hjelp til en barco 800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til en barco 800

Jeg tester en barco 800 og alt ser ok ut, men i går så ble den plutselig svart. Nærmere undersøkelser viser at i strømforsyningen er det en liten sikring på 125mA som var gåen, jeg byttet denne og den gikk med en gang jeg prøvde å skru på enheten igjen.

Noen som har den minste anelse om hva jeg kan gjøre nå? Er dette noe som kan fikses og har noen opplevd noe likn.?

Hjeelp

Mvh
    Kjelli

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør neppe fortsette å leke med sikringer, går de, har det som regel en god grunn. Hvis du ikke er erfaren med elektronikk selv, ser jeg to muligheter: Jan Erik og Videosystem AS (de har byttedeler til det aller meste av Barco) eller å prøve å få tak i en bruk en. Det er mye verre hvis du skulle ødelegge noe lenger inne i systemet fordi du prøver å tvinge strømforsyningen til å virke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet på BG800 som jeg hadde.Sendte inn power supply modulen( Der hvor sikringen står)til Videosystem AS .5 dager etterpå fikk jeg den tilbake i tipp topp stand.Kostet rundt 1300 kroner.Det var bytta ut en transformator på modulen.Er visst en ganske vanlig feil på power supplyen.Får håpe det ikke er noe værre enn det .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har hatt problemer med den lille hvite trafoen på sub.kortet på smps en.Den får sikringen og noen transistorer rundt til å gå...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kortet ble sendt inn og før jeg visste ordet av det var det et nytt på posten. Kjempeservice.

Nå har vi fått testet prosjektøren litt og det er et problem.
    Bildet er veldig grønt, har lest igjennom innstrukser angåendes tips om grunnoppsett her på forumet. Alt er ok untatt farven på bildet. Setter i 65K farve og justerer G2 i meny (kontrast null og 50 i bright). Uansett hvilken verdi jeg setter "cut off" på den røde og blå så er det null bilde når jeg ser inni rørene.

Noen tips? Jeg ser at det er en del potmetre på den ene siden på prosjektøren, men tør ikke å røre før jeg vet hva de er.

Problemet er altså at bildet heller mot grønt, ser inni med normale konstrast og brigh. osv, så ser jeg at det grønne lyser mye sterkere en blått og rødt, det blåe er det veldig lite lys uttav.
    Med kontrast på 100 så er bildet ganske bra, men dette kan nok ikke være heldig.

Jeg tenkte først at det må være brendte rør eller noe, men det er ikke det heller. Testbildene når jeg skal kjøre konvergering osv er 100%, da er det hvite hvitt og alle rørene lyser slik de skal.

Kan det være inngangen (super video og kompositt) inngangene som er sprengte?
    Har ikke testet RGB inngangen enda, skal gjøre dette i helga.

Ps. Det følgte med en stor boks for å kunne koble til diverse kilder og stille brightness ol til prosjektøren, en kjekk sak, kan det være her feilkilden ligger?

Ble en lang posting dette, håper dere bærer med meg. Noen hete tips ville blitt satt umåtelig pris på

Mvh
    Kjelli

Ps. prosjektøren er gått 1300timer og ikke en skramme, hva kan en rimelig pris for denne være? (det følger med denne koblingsboksen og takoppheng).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor boks for tilkobbling? er det en kildevelger (RCVDS)du mener?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en kildevelger ja.
    Denne er koblet til barcoen med en seriell kabel og har 2 rgb innganger bak, samt en haug med s-vhs innganger og kompositt innganger.
    Fremme på denne boksen kan en stille brightness, contrast, color og slikt, samt skru prosjektrøen av og på, og ikke minst kan en velge hvilken kilde en vil se på.

Tror boksen heter noe som barco "ett eller annet" 800.
    Signalet gikk ikke innom denne når jeg testet.

Mvh
    Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er normalt at det grønne røret gir mest lys. Viser du et hvitt bilde bidrar det grønne røret med ca 70%, det røde ca 20%, og det blå ca 10% av lyset.

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt hele dagen på å stille saken inn og fikk det til til slutt.
    Det viste seg at G2 innstillingene var HELT på jordet. Heldigvis har ikke prosjektøren blitt brukt noe særlig da den "ikke ga noe særlig bilde".

Hvitt er nå hvitt og svart er skikkelig svart. Knallbra bilde ble det tilslutt. skarpt, bra farger og relativt støysvak.

Etter fintuning så kan jeg se hvor det gamle bildet har vært, heldigvis er dette ganske stort og forskjellen mellom brukt og ubrukt phosfor er svært vanskeligt å se, mao ikke noen innbrenninger og "light use"

Mitt siste spørsmål om saken er hva den er verdt? hva er en ok pris å gi for denne isammen med denne kildevelgerboksen?

Mvh
    Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjelli, har du en enkel fremgangsmåte for å stille g2? Vil dette eventuelt bedre fokusen? Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å få bedre fokus enn jeg har. og bildet har i tillegg et rødlig skjær.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Hvitt er nå hvitt og svart er skikkelig svart. Knallbra bilde ble det tilslutt. skarpt, bra farger og relativt støysvak.
    Hvor svart er svart hos deg ? Hvis du f.eks setter på de første 10 sekunder av LOTR 1.film (sett på pause), er det mullig å se noe på lerret eller er det 100% mørkt ? Hvis ser inn i linsene har du et svakt lysskin på raster ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte dette som står her http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...08ac189bd59614.

Jeg slet litt for å skjønne hva som egentlig mentes, men det gikk greit da jeg fikk gått igjennom det og skjønte hva som skulle gjøres og i hvilken rekkefølge.
    Jeg brukte samme prosedyre på sony 1271 prosjektøren med hell.

Brukte svart desktop i windows som "svart" bilde, justerte G2 til jeg kunne skimte det begynte å lyse opp (kikket inn i linsene, null kontrast og brightness på 50), deretter justerte jeg G2 litt ned igjen slik det ble svart. Dette for alle 3 fargene.
    På den 800 jeg tester er det og black level justering i menyen, men dette hadde ikke noen effekt. (satte disse til 50 for å være på den sikre siden)

Etterpå var det å justere elektronisk fokus, dette var en smal sak. Få opp noe skrift (word el.) og juster fokus på en farve ad gangen, dekk for de 2 andre linsene.

Før G2 og elektronisk fokus ble gjort var mekanisk fokus og konvergering ganske bra.

Etter G2 justering stemmer fargene og lysstyrken, elektronisk fokus gjorde bildet mye bedre da dette var og helt på jordet. (røde streker var 5cm brede).

Håper jeg klarte i korte lag å forklare noe her. Det ble litt rotet Har du satt temperaturen til 6500 og bildet har et rødlig skjær? Da er det nok G2 som er for høy på den røde linsa. hos meg var det grønt skjær, og ved å kikke inn så jeg at det grønne lyste 2 ganger sterkere en de andre.

Mvh
    Kjelli

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Hvor svart er svart hos deg ? Hvis du f.eks setter på de første 10 sekunder av LOTR 1.film (sett på pause), er det mullig å se noe på lerret eller er det 100% mørkt ? Hvis ser inn i linsene har du et svakt lysskin på raster ?
    Testet dette nå nettopp, med mine nyervervede kunnskaper om G2 så er det 100% svart på lerretet under begynnelsen av LOTR1.
    Før G2 justering var det et svakt skimmer på lerretet, men nå er det fullstendig svart.
    Har jeg vært ute og kommer inn så kan jeg sverge på at det er 100% mørkt inne i linsene og, men etter å ha vært en time i mørket, så ser jeg at det er et svakt skimmer inne i linsene. Dette er så svakt at det gir ikke noe utslag på lerretet.

For å få skikkelig svart men samtidig gode nyanser under mørke scener, måtte jeg justere brightness 4% opp og 25% opp på contrast under windows sine "overlay" justeringer. Da ble bildet knallbra.
    Har testet dette både på Barco 800 og sony 1271QM, barcoen kjenner jeg ikke fra før av, men sonyen gir nå et bilde jeg ikke trodde var mulig med den.

Mvh
    Kjelli

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har holdt på med Sony 1271 prosjektøren og det er en eller annen krets på denne som justerer gitterspenningen automatisk. Dette skapte store problemer etter jeg holdt på med G2 innstillingene på den.

Etter 2-3 timer så var ikke bildet så veldig bra lenger, eller rettere sagt, bildet var veldig bra, men jeg kjørte rørene for hardt slik at jeg fikk utflyting av det grønne. Denne metoden beskrevet på den linken er ikke særlig å bruke på Sonyen allikevel.
    Jeg klødde meg fælt i hodet etterpå da denne kretsen forandre G2innstillingene litt sånn hele veien. Jeg søkte på avs forumet og fant en annen fremgangsmåte heldigvis, og med denne fikk jeg stillet det ganske bra inn igjen. Men pga denne kompenseringskretsen så forandrer G2en seg ikke sånn plutselig, en må stille litt og vente litt.

Poster dette før noen begynner å stille på sonyen.
    Og på Sonyen så lyser rørene litt når det er et svart bilde, men lerretet er ganske så svart.

Det skal finnes en manual til Sonyen som forteller at en kan måle volten mellom noen pinner og finstille det hele vha dette, noen som har sett en slik manual?
    Og ta det hvite bare vha øyene er ikke lett, noen som har noen tips for å få rett hvitfarve?

Mvh
    Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjelli;som du kanskje skjønner er innlegget om grunninnstilinger egentlig skrevet for en Barco.Dette kommer selvsagt av at det er Barco jeg har greie på(og ønsker å supportere)De nyere Barcoene har G2 i menyen.Når du entrer denne menyen kutter du ut ABL kretsene som sørger for at røret gir et fast nivå/bias ut selv etter slitasje. Sony har sikkkert sin egen løsning på dette(?).Ved et korrekt satt G2 skal ikke rørene lyse i det hele tatt ved et (absolutt)svart bilde.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan erik, når du sier absolutt svart så er dette uten kilde fortrinnsvis?
    Så for å justere rett G2 på prosjektøren så skal det være mørkt når ingen kilde er tilkoblet.
    Ja, det er en jumper som må settes inne i prosjektøren for å koble ut akb kretsen. Er sikkert pga denne jeg sliter litt med å få det 100% til.

Skal søke på avsforum, er problemtisk å skille mellom de som har peil og de som tror de har peil. Men hvis rørene skal være 100% slukket når kilde ikke er tilkoblet så har jeg noe håndfast å gå etter.

Mvh
    Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jumperen er viktig for en 1208 ja!For å sette opo forsterkerne på en 1208 bør du ha skop.Jeg har tidligere advart mot G2 på 1200 serien;det er ikke lett på denne modellen!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men dette gjelder som sagt en sony 1271qm, det er ikke disse du mener med 1200 serien? (jeg trodde det var snakk om en eller annen Barco serie).?

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry!The er Barco sin 1200 jeg prater om!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    ok, men dette gjelder som sagt en sony 1271qm, det er ikke disse du mener med 1200 serien? (jeg trodde det var snakk om en eller annen Barco serie).?

Kjelli
    Tråden handler om barco, så kanskje du skulle ta det videre i en annen tråd ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •