barco graphics 801s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

barco graphics 801s

har en barco graphics 801s, fikk overta denne av arbeidsgiver. Er det vanskelig å sette opp (bør jeg heller selge den og kjøpe en liten enkel en?)? den er fra 97 og kanskje brukt 1500 til 2000 t.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se litt her : http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1405
    Anbefaler absolutt du beholder den, med så få timer burde den vel være i topp form.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: barco graphics 801s

Sitat Opprinnelig postet av gsw
    har en barco graphics 801s, fikk overta denne av arbeidsgiver. Er det vanskelig å sette opp (bør jeg heller selge den og kjøpe en liten enkel en?)? den er fra 97 og kanskje brukt 1500 til 2000 t.
    801s fra 1997 er meget bra hvis den brukes optimalt. Du får ikke så mye penger for den, så du ville absolutt tjene mest å bruke den selv.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvor du bor, men er det i nærheten av noen av ekspertene, ville det lureste være å sette opp prosjektøren der du vet at du skal bruke den og så overlate innstilling og finjustering til gutta som kan det. De gjør garantert mer på noen få timer enn du ville fått til med en måneds fikling...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bor i klæbu i sør trøndelag . Så experter: gi bud ! Kan ta den med sørover hvis noen vil se på den.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Nå vet jeg ikke hvor du bor, men er det i nærheten av noen av ekspertene, ville det lureste være å sette opp prosjektøren der du vet at du skal bruke den og så overlate innstilling og finjustering til gutta som kan det. De gjør garantert mer på noen få timer enn du ville fått til med en måneds fikling...
    Er enig med det, men du burde nok komme opp i minst 95% av det proj'en kan gi etter en måned samtidig som du har lært deg å sette opp en proj! Hvis du ikke er har tommelen midt i hånden da.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sterkt uenig med deg Mr_Spock.
    1. Den trenger nok en farvekalibrering.
    2. G2 kan være feil, er sannsynligvis aldri rørt siden den var ny.
    3. Det er div. potmetre inni maskinen som kan trenges en tuning. Kan vanskeligjøre konvergering og få maskinen stabil.
    4. En proff ser med en gang om den står korrekt montert.
    5. Fosfor utnyttelse osv osv.

Det er mange faktorer det er best å få korrekt med en gang, en proff vil rette på alt dette og få det skikkelig. Så kan du tune til du ser busemannen etterpå. Men en sjekk av maskinen og oppsettet og ikke minst få den kalibrert er gull verdt.

Jeg vil anta de fleste klarer 80% av optimalt oppsett uten måleutstyr. Noe høyere en dette så er det flaks med hensyn til farver ol.

Kjelli

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk enig både med Mr_Spock og Kjelli, hvis man trekker ut liit av det jeg tolker som essensen i det de skriver da. :?

Synes problemstillingen er litt som "Du får ikke gå ut i vannet før du har lært å svømme"..... Og som kjent, må man jo på et eller annet tidspunkt ut i vannet for å lære å svømme... Det er klart at man kan ta seg vann over hodet i forsøket, men da er det jo på sin plass å tilkalle faghjelp.
    Det viktigse er at man er interessert i CRT projektoren, og vil tilegner seg den nødvendig kunnskap om hvordan de virker, hvordan de skal settes opp, hva man kan justere og hva man ikke skal gjøre eller justere.

De med mest erfaring med crt projektorer har jo måttet begynne en gang de også, og de har blitt dyktige fordi de er kurset, lærer underveis, har dyktige medarbeidere å konferere med, og har kommer over mange forskjellige problemstillinger på et utall med projektorer, og derfor også gjenkjenner eventuelle feil, som må rettes før man i det hele tatt kan justere inn bildet korrekt. Det siste her, er vel det som er det største problemet for en nybegynner å vite og gjenkjenne, og er nok den største fordelen med å få kyndig hjelp med en gang.

CRT projektorer har en litt bratt lærekurve, en justering ett sted, får gjerne innvirkning på flere andre steder osv, og det er enkelte områder med farlige høye spenninger, med hjertestansende effekter, så må man foreta justeringer under "panseret" må man på forhånd vite hva man gjør, ellers kan det gå riktig galt, både med projektoren og eieren, for å si det sånn.

Etter hvert som man leser seg opp og skjønner mer om hva man holder på med, tror jeg at det ikke er noen umulighet å hente ut 80-90% av projektorens potensiale hvis den ellers er i god stand og man tar tiden til hjelp. De siste 10% må nok proff med målerutstyr og år med trening og erfaring ta seg av (litt av kunsten består vel i å vite når det er på tide å slutte... :wink: ), men hvis man får satt opp projektoren til 100% av en fagmann med en gang, blir det vel ikke noe bedre at man selv megynner å tweake og justerer for å lære seg projektor oppsett etterpå, da degraderer man jo det optimale oppsettet, og det er det vel ikke så smart å gjøre, samt at man er like hjelpeløs til neste gang, hvis man flytter projektoren, bytter lerret osv og må foreta en installasjon fra begynnelsen.

Tror derfor det beste ville vært å foreta et oppsett selv først, der man bruker linseprogrammet og innstallasjon/bruker manualen til barco for å sette opp og måle opp geometrien i forhold til avstand/bildebredde vinkle inn projektoren riktig vinkle rødt og blått, fokusere linsene midtstilling av raster (gjøre disse trinnene i riktig rekkefølge :wink: ) osv. CRT projektorer er veldig avhengig av at det fysiske oppsettet er riktig, ellers så må elektronikken i projektoren kompensere unødvendig mye, og gjerne også usymetrisk, noe som gir ustabilitet mht konvergens, bildegeometri osv, samt reduserer levetiden til komponentene i projektoren.

Finner man etter hvert ut at man ikke har det som skal til for å få det til, eller mistenker at projektoren ikke er helt frisk, da er det nok bare å tilkalle "forsterkninger" stille spørsmå i forumet osv. :wink:

Kan anbefale å lese blandt annet denne tråden http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1405

Samt anskaffer deg en kalibrerings plate DVE eller AVIA for å kunne få sjekket og hvis mulig få fargekalibrert projektoren litt nermere en riktig fargebalanse.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få til et veldig bra bilde selv. Jeg har holdt på i med 3rørs i 2-3 år nå og har justert ganske så mye og selv om jeg får et bilde som jeg mener er veldig bra så vet jeg med sikkerhet at bildet kan bli bedre.

Det er nettopp det at jeg har justert bildet til å bli 80 - 90% perfekt, men det er de siste prosentene som virkelig teller da det er den siste tweakingen som gjør at disse projektorene virkelig skiller seg ut.

Det er flere ganger jeg har tenkt på å gi opp og bare kjøpe meg en digital projektor, men når jeg får sett en så mister jeg lysten med en gang.

Som en konklusjon har jeg bestemt meg for å bestille proff hjelp. Tror det kan være en lur investering og man slipper å hele tiden gå og tveake på maskinen til man blir gal :shock:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener tor, og det hadde vært veldig lærerikt og interessant å se en proff CRT projektor spesialist i aksjon, og ikke minst å få se det fulle potensialet som ligger i projektoren man har slitt med så lenge :wink: .

Det er et lite problem jeg ser for meg da, og det er at det fort vil kribble litt i justerings nerven også etter at en proff har gjort sitt, samt hvis man gjør andre utskiftninger eller justeringer på kilde siden (ny scaler ol.), er vel bare å bestille proffesjonell hjelp igjen , hvis man ikke skal/kan gjøre jobben selv.
    Man trenger selfølgelig ikke å gjøre så mye med justeringer av potensometere , magnetringer fokus spoler osv, det burde vel fremdeles stemme. Dumt det ikke ble noe av den CRT justerings videoen, det en gang var snakk om her inne i forumet at noen ville lage, det ville kanskje vært dårlig butikk for noen , men det hadde vært veldig gunstig for oss andre , å lære noen av de proffe knepene. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda er forsåvidt enig i det du sier, men iogmed at jeg skal montere projektoren permanent i taket snart og har anskaffet meg det jeg måtte ønske av utstyr så tror jeg ikke at jeg skal røre den så mye etter at den har fått seg en proff justering. Jeg kommer nok til å kjøpe meg noe nytt utstyr etterhvert men da er ihvertfall de mekaniske og grøvste justeringene gjort så det blir noe enklere for meg å få bilde så nært til perfekt som mulig.

Og ja, jeg skulle ha betalt en god del for en video av en proff som setter opp en crt 100%

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik video hadde jo spart folk for en del penger. Hvis man betaler 1000,- for å spare 4000,- så er det jo god butikk!!!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vil det forresten koste å få en proff til å bruke en god dag på å justere, forutsatt at maskina står der den skal stå... Eller er det spørsmålet så å si likt spørsmålet om hvor stor en stein er? :roll:

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som er proffe er vel disse.
    Per Johnny
    jan erik ( http://www.videosystem.no/ )
    Bjørn Hegelstad ( http://www.crtht.com/ )

Hva det vil koste vet jeg dessverre ikke.
    Noen som vet?
    :roll:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen avhenger vel også av om det er Drammen eller Kautokeino....

Er der andre eksperter på vei eller ? At der i Norge bare er 3 er jo å spille fallit...

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er de jeg vet om,det er jo sikkert flere.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Er sterkt uenig med deg Mr_Spock.
    1. Den trenger nok en farvekalibrering.
    2. G2 kan være feil, er sannsynligvis aldri rørt siden den var ny.
    3. Det er div. potmetre inni maskinen som kan trenges en tuning. Kan vanskeligjøre konvergering og få maskinen stabil.
    4. En proff ser med en gang om den står korrekt montert.
    5. Fosfor utnyttelse osv osv.

Det er mange faktorer det er best å få korrekt med en gang, en proff vil rette på alt dette og få det skikkelig. Så kan du tune til du ser busemannen etterpå. Men en sjekk av maskinen og oppsettet og ikke minst få den kalibrert er gull verdt.

Jeg vil anta de fleste klarer 80% av optimalt oppsett uten måleutstyr. Noe høyere en dette så er det flaks med hensyn til farver ol.

Kjelli
    Vel da får jeg være "meget sterkt" uenig med deg da Kjelli! Husk at dette gjelder en 801s og ikke en 808s.

Jeg har selv stilt inn alt på min BG800 (som vel er ganske lik 801s) fra bunnen av (inklusiv G2).

Etter å ha sammenlignet med et meget stort antal digitale projektorer som jeg så på dvd&Hjemmekino messa i høst så står min selvinstilte proj ikke tilbake på noen områder med det beste jeg så der - inklusive farver.

Med det så vil jeg si at jeg kanskje utnytter opptil 99% av hva min proj er kapabel til i dag.

Det jeg har skrevet her gjelder atså for 800/801 ved bruk av dvd.

Hvis vi derimot snakker om 808s og hd (+720p) så er jeg enig i at det nok er mer å hente.

Farvekalibrering er vel kanskje ikke så viktig i dag da det vel ikke er en eneste film som har korrekte farver i dag.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farvekalibrering er ikke så viktig sammen med du mener den er 99% korrekt satt opp skurrer veldig hos meg. Men hvis du er happy så er ingenting bedre :wink:

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Mr_Spock"]
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Farvekalibrering er vel kanskje ikke så viktig i dag da det vel ikke er en eneste film som har korrekte farver i dag.
    Skivebom!!!!!

Stort sett alle dvder idag har akkurat den fargetemperaturen som gjenspeiler den opprinnelige kilden.

Jeg var akkurat som deg før. Etter at jeg lærte meg å farvekalibrere, så gikk jeg inn i en annen tidsalder. Å se materiale riktig gjengitt er en åpenbaring spør du meg. 8)

Riktig gråskala gjengivning er selve grunnstenen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kanskje ikke så skivebom egentlig, de "riktige" fargene man får direkte ut av kameraet når man produserer en film, er ikke helt det samme man ser med det blåtte øyet av motivet når det filmes eller som man får inn på dvd skiva, etter at filmen er digitalisert redigert osv, for å si det sånn. Hva som er riktig, kommer vel litt ann på øyet som ser :wink:

Farge og riktig gråtone skala kalibrering av kilde spiller og projektor, er vel mest for å komme nermest de fargene og lysintensitetene som film skaperen ønsker å få frem, og som vil fungere best til visning av den filmen, selv om det aviker en del fra den egentlige filmede fargetemperaturen.

Regner med at mange sener f.eks i ringenes herre trilogien hadde blitt flate og kjedelige, hvis det ikke ble justert noe i forhold til kildemateriale......

Er enig med Per Johnny i at det er viktig å få riktig gråtoneskala og farge kalibrering er et must, skal resultatet bli mest mulig riktig. Hvor 100% riktig dette blir kan kanskje diskuteres, setter man en fargekalibrert digitlal projektor og en fargekalibrert CRT projektor til å vise samme bilde annen vær gang på samme lerret, må jeg inrømme at jeg ennå kan se en viss forskjell på hvordan bildet fremstår, uavhengig av scanlinger, screendor effekt osv.

Hvor ofte børr man egentlig fargekalibrere en CRT projektor, rørene blir jo slitt litt forskjellig, og da blir vel fargebalangsen gradvis litt feil også ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •