Barco Data 801s - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 75 av 75
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mange timer på den pære ?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    700 :evil:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjort det nå 8)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med det å kjøre f. eks X-Box på CRT. I en del spill har man jo "faste" rammer og slikt på bildet hele tiden. Det øker da faren for innbrenning, hvis jeg har forstått riktig. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvordan er det med det å kjøre f. eks X-Box på CRT. I en del spill har man jo "faste" rammer og slikt på bildet hele tiden. Det øker da faren for innbrenning, hvis jeg har forstått riktig. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?
    Kjører du med moderat sort og hvit-nivå, så går det helt utmerket. Hvis du ikke spiller det samme spillet kontinuerlig i 100-talls-timer. ops:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende, for det er sjelden det blir mer enn noen timer av gangen

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte need for speed underground minst 300 timer på min sony 1271. Null tegn til noe som helst på rørene.
    Gotham racing ble det iallefall 150 timer uttav, null tegn.

På barco 808S kjørte jeg den enda mer før jeg byttet røra, bare for å se hva som ville skje, jeg skulle jo bytte rør uansett. Klarte ikke å brenne inn noe som helst.

Jeg ville ikke bekymret meg så mye med mindre du glemte å skru den av og den sto på i mange timer med det samme bildet.

Kjelli

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har skjønt det riktig, kan man tenke seg at fosforet har en viss lysmengde den kan avgi i løpet av levetiden, samt at energi tilførselen og oppvarming av fosforet også spiller inn. (tenker da på spotburn, som kan brenne vekk punkter på fosforflaten i løpet av sekunder). Det røde fosforet har oftest også ca dobbelt så lang levetid som grønnt og blått fosfor, mens det blå er det som tåler minst av de tre rørene.

Har man for eksempel et hvitt statisk felt i bilde, vil man gradvis begynne å "bruke opp" lysmengden dette feltet kan avgi på alle tre rørene, raskest på blå og seinest på rødt, avhengig av brigtness og kontrast innstillingene.Dette vil føre til en gradvis litt svakere lysstyrke fra dette feltet, og når dette blir synlig i bildet og på fosforflaten, da har man alerede rør med innbrenning.

En annen ting man kan tenke litt på er at det aktive bildet på fosforflaten også oftest er trapes formet, dvs. at fosforet blir tilført en litt høyere energimenge pr fosfor areal der hvor trapeset er smalest, og derfor vil et hvitt statisk felt i bilde hvor kastelengden er lengst (lengst nede i bildet på en takmontert projektor, og høyest oppe i bildet på en bord montert projektor) slite litt mer på fosforet, avhengig av hvor på fosfor "trapesen" det ligger. Riktig bruk av fosfor areal, brigtness og kontrast instillinger er viktig, og det vil også være med på å gjøre fosforet litt mindre følsomt for effekten av statiske bilder.

Det værste ville selfølgelig være å glemme å slå av projektoren, med et statisk helt hvitt, grønnt eller blått punkt med høy intesitet, over noen dager eller uker. :shock:

Man får nok inntrykk av at følsomheten for innbrenninger ikke er så høy, hvis man prøver å gå litt inn for å lage noen på et gammelt slitt rør. Her kommer nok faktorer som at nyere fosfor er litt lysere og det er lettere å se innbrenning pga det, samt at elektrokanon strålen ofte blir litt mer diffus der den treffer fosforet, så man belaster fosforet litt mindre på et mer slitt og mindre fokusert rør. ( det er litt av grunnen til at man ikke vil stille elektronisk fokus helt i fokus på det blå røret.) og derfor tar det også litt lenger tid å brenne et eldre rør.
    Statiske bilders innbrenninger er vel noe som kommer litt snikende over tid, og når man først legger merke til dem på et ellers friskt og godt rør, er det for sent...

Tror hver crt projektor eier bare må gjøre et valg og en prioritering ut fra vilken projektor man har, og bare være klar over problemstillingen hvis man bruker crt projektoren til data applikasjoner med statiske bilder.

Hadde jeg hatt en Cine9 eller G90 , ville jeg gjort alt jeg kunne for ikke å ha statiske lysintense felter i bildet, og prioritert kun film materiale. Hadde jeg hatt en BD801s jeg ga 4500 for med jevnt slitte rør, ville jeg ikke tatt statiske data kilder så nøye, hvis jeg ikke ville spare den litt og prioritere best mulig kinobilde kvalitet i stedenfor da, og heller ofre en DLP eller LCD projektor til spilling :wink:

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp send en forespørsel på en Barco 801S til salgs på AV forum. Hva er akseptabelt timetall før slitasjen gir store merkostnader? Per Jonny, har du flere slike projektorer til salgs? Er veldig nyskjerrig på CRT projektor, og vurderer å prioritere dette foran andre investeringsprojekter på audio/video fronten...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Har nettopp send en forespørsel på en Barco 801S til salgs på AV forum. Hva er akseptabelt timetall før slitasjen gir store merkostnader?
    Dette er ikke et spørsmål som er så enkelt å svare noe kort og konkret på, mest fordi timetallet på projektoren mest bare er en indikasjon på hvor lenge projektoren har stått på, men sier samtidig veldig lite om hvor mye fosforet og rørene ellers er slitt (Settes f.eks en Barco i 800 serien i pause, vil timetelleren fremdeles gå, men fosforet foran på rørene vil ikke avgi lys eller slites). Man må derfor foreta en inspeksjon av fosfor overflaten og se på et riktig innstillt hvitt bilde , for å se om det er eventuelle statiske innbrenninger, eller synlig slitasje på forsforflaten som er kan bli synlig i bildet.

En projektor som BG808s har muligheten til å kjøre rørene meget hardt, selv med riktig bruk av fosforareal, og kan for eksempel ha utslitte/brenndte eller skadde rør etter bare noen hundre timer.Problemet med denne rørslitasjen pga overbelastning er at den ikke ser ut som mørkere slitasjefelt, men som en grovere fosforoverflate, og slitt og unøyaktig elektrokanon som gjør bildekvaliteten mer diffus og dårligere, og lite egnet i hjemmekinoen. Det typiske er at det ikke går ann å kjøpe rebuilt rør til denne projektoren, og hvert rør koster et sted mellom 10-15 tusen.... :roll:

Andre CRT projektorer, enkelte modeller fra SONY har for eksempel i tilegg til shassis timetelleren en egen timeteller for hvert av rørene, denne kan resettes, og skal resettes ved rørbytte til nye rør.

Til vanlig snill hjemmekino bruk , med riktig oppsett og moderate brigtness og kontrast innstillinger, skal vel de fleste blå og grønne crt rørene holde 10 000-15 000 timer, mens det røde gjerne tåler en nesten dobbling av det igjen timer før man har en halvering av lysutbyttet, og rørene børr skiftes.

Har lest om første rørbytte etter 30000 driftstimer timer også, men da er det vel nettpe noe serlig lysutbytte igjen...

Vil ellers anbefale CRT projektorer på det varmeste pga den oppnåelige bildekvaliteten, som mange av disse projektorene fremdeles kan gi.
    Ellers kan det være lurt å få noen som kjenner den aktuelle projektormodellen å undersøke tilstanden før du kjøper, og eventuellt foreta en service, (sjekke noen viktige loddepunkter) og foreta et riktig projektor oppsette, som kan hindre at man brenner av rørene, hvis man ikke gjør tingene riktig, eller det er feil i strømforsyningen, som f.eks kan lage spotburn og brenne vekk fosforet i et punkt på alle tre rørene i løpet av sekunder... :shock:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobler jeg X-Box'en til Barcoen min? (BD 801s) Har en HD pack med component ut. Vil ha så bra bilde som mulig. Mulig dette er besvart før, men jeg fant ikke noe på søket mitt, så jeg spør her i stedet.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvordan kobler jeg X-Box'en til Barcoen min? (BD 801s) Har en HD pack med component ut. Vil ha så bra bilde som mulig. Mulig dette er besvart før, men jeg fant ikke noe på søket mitt, så jeg spør her i stedet.
    Scaler eller transkoder.
    Kjøp en scaler som kan transkode HD fra Komponent til RGB så slår du 2 fluer i en smekk (Faroudja NRS el.).
    Evnt en scaler som kan ta SD komponent inn (DvDO HS el.).

Kjell

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohh, det høres dyrt ut. Har null erfaring med slike komponenter. Kunne du (eller noen andre) gitt meg en link og/eller en anbefaling på hva jeg bør kjøpe?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager en ny tråd om dette jeg.