Crt hjemmekino reportasje - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Flott kino. Faktisk så skjønner jeg ikke hvordan en hjemmekino kan få noe særlig med poeng uten en skikkelig crt projektor.
    Hahahahaha :lol:
    En bra hjemmekino bør jo ha et bra kinobilde også, er enig med Mr_Spock her, og vil anbefale enkelte leende "tvilere" å få en demonstrasjon av en velfungerende og riktig oppsatt CRT projektor før de kan prøve å le litt igjen :wink:
    Selvfølgelig er det rått med CRT-prosjektor, og ihvertfall ikke negativt, men at man ikke skal kunne gi bra score til hjemmekinoer uten en CRT på utstyrlisten blir jo helt bak mål. Kan det ikke bli bra uten, eller? Du kan jo se hvor mange på topp-12 som faktisk har en CRT..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino. Faktisk så skjønner jeg ikke hvordan en hjemmekino kan få noe særlig med poeng uten en skikkelig crt projektor.
    Hva var det som var morsomt med det da?

Hvis du gidder å se litt min vei så kanskje du skjønner hva jeg mener?

Poenget er at i en hjemmekino er det faktisk slik at bilde helt er den viktigste faktoren. Enig?

Som en god nummer to kommer vel lyden...ok?

På de følgende plassene vil da ting som omgivelser, sitteplasser osv. komme.

Du er vel enig i at det viktigste i en hjemmekino er selve filmopplevelsen?

Med andre ord hjelper det veldig lite med fancy dolby digital skilt, "ekte" kinostoler (som er vonde å sitte i), downlights (som allerede var "ute" på 90-tallet) osv..... Problemet er at du ikke ser disse tingene når filmen starter - da er det bare bilet og lyden (og selvfølgelig filmen) som teller.

Det blir som å bygge en sportsbil med alt for liten motor - det kan ikke være en sportsbil uten en sprek motor.

En konge hjemmekino uten et kongebilde er kun en hjemmekino.

Haha!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et godt poeng Mr_Spock.

Kjell

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig,bildekvalitet betyr myyyye 8)

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket litt med Per Johnny når jeg skulle kjøpe projektor, og problemet hos meg ble å få et bilde på 106" med 5 meters avstand til lerret. Så hadde CRT projetorene ikke vært så short throw, så hadde kanskje jeg endt opp med en også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det som var morsomt med det da?

Hvis du gidder å se litt min vei så kanskje du skjønner hva jeg mener?

Poenget er at i en hjemmekino er det faktisk slik at bilde helt er den viktigste faktoren. Enig?

På de følgende plassene vil da ting som omgivelser, sitteplasser osv. komme.

Du er vel enig i at det viktigste i en hjemmekino er selve filmopplevelsen?

Med andre ord hjelper det veldig lite med fancy dolby digital skilt, "ekte" kinostoler (som er vonde å sitte i), downlights (som allerede var "ute" på 90-tallet) osv..... Problemet er at du ikke ser disse tingene når filmen starter - da er det bare bilet og lyden (og selvfølgelig filmen) som teller.

Det blir som å bygge en sportsbil med alt for liten motor - det kan ikke være en sportsbil uten en sprek motor.

En konge hjemmekino uten et kongebilde er kun en hjemmekino.

Haha!
    Jeg er helt enig i alt du sier jeg. HELT ENIG. I alt! Men du svarer ikke på kommentaren min. Den gikk ut på at man selvfølgelig kan få et godt bilde (som jeg har argumentert for i en annen tråd at er viktigst, mot visse andre som mente at lyden sto for 90% av filmopplevelsen) ved å benytte andre bildefremvisningsteknologier enn en CRT-prosjektor, noe man skulle tro du mente var umulig. Ha-ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Antar det er DENNE hjemmekinoen de omtaler.

Makan har aldri jeg sett iallfall, dette er jo malen for en PERFEKT hjemmekino spør du meg... 808s med fargefiltrerte rør og audioutstyr i en klasse få ha sett maken til....... :P
    Det eneste som er å utsette er vel at rommet ikke er bygget for å være et dedikert hjemmekinorom mtp akustikk og bilde/lys (tenk deg cinemax' rom med dette utstyret) - ellers EN INTET MINDRE ENN SPEKTAKULÆR utstyrsliste! :shock: :shock: :shock:
    Kanskje ikke utformet som "Cinemax", men et dedikert audio/video rom er dette SPESIELT med meget bra akustikk løsning. Hans har her hellimt parkett på flytende gulv, dobbelt lag gips samt filt OG over 1000m med "lekter" på vegger og tak for virkelig å bedre akustikken....stort bedre enn dette kan det ikke gjøres! :shock:

Press power på anlegget, og automatisk blending av vinduer, lerret senkes og dimmere på lys iverksettes, LEKKERT!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Det er så gjennomført at jeg får lyst til å grine!
    havesyken etter en 808s er nå blitt veeeldig intens.

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle" vil ha 808, ingen som ville ha min 1208s/e da jeg hadde den for salg :shock: :shock:
    Den var kanskje gått for langt.. :?: Den har jo gått hele 600 timer..

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke sagt nei til en 1208s/e heller
    Men hvorfor ville du selge den?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Det eneste som er å utsette er vel at rommet ikke er bygget for å være et dedikert hjemmekinorom mtp akustikk og bilde/lys (tenk deg cinemax' rom med dette utstyret) - ellers EN INTET MINDRE ENN SPEKTAKULÆR utstyrsliste! :shock: :shock: :shock:
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Kanskje ikke utformet som "Cinemax", men et dedikert audio/video rom er dette SPESIELT med meget bra akustikk løsning. Hans har her hellimt parkett på flytende gulv, dobbelt lag gips
    Nå vil jeg nødig kritisiere denne hjemmekinoen for noe som helst, men parkett på "flytende" gulv er jo helt standard prosedyre når man legger parkett (er jo bare et begrep om typen underlag, som så vidt meg bekjent ikke har noen spesielle akustiske egenskaper med mindre man har brukt spesielle lydisolerende plater) og de fleste nye hus bygges også med dobbelt lag gips i veggene. Poenget mitt, som jeg kanskje kunne utdypet litt mer, var at kinoen til nobleman ikke er en fullt så gjennomført "kino" som f.eks lassessen eller cinemax, der rommet er bygget opp fra grunnen av med tanke på dette formålet, istedenfor å bruke et vanlig oppholdsrom som her

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [
    Jeg er helt enig i alt du sier jeg. HELT ENIG. I alt! Men du svarer ikke på kommentaren min. Den gikk ut på at man selvfølgelig kan få et godt bilde (som jeg har argumentert for i en annen tråd at er viktigst, mot visse andre som mente at lyden sto for 90% av filmopplevelsen) ved å benytte andre bildefremvisningsteknologier enn en CRT-prosjektor, noe man skulle tro du mente var umulig. Ha-ha.
    Vel jeg var på dvd&hjemmekinomessa i høst og så kun en proj som syntes å gi crt en match på bilde kvalitet, det var en dlp uten fargehjul som kostet rundt 250k (Infocus 777).

Så også Yamahas flaggskip til rundt 100k - ble ikke imponert i det hele tatt.

Antageligvis har du ikke sett et godt oppsatt crt. Men det er bra for deg for da vil du nok bli ganske fornøyd med en HS50 eller en Action One.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er ikke enig. Det er synergieffekten mellom perfekt matching av lyd og bilde som gir den store hjemmekinoopplevelsen.

Parallellen til offentlige kinoer er vel klar. Bildet er digert og fyller synsfeltet, og det kan være så skarpt som bare det, men matcher ikke lyden størrelsen på lerretet, så blir opplevelsen dårlig. Samme effekt gjelder etter min mening motsatt: Alt for stor lyd til lite bilde blir fryktelig urealistisk.

Men vil vel tro at i Noblemans kino så matcher lyden bildet mer enn godt nok, så det er vel ikke noe å sette fingeren på der heller. Liker veldig godt den roen som grå vegger gir til et hjemmekinorom. Et forbilde for oss alle, mener nå jeg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Jeg er ikke enig. Det er synergieffekten mellom perfekt matching av lyd og bilde som gir den store hjemmekinoopplevelsen.
    Enig med deg også, men dersom man skal velge, er jo bildet strengt tatt en nødvendighet for å kunne SE film, som de fleste fortsatt kaller det. Altså er bildet av overordnet viktighet fremfor lyden. (De første 30 årene av filmhistorien ble det utelukkende produsert stumfilmer, men folk koste seg fordet, og mange mente at lyden som kom ville ødelegge filmopplevelsen)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg meget enig med roffe, og det er denne synergi effekten mellom "størrelsen" på det man ser og hører som er med på å gi en bedre film opplevelse.

Å trekke frem stumfilmer fra filmens barndom, er jo litt intressant det, men den gangen var fremvisning av et "levende" sort hvitt bilde det beste og mest avangserte de fikk til, gjerne sammen med en som spillte live på piano. Tror neppe de den gangen kunne se for seg dagens hjemmekino med lyd og bilde, og tror neppe de ville si at lyden vil ødelegge mye av opplevelsen nå. Lyden vil selfølgelig kunne ødelegge stumfilm opplevelsen, men da er det bare å la pianisten ta det litt mer piano... :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var veldig fint at Nobleman bruker grått på mange av rommets flater i stedenfor som mange andre som bruker rødt. Grått ser veldig avslappende og fint ut. Rødt kan nok kle et dedikert kinosallignende rom godt, hvor man bruker et rammespennt lerret med eget kinoforheng foran osv, men skal man bruke rommet også fullt opplyst og til hifilytting ol. tror jeg at rødfargen kan virke litt stressende. Mange bruker også sort, noe som nok kan virke litt for dystert igjen, selv om det også kan bli veldig stilig, hvis det gjøres riktig, og ikke ligner på et mer eller mindre luguber "bule"
    For å bedre rommets kontrast egenskaper og få utnyttet en CRT sortnivå best mulig, er kankje sort den desidert beste lysabsorberende "fargen" på rommets flater, men det har nok litt å si med avstanden og hvor matte de omliggende overflatene er også, for hvor mye "falskt" lys som reflekteres tilbake til lerretet.

Det er nok mye den gjennomførte løsningen og helheten i noe som ikke "bare" blir en kinosal, som er det som tiltalte meg mest med Noblemans hjemmekino løsning. Det eneste ankepunktet jeg kan komme på for ikke at denne hjemmekinoen vokser helt til himmels, er kankje en annen bruk av penger enn på dyre merkekabler (vet ikke helt hvor mye disse har kostet), og heller velge en ennå bedre 8" eller 9" LC CRT projektor. Gjerne en Sony G70 eller G90 for eksempel som nok kunne gjøre en enda større merkbar forbedring enn det man får ut av kablingen på lydsiden. Det kan kanskje virke som at Nobleman ikke går for en enten eller politikk i oppsettet, men både og muligens henger det snart en Cine9 i taket istedenfor :wink:

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planleggingen er nøkkelen!

Hei alle sammen,

Takker for vanvittige tilbakemeldinger.

Har lyst å fortelle dere litt av tankene og planleggingen rundt hjemmekinoen. Tankeprosessen tok minst et års tid hvor jeg lekte med tanker og prøvde. Som dere skjønner har jeg min bakgrunn fra lyd miljøet og derfor fikk lyd mest oppmerksomhet fra starten av, men etter hvert har bilde kommet mer frem. En ting har uansett vært bestemt fra begynnelsen av. Det skulle være CRT.

Prosessen startet med at jeg måtte ta noen valg:
    Hi-fi og hjemmekino, eller bare hjemmekino?
    Hva slags møbler?
    Kinostoler eller stresslesser? Mulig å montere rumperistere?
    Plassering av utstyr og møbler?
    Hvordan er rommet i dag? Hvilke problemer har jeg i dag? For varmt om sommeren?
    Blending nødvendig?
    Hvordan unngå problemer med at lyden og spesielt bassen forsvinner ut av rommet
    Teppe eller parkett?
    Hvilke farger vil jeg ha i rommet?
    ++++ mange andre valg som blir gjort

Dere ser valgene jeg har tatt fra bildene :roll: :roll:

Noen av de sakene dere har diskutert er hvordan lage best mulig dedikerte hjemmekinorom. Jeg mener dette henger sammen med akustikk. Jeg spurte mange om hva som ville gi best akustikk og lyd. De fleste svarte at flere lag med gips limt sammen slik at de blir ei hel plate og med kortest mulig avstand mellom stenderne ville gi best resultat. Grunnen var at det hindret resonanser i vegger og stoppet bass.

De fleste nevnte også gulvet som et potensielt problem. Da jeg hadde nedstemt tepper som gir bra lyd men er en støv og dritsamler, valgte jeg parkett. For å unngå at parketten skulle resonere med lyden valgte jeg å lime parketten fast til underlaget som besto av en sandwich av spon/gips/spon. På denne måten ble gulvet også stivest mulig samtidig som det er såpass tett at det stopper bassen i å forlate rommet.
    Taket blir stort når du har ei loftsstue med skråtak. Her la jeg først dobbel gips med strie utenpå. Så stjal jeg en ide fra et arkitekt tegnet murhus som hadde listeverk i hele taket. Løsningen gjør at lyden brytes opp samt at det blei ganske dekorativt.
    Jeg kunne nok ha montert noen dempematter på vegger der hvor lydbølgene treffer første gang, men her var det ikke plass.

Jeg prøvde også rødt som alle kinoer skal være, malte en halv vegg og fant ut at dette ikke var riktig for meg. Jeg liker blått så tilbake i Malerbua var det bare å begynne å lete. Valget ble en svakt blå tapet, sorte lister og tak. En ting er sikkert. Dette er mye mer behagelig for hjernen å forholde seg til en rødt.

Bildset har gått gjennom mange oppgraderinger!!!
    Jeg kjøpte først en Cine 7 som hadde gått 200 timer. Kommentaren da jeg taff Bjørn var om jeg ikke skulle ha en ordentlig prosjektør?
    Da var det jo bare å bytte :roll: :roll:
    Det som må kommenteres er at jeg har sett en vanvittig endring fra første tilkobling av Cine 7:
    a) Først kom overgangen til 808S
    b) så kom fargekorrigering av objektiv med blekk i glycolen
    c) så kom DVDO HD,
    d) neste steg var ble Crystalio High end scaler
    e) så kom HD 144linser
    f) Tilslutt kom SDI ut fra DVD spiller
    Bildet er nå skikkelig bra men man kan selvsagt ikke utelukke oppgraderinger…

Hva er essensen av dette:
    Ta dere tid til å planlegging og gjør godt grunnarbeide med rommet. Det er vanskelig å endre etterpå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Etter din gjennomgående gode anbefaling, er min "blueprint" igjen endret m.t.p utforming og materialbruk for min kommende nye HT :lol:

Det fine med å ha god tid, er at dette endres mange ganger før selve byggingen starter. En sitter igjen med noe lettelse av at "heldigvis ble det ikke bygget slik jeg tenkte første gang" :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Parallellen til offentlige kinoer er vel klar. Bildet er digert og fyller synsfeltet, og det kan være så skarpt som bare det, men matcher ikke lyden størrelsen på lerretet, så blir opplevelsen dårlig. Samme effekt gjelder etter min mening motsatt: Alt for stor lyd til lite bilde blir fryktelig urealistisk.
    Er enig med deg til et viss punkt. Men du som alle andre kan vel ordspråket: Et bilde sier mer enn tusen ord......

Det siste du skriver stemmer vel dårlig, hvorfor skulle en opplevelsen av en film bli urealistisk fordi at lyden er high end og bildet er al'a cinemax kinoen?? Den tror jeg du får dra lenger ut på havet med.... J

Jeg mener det blir vel rimelig dumt å høre noen si: Du den kinoen i Sandefjord - de har så god lyd i forhold til det dårlige bildet på lerret at det ødela hele filmopplevelsen for meg??? Hallo

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •