CRT for dummies

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CRT for dummies

Startet like gjerne en egen tråd da jeg ikke vet hvor jeg skal lete etter svar på spørsmålene jeg har.

Lurer på hvordan en CRT prosjektor egentlig fungerer? (Har skjønt såpass den har tre lys-kanoner som utgjør det røde, blå og grønne lyset)

Hvordan kobler man til de forskjellige kildene? På samme måten som på en digital?

Ser dere nevner en del ekstrautstyr. Hva er det, og hva brukes de forskjellige til?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den rent tekniske funksjonen er på samme måte som en vanlig tv, altså tre elektronkanoner som tegner opp rødt, grønt og blått, men her sendes det ut av rørene istedenfor å bli vist direkte på fosforen, som på en vanlig tv.

Tilkoblinger fins det stort sett alt mulig, men det vanligste er kompositt (1 phonoplugg - totalt ubrukelig), S-Video (ofte feilaktig kalt S-VHS, en rund plugg - forholdsvis ubrukelig), komponent (tre phonoplugger, den skal være grei) og RGB (ser ut som en PC-skjermkortplugg - denne er den beste). DVI (digital video interface, tror jeg det står for) kan vel fås som ekstrautstyr, men det er liten vits, for det må uansett konverteres til et analogt signal siden en CRT er analog, i motsetning til DLP og LCD, som er digitale teknologier.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan da koble til en HTPC til den vga-liknende inngangen?
    Hvordan er oppløsningen på de fleste CRT-prosjektorer?
    Er det noe pixelering (chickenwire) å se på de, eller er CRT helt fri for sånt?
    Hva koster det å vedlikeholde de?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan koble HTPC til den inngangen. Jeg har en Barco, og de har to slike. Jeg bruker den som kalles port 3, men mange bruker port 4/5 og kjører overgang fra PC-plugg til 5 BNC (RGBHV).

Oppløsningen er ikke fast, men den praktiske grensen avhenger av rørene. På min med åttetommers rør er XGA en fin oppløsning, iallfall på min sitteavstand. Men jeg har kjørt opp til 1600x1200 uten problemer, det ble bare ikke noe bedre bilde av det.

CRT har ikke piksler ganske enkelt fordi den tegner opp rader.

Hvor mye du bruker på vedlikeholdet avhenger av hvor mye du bruker på kjøpet. Kjøper du en med gode rør, er det mye billigere enn å vedlikeholde en LCD/DLP-prosjektør siden den ikke trenger nye lyspærer, som disse småtassene stadig gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster rørene hvis man skulle trenge å skifte dem ut?
    Hva med dette ekstrautstyret som mange snakker om (div. bokser o.l.), hva er det, og hva brukes det til? (og hva koster disse?)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et rør koster fra 5000 og opp til veldig mange tusen, alt etter hva slags prosjektør det er. Det er ikke mulig å si det generelt. Og boksene er vel stort sett for å kunne kjøre positiv synk på Barco og forskjellige linjedoblere og lignende. Det siste er helt unødvendig hvis du kjører med HTPC. Jeg har en, men det er for å kunne se på mine gamle laserdiskfilmer. Den koster meg vel 2500 brukt, tror jeg.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det i det hele tatt mulig å justere inn en CRT projector til bakprosjeksjon via speil?

Jeg vet at det er mulig siden det er mange bakprosjeksjons TV'er som bruker CRT, men for vanlige dødelige mener jeg

Hvor stor er de minste CRT'ene?

Hva får man for 50.000?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hva får man for 50.000?
    En svært bra 808s, 1208s/2 eller kanskje en 1209 ?

Du får nok noe som danker ut alt som finnes en DLP/LCD uansett prisklasse. Ulempen er bare at de er store og tunge.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk sett en som hadde en CRT stående med rørene rett opp og brukte speil til det. Men jeg husker ikke hvor. Så det må være mulig. Du har jo ikke så veldig bredt bilde (160 cm, hva?) så det er kanskje ikke så mye det er snakk om? Er prosjektøren trukket helt ut i den utfresningen som er på baksiden av lerrretet? Uansett kan det bli problemer med geometrien, siden lerretet ser ut til å begynne rundt 50 cm over gulvet, mens prosjektøren må stå nede pga høyden på utfresningen.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projectoren står egentlig ikke inne i noen utfresing, det du ser er stenderne og projectoren står ca 10 cm fra veggen. Bildene lyver en del.

Det er ikke noe problem å heve projectoren så høyt jeg vil.

Det er lengden på projectoren som er problemet, de stjeler så vanvittig mye plass.

Da jeg var på messa på Plaza for noen år siden hadde de en del CRT'er som sto veldig nærme lerretet i forhold til LCD projectorene som sto ved siden av.

Får man CRT'er med kort throw ratio?

Drømmen er en Marantz S2 med en throw ratio på 1,2.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Barco står rundt 3,5 m fra lerretet og kan fylle nesten hele bredden (3 meter). Er du interessert, kan du jo ta en tur bort til Akland og se hva jeg fikk for 35 000 kr... :wink:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det jeg trodde.

Du har med andre ord ett bredde / avstandsforhold på 1,17!

Min HT1000 har ett bredde / lavstandsforhold på 1,5 - 1,875.

Se ikke bort fra at noen fra Arendal kommer bort en mørk høstkveld.

Nå skal jeg til Montenegro på jobb, og forhåpentligvis kommer jeg hjem med litt ekstra penger

Og som kjent: Pengene skal sirkulere 8)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God tur! Det nærmeste jeg har vært er Bulgaria. Håper det er forholdsvis fredelig i Montenegro for tiden... Og med det forholdet kan det faktisk se ut til at det kan fungere for deg, i så fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått det riktig at Barco 808s er "toppmodellen" innen CRT for tiden?
    Hvor stort bilde kan en Barco 808s (og forøvrig en del andre CRT'er i de forskjellige prisklassene) vise?
    Har ikke sett noe snakk om støy når det gjelder CRT, betyr dette at de er nærmest helt stillegående?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok et 808s er toppen i 800 serien , men en 1209 /1209s eller kanskjen en 1208s eller 1208s/2 er lik eller bedre.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel ikke kalle 808s'en for toppmodellen for det er den nok ikke. Men det er en veldig god crt prosjektor til en overkommelig sum penger. Toppmodelen til Barco heter Cine 9 og koster over 500.000.- tror jeg og har 9" bilderør mens 808s'en har 8" rør. Jeg har selv en BG 808s og den kan vise et bilde på max 6m i bredden, men dette er ikke anbefalt, på grunn av at det kommer ann på hvor mye lys prosjektoren klarer å få ut av fosforet på røret( kanskje litt teit forklart). Denne forklaringen fra http://www.crtprojectors.co.uk/crt_faq.htm Forklarer dette med anbefalte størrelser bra

Q: Just how big should I go?

A: Don't go to big! The temptation is to go for a huge picture, but you may well regret the decision later. Keep in mind the question above and look at what is a realistic viewing distance that your room allows, taking into account rear speaker position if the system has multi-channel audio. For most rooms think in terms of a 70-80" wide screen as being the size to aim for. Think about this: An 80" wide 4:3 screen will produce a picture about 15 times the area of a 28" TV. 4800 square inches against 325 square inches. Get the picture? Check the screen section for sizes we have in stock. Also keep in mind you must have a certain amount of light per square foot of screen surface to have real punch to the picture. If you try using a 7" tube projector for a 100" wide screen you have almost no chance of a good picture, you just won't have enough lumens per square foot. Some lower lumen 7" projectors will be hard pressed to handle much bigger than a 80" wide screen. High output 8" projectors are fine to 100" or so but even then the picture will almost certainly be starting to "die". Find out what the lumen rating of your projector is before ordering that 10' wide mega screen. Big with quality is good, huge and rubbish is bad. Trading quality for size is not a good deal in the long run.

A really good general rule is:

7" tube projector maximum 7' wide image

8" tube projector maximum 8' wide image

9" tube projector maximum 9' wide image

Stick to the above and you should have Cinema at Home, which is the whole point.

Over til spørsmålet om støy på crt prosjektorer. Disse bruker vifter som er mye større enn de som brukes på LCD og DLP prosjektorer. Derfor trenger de ikke å gå så fort rundt, og de lager dermed mindre støy. Viftene går også dypere i frekvens og dermed er støyen mindre påtrengene. Når man kjører film legger men ikke noe særlig merke til støyen.
    Håper disse svarene var gode nok

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier et bilde på max 6 meter, betyr det da at man kan komme opp i 6 meter uten betydelig tap av bildekvalitet? Jeg er jo helt ny på dette med prosjektorer, og har ikke mye plass til dette per i dag, men siden dette er en av mine drømmer tar jeg sikte på å få et dedikert kinorom med tiden, da så stort som mulig til en overkommelig pris

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis man kjører et bilde på 6 m er jeg redd en 8" prosjektor som 808s gir for lite lys. Selv med en 9" crt vil 6 m bli for mye tror jeg. Men hvem har bruk for et 6 meter stort lerret i en hjemmekino? Ta en titt på denne siden: http://www.subcentral.ch/ Dette er en ganske stor hjemmekino og veldig proff også. Den har et lerret på litt over 3 m i bredden.
    Husk at høyden på lerrete skal være 3-5x mindre enn avstanden fra der du sitter. Vis du har et 6m 16x9 lerret så skal du minimum sitte 10 m unna!! da har man mye plass i huset sitt
    Husk at, for stort bilde ødelegger filmopplevelsen faktisk

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mitt bilde er i underkant av 3 meter (litt avhengig av kilden jeg kjører på det), og å ha det større enn det er forholdsvis håpløst hvis du ikke sitter i en gymsal. Øyet skal kunne få med seg hoveddelene av det som skjer på lerretet uten at du får slitasjeskader i nakken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da så
    Har kanskje mast litt om dette tidligere, men hva slags "ekstrautstyr" er det anbefalt å ha til en CRT prosjektor? Og hva finnes av ekstrautstyr i hele tatt?
    Er det noen slitasjedeler utenom fossfor rørene? Hvor ofte må slitasjedelen byttes? Hva koster de forskjellige slitasjedelene til en Barco 808s (uten at dette skal bli en prisdiskusjon) :roll: ? Bytter man alle fossforrørene på en gang (det er vel 3)?

Phew, her går spørsmålene unna
    Må jo lære meg dette :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •