CRT og bakprojeksjon? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er klar over det, men den linken som ble referert til ( http://archive.avsforum.com/avs-vb/s...hreadid=410825 ) mente denne duken ikke var optimal. Jeg fikk svar igjen fra Nortelco, de sa det ikke var Dalite, men ett annet merke. Han skulle skaffe meg modellbetegnelsen på den.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra Avsforum:

My screen is 85x 48, the Rose Brand screen ( http://www.rosebrand.com/ ) cost less than $70 including shipping. Hot spots and color shifts to an unacceptable degree.

Clarence wrote, "Compared to FP... dimmer, grayer. Benefits would come from hiding projector behind screen and ambient lighting; not from PQ over FP."

Well put! Unless there's an affordable screen that has good gain and no hot spotting (not likely) that we've yet to stumble upon, going from FP to RP is a step down in PQ. Trying to make that step as small as possible is the current goal.

Slik som jeg leser det, er han ikke helt fornøyd

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det er de ikke med noen av dem.

Han sier heller ikke noe om hvilken duk han har, om det er den hvite, grå eller sorte duken.

De ser jo på alle bakprosjeksjonsdukene som dårligere enn frontprosjeksjon.

Jeg har lest litt om dette på AVS forum selv og kjenner meg ikke helt igjen i det de beskriver bortsett fra dette med hot-spot da.

Ser forøvrig at Dalite i USA ikke lister duken min i sortimanget sitt, lurer på hvorfor?

Hvis du blir fornøyd med din duk skal du ikke se bort i fra at du får besøk en dag, jeg er alltid ute etter forbedringer.

Har lurt veldig på de bakprosjeksjons platene Nortelco selger. De skal vistnok være helt rå. Men da er prisen adskillig høyere også :cry:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er sant. Jeg går for den duken jeg har forespurt. Hvis vi bestiller hver vår, så spørs det om jeg ikke må en tur til Arendal med

Dette er den foreløbige infoen jeg har fått fra Nortelco:

Cineflex
    Lys grå vinyl duk spesielt egnet til bakprojeksjon. Cineflex egner seg også til høyoppløslig projeksjon og gir høy kontrast, til og med i rom med belysning. Cineflex kan benyttes til de fleste projektorer.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nortelco selger Draper også.

Det var veldig smal vinkel på den, og høy gain, men det er vel kanskje en fordel med CRT projectorer.

Min duk er oppgitt til 30 grader, men hvordan kurven ser ut vet jeg ikke.

Hvor bred vinkel blir du sittende i?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg klarer å regne ut, så blir vinkelen fra nesetipp til midten av lerret 10,5 grader. Så da blir vel den totale vinkelen for synet ca 20-25 grader.

Er dette ett Draper lerret?

Lurer fortsatt litt på begrepet gain ops: ...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Info finder du her :
    What is Screen Gain? The gain figure of a screen tells you how much light it will reflect relative to the amount of light you shine at it. Some gain is important with CRT projectors to produce a bright vibrant image without over-driving the projector, so reducing tube life. See the FAQ section for more information on why you should not over-drive the tubes. Gain is simply the amount of light returned to the viewer from the screen, taking Video Spectra 1.5 as an example it returns 1.5 times the light shone at it so requiring the projector to produce 35% less light output for any given brightness. Matt white screens generally have a gain figure of 1.0 which is correct for use with very bright LCD units but may not be sufficient for CRT units. Using a white painted wall will often result in a negative gain factor which may spoil the picture by making it appear very dull and lifeless, you may have major problems getting a "white" white, which is vital to correct colour accuracy and grey scale tracking. Check the screen prices above and you will see there is no need to spoil your installation with a bad screen.

Som navnet siger er det mengden av lys reflektert fra lerretet.....
    For mye gain kan by på kjempe ulemper som hot-spotting, samt at bildet endrer karakter når du beveger dig ut fra midten av lerretet.
    I USA er det moderne med ganske høy gain, uten jeg skal sige om jeg kunne leve med det....

Jeg har denne : http://www.qualityscreen.dk/Menu/Frame%20Vision.htm med sort filt på rammen. Vidste ikke om denne sorte filten da jeg kjøbte, men han ringte og sagde han havde sat det på min ramme. Svært tilfreds med dette.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det beskriver rammen.

Har du hvit, grå eller bakprosjeksjons duk i ramma?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto:

Jeg er veldig spent på ditt lerret.

Når får du det?

Rose brand er ikke flinke til å svare på mail, og på telefonen fikk jeg beskjed om at det ble veldig dyrt å sende det til Norge, men han ville ikke si hvor dyrt.

Jeg er mest intressert i ett lerret med minst mulig gain, og mest mulig uniformt bilde.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry Arendal, jeg har falt ut litt pga den nye layout'en på forumet.

Jeg skal bestille lerretet så snart jeg er hjemme fra India. Har hjemreise den 14.07, og så går det vel en uke før jeg får duken.

Uansett så er det endel grep som må gjøres før jeg kan snurre film på duken, må ha i stand rommet først.

Er det ett Draper lerret?

Edit: Kan jo bare spørre selgeren:roll:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et Draper lerret av den "myke" sorten, altså likt til mitt.

Jeg har lurt litt på å investere i en bakprosjeksjonsolate som er det mest vanlige, men de er dyre og det er ikke akkurat så enkelt å få testet før man handler.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dyrt i denne sammenheng? Plate hadde helt klart vært det beste.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, prisene varierer fra 10 til 50K for en plate til min lille kino.

Hva som gjør prisforskjellen så stor er jeg ikke sikker på.

Den plata fra Draper som er mest intressant for min del er IRUS:http://www.draperinc.com/RearProject...tionScreen.htm

I 92" ugave koster den 4379USD ++

Den har ikkke Fresnel lense på baksiden.

De har også en sort plate på 71" med linse til 5384++

DNP i Danmark har noen rimeligere noen som er populære på AVSforum.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå mottatt og testet lerretene fra Rose Brand og de er ikke egnet til CRT.

Den grå duken gir et noe gyllent bilde som bakprosjeksjonsduk, men et glimrende bilde som fronprosjeksjonsduk. Lurer på om de har gått på en liten blemme her eller "tatt en spansk en" når de sier at denne duken kan brukes til både front og bakprosjeksjon.

Den sorte duken derimot har ingen egenfarge, og gir et sinnsykt sortnivå, men blir for mørk for CRT, den er nok ideell til LCD vil jeg tro.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg har nå mottatt og testet lerretene fra Rose Brand og de er ikke egnet til CRT.

Den grå duken gir et noe gyllent bilde som bakprosjeksjonsduk, men et glimrende bilde som fronprosjeksjonsduk. Lurer på om de har gått på en liten blemme her eller "tatt en spansk en" når de sier at denne duken kan brukes til både front og bakprosjeksjon.

Den sorte duken derimot har ingen egenfarge, og gir et sinnsykt sortnivå, men blir for mørk for CRT, den er nok ideell til LCD vil jeg tro.
    Synd at de ikke kunne benyttes da !

Har du noen illulstrasjonsbilder ?
    Hva er planen nå ?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett dårlig bilde av de 3 dukene ved siden av hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bakgrunnsduk vil aldri kunne gi et optimalt bilde. Som regel er blir det"soft" i focus. Dessuten gir det dårlig spredning og dermed hotspot og fargeujevnhetsfeil. Det beste er en tolags skjerm bygget opp av en "fresnell" skjerm (for å utligne hotspot og øke vinkelen) samt en matt mørk plate på forsiden for øket kontrast og refleksjon.
    Men har dere råd til dette er løsningen optimal. Ikke noe problemer med strølys. Ingen problemer med støy. Ingen problemer med at projektoren skygger for bilde!!

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette stemmer ikkke med min erfaring.

Bildet blir svært skarpt, og ingen utjevn ingsfeil.Har også helt korrekte farger.

Men, hotspot får man hvis man ser projectoren gjennom lerretet.

Man kan også få litt "struktur" i bildet ved panoreringer.

I steden for en plate med fresnell linse, kan man bruke en diffusion skjerm, da slipper man også problemer med begrenset vinkel og slike ting.
    Man har da en plate med gain på 1.0, men har man CRT er det muligens ønskelig med noe gain.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg og Arendal testet den sorte bakprojeksjonsduken i hans oppsett med min AE-700 i går, og den ble for mørk selv for en LCD.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i hvertfall PT-AE700 som gir ca 600 ansi?

Men, kanskje en presentasjonsprojector, de har jo høyt lysutbytte og elendig sortnivå.

Duken gis bort til den første som henter den:wink:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •