Utjevning av CRT-slitasje

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utjevning av CRT-slitasje

Jeg kjøpte en BG-808s for en stund siden som hadde vært brukt med lite raster. Det var tydelige overganger i bildet mellom brukt/ubrukt fosfor på det blå røret, og også såvidt synlig på det grønne. Jeg lagde et omvendt slitasjemønster (sort der det gamle bildet var plassert) i et bildebehandlingsprogram, og kjørte projektoren med dette statiske bildet ca 50 timer. Kontrast var ca 50-60 mesteparten av tiden. Jeg kjørte i flere etapper og sjekket reultatet med noen timers mellomrom. Dette fungerte bra, og jeg har nå et blått rør som fullt brukbart, og som jeg regner med kan brukes i årevis. Jeg postet mine erfaringer med dette på AVS her også med noen bilder. Bildene er ikke all verden, men viser likevel at dette fungerer.

Gunnar

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo helt fantastisk hva du har fått til her Gunnar. :lol:
    Resultatet er jo glimrende. Er dette noe du har hørt andre har gjort eller er det noe du har funnet på selv?

Den første 1200'en jeg kjøpte av deg hadde innbrenning oppe og nede på det blå røret, noe du sikkert husker.
    Kan dette gjøres med det røret tror du?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver akkurat med det samme på min 701s. Har brukt ca 60-70 timer på det grønne røret og det er blitt mye bedre. Hadde ulik grad på venstre og høyre side. Den minst synlige er nå borte og den mest synlige er sterkt redusert og kanskje 20-40 timer til så er dette helt borte. Jeg satte brigntness og kontrast på ca 90, jeg.

Per Johnny tipset meg om at det var lurt å kjøre så kontinuerlig som mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Helge!
    Per Johnny nevnte at han hadde prøvd dette, og jeg hadde lest på AVS at folk mente dette kunne fungere. Jeg hadde ikke sett det i praksis, så jeg regnet i grunnen med å bytte ihvertfall det blå røret. Såvidt jeg husker er det en tekstinnbrenning på det blå røret i den første 1200en din, så jeg tror ikke det er noe å hente der.

Bwa,
    morsomt at flere prøver dette, og får det til å fungere. Rør som har overganger og ikke er for slitt kan få nytt liv på denne måten.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at dere får så gode resultater med denne prosessen. Det er litt skremmende å kjøre billedrørene så hardt over så lang tid, men hvis en har små-rastere er dette en fin måte å forlenge levetiden betraktelig på billedrørene.

Bare pass på at dere har god plass til utkanten av billedrørene, og dere bruker blanking-funksjonen på alle kantene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte høy oppløsning for å få linjeoverlapp, og justerte høyre/venstre keystone for å få rasteret så stort som mulig uten å komme nær kanten på fosforet.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He,he!Dette funker ja!MEN,det du oppnår er jo et rør som er slitt på hele flaten istedenfor den eventuelle lysflaten brukeren før deg lavet.Dvs at det kan medføre dårligere fokus,mindere lys og kanskje også linjaritets problemer(tracking)på det equliserte røret.I forhold til nytt rør altså!

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Totalresultatet på min 701s ble bedre i allefall. På lyse filmsnutter var det godt synlig og nå det det MYE bedre. Så godt som usynlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, hele overflata blir slitt, men området som var brukt fra før blir jo ikke mere slitt av dette. Dessuten kan nå hele fosforbredden benyttes, noe som gir mere lys og oppløsning enn om en kun brukte det lille området som var brukt fra før. Et nytt rør vil selvsagt være bedre, men moderat slitte rør har mye levetid igjen på denne måten. Jeg ser ikke fokusproblemer på mitt blå rør, men det må kjøres litt hardere enn de andre for bra fargebalanse.

Gunnar

Newcomer Spinks sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan lage invertert bilde?

Hvordan lager jeg et mest mulig eksakt invertert bilde hvis jeg skal utjevne slitasjen?
    For min del dreier det seg om en gradvis slitasje på 25% av nedre del av bildet. Dette er synlig i fosforet på røret. Det er også en liten firkant i midten av bildet, men den er ikke synlig på røret.
    Projektor: Sony VPH-D50.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tegnet en powerpoint presentasjon og laget en grønn firkant på sort bakgrunn. Le en gradert firkant mellom gønn og sort i overgangen.

Gå inn i menyen og så på kun grønt rør.

Eller tilsvarende for andre farger

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tegnet 4 prikker i Paint Shop Pro, og plasserte disse i hvert sitt hjørne av det slitte området. Jeg måtte skifte til fullskjermsvisning, og flytte prikkene mange ganger før jeg fikk plassert alle nøyaktig. Deretter tegnet jeg linjer mellom prikkene, og fylte området imellom med svart. Jeg la også på en gradvis overgang (smoothing filter) mellom det hvite og det svarte området.

Gunnar

Newcomer Daffy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere i løpet av 50 timer greier å svi ned et bra omeråde på røret til tilsvarende det som er slitt....
    Hvor lang tid tar det egentlig å bruke opp et helt rør da da?
    De skal jo holde 10K timer med normal drift. Ok, jeg så at noen nevnte en setting 90 i contrast / brighness, men ikke alle..

Hva med tv-kanal logoer... De står jo også statisk plasseri i flere timer. Riktignok ikke kontinuerlig, men det blir mange timer etterhvert.. eks. sportsendinger..

Jeg prøver å flytte litt på bilde i ny og pga dette, har hittil ikke sett noe annen innbrenning enn den som var med på kjøpet...!
    Og den har begynt å gått noen timer nå...

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er de høye kontrastene og det faktum at det er veldig statisk som gjør at brenningene kommer såpass fort...
    Det utgjør veldig stor forskjell om kontrast står på 90 eller 50. Rørene kjøres veldig mye hardere da!

En logo på tvkanaler ternger ikke å være bra! Hvis du ser en film så ville jeg vært bekymret for en stor lys logo...
    Jeg bruker logokillerfiltre i D-scaler på tv-logoer. Bruker adaptive sak... funker bra den.

Morten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker logokillerfiltre i D-scaler på tv-logoer. Bruker adaptive sak... funker bra den.

Morten.[/quote]

Hva er logokillerfilter, og hvordan fungerer det? Er det innebygd i alle pj, eller er det en ekstraboks?

Hvor få timer skal egentlig til for å få en innbrenning -med maks uflaks?

Betyr dette at gjennomsnittlig bruk av pj fører til kraftig reduksjon i kvalitet allerede etter 1000-2000 timer, og at oppgitt levetid på 10-20k på billedrør bare er teoretiske verdier?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akira,

(Skal ringe deg...)

Det er mye usannheter og myter rundt "innbrenning" og slitasje på rør på CRT! Et rør er som en TV eller en CRT PC monitor, hverken mer eller mindre. Sovner du med kontrast på 100, brightness på 50 og et statisk bilde vil det selvsagt være fare for noe! Generelt sett så slites fosforet uansett bruk jevnt og trutt...

Hvem har ikke tatt ut penger i en mini-bank, og sett at uansett meny så er det velkomst-bildet som vises i bakgrunnen? En PC som ikke står med skjermbeskytter vi få innbrent ikoner og meny-linje over laaaaang tid.

En CRT projektor benyttet til film vil ikke få noe innbrenning uansett hvor lenge du ser film, så lenge det er dette den benyttes til. Fosforet vil slites og det vil avtegnes et trapes i form av det brukte området på overflaten. Dette er IKKE innbrenning. Innbrenning er f.eks en mny et ikon eller liknede som har stått statisk samme plass med høy kontrast!

Curt Palme sier at et rør varer 10-20000 timer. Jeg har eid en projektor med over 20 tusen timer på rørene. Og den var fortsatt bedre enn en LCD/DLP projektor med film som media!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er logokillerfilter, og hvordan fungerer det? Er det innebygd i alle pj, eller er det en ekstraboks?
    DScaler er et program på dataen, som "styrer" tv-kortet...
    Dataens software tuner.
    I dette programmet har man mange filtre man kan bruke, derav logokiller.
    Også mye smarte løsninger for interpolering, skalering og aspectratio.
    Selve tuneren i et pc-kort vil nok aldri ha like lite støy som en god tuner i videospiller eller tv.

Håper det var oppklarende.

Morten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0