G2 på BG801s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: G2 på BG801s

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

G2 på BG801s

? ops: ?

Jeg er litt i villvare om den perfekte oppskrift på G2...

Kan noen verifisere dette før jeg ødelegger rørene mine?

- Curt Palme snakker om å slå av for hvert trinn i justeringen for å sjekke om fare for "spot burn", kan sees i form av at bildet krymper til en spot når PJ slåes av?

Vel det jeg har forstått er følgende:
    1.) Bruk et helt svart bilde som signal inn på PJ'en
    2.) Sett kontrast = 0 og Brightness =50
    3.) Juster hvert rør ved å se inn i linsa til rasteret ikke er synlig, eller slukker

:?: Er dette KORREKT :?:

Er det noen supplerende pot'er som i tillegg er med i prosedyren for justering av gråskala?

Grunn:
    - plages av et litt for grønt skjær i bildet

Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen svar :shock: :?:

Vell?

Jeg gjorde det uansett... først BOMBE? Prøvde etter boka å justere G2 til "lampene" på rørene slukna - BAAD result!

Gikk så over til prøve metoden, installerte meg med det mest svarte jeg vet - blank screensaver i XP! Satte Contrast = 0 og Brightness =50. Justerte en farge etter den andre til rasteret forsvant akkurat i demringen av strølyset inne på rørene (skal det forresten være strølys inne i de?).

Sjekket så med NEC og Nokia innstillingsprogrammer - TJA, kan vel bli bedre. Dermed startet fin-tuning i små step helt til jeg var fornøyd!

Resultat - Grønnskjær borte. Sortnivå, helt KONGE. Kontrast, perfekt. M.a.o. et helt nytt bilde!!!! Måtte opp i Contrast og Brightness etterpå, men det regnet jeg med da jeg tidligere kjørte B=34 og C=44. Nå er det B=39 og C=49.

Hva skulle jeg ønske NÅ? Jo et instrument for å justere 100% riktige farger i henhold til IRE nivåer? Men disse koster jo $2500...

Resultatet er at ihvertfall at jeg neste gang hiver meg på "bilde skarphet". Og med det mener jeg atsigmasjon etc...

Med innstilling på 1920x1080i, Zoomplayer med Sonic filter, AC3filter lyd,og ffdshow resize = 1920x1080 ned 2,0 i chroma og luminance sharpness synes jeg MAX er nådd på denne PJ?

Nonen liknende SuccessStories?

Godnatt!?!
    :lol:

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette var interessant. Det kan tenkes at du har justert proj. feil, men rett etter din kilde. Jeg sliter med noe av det samme. G2 er justert etter boka, men jeg er ikke helt fornøyd. Hvis jeg slår på et av testgrid'ene som er innebygget i Barco'n klarer jeg å få et raster som er helt uten overgang fra det sorte til utenfor raster. Dvs sort=sort, men når jeg kopler til HTPC'en så er det likevell ikke helt sort. Jeg har da antatt at det er skjermkortet som gir feil eller for høy spenning ut på det nivået skal være sort. Det hadde vært fristende å prøvd din metode for å juster gitterspenningen.

Kunne vi her fått en uttalelse fra jan erik eller per johnny ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett på spikeren!

Det er nettop dette jeg har fundert på, nemlig at RADEON kortet ikke gir ut "svart" i samme grad som et NTCP/PAL signal kanskje gjør. Etter boka skal ABL og justering av G2 til lysene på utgangstrinnene slukker gi rett sortnivå. MEN det gir ikke rett fargemetning. Utrolig små variasjoner gir forskjellig intensitet fra hvert av rørene og annen fargemetning. For at dette skal bli helt tiktig trengs en farge-analysator... Greit nok at en husker bilde bedre enn lyd? Men det er vanskelig å justere gråskala etter øyemål?

Spørmål? Siden rørene blir slitt, og slitasjemønsteret over tid endres, vil ikke da "factory set" G2 i form av spenning ut være feil?

En tilsvarende prosedyre for å få riktig hvit-sort er å sende inn et helt hvitt bilde, sette C=0 og B=50, deretter justere G2 til retrace linjene ikke lengre er synlig når du ser inn i hvert rør?

Tror jeg skal forsøke en kombinasjon av disse to i Kveld? Kanskje kombinasjonen av hvitt svart gir et korrekt delta mellom riktig sort og riktig hvit-balanse?

NB! Curt Palme anbefaler å slå av PJ'en mellom hver justering for å se om det er antydning til "spot" form på signal inne i rørene når power slåes av... er dette et problem på BG801s eller generelt på alle PJ og G2?

:!: Venter i spenning fra kommentatorer og de som har gjort dette mange ganager :?:

Newcomer Per72 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg justerte G2 til lysdiodene på RGB-utgangsforsterkerne akkurat slukker. Det ble veldig bra resultat hos meg,Per J. fargekalibrerte den før jeg fikk den.Det har sikkert noe å si..?
    Har også BG801s.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargekalibrering er bra, og noe jeg savner, men hva var kilden inn på PJ da den ble foretatt? Har kommet til den konklusjon at dette må gjøres også med f.eks graffikk kort eller andre innsignaler til systemet?

Er svartnivå/gråskala/hvitbalanse på et Radeon kort (siden det er de jeg prefererer) likt uansett kort? Er de kalibrert fra fabrikk?

Jeg har fra tidligere erfart at et PAL (kompositt eller S-video) signal inn krever helt andre settinger på brightness og contrast enn et RGBHV signal fra en PC?

Hvorfor?

Siden jeg bare benytter HTPC som signalkilde, er det dette jeg justerer Barco'en etter...

Har søkt igjennom hos AVSForum og funnet diverse poster hvor det refereres til at "diodene" ikke alltid er til å stole på i G2 setting?

Et annet spørsmål?

Skal en slå av ABL (Automatic Black Level) ved G2 justering? ABL er satt med jumper på RGB utgangstrinnene.

Nyanseringen i "sticky" posteren om Barco justeringer er ikke detaljert i den grad? På BD701s er prosedyren med å slå av ABL et menyvalg i G2 justeringen.

Uansett, det er moro når en ser resultater av justeringene, i positiv retning... værre er det vel om en gjør noe feil ops:

Skulle vært et fagstudie på dette på nettet? Har Barco noen sertifiserings-kurs en kan ta? Slik at en kan gjøre mer tweaking?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det er viktig at man sørger for at svart er svart.Kobbl fra kilden ved svart(G2) justering!

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har prøvd det: Men hvis man kopler bort kilden blir jo ikke sort lik sort. Hva kan gå galt hvis man beholder kilden på ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor blir ikke sort ;sort?G2 er en rørspenning.Noe som projektoren selv skal "lage"uavhengig av kilde inn.Hvis ikke sort er sort uten kilde inn er ikke G2 satt riktig.Hvis ikke sort er sort med kilde inn og G2 satt riktig er ikke kilden din riktig.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Hvis ikke sort er sort med kilde inn og G2 satt riktig er ikke kilden din riktig.
    Ja, dette har vi omtrent konkludert med i en annen tråd. Problemet er vel da at det er vanskelig (umulig ?) å få gjordt noe med ATI Radeon kortet i PC'en. Mens derimot justering av Braco kunne man gjordt noe med, kanskje ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at man burde justere hver av komponentene for seg og ikke justere dem til hverandre.Når man har så mange forskjellige parametere å forholde seg mot er det viktig å holde tunga rett i munnen.G2 er altså IKKE en fargekorrigerings justering ,men,en justering for å oppnå riktig arbeidsmiljø for projektoren. :roll:

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man måle om det er ATI kortet som er feilkalibrert ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..med et skop så...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da foreslår jeg et kapitel i filmen, hehe: Kontroll av at skjermkort er rett kalibrert.

Drev jo på med skop på GK og VK1 elektronikk midt på 80'tallet.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører du med sync på grønnt?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har faktisk prøvd på comp. sync og synch på HV. Uten at det hjalp noe.

Som nevnt tidligere justerte hallvar G2 og testmønsteret ser helt sort ut mellom strekene (ser ingen overgang mellom raster og utenfor). Så jeg er overbevist om at det er ATI-kortet som ikke er 100%. Så er jeg jo blitt ganske kresen....

Jan erik, skal jeg kunne forvente at raster er helt kullsort på min 1208s/2 med kilde tilkoplet, eller er jeg FOR kresen. Det er jo ganske mørkt på lerret, men ikke kullsort altså. Ser jeg inn i linsene er det dog ganske synlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å trimme litt på brightness da?(brightness er lik sortnivå(eller egentlig er brighness lik nivå bias mens contrast er lik nivå tilt i hvitt) ,contrast erlik hvittnivå) :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på dette her?

1.) Når en i Service Menyen velger G2 justering, slåes da ABL av?

2.) De fleste av de som er aktive og som selger "brukte" projektorer i AVSForum sammenheng sverger til at G2 justeringer ikke er nødvendigvis riktig utført i henhold til Barco sine Manualer

Ref denne på nett:
    G2 Adjustment Procedure
    Concept What you are doing here is setting the bias levels for the CRTs' grid no. 2, hence the name "G2."

Control Locations The G2 adjustment pots are located on the "G2 + Diagnostics" module; it's the one with the row of LEDs.
    The end stages have an Automatic Black Level (ABL) circuit, which will need to be defeated for this adjustment. The end stages are the driver amplifiers attached to each CRT neck.

Procedure
    Feed the projector a composite video signal (NTSC or PAL) with a black image (aka "raster.")
    Using the IR remote, set BRIGHTNESS, COLOR, and TINT to 50 on the bar graph.
    On the Adjust menus, go to Random Access > Selected Source > Color Balance > User Black Balance. Set the red and blue cutoffs to 50 on the bar graph. Back completely out of Adjust mode. Set CONTRAST to 0 on the bar graph.
    Defeat the ABL on the end stages. Next to where the small co-ax goes into the end stage, you will notice a pair of pins sticking through the metal housing. Short these pins together using a 0.100-inch header plug of the type commonly found in computer equipment. It's OK to do this with the projector running.
    Look directly into the red lens. Adjust the red G2 adjustment pot until you can just barely see the raster above the background blackness. Repeat with blue and green. The goal is to get the same (negligible) apparent light output from each of the CRTs. The exact level isn't all that important, but it is critical that they be the same.
    Don't forget to remove the ABL jumpers when you're done!
    Dette gir meg et mer riktig nivå mellom svart og hvitt på min BG801s enn det jeg får med RADEON inn og "etter boka" justering på G2?

Har vært plaget tidligere med for mye Grønt i signalet, det har ikke hjulpet med Manual white balance, men det hjalp med manell G2...

Ett annet tips fra nettet som det har vært OK med kommentarer på er den omvendte prosedyre med Hvitt signal inn og justering til "retrace" linja slukker?

Venter...?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...saxa fra 1200 serien ja;Hold tunga rett i munnen nå folkens;og bland ikke prosedyrer fra forskjellige projektorer!
    Om "retrace"linja de er synlig er ihvertfall G2 satt for høyt.Retrace er mest synlig på et mørkt bilde;så hvorfor man skal bruke et lyst bilde beats me!G2 er forøvrig manuell på alle Barcoer!G2 skal ikke brukes til å rette opp en gal fargebalanse fra en kilde.En annen ting;jeg håper for g### skyld at dere ikke leser innleggene mine som fanden leser bibelen!det er mulig jeg tar feil på noen punkter selvsagt!!![/i]

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jaggu godt du følger med oss, jan erik