gjort noe skade på prosjektoren, for når jeg tok opp skrujernet fra potmetere var det glovarmt...... Hva kommer det av?
    Men mitt spørsmål er da, Hvor ligger G2 potmeterene da? Bilde i Intallasjons manualen jeg brukte var tydligvis ubrukelig, var nesten helt sort. Er det de potmeterene som sitter på det kortet med alle lysdiodene sammen med høyspennings delen på høyre side?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er horisontal linjaritet du har stilt på.Dette er spoler slik at du må unngå å bruke magnetiske/jern ting oppi her.Resultatet blir stor strøm og varme.G2 er tre fargede 15 turns potmetere på motsatt side;på kortet med lysdioder;litt nedsenket fra overflate plan.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var G2 innstilt.. Det var ikke så mye jeg trengte å stille før diodene slukket. Halo effekten forsvant kanskje noe, men er fortsatt ganske tydlige. Jeg har også tatt vekk det røde fargefiltere nå, klarte ikke å leve me at smittet rødt lagt ut på det sorte. Så kommer kanskje et dumt spørsmål til... Kan man se om astigmasjonen er ok ved å se på nokia test bilde med prikker?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta det opp i en ny tråd!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det? Snakker jo fortsatt om hva som kan gjøres for å minske halo effekten. Mente du ny tråd om astigmasjonen Jan Erik?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •