Litt hjelp med div. oppsett BD801s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt hjelp med div. oppsett BD801s

Hei folkens. Byggingen av rommet mitt begynner å dra seg til nå, og jeg hadde satt stor pris på om noen kunne kontrollere og korrigere meg med følgende elementer.

Jeg skal ha en lerretbredde på 210 cm. Stemmer det da at det skal være 297 cm til fremre feste på projektoren?

En annen ting som forvirrer meg en del, er at når jeg setter opp målene i kalkulatoren som jeg har lastet ned, så får jeg en del beskjeder merket i rødt, som en advarsel. Noen sier dette egentlig ikke er så farlig, men hva sier dere.

Ok. Her er planen. Jeg skal ha bildebredde på 210 cm (4:3). Lerretet vil havne ca 40 cm over gulvet, og barcoen vil stå min. 5 cm over gulvet på det bakre festet. Da skal jeg bygge en kasse over den til slutt.

Kunne noen fortelle meg hvilken vinkel pj'en vil få, og om dette høres problematisk ut. Hvor høyt vil det høyeste punktet på pj'en komme?

Fint om noen tar seg tid til å hjelpe meg med dette, for jeg føler jeg famler litt i blinde her, siden jeg er totalt nOOb når det kommer til CRT.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra Lens programmet med de opgitte verdiene, fikk jeg at du må vinkle projektoren ca 5 grader opp.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye . Da er det som jeg trodde. Men jeg ser for meg ett problem... Når jeg ser på fosforbildet, så ser det ut til at bildet havner utenfor slittasjen på rørene mine. Kan det være tilfelle.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være et problem det ja med å matche den gammle fosfor slitasjen, men jeg tror det fosfor bildet lens programmet viser , ikke er helt korrekt, pga det ser lovlig (nesten ulovlig) nærme ut i forhold til ytterkanten av rør kanten.

Dette blir jo ikke så lett med desktop oppsett hvis projektoren skal være lavest mulig mot gulvet, samtidig som bildet på lerretet skal være 35 cm høyere enn det bakerte feste på projektoren.

Vanligvis anbefales at man monterer projektoren for festepunktene i vater og vinklerett på lerretet og benytter projektorens egne 10 vinkel som fosforflaten og linsene er vinklet oppover med til vanlig.

Grunnen til det er at man belaster elektronikken i projektoren mindre, jo mer symetrisk rasteret og det aktive bilde legges på fosforflaten, og mer keystone korrigering pga den ekstra vinklingen og og den ektra korrigeringen på blått og rødt rør, vil føre til at elektronikken må jobbe litt hardere, og det er vanskligere o få en stabil konvergens osv. Den ekstra vinklingen vil også føre til at dybde fokusen på den yterste fokusringen på linsa må justeres mer, men du har også scheimpflug justeringen som kan hjelpe deg å få det skarpt også ut i hjørnene.

Et annet poeng er også slitasjen på fosforet, hvor energien fra elektrokanonen pr flate enhet blir større der hvor bilde trapesen er smalest. Det ser ikke så aller verst ut på målene som lens programmet kommer med, men det er lurt og være opps på problemstillingen når man setter opp brigtness og kontrast, og sjekker om scanlinjene begynner å bloome på det smaleste området.

Ellers for oppsettet av projektoren, anbefales lesing av innstallasjons veiledningen for projektoren, samt http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1405

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei... nå er det noe jeg må få forklart: Hva er det som bestemmer hvor på fosforet bildet havner. Samme hvor stort bilde jeg setter opp i programmet, så havner bildet slik som på bildet du la ut.

Er 210cm bilde for stort, eller er det greit?

Mulig jeg spør skikkelig dumt her ops:

Edit: var litt treg..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    210cm bildet burde gå helt greit det :wink:

Programmet er jo stillt inn til å sette opp avstanden til projektoren i forhold til bilde størreslen som utnytter den maksimale trygge fosfor bredden på røret.

Skal du benytte en litt mindre flate som kommer innefor det oprinnelige fosfor området, må du øke kastelengden noe. øker du kastelengden, kan jo også vinklingen av projektoren reduseres noe, så du treffer med 4:3 bildet 40cm over gulvet på lerretet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du svarte så raskt Akto, eller jeg skriver så sakte at editen min ble litt etter svarene og spørsmålene dine ops:

Ellers så kan du i bildet som symboliserer opsettet forandre litt på kastelengden for eksempel 350, og få utregnet og vist forandringene i text og crt bildet. Vil ikke anbefale å forandre så mye som ca 50 cm på kastelengden, bare såpass mye at ikke den gammle slitasjen blir synlig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar, nå gikk det faktisk opp ett lys for meg :idea: . Hurra...

Og det er ikke du som er treg med edit'en, det er jeg som bryter med god forumskikk, og poster i hytt og gevær før folk får tid til å svare ops:

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert å heve projektoren så du slipper å montere den skrått? Med den vinkelen må du slenge på en del skiver eller kjøpe deg et par fjærer for å få tilstreklig med scheimpflug.
    Selv bruker jeg 3 lecablokker til å heve min projektor og det funker bra. Det går jo også å lage en platform i tre vis det er mer ønskelig. Det beste hadde kanskje hvert å montere den i taket, men jeg ser at det kan bli et problem med den lave takhøyden din. Det er litt irriterende at den beste sitte plassen går til projektoren, så den dagen jeg får et bedre rom skal den i taket.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også som BullFire anbefale takmontering av projektoren, pga den meget optimale sitteplassen man får hvis man sitter under projektoren og at man kan "vinkle" projektoren riktig. Når det gjelder offsett eller avstanden fra taket og ned til bildets overkant, blir den fort et problem med et stort bilde og 4:3 bildeoppsett hvis projektoren er fluch med taket og i vater, men mesteparten av tiden benyttes vel projektoren til film med 16:9 eller 2.35:1 bildemateriale og da blir jo avstanden mellom taket og bildets overkant en annen.

De største ulempene med takmontering jeg ser er at man må ha noe som er stabilt og sikkert å feste projektoren skikkelig til. BD801s er tung å løfte opp alene uten egnet løfteværktøy samt at projektorens viftestøy høres mer enn samme projektoren i et "desktop"/gulv opsett. Når det gjelder takhøyde og fare for at projektoren "tar ut" den første personen som kjører panna eller bakodet i en av linsene eller kabinettet, er jo det altid en risiko, men møbleres rommet sånn at det ikke er naturlig å stå oppreist i faresonen, er vel mye av skalle risikoen redusert. :wink:

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en CRT monter i bare 2 meters høyde. Satte en stol der linsene var. Var aldri noen som smalt borti den, da når en reiste seg opp så stod en foran linsene.

K

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sniker inn et lite spørgsmål, ser man inn i røret ved et aktivt bilde og bildet ikke er helt horisontalt, hvad er galt da ? Ser jeg for neden på bildet, over scanlinjen, da er venstre side av bildet litt høyere oppe. Eller er det optisk bedrag ?
    Ellers akto, jeg tror jeg ville sette opp bildet i røret så det er akkurat indenfor slitasjen du har, og da flytte projektoren inn så lerretet fyldes ut, og her skal projektoren stå, men du finder det sikkert ut....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels: er det på alle 3 røra vil jeg anta det er noe feil satt opp i menyen. Tenker på geometri og konvergens.

Er det bare på ett av røra kan vinkelen på bildet endres ved å rotere på en av de dingsene som er montert på røra. Husker ikke hva den heter eller hvilken det var i farten.

www.curtpalme.com har mer info om dette.

Men som sagt, er det på alle 3 er det noe noe som ikke er korrekt satt opp mht geometri/konvergens.

k

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok gulvmontering dessverre. Madamen har satt ned pumpsa der. Hun vil aldri i livet ha den i taket, så det er barcoen som får sweetspot... Jeg skal sjekke hvor høyt jeg skal montere den, så fort jeg er ferdig med å måle opp hvor platingen kommer. Takk for gode tips gutter

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det blir nok gulvmontering dessverre. Madamen har satt ned pumpsa der. Hun vil aldri i livet ha den i taket, så det er barcoen som får sweetspot... Jeg skal sjekke hvor høyt jeg skal montere den, så fort jeg er ferdig med å måle opp hvor platingen kommer. Takk for gode tips gutter
    Blir ikke dette "ditt" rom da akto? Ser jo ut som rommet blir dedikert hjemmekino 8)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Niels: er det på alle 3 røra vil jeg anta det er noe feil satt opp i menyen. Tenker på geometri og konvergens.

Er det bare på ett av røra kan vinkelen på bildet endres ved å rotere på en av de dingsene som er montert på røra. Husker ikke hva den heter eller hvilken det var i farten.

www.curtpalme.com har mer info om dette.

Men som sagt, er det på alle 3 er det noe noe som ikke er korrekt satt opp mht geometri/konvergens.

k
    På siden du nevner fandt jeg ikke noe videre, bortset fra "coming soon".
    Det er bare på rødt rør. Vil helst ikke røre noe indeni projektoren, er livredd svinet !
    Når det kommer til geometri osv. er jeg ganske så sikker på det ikke bliver mye bedre, alle verdier er ganske neutrale....

Jeg er ikke helt sikker på dette, virker som om, når man flytter RGBSize og gjør bildet så stort som muligt da ser det testpattern okay ut.
    Virker som om, at desto mere jeg jobber med projektoren, desto mere kritisk blir jeg, men dette er jo gammelt nytt !
    Jeg har fulgt Guy Kyos guide et par ganger, kan dog ikke finde ut hvordan jeg flytter rasteret uten å flytte bildet også.
    "Korrekt" installering kan give noe hodebry, og noen ting er vanskelige å forstå, bl.a. dette :
    Måler hver side av projektor til hver side av lerret, avstand indenfor noen milimeter.
    Måler fra midten av projektor til hver side av lerret, avstand samme.
    Sentrerer 1.78 bilde fra DVE i grønn rør, lager det litt mindre, og da skulle gjerne bildet være i midten av lerretet med en skygge omkring, men det er det ikke !
    Er ikke grønnt rør fast da ? Avstanden imellom linse og chassis på begge sider av røret er jo den samme.....
    Jeg har fint bilde jo, men tror aldrig den dagen kommer hvor jeg kan sige jeg er "ferdig".....

Akto, vet ikke helt hvor mye plass osv du har, men du kan gjøre som jeg og flere andre har gjort. Når du vet, ifølge programmet, hvor høyt over gulvet du skal ha projektoren, da bygger du en kasse til den. Denne kan også brukes som bord.....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sniker inn et lite spørgsmål, ser man inn i røret ved et aktivt bilde og bildet ikke er helt horisontalt, hvad er galt da ? Ser jeg for neden på bildet, over scanlinjen, da er venstre side av bildet litt høyere oppe. Eller er det optisk bedrag ?
    Skal være litt foriktig med å utale meg for bastant og prøve å forklare om dette, og jeg utaler meg ut i fra egene erfaringer og antagelser, men håper noen crt spesialister trår til og retter meg hvis jeg er på feil jorde.

Hvis bildet på lerreter er i "water" oppe og nede, samt at projektoren er vatret opp og ikke rotert noe rundt projektorens lengdeakse, da skal bildet på det mitterste grønne røret ha paralelle top og bunn linjer og sidekantene skal ha en vinkel så de er symetriske om en tenkt vertikal senterakse. Topp og bunn linjene på rødt og blått rør, må jo kompensere og har ikke paralelle top og bunn linjer pga den horisontale offsetten til det grønne røret, men er projektoren plassert riktig, børr vel det røde og blå bildefeltet være identisk i størrelse og fasong, bare de er "speilvendt" i forhold til hverandre. Er top og bunnlinje i bildet på fosforet vinklet i forhold til projektoren på det grønne røret, kan det tyde på at projektoren ikke er fysisk satt opp helt riktig og ikke er vinkelrett på eller at det grønne røret ikke er i senter av lerretet, så kastelenden til lyset fra fosforflaten er litt forskjellig fra høyre og venstre side i bildet.

Man kan kansje bli litt lurt av objektivet når man ser inn i linsa, men hvis man flytter innsynspunktet, børr man jo kunne se om man får noen symetri i denne eventuelle optiske linse effekten også, og få en indikasjon på om bildet er opptegnet nogen lunde symetrisk på fosforflaten.

Rotasjon av bildet på fosfor platen med alle de elektroniske instillingene i midtstilling, foretaes vel vanligvis med å rotere på hele elektromagnet magnetsystemet bak på rørhalsen når det nye røret monteres og kalibreres inn. Må man senere stille inn høye rotasjons verdier i menyene for å få det grønne rasteret til å følge "rammen" på røret og rotere bildet selv med korrekt projektor oppsett , kan det kanskje lønne seg å justere delene inn riktig på rørhalsen igjen etter samme opskrift som etter et rørbytte, men det kan jo væra andre elektroniske feil som er skyld i forandringen, så det er ikke sikkert at rotasjon av komponentene på rørhalsen vil løse det egentlige problemet. For rødt og blått rør, kan det vel også lønne seg å justere rotasjonen på magnetsystemet noe, hvis man under den grove elektroniske konvergens justeringen må ty til høyere verdier og ser at dette kan begrenses noe ved å rotere selve bildet på røret.

NB! innvendige justeringer i projektoren, og da spesielt i området rundt rørene krever en del kunnskap om crt systemet og her må det vises ekstrem forsiktighet, så her er det best å holde seg helt unna hvis man ikke helt vet hva man gjør.

Kjenner ikke den Sony projektoren du har Niels Nielsen om det er noe innstillinger for andre rotasjoner på røret, men det kan kanskje noen andre svare på.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels: http://www.curtpalme.com/Barco808.htm
    Se siste setningen på siden. Punkt nummer 17.

Edit, om det er likt på sony er jeg ikke 100% sikker på.
    Uansett så er det ALLTID lurt å hyre inn Per J. Eller Bjørn H. for en sjekk hvis en mener noe er galt og en ønsker å undersøke saken. Å få maskinen kalibrert med det samme er ikke dumt. Er du i den minste tvil om noe så gjør du det ikke, lei heller en fagmann inn.

Kjelli

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var flott forklart gitt !
    Tror ikke jeg har grunn til bekymring da egentlig, bildet i det grønne rør er 100% symmetrisk, rett osv. Sagde det bare var på rødt rør, men både rød og blå har denne offsetten du taler om, rød bare en anelse mere enn blå ser det ut til,da er alt iorden da tror jeg.
    Jeg havde bare fått inn i mitt hode at rødt og blå også skulle være horizontale i bunden.....
    Lerretet er i water, også projektoren selvfølgelig.

Vi havde besøk av noen venner her forleden kveld. Vi inviterte de til å se en film siden de bare har et 14" tv hjemme.
    Det var litt av en opplevelse, kona plapret løs under hele filmen om alt muligt, jeg kunne se og merke på han at han havde lyst å sige " Åh se å hold kjeft", akkurat som i Nemo filmen, men han turde ikke ! Men etterpå var han helt i hundrede over opplevelsen av film og lyd , lekkert !
    Man glemmer fort hvor heldig man er å ha en crt og eget hjemmekinorum !

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Mitt", hva slags fremmedord er det??? :wink: . Nei, men hun er redd for å få den i hodet. Dette blir ett dedikert kinorom, men hun er glad i å se på film hun også, heldigvis

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •