Kontrast og "halo" effekten på BG 808s - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager ,men dette minner meg litt om en runde man hadde med philips pixelplus tver.Folk ser etter feil i bildet uten at det egentlig er noe feil der.Jeg tror folk bare må akseptere at sålenge man har den tv standarden man har så vil det alltid bli artifekter i forskjellig grad på bildet i forhold til "reallife"Nyt kinoen i stedenfor å lete etter feil!!
    En annen ting er selvsagt om projektoren kan tunes til en bedre performance.Og det kan være tilfelle her.Så tilbake til spørsmålet;astigmatisme justering er gitt en ganske god forklaring på lengere opp.Selvsagt kan du bruke dottene fra en annen kilde til å stille in astigmasjon selv om jeg ikke ser helt poenget.Du bør også tenke på at det er en elektrisk astigmasjon i service menyen i et x antall felter utenfor mitden. Er det forresten synlig på alle tre fargene?er kontrasten for høyt stilt?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett Jan Erik, når man har denne hobbyen har det kanskje lett for at man kan bli litt for kresen. Tror det er synelig på alle tre fargene, halo effekten er i hvertfal hvit rundt f.eks muspila på svart bakgrunn. Men kan jo sjekke om det stemmer seinere. Kontrasten står på 60.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halo? har du skygger eller er det på begge siden av objektene ?

Tenker bare på at du har en dårlig kabel, dette er jo analoge signaler. Er dette noe å tenke på her, BullFire?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "halo" er lysringer rundt lyse objekter på mørk bakgrunn, som f.eks muspeker i windows på svart bakgrunn. Dette ødelegger kontrasten. Det er ikke en skygge.

Newcomer tomriis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har aldri sett dette på min BG808s!

Det er mange som snakker om denne HALO effekten. Har aldri sett dette på min Barcographics 808s! Har sett mange i mitt miljø som har sånne prosjektorer, men har aldri lagt merke til det. Jo, jeg er sykt kresen!!! Kan det være HPTC som ikke er korrekt kalibrert som gjør denne effekten også?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så sikker på om det er htpcen, får den samme effekten på dvd spilleren min også.Venter nå på radeon kortet, muligens det forbedrer bilde litt Jeg har kun sett mine egene crt projektorer i aksjon og kunne gjerne tenkt meg å sett en som "ikke" har så utpreget halo effekt. Jeg hadde en barco data 800 før, og tenkte ikke så mye over halo effekten på den.
    Men det er jo litt merkelig da, du har jo en helt lik maskin som meg og legger ikke merke til halo effekten i det hele tatt. :?
    Skal få byttet bilderør etterhvert, og vis jeg får videosystem til å gjøre jobben, så stiller de vel inn astig og dvs andre innstillinger så godt som perfekt håper jeg

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Er ikke så sikker på om det er htpcen, får den samme effekten på dvd spilleren min også.Venter nå på radeon kortet, muligens det forbedrer bilde litt Jeg har kun sett mine egene crt projektorer i aksjon og kunne gjerne tenkt meg å sett en som "ikke" har så utpreget halo effekt. Jeg hadde en barco data 800 før, og tenkte ikke så mye over halo effekten på den.
    Men det er jo litt merkelig da, du har jo en helt lik maskin som meg og legger ikke merke til halo effekten i det hele tatt. :?
    Skal få byttet bilderør etterhvert, og vis jeg får videosystem til å gjøre jobben, så stiller de vel inn astig og dvs andre innstillinger så godt som perfekt håper jeg
    Vel, en kammerat av meg har akkurat samme problemstillingen som du. Han hadde en BarcoData 800, og var igrunnen veldig fornøyd med bildet fra den. Så skulle han oppgradere til 808s, og fikk problemer med halo, som vi ikke kan huske å ha sett så mye av på 800'ern. Så det er helt tydelig at det er noe med 808s som gjør at Haloen blir mer tydelig. Jeg har en teori om at 808s'ern er noe mer lyssterk enn 800'ern, og derfor vil haloen på 808s'ern bli mer tydelig da det går mer lys gjennom rørene. På 800'ern så var den satt til økonomi-modus, og var nok derfor vesentlig mindre lyssterk enn 808s'ern. Vi har bare testet med en HTPC med et Radeon 7200 kort, har ikke testet med en egen DVD spillerer. G2 har vi ikke turt å stille på enda, bør vel bli neste steg for å optimalisere prosjektøren. Kablene til 808s'ern er vel heller ikke av topp kvalitet, skal bestille nye kabler (VGA->inngang 3/9-pins "EGA") fra video-system så snart han får råd.

Vi plukket også ut fargefilteret som stod i, da det var plagsomt å se det sorte bli rødt i spesielle scener. (Hva er poenget med godt sortnivå hvis sort ikke blir sort...)

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Har aldri sett dette på min BG808s!

Sitat Opprinnelig postet av tomriis
    Det er mange som snakker om denne HALO effekten. Har aldri sett dette på min Barcographics 808s! Har sett mange i mitt miljø som har sånne prosjektorer, men har aldri lagt merke til det. Jo, jeg er sykt kresen!!! Kan det være HPTC som ikke er korrekt kalibrert som gjør denne effekten også?
    Du må finne et test-bilde med en stor svart overflate, og et relativt lyssterkt parti ved siden av. Du kan f.eks. bruke live-konserter, de har ofte kraftige lyskastere på hovedpersonen, og dønn svart bakgrunn. Det kjipe er at hvis du ikke vet hvordan det *skal* se ut, så kan en fort tro at halo effekten faktisk skal være der..

Du finner også en veldig fin sammenligning av halo-effekt ved å se på screen-shottene i denne tråden:

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...r=asc&start=30

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    G2 har vi ikke turt å stille på enda, bør vel bli neste steg for å optimalisere prosjektøren. Kablene til 808s'ern er vel heller ikke av topp kvalitet, skal bestille nye kabler (VGA->inngang 3/9-pins "EGA") fra video-system så snart han får råd.
    Det er veldig lett å stille inn g2 på 808s maskina(selv om jeg klarte å drite meg ut skikkelig først ops: :shock: ) Når det gjelder kabel, så har jeg også tenkt å bytte, og da til en belden 7712A som er en samling av fem 1694A kabler(rg6) skikkelig feit sak... Muligens jeg går for en minicoax kabel vis jeg skal kjøre vga til port3, kabelen heter belden 1522A. Tror ikke cat6ftp kabelen min er det mest ideelle...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen viktig oppgradering for Barco Graphics 808s er svart stoff på veggene rundt lerretet, og i taket. Gjorde mye for å øke "3D"-effekten. Mye som tyder på at kabelen som vi bruker på den prosjektøren ikke er bra nok, da den har problemer med å få overført "blacker-than-black" med mindre vi øker brightness-settingen på datamaskina. Ny kabel er på vei fra Video-system, skal bli spennende å se om det gjør at sort blir enda litt bedre.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er veldig enig om at svart stoff øker sortnivået.. Har selv en del sort stoff rundt lerretet og nå er også hele taket mitt sort Venter nå på radeon kortet, som jeg får i morgen eller på mandag. Og ny belden kabel blir bestilt på mandag tror jeg.
    Hvor lang og hvor dyr ble kabelen fra videosystem da? Vet du hva slags kabel de bruker, en minicoax eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arbeidet hardt med oppsett av en BG808s igår. Ble satt opp i ett rom med sort-filt på sider og i tak. Kilde var DVHS HD 1080i. Plasserte projector ca. 5% nærmære enn spesifikasjon for å utnytte billedrør maskimalt. Dette ga veldig bra resultat i skarphet. Reduserte CutOff og Gain for å drive projectoren litt snillere. Dette ga fortsatt ca. 12 foot-lambert på ett 210cm bredt lerret med en contrast på 45. Det ble ikke brukt farge-filter.

Resultat ble ekstremt på både ansi-kontrast og detaljer i mørke partier ble svært mye bedre enn vanlig. Så igjennom Blow og True Lies i HD, og kan ikke huske å ha sett dem bedre enn dette(unntatt på BG1209s). Spesielt kontrast og dybde i scener med høy APL ble bedre enn jeg har sett tidligere, dette er ett område der nyere DLP-projectorer ofte har sin styrke.

For fargefiltrering, så skal jeg prøve å tilpasse ett sett med HD144 linser.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende Per Johnny, høres veldig bra ut Kunne du legge merke til noe særlig med holo? Kjører selv projektoren litt nærmere enn anbefalt(mest på grunn av plass problem) Hvor stor sikkerhetsmargin til kanten av fosforet, fikk du på BG808s maskina?
    Håper du skriver litt om erfaringene med hd144 linsene vis du får testet disse, har vurdert å anskaffe noen selv, men har hvert litt usikker på om de er store nok( festene må selvfølgelig endres). Det burde jo gå, kjører ikke nec xg 75,85 og 110 uten lc med samme størrelse på bilderør som BG808s?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes det var svært lite Holo-effekt sammenlignet med det beste jeg har sett tidligere - ikke så langt unna en veltrimmet LC-modell.

Vil få laget en adapter-plate for HD144 linsene. HD144/145 brukes sammen med 8" billedrør på andre projectorer, så det er ikke noe problem.

Med 16:9 så er avstanden til kanten av billedrør OK, men den blir svært liten med ett 4:3 signal i full størrelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde med rosco-filter igår, det ble lagt helt inne på det røde billedrøret.

Resultat:

Positivt: Rød primærfarge blir mye bedre, det blir også en del komplementære farger, spesielt gult. Hudfarger blir også mer naturlige.

Negativt: Omtrent 5% dårligere fokus på rødt. En lett smitting av rødt, sees lett i mørke scener, f.eks. Moulin Rouge, der du ser de mørke dressene bli litt rødere enn det de burde være. Kontrast i scener med høy APL blir også litt dårligere.

Konklusjon: Du vinner mindre enn det du taper med dette.

Har bestilt HD8-linser fra 3M med ordentlig farge-filtering. For rødt og grønnt kommer det på 13.5k. Prøvde å bruke ett sett med HD144 linser, men de må monteres mye nærmere enn HD8 linsene, noe som hadde krevd en fullstendig ombygging av 808s'en.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig i at rosco filtere ikke er så bra som mange skal ha det til. Har selv valgt å ikke bruke det på det grønne røret + at jeg har lagt det røde på utsiden av linsen. Hvor mye er det snakk om at hd144 linsa skal nærmere da? Syntes prisen for hd8 linsene var rimelig stiv, men optikk er dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Syntes prisen for hd8 linsene var rimelig stiv, men optikk er dyrt."

Ja, det er synd man må kjøpe en hel linse, det har jo man fra før. For ett par år siden kunne man kjøpe kun farge-filteret løst, som så kunne monteres i den eksisterende linsen. De kostet da 100 dollars. Faen, at man ikke var mer klarsynt på den tiden og kjøpte ett lite lager.

Nå må man bare betale det det koster, i denne leken holder det ikke med halvgjort, skal man ha ett bra resultat så må man gjøre helt riktig.

PS! Fullpris fra forhandler er ca. 26-27k.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk mye bedre resultat med begge fargefiltrene da jeg la dem på utsiden. Mye mindre smitting. Jeg har dem begge på og syns jeg vinner mer enn jeg taper på det (men det er riktignok en primitiv 808, ikke en 808s).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •