BarcoGraphics 801 vs AE700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BarcoGraphics 801 vs AE700

Tenkte jeg fikk hendvende meg til crt-ligaen angående det her, svaret gir seg vel selv kanskje, men hadde vært kjekt med noen slående argumenter ovenfor min samboer også... :roll:

Saken er om jeg skal bytte ut min Pana AE700 mot en BG 801 med linjedobler. Den ble nettopp lagt ut på avtorget.

Vil bilde være betraktelig bedre?
    Hva bør jeg se etter/sjekke om jeg drar å ser på den?
    Er det mulig å se innbrenning på rørene ved å bare se på bilde på lerretet?
    Hva syns dere om prisen den ligger ute til? Skjønner jo at det kommer an på tilstand da.

Hmm.. nå fikk jeg noe å kruble på igjen! Er det ikke typisk.... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har erfaring med crt fra før, så er det en bratt læringskurv. Selv jeg som har sett på crt for 15 år har vanskeligheter å vurdere en crt fullt ut uten en 2-3 dagers testing.

Du sier 801 en med linjedobler. Hvilken linjedobler? Min anbefaling er at det burde helst vært en 801s. En 801 er 12-13 år gammel.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Barco Graphics 800. Den er uten tvil bedre enn AE700. Går ut i fra at en 801 i god stand er minst like bra.

Jeg gikk fra en Sanyo Z2 som er ganske lik AE700. For meg var dette et kjempeløft i forhold til farver, fravær av pixler og vertikal banding. For å ikke snakke om kontrast og sortnivå.

Den enkleste måten å si det på er at jeg med Barco'en kan kjøre et bilde på 110" fra 3,5m sitteavstand. Med Z2 hadde jeg et 80" fra samme avstand, større enn det så ble det for mye pixler.

Det er kun på et område en AE700 nok vil være bedre og det er å kunne vise HD materiale (720p, 1080i).

Men til dvd-bruk vil jeg si at en 801 gir et mye bedre bilde enn det AE700 klarer.

Forutsetningene er selvsagt at maskinen er noenlunde kalibrert, riktig satt opp og at rørene er i god stand.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene!

Linjedobleren heter Sony PC-1271M Interface Switcher. Vet du noe om den Per Johnny?
    Har du noen 801s til salgs kanskje?

Får jo ikke noe mindre lyst på crt når du skriver slik da Mr_Spock :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tilbakevendende kommentar angående LCD versus crt er vel dette, at man med noen digitale projektorer får dette sylskarpe fokus og definisjon. Det virker nesten u-naturligt på en måte. Ikke lett å forklare , men med crt får man , ifølge mig da, et bilde der giver ordet "analog" ny mening.
    Bildet er organisk, harmonisk og naturligt å se på. At man ikke kan se en hånd foran sig ved et sort bilde er selvfølgelig bare naturligt det også....
    Det virker litt mystisk kanskje første gang når man står 1/2 meter fra lerretet og man bare ser små linjer, ingen piksler !
    Jeg kan ikke forestille mig en digital projektor i min kino, sådan er det bare......

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med Niels Nielsen.
    8) Men er det denne BG801 projektoren du har vurdert å kjøpe?se link:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=6&page=1

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller mere og mere mot crt nå ja....

Ja det er den jeg sikter til, hvordan det Rusty?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurte på det
    Har du mulighet til å få sett på den før du kjøper den?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja både jeg og selger bor i Oslo, så det må jeg få til. Har ikke lyst til å kjøpe den usett.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg kontaktet Per Johnny og prøvd å få med han til å se på den. Kan fort spare tusenlapper på det.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg å fikk demo av BG 801 på fredag,første gang jeg ser crt bilde, og jeg må bare si at det var ikke vanskelig å se at det ga et bedre bilde enn AE700 (eller andre projektorer jeg har sett).

Har alikavell vanskeligheter med å bestemme meg, da det er spess to ting som taler i mot for min del. Størrelse og "not plugg and play" som AE700 er.

Dere CRT gutta, kom med noen overbevisende punkter som kan gjøre at jeg velger CRT fremfor AE700.

Det jeg frykter mest er at jeg ikke skal få til å justere den opp, kan jo ikke ha en spesialist løpende hver gang noe er feil.... :roll:

Har tenkt å ha den i et bord i tilfelle. hvordan er det om man kommer til å dytte borti bordet (ikke at et bord med 80kg i flytter seg umiddelbart da) og det flytter seg, kan jeg da klare å flytte det tilbake akkurat der det sto å så er bilde bra igjen, eller må jeg justere opp igjen alt på nytt?

Linjedobleren som fulgte med gir ut 480p, vil jeg få merkbart bedre bilde om jeg kjører 720p inn på den i stede? Var vist kanskje mulig å sett i nytt video kort i den linjedobleren slik at den gå ut 720p.
    Dette kan vel evt også gjøres med en htpc?

Den hadde ikke vært brukt på 3år (per johnny hadde stilt den raskt inn når han fikk den). Vil det si at bilde kanskje kan bli bli enda bedre siden den ikke hadde vært brukt på 3år ved å justere den på nytt? (skjønner at den uansett må justeres oppigjen etter at jeg har flytta den da men....)

Hmm.. vanskelige greier.... :roll:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra med en tilbakemelding da....
    Oppkjøringsfasen med en crt kan være litt frustrerende når man er nybegynder. Vær forberedt på masse problemstillinger, og nervøsitet for å gjøre feil. Etter litt jobbing begynder brikkene å falde på plass, og man skjønner litt mere. Er den først satt opp, og du har fått den installeret så det grønne bildet er dér du trenger det, er mye gjort egentlig vil jeg sige.
    Det kan som sagt være frustrerende til tider, men det er jo gøy også, og så vanskeligt er det heller ikke. Du har en manual, og AVForum til å hjelpe, hvad mere vil du ha ?
    Du vil finde masse info her i tråder, og det er da lov å spørge Barco eksperterne også.....
    Al begyndelse er vanskelig, men dusøren venter jo på dig....
    Når den er satt opp, konvergens og geometri er gjort, da trenger du ikke bekymre dig om så mye mere egentlig. Det blir en vane en gang iblandt å kalde opp et testbilde for å sjekke geometrien når man skal se film, men dette er jo fort gjort.
    Etter du har fått den satt opp, og grovjustert, da kan du kanskje hyre inn Per Johnny til å kalibrere, da vet du alt er perfekt jo, da får du også det bedste bilde. Justeringer kan være vanskelige å få perfekte, regn med at du kanskje kan hive ut 75 % av dens potensiale, da kan Per Johnny kanskje finde de sidste prosenter.
    ( Vet ikke om dette tall kan stemme, det er bare en tese...)

Du trenger ikke bekymre dig heller om bordet du skal ha den i mener jeg.
    Der skal mere enn almindelig styrke til å flytte på 80 kilo projektor plus bord ! Blir den dyttet et par milimeter må du sjekke fokus, snakker vi centimeter må du dytte den tilbake. Men dette er uansett ikke et problem du vil få, det er jeg sikker på.

Husk, med crt har du gjerne projektor en del år, håber vi da, med LCD kommer der jo en ny model før man har betalt den gamle.
    Min mening.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •