Fremgangsmåte for fargekalibrering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fremgangsmåte for fargekalibrering?

I tråden for "barco graphics 801s", ble det diskutert en del rundt fargekalibrering, og viktigheten av det.

Er det noen CRT eksperter her som kunne gi en liten beskrivelse av den riktige fremgangsmåten for å komme litt nermere riktig gråtone og farge skala, med enkle middler f.eks på en BG808s med bruk av DVE test bilder og fargefiltere. Trenger man virkelig dyr kalibrerings elektronikk og en dyktig fagmann, eller ren flaks for å få dette til?

Er det ellers noe man børr vurdere før man foretar en fargekalibrering på en CRT projektor?

En CRT med litt slitne rør, vil vel en fargekalibrering kunne få frem at brukbart bilde i en periode, men den videre slitasje prosessen på de svakeste rørene som etter kalibreringen kjøres hardere vil vel også akselereres noe, og farge og gråtoneskala blir vel raskere feil igjen også, og kanskje da også værre enn hva man hadde fått etter samme timetallet uten kalibrering. Noen som har noen synspunkter på dette?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette var et veldig bra spørsmål å stille. Det er flere som har poengtert viktigheten av å ha farve- og grå skala korrekt justert.

Samtidig blir det også sagt at du vet ikke hvor dårlig ditt bilde er. (uansett hvor fornøyd du er ) Forskjellen kan jo være som natt og dag.

Håper det er noen som var flinke til å si A her i tidligere diskusjoner er villige til å si B også.

Å ha optimalt bilde er vi jo alle intressert i og eventuelle fremgangsmåter og priser er veldig intressante.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært intresannt å vite mer om dette ja.
    Håper noen som driver med farvekalibrering kan gi noen gode innspill.

Kjell

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 ta telefonen
    2 ring Bjørn H.
    3.Voila, For et bilde.........
    :lol:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    1 ta telefonen
    2 ring Bjørn H.
    3.Voila, For et bilde.........
    :lol:
    Ja det er jo en fremgangsmåte, men lurer litt mer på hvilken fremgangsmåte for eksempel Bjørn H. ville benyttet, hvis han ikke hadde måleutstyret sitt med seg, men hadde kun tilgang til DVE sine testbilder, fargefiltre og pluss tidligere erfaring fra tilsvarende jobber, og ville prøve å komme et lite stykke nærmere en mer korrekt gråtone skala.

Leste forøvrig i gjennom denne:
    http://www.audioholics.com/techtips/...ibration1.html ikke så veldig oppløftende for justering med hjelp fra øynene, men ga litt nyttig info om temaet i alle fall.

En litt vill tanke, på en crt projektor, kan man slå av og kunn benytte ett av rørene av gangen. Hadde det gått ann å benytte lysmåleren til et godt speilreflekskamera (Nikon F90, F4 eller Canon EOS1n ol.), til å få ut sammenlignbare lys intensiteter for hver av fargene, og skape en mer riktig gråtone skala på den måten.... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fremgangsmåte for fargekalibrering?

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    I tråden for "barco graphics 801s", ble det diskutert en del rundt fargekalibrering, og viktigheten av det.

Er det noen CRT eksperter her som kunne gi en liten beskrivelse av den riktige fremgangsmåten for å komme litt nermere riktig gråtone og farge skala, med enkle middler f.eks på en BG808s med bruk av DVE test bilder og fargefiltere. Trenger man virkelig dyr kalibrerings elektronikk og en dyktig fagmann, eller ren flaks for å få dette til?

Er det ellers noe man børr vurdere før man foretar en fargekalibrering på en CRT projektor?

En CRT med litt slitne rør, vil vel en fargekalibrering kunne få frem at brukbart bilde i en periode, men den videre slitasje prosessen på de svakeste rørene som etter kalibreringen kjøres hardere vil vel også akselereres noe, og farge og gråtoneskala blir vel raskere feil igjen også, og kanskje da også værre enn hva man hadde fått etter samme timetallet uten kalibrering. Noen som har noen synspunkter på dette?
    Vil ikke kalle meg en CRT ekspert.Men jeg har en colorfacts fargeanalysator som jeg kjøpte for 2 år siden.
    Kjøpte den i all hovedsak til å justere inn en Barco Data 801s.
    Og har vel fått bildet på den så bra som jeg er mann for.
    Har noen screenshots på min hjemmeside: http://home.online.no/~t-sunna/screenshots.cfm

Hvis du skal justere inn en barco bare ved hjelp av øynene så blir det ikke rett uansett hvor mye en prøver.Jeg har prøvd flere ganger for moro å stille inn Barcoen med øynene først,for så å sjekke det med fargeanalysatoren.Og det blir som regel noenlunde på de lyse gråtonene.
    Men når det kommer ned til under 50 ire så blir det store feil.

Den måten jeg har kommet nærmest en jevn gråskala med øynene.
    Er ved å se på test signalet på DVE title 12 chapter 14 Reverse Grey
    ramps.(Det forutsetter at G2.Kontrast og brightness er bra justert på forhånd.)
    Dette test bildet viser gråskalaen fra sort til hvit.
    Det vil som regel være lettest å se om det er for mye rødt innblandet.
    På min Barco kan en justere gain og cut på det blå og røde røret.
    For å si det på en enkel måte,så virker gain mest inn på de lyse partiene mens cut virker mest på de mørke.
    Men de er interaktive.Det vil si at når en ha fått justert noenlunde gråskalaen fra ca 60 ire og opp til 100 ire med gain og deretter justerer inn de mørke partiene 10ire til 50ire med cut.Så vil de lyse partiene kunne være ut av stille igjen.Slik at en må hele tiden prøve å finne en middel vei slik at en får en mest mulig jevn skala fra svart til hvitt uten innslag av for mye av enten rødt grønt eller blått.
    Og dette skal vere satt til den såkalte D65 referanse.
    Etter dette er det å stille kontrast og brigthtness på nytt å så sjekke om gråskalaen har forandret seg noe.

Men som sagt så er det ikke enkelt å få det helt til uten noe å måle etter.
    I hvertfall ikke i de mørke partiene.

Ett eksempel på hva en gråskala kalibrering kan gjøre for bildet er ved å se på screenshotet av Gladiator på sida mi.Se hvor mye bedre de mørke partiene kommer fram på det kalibrerte bildet.
    Det blir mye mer tredimensjonalt på en måte etter innstilling.

Nå det gjelder slitasje på rør,så skulle vel ikke en slite noe mer etter en kalibrering enn det en gjorde før en kalibrerte.Men dette kan sikkert noen av Crt guruene svare på.Har iallefall ikke merket noe mer slitasje på min etter kalibrering.Og nå er det gått over 1 år siden jeg kalibrerte i forbindelse ved kjøp av ny dvd spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal skrive en liten avhandling om fargekalibrering til uken. Vil være klar til torsdag.

De som har spm om emnet kan bare ringe meg nårsomhelst.

De som ønsker å få utført fargekalibrering med proffesjonelt industri-utstyr kan ta kontakt. Jeg utfører på crt, dlp og lcd. Dere må bare være sikre at projectoren har kontroller for color-balance/greyscale. Prisen er 1500kr. Utgifter til transport utenfor Oslo-området.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fremgangsmåte for fargekalibrering?

Sitat Opprinnelig postet av tors

Hvis du skal justere inn en barco bare ved hjelp av øynene så blir det ikke rett uansett hvor mye en prøver.Jeg har prøvd flere ganger for moro å stille inn Barcoen med øynene først,for så å sjekke det med fargeanalysatoren.Og det blir som regel noenlunde på de lyse gråtonene.

Den måten jeg har kommet nærmest en jevn gråskala med øynene.
    Er ved å se på test signalet på DVE title 12 chapter 14 Reverse Grey
    ramps.(Det forutsetter at G2.Kontrast og brightness er bra justert på forhånd.)
    Dette test bildet viser gråskalaen fra sort til hvit.
    Det vil som regel være lettest å se om det er for mye rødt innblandet.
    På min Barco kan en justere gain og cut på det blå og røde røret.
    For å si det på en enkel måte,så virker gain mest inn på de lyse partiene mens cut virker mest på de mørke.
    Men de er interaktive.Det vil si at når en ha fått justert noenlunde gråskalaen fra ca 60 ire og opp til 100 ire med gain og deretter justerer inn de mørke partiene 10ire til 50ire med cut.Så vil de lyse partiene kunne være ut av stille igjen.Slik at en må hele tiden prøve å finne en middel vei slik at en får en mest mulig jevn skala fra svart til hvitt uten innslag av for mye av enten rødt grønt eller blått.
    Og dette skal vere satt til den såkalte D65 referanse.
    Etter dette er det å stille kontrast og brigthtness på nytt å så sjekke om gråskalaen har forandret seg noe.

Men som sagt så er det ikke enkelt å få det helt til uten noe å måle etter.
    I hvertfall ikke i de mørke partiene.
    Takk for fint svar tors, du beskrev noe av det jeg har lurt på med cut og gain valgene i menyen. Interesant også det du skrev om:

Sitat Opprinnelig postet av tors
    Sikkert mye riktig i det du skriver her, tenker også litt på hva jeg har lest andre plasser, om den ulineære følsomheten til øyet øker når man beveger seg ned i lysstyrke, men samtidig som følsomheten for lys øker er det vanskelig å skille ut og se farger i mørket, det blir vel nermest sorthvitt. En elektronisk måler, får muligens litt større problemer med oppløsningen eller måle nøyaktigheten når måleverdiene eller lysstyrken blir svakere, men samtidig kan den skille fargene bedre enn et øye kan når bildet blir mørkere, og det er kanskje litt av "hemmeligheten".

Blir spennende å lese den lille avhandlingen til Per Johnny også, må innrømme at jeg skjønner nå at jeg har mye å lære her, når det gjelder gråtone skala, D65 referangsen ol. ops:
    :wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Skal skrive en liten avhandling om fargekalibrering til uken. Vil være klar til torsdag.

De som har spm om emnet kan bare ringe meg nårsomhelst.

De som ønsker å få utført fargekalibrering med proffesjonelt industri-utstyr kan ta kontakt. Jeg utfører på crt, dlp og lcd. Dere må bare være sikre at projectoren har kontroller for color-balance/greyscale. Prisen er 1500kr. Utgifter til transport utenfor Oslo-området.
    Blir veldig intressant å lese din avhandling, takk for respons.

Ser at du også utfører tilsvarende kalibrering på lcd/dlp, hva er din erfaring med disse "rett ut fra boks"?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •