barco graphics 801s - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil si meg enig med Per Johnny her.
    Etter at jeg fikk kalibrert min Barco 801 data,
    Ble både kontrast og farger utrolig mye bedre.
    Nå kan jeg faktisk ikke tenke meg å sette opp
    en projektor uten å fargekalibrere den.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Farvekalibrering er ikke så viktig sammen med du mener den er 99% korrekt satt opp skurrer veldig hos meg. Men hvis du er happy så er ingenting bedre :wink:

Kjelli
    Jeg har jo satt opp min proj ved å bruke dvd Essentials, blant annet instilling av farver.
    Dette regner jeg ikke som farvekalibrering. Dette hører vel til vanlig oppsett?

Jeg går ut i fra at en proff person som setter opp en proj benytter dyre instrumenter ved farvekalibrering. Blant annet sensorer for å måle riktig hvitnivå og fargetemperaturer osv??

Når jeg nevnte at farver ikke var så vitktig, så mente jeg at å få de siste prosentene helt riktig kanskje ikke er avgjørende da dagens filmprodusenter lager filmer som Sky Captain and the world Tommorrow, Black Hawk Down osv.

Når du Kjelli forteller meg at du var akkurat som meg før og at du nå har sett lyset tror jeg du tar litt feil. Jeg har både en nyere 32" crt, en 20" lcd skjerm samt en Sanyo Z2 tilgjengelig i samme rom som BG800'en.

Ved sammeligning farvemessig står ikke min selv-justerte Barco tilbake for noen av disse. Faktisk synes jeg Barco'en slår alle disse med mer punch i fargene.

Det blir litt kverulering her. Men jeg synes det er en del her inne som prøver å gjøre bruk og oppsett av crt mer vanskelig og ekslusivt enn det egentlig er. Noe jeg tror kan skremme vekk en del intresserte fremtidige brukere.

Mitt intrykk er at trots advarsler jeg fikk her inne til å begynne med så var det mye enklere å få til et meget bra bilde enn det mange har sagt her inne.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke jeg som sier jeg var som deg før i tiden, men Per J. Og han har jo holdt på med dette lengre en sikkert du og jeg tilsammen. Kanskje det er noe i det han sier?

Jeg driver ikke med kalibrering av farver selv, utstyret koster masse og det er tidkrevendes. Lar den jobben gå til noen som kan det og har rette utstyret. Jeg har derimot satt opp flere CRT maskiner og sett hvor gale det er med hensyn til gråskal og farver, og ikke minst hvor stor forskjell det er på en kalibrert og ukalibrert maskin.

Bruk og oppsett av CRT er ikke noe hokuspokus når en vet hva en gjør. Med grundig forabeid og innsyn i hvordan sette opp en CRT så går det greit for de aller fleste.
    Men når det kommer til farver og gråskala MÅ det skikkelig utstyr til. Du kan mene hva du vil om hvor bra det er, uten skikkelig kalibrering kan det være alt fra veldig bra til fullstendig feil. Poenget er at du vet ikke, selv om du mener det er aldri så bra. Som jeg sier, det skal flaks til for å få det best mulig.

Jeg vil si det motsatte, mange folk her inne oppmunter folk til å kjøpe en CRT og leke seg med den og se hva de får utav den. Det er som sagt ikke vanskelig, men en må huske at dette er maskiner med dødelige spenninger som kan drepe deg og feil oppsett kan i verste fall ødelegge maskinen, så advarsler er på plass med god grunn.

Kjelli

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare slutte meg til det Kjelli skriver. Etter at min BG808S fikk en gjennomgang med Bjørn H. sitt utstyr for fargekalibrering var forskjellen som natt og dag. Dette er noe jeg varmt vil anbefale alle eiere av CRT å få utført.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Må bare slutte meg til det Kjelli skriver. Etter at min BG808S fikk en gjennomgang med Bjørn H. sitt utstyr for fargekalibrering var forskjellen som natt og dag. Dette er noe jeg varmt vil anbefale alle eiere av CRT å få utført.
    Det er nettopp dette jeg mener. Hvis du setter opp en 808s så godt du kan selv så blir det ganske bra hvis du har en del trening.

At det finnes forbedringspotensiale er det ingen tvil om. Men at forskjellen er som natt og dag er vel ikke tilfelle?

Til sammenligning så vil nok den dvd-utgaven du har bety mye mer for kvaliteten på bildet enn at du har for eksempel korrekt gråskala.

Videre så vil et rom med 100% lyskontroll som samtidig er helt sortfarget bety mer for sortnivå og kontrast enn allverdens justeringer på proj. Faktisk så vil nok en lcd proj kunne levere et bedre bilde i bra omgivelser enn en crt i dårlige omgivelser.

Nevner de siste momentene for å lage litt perspektiv på hva vi snakker om.

Med dette mener jeg at en hendig person med god erfaring av justering med proj godt klarer å stille inn en crt til 90-95% av hva den er kapabel til. Utganspunktet er selvsagt en normalt brukt crt med ok grundinstillinger.

Ved så å engasjere en ekspert for justering og kalibrering vil kunne belønnes med 100% utnyttelse av proj'ens potensiale.

Så kan vi videre diskutere hvor synbar 5-10% forbedring av proj'ens ytelse ved for eksempel visning av dvd er. Men å beskrive det som avgjørende eller som natt og dag blir litt drøyt:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke jeg som sier jeg var som deg før i tiden, men Per J. Og han har jo holdt på med dette lengre en sikkert du og jeg tilsammen. Kanskje det er noe i det han sier?
    Sorry my bad.

Jeg driver ikke med kalibrering av farver selv, utstyret koster masse og det er tidkrevendes. Lar den jobben gå til noen som kan det og har rette utstyret. Jeg har derimot satt opp flere CRT maskiner og sett hvor gale det er med hensyn til gråskal og farver, og ikke minst hvor stor forskjell det er på en kalibrert og ukalibrert maskin.
    Ok, hvor mye går det an å hente av en proj grunninstillinger/kalibrering er ok?

Bruk og oppsett av CRT er ikke noe hokuspokus når en vet hva en gjør. Med grundig forabeid og innsyn i hvordan sette opp en CRT så går det greit for de aller fleste.
    Men når det kommer til farver og gråskala MÅ det skikkelig utstyr til. Du kan mene hva du vil om hvor bra det er, uten skikkelig kalibrering kan det være alt fra veldig bra til fullstendig feil. Poenget er at du vet ikke, selv om du mener det er aldri så bra. Som jeg sier, det skal flaks til for å få det best mulig.
    Du skriver her at du ikke kan vite om bildet er ok - selv om det ser aldri så bra ut. Ok, at de gærne har det godt vet vi fra før. Det man ikke vet osv...

Jeg har mulighet i mitt hjemmekinorom til å kjøre en 32" nyere crt-tv, en ny 20" lcd-skjerm samt en Sanye Z2 lcd-proj med samme bilde (dvd-essentials) samtidig - altså jeg kan sammenligne bildet på min Barco med alle de kildene.

De fleste bør vel kunne benytte i hvertfall en vanlig tv? Ved direkte sammenligning bør vel en dårlig farvekalibrering eller en elendig instilt gråskala oppdages?

Jeg vil si det motsatte, mange folk her inne oppmunter folk til å kjøpe en CRT og leke seg med den og se hva de får utav den. Det er som sagt ikke vanskelig, men en må huske at dette er maskiner med dødelige spenninger som kan drepe deg og feil oppsett kan i verste fall ødelegge maskinen, så advarsler er på plass med god grunn.

Kjelli
    Det er her jeg synes noen overdriver effekten av dyr eksperthjelp og demper "gjør-det-selv" effekten.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spock, nå kverrulerer du bare
    Post igjen etter du har fått kalibrert maskinen din. :wink:

Kjelli

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spock, nå kverrulerer du bare
    Post igjen etter du har fått kalibrert maskinen din. :wink:

Kjelli
    Er dette ikke et diskusjons-forum da? Er vel lov å være uenige?

Etter 1000 timer på et rundt et halvt år er jeg like fornøyd med min selv justerte/kalibrerte Barco! Her trengs ingen kalibrering. 8)

En liten konvergens gjenomgang inimellom derimot.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kverulering og diskusjoner om temaet er vel bare opplysende og lærerikt :wink: Etter å ha lest litt rundt her, tolker jeg problemstillingen med crt projektorer og spesialist assistangse i oppsettet, som litt avhengig av hvilken projektor modell man har å gjøre med også, samt CRT slitasje og tilstanden ellers i projektoren.

Toppsjiktet av CRT projektorene krever nok mer kyndig oppsett enn en litt eldre og "enklere" modell, hvor man ikke har muligheten til å lage like tynne og nøyaktige scanlinger og høye frekvenser og oppløsning som de beste 9" eller nedskalerte 9" med 8" rør projektorene på toppen.

En dyktig CRT spesialist med lang erfaring, kan lettere få frem potensialet i projektoren, og ut fra erfaring, vite når målet er nådd, eventuellt finne og utbedre feil som gjør at ikke projektoren får forventet ytelse. Til dette kreves vel at man har vært borti mange tilsvarende projektorer tidligere, så man har noe å sammenligne med, noe som ikke er så lett for "hvermansen". Hvis man da trenger dyrt fargekalibrerings utstyr i tilegg, for å få frem potensialet, ja da er den nok ikke noen vei utenom.

Etter å ha sett en del bilder av crtrør med håpløse skjevt og feil innstillt bildet og fosfor bruk på e-bay og andre steder, så kan det virke som det ikke er alle installatører eller crt brukere som burde ha gjort oppsettet selv i alle fall. :wink: (misstenker enkelte installatører litt for å sikkre seg fremtidig arbeid osv, men kjenner ikke bakgrunnen for slitasjen , så det får komme "tiltalte" tilgode)

Kjøper man en ny Cine9 til over 400k, er det vel ikke så dumt å benytte seg av en dyktig installatør til å sette opp projektoren 100% riktig, mens hvis man bruker 5k på en BD801s, så er det kankje ikke like nødvendig å bruke samme installatør til å tweake frem det fulle potensiale, når en BD801s med et 80%-90% velykket selgjort oppsett på enkelte områder kan lage et bilde som får mye dyrere digital projektorer til å virke som den "spytter nuller og ett tall" i sammenligning :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Litt kverulering og diskusjoner om temaet er vel bare opplysende og lærerikt :wink: Etter å ha lest litt rundt her, tolker jeg problemstillingen med crt projektorer og spesialist assistangse i oppsettet, som litt avhengig av hvilken projektor modell man har å gjøre med også, samt CRT slitasje og tilstanden ellers i projektoren.

Toppsjiktet av CRT projektorene krever nok mer kyndig oppsett enn en litt eldre og "enklere" modell, hvor man ikke har muligheten til å lage like tynne og nøyaktige scanlinger og høye frekvenser og oppløsning som de beste 9" eller nedskalerte 9" med 8" rør projektorene på toppen.

En dyktig CRT spesialist med lang erfaring, kan lettere få frem potensialet i projektoren, og ut fra erfaring, vite når målet er nådd, eventuellt finne og utbedre feil som gjør at ikke projektoren får forventet ytelse. Til dette kreves vel at man har vært borti mange tilsvarende projektorer tidligere, så man har noe å sammenligne med, noe som ikke er så lett for "hvermansen". Hvis man da trenger dyrt fargekalibrerings utstyr i tilegg, for å få frem potensialet, ja da er den nok ikke noen vei utenom.

Etter å ha sett en del bilder av crtrør med håpløse skjevt og feil innstillt bildet og fosfor bruk på e-bay og andre steder, så kan det virke som det ikke er alle installatører eller crt brukere som burde ha gjort oppsettet selv i alle fall. :wink: (misstenker enkelte installatører litt for å sikkre seg fremtidig arbeid osv, men kjenner ikke bakgrunnen for slitasjen , så det får komme "tiltalte" tilgode)

Kjøper man en ny Cine9 til over 400k, er det vel ikke så dumt å benytte seg av en dyktig installatør til å sette opp projektoren 100% riktig, mens hvis man bruker 5k på en BD801s, så er det kankje ikke like nødvendig å bruke samme installatør til å tweake frem det fulle potensiale, når en BD801s med et 80%-90% velykket selgjort oppsett på enkelte områder kan lage et bilde som får mye dyrere digital projektorer til å virke som den "spytter nuller og ett tall" i sammenligning :wink:
    Bra skrevet. Det var vel egentlig dette jeg mente. Ble bare litt annerledes i mine innlegg.

Som du sier, det er jo ved friske diskusjoner her inne du kan få greie på ting da. :P

Det intressante å få greie på for folk er jo hvor mye det er å hente bilde-messig ved å bruke en ekspert. Og hvordan kan du vite at din proj er ok når det gjelder farver og gråskala. Hvor lenge varer eventuelt et ekspertoppsett - hvor mange timer trengs før du bør se over insilllinger igjen.

Kan man si at grunnoppsettet (fokus og konvergensens) er noe man bør lære seg selv? Her bør det vel ved litt prøving og feiling være mulighet for å tilegne seg "ekspert-kompetanse"?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mulighet i mitt hjemmekinorom til å kjøre en 32" nyere crt-tv, en ny 20" lcd-skjerm samt en Sanye Z2 lcd-proj med samme bilde (dvd-essentials) samtidig - altså jeg kan sammenligne bildet på min Barco med alle de kildene.
    Hvordan vet du at disse fremviserne har riktig gråtoneskala da Mr Spock

Jeg føler at min CRT er for slitt til å ha noe å hente på proff kalibrering, men hvis jeg skifter til nye rør en gang skal jeg nok booke meg en ekspert. Mye av fargene går jo på øynene som ser også.
    Per Johnny er f.eks svært klar på at progressive komponentsignaler inn på min Sony D50 gir feil fargematrise, noe jeg i alle fall ikke har øyne til å se. Så her går komponentsignalene rett i projektoren

Tror nok det blir litt øynene som ser opplegg dette her. Det vi ser er kanskje ikke teknisk riktig, men det ser da veldig bra ut for det..

Kenneth

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Hvordan vet du at disse fremviserne har riktig gråtoneskala da Mr Spock

Jeg føler at min CRT er for slitt til å ha noe å hente på proff kalibrering, men hvis jeg skifter til nye rør en gang skal jeg nok booke meg en ekspert. Mye av fargene går jo på øynene som ser også.
    Per Johnny er f.eks svært klar på at progressive komponentsignaler inn på min Sony D50 gir feil fargematrise, noe jeg i alle fall ikke har øyne til å se. Så her går komponentsignalene rett i projektoren

Tror nok det blir litt øynene som ser opplegg dette her. Det vi ser er kanskje ikke teknisk riktig, men det ser da veldig bra ut for det..

Kenneth
    Du har jo rett i at alle disse fremviserne kan jo være feil justert. Men jeg tenkte jo at noen av de må vel være noenlunde riktig? Men hvem, hmmm

Har du prøvd å kjøre htpc på proj'en da? Hadde du hatt mulighet til å kjøre parallellt og switche mellom de to skulle vel eventuelle svakheter ved fargegjengivelse kunne sees.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •