Skilletrafo til CRT projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skilletrafo til CRT projektor

Er det noen her inne som bruker skilletrafo til sin CRT projektor? Har tilgang på en 3300VA skilletrafo, tenkte jeg skulle prøve den. Effektmessig skal dette være mer enn nok.
    Etterhvert som utstyret har en vis verdi, kan det være greit å sikre seg litt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om der er forskjell, men apropos strømforbruk, da er der en tråd på AVS hvor der er målt på en Barco, tror jeg det var.
    Denne gav litt stof til ettertanke, selvom man ikke vet hvordan han har målt, lurer på om jeg ikke må ha en større UPS til min D50 for å være sikker....., bruker dog bare en 800VA UPS som en slags sikring hvis strømmen går plutselig.
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=544316

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke UPS en også skal intodusere nye problemer med utkobblinger og strømavbrudd for projektoren i drift , børr den vel dimmensjoneres riktig i forhold til den lasten den skal drive og ta hensyn til startstrømmer osv, så den ikke kobbler ut for overbelastning.

For projektorens sin del, burde den vel også stå alene i den "innvendige" UPS kursen, så ikke feil som kan oppstå på annet utstyr som også eventuellt er tilkobblet på innsiden, kan ta ut UPS en under drift.

Hadde akkurat et tilfelle av det på jobb, hvor en HP server med Rendudant 2X strømforsyninger, fikk kortsluttning i den ene forsyningen, som igjen tok ut sikkringen på en av UPS ene. De to strømfosyningene stod på hver sin UPS, så det gikk bra, men en annen litt mindre kritisk PC server som stod på den uheldige UPS en ble jo lukket ned på en litt brutal måte. :wink:

vil tro at eksempelet med målingene fra http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=544316 illustrerte at det ikke er så lett å tenke og måle riktig når man f.eks skal beregne effekt, når man snakker om vekselstrøm og laster ved fasevinkler osv.

Ser at Clas Ohlson selger en effekt måler http://www.clasohlson.no/shop/store/...N0q112q192q547 som hvis den er konstruert riktig kanskje kan gi en pekepinn om forbuket for CRT projektoren. Er selv litt skeptisk til å kobble slike duppedingser inn i strømforsynings kretsen til en CRT projektor, men det kan kanskje være greit å bruke en slik måler, hvis man ikke helt stoler på projektorens oppgitte max effektforbruk, når man skal dimmensjonere og velge riktig UPS.

Ellers hvor mye en skilletrafo vil gi av fordeler å benytte, er jeg litt usikker på, effekten av et "flytende" nett, og en filtrering av støyen på nettet har vel sine fordeler, men vil tro at den beste effekten er hvis skilletrafoen også kombineres med en UPS på "innsiden", men da kan det vel også være greit å merke seg at mange "riktig" konstruerte UPS, har også allerede en skilletrafo innebygd ut mot el.nettet, men det kommer vel litt ann på konstruksjonen.

Hadde en skilletrafo mellom el.nettet og CRT projektoren gitt litt mer sikkerhet mht. risikoen for dødlighet med å reduserte mA verdier gjennom kroppen med støt fra høyspennings delene i projektoren hadde det kanskje vært noe å vurdere, men tror ikke den effekten er tilstede desverre. Kanskje noen elektro spesialister som kjenner skilletrafoer bedre enn det jeg gjør kan utale seg mer om det. :wink:

Ellers lurer jeg litt på om en Skilletrafo kan produsere en spennings topp ut på sekundær viklingen, hvis man får strømbrudd, og strømmen i primær spolen plutselig blir brutt, eventuellt hvordan er det med automatsikkringer mot en skilletrafo, kan man få problem med lysbue hvis sikkringen åpner mot en såpass induktiv last?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager overfor BullFire, men dette er om UPS. Jeg har et strømuttak hvor bare projektoren er koblet til. Først er der et lynvern, så en MGE 800VA UPS, da projektoren.
    Ifølge manualen skal projektoren bruke 390 watt ved drift, og UPS´en skulle da holde den gående de par sekunder det tager mig å slå den av ved et strømbrudd.
    Har sjekket med indboforsikringen, og de dekker hvis der skjer noe med projektoren ved en strømstans, men dette er ikke så relevant, forsikringer kan man jo ikke stole 100 % på heller.
    UPS´en er ikke online, så projektoren tar bare strøm fra den ved en strømstans, dvs den dagen det blir strømstans vet jeg om det funker eller ikke.....
    Det ultimative må vel være en PS Audio Powerplant, men skal denne dimensjoneres til tall fra den hollandske målingen bliver det svindyrt !
    Jeg har et strømfilter men har ikke giddet teste det mot projektoren, tror ikke jeg ser noen forskjell likevel.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at VA ikke er det samme som Watt. MG regner en faktor på ca 0,7. Dvs du kan drive 560watt med en 800VA UPS.

Hvis man skal sikre seg optimalt (det er vel derfor du kjøper UPS eller ? ) med en UPS må man benytte en on-line UPS med automatisk by-pass. Uten by-pass risikerer du å miste strømmen til lasten hvis det blir feil på UPSen. En utmerket MG on-line UPS er MG EXtreme C. Den er on-line og har automatisk by-pass og leveres i størrelser fra 700VA.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Beklager overfor BullFire, men dette er om UPS.
    Det er helt greit, det er ikke nødvendig å beklage En godt dimensjonert UPS er selvfølgelig det beste alternativet, men det koster penger. En skilletrafo sammen med et filter fjærner en del høyfrekvent støy og sikrer utstyret mot jordfeil. Jeg får denne gratis, så jeg tenkte det er bedre enn ingenting. Det lille beistet av en trafo veier mer enn en 708 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •