Høyere oppløsing = bedre bilde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei
    Har en eldre NEC GP-3000 som jeg kjører på 800x600 oppløsing fra HTPC. Projektoren støtter 1024x768. Men har valgt å ikke bruke den oppløsningen. Dette er begrunnet meg at så lenge man kun bruker DVD som kilde med sine ca 570 linjer oppløsning og jeg ikke ser linjer i bilde på 800x600 oppløsning så skulle videre oppskalering være unødvendig. Delvis begrunnet med at når man går for høyt i oppløsning begynner linjene i CRT bilde og overlappe hverandre. Blir oppløsningen for lav synes linjer i bilde.

Så derfor har jeg valgt å bruke 800x600, fordi jeg ikke ser linjer. Men likevel er ikke bilde tilfredstillende. For uklart osv…..Kjører ffdshow som ikke krasjer med AMD- med det er fremdeles betydelige forbedringspotensial i bilde. Så – vil det hjelpe med høyere oppløsning?

Merknad:
    Nå er dette en eldre datagrade CRT (92-95) så alle innstillinger må gjøres manuelt. Det er ikke helt enkelt å juster slikt selv – servicemann osv hver gang man gjør endringer. Derfor prøver jeg med forespørsel har inne om det kan være veien å gå med høyere oppløsing. Før man bestiller service mann :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til hva de vanligeste begrensningene er for gjeldende projektor, men det du spørr om her, er vel noe av det som er mest vanskelig og egentlig umulig å ha et riktig og konkret svar på, uten å ha testet med den pojektoren du benytter.

Grunnen til det er at crt projektoren er avhengig av at alle komponenter og opsettetet ellers er i perfekt stand, for å kunne yte sitt beste på den opgitte maks oppløsningen.

Mye avheger av "godheten" til elektronikken, rørslitasje (både fosfor og elektrokanon) og dyktigheten til den personen som gjør oppsettet og hvor lang tid han kan holde på å få ut de siste % av oppnåelig bildekvalitet.

Kjører du for eksempel projektoren i 800x600 og 4:3 og bruker letterbox på 16:9 materiale eller 800x600 16:9 Anamorp er det ofte et stort oppløsnings forbedrings potensiale bare her, men er man låst til et fast oppsett, og det hender man ser en del 4:3 materiale også, er jeg ikke sikker på hvilke oppsett som passer best for deg.

Settes en CRT projektor opp med et bilde som har flere linjer enn den klarer å oppløse (kan være langt lavere enn maks oppgitte antall linjer), så linjene overlapper hverandre, blir bildet soft, og resultatet blir ofte værre enn ved en lavere oppløsning hvor man får frem tydeligere scanlinjer, men da helst ikke synlige scanlinger fra sittepossisjon. Vet ikke om dette svaret hjalp deg noe desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for tilbakemeldingen - det er som du påpeker. Man må bare prøve seg fram, samtidig som man er avhengigig av å kunne bruke god tid for å tune de siste prosenter.

Kanskje man kunne ønske seg en CRT med mer SW som letter justeringer....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finnes helt klart projektorer som er mer software basert og kan tunes veldig mye via menyer ol, og det er da ofte veldig enkelt å bytte til forskjellig kilde materiale, så man kan teste oppløsninger ol., men skal resultatet bli best mulig, er det en del hardware potmetere magnetringer osv , som må stå riktig først på disse også. Det er nokk mye det som er grunnen til at de erfarene installerings spesialistenen gjør mye av forsklellen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt/lest at enkelte NEC projektorer er meget krevende å sette opp riktig, men at med den riktige forståelsen og fremgangs måten, kan resultatet gjerne bli litt bedre (sier NEC eierene selv i alle fall :wink: ) enn man f.eks oppnår med en sammenlignbar software basert projektor. Har også intrykk av at et software basert opplegg er avhengig av flere elektroniske komponenter og fort blir litt mer komplisert og man dermed oftere vil oppleve driftsforstyrrelser og feil. Det har har nok også sammenheng med byggekvalitet dimmensjonering osv samt hvor flink installatøren har vært med å ikke belaste elektronikken unødvendig mye under installasjon og opsettet av projektoren.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Høyere oppløsing = bedre bilde?

Sitat Opprinnelig postet av Baard
    Hei
    Har en eldre NEC GP-3000 som jeg kjører på 800x600 oppløsing fra HTPC. Projektoren støtter 1024x768. Men har valgt å ikke bruke den oppløsningen. Dette er begrunnet meg at så lenge man kun bruker DVD som kilde med sine ca 570 linjer oppløsning og jeg ikke ser linjer i bilde på 800x600 oppløsning så skulle videre oppskalering være unødvendig. Delvis begrunnet med at når man går for høyt i oppløsning begynner linjene i CRT bilde og overlappe hverandre. Blir oppløsningen for lav synes linjer i bilde.

Så derfor har jeg valgt å bruke 800x600, fordi jeg ikke ser linjer. Men likevel er ikke bilde tilfredstillende. For uklart osv…..Kjører ffdshow som ikke krasjer med AMD- med det er fremdeles betydelige forbedringspotensial i bilde. Så – vil det hjelpe med høyere oppløsning?

Merknad:
    Nå er dette en eldre datagrade CRT (92-95) så alle innstillinger må gjøres manuelt. Det er ikke helt enkelt å juster slikt selv – servicemann osv hver gang man gjør endringer. Derfor prøver jeg med forespørsel har inne om det kan være veien å gå med høyere oppløsing. Før man bestiller service mann :-)
    Nec GP3000 bringer tilbake mange gode minner. Jeg hadde selv denne modellen tilbake i 96, og da var det det aller gjevste man kunne ha. Det er faktisk den aller første 8" projector med EMF(selvom specen sier 7", så er billedrørene like store som dagens 8" fra Panasonic). Du er nok litt optimistisk i alderen. Denne modellen er produsert fra 88-91, og NEC var langt foran sine konkurrenter på denne tiden. Barco kom med sin første 8" EMF i 1994 og Sony i 1997.

I god tilstand kan GP3000'en gi ett meget godt bilde. Hvis man snakker ett 16:9 oppsett, så ville jeg ha kjørt 1024x576.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[quote="Per Johnny"]
    I god tilstand kan GP3000'en gi ett meget godt bilde. Hvis man snakker ett 16:9 oppsett, så ville jeg ha kjørt 1024x576.
    Det var dette jeg ønsket å høre....

Forøvrig - takk til dere begge for tilbakemeldinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[quote="Per Johnny"]
    Det var dette jeg ønsket å høre....

Forøvrig - takk til dere begge for tilbakemeldinger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •