Viftemod på Barco Graphics 808

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viftemod på Barco Graphics 808

Jeg har byttet ut de elendige viftene på min BG808 med tre ganger Papst 4412 FGL - 26 dB, 94 m3/h - bak (BjørnH anbefalte ikke noe svakere, det kunne føre til problemer) og en Zalman ZM-F1 80 mm - 34 dB, 64 m3/h - foran. Det var helt utrolig! Til å begynne med, mens det var kjølig i rommet, var den nesten helt uhørlig. Linsehettene var ikke tatt av, så kona lurte på om jeg hadde glemt å slå den på... Og selv etter nesten fire timer i kinoen (Underworld og masse eksperimentering), da det var blitt 26 grader der (jeg lot med vilje ovnen stå på for å se om den tålte varmen) var det fremdeles vanvittig mye svakere lyd enn før jeg byttet vifter. Anbefales vilt! Jeg merket ikke lyden fra prosjektøren i en eneste scene, og det har ikke hendt før.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres MYCKET bra ut, Mastiff! Er det samme viftene jeg trenger i min 808s? Isåfall blir de bestilt kvikt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du dem Mastiff?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får kjøpt disse viftene her 8)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de passer 808s og?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tror det, men kanskje lurt å spørre Bjørn H. først. Han vet sikkert det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er de samme viftene, ja. Jeg kjøpte dem fra Netshop, der jeg kjøper det aller meste av datautstyr der. Og Bjørn bruker noe lignende på sin 1209S, så det bør nok fungere på 808S også.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende Mastiff, dette må bare prøves etter hvert, stemmer det at du kjører projektoren i desktop oppsett?

Kjører selv med en tak montert BG808s, og har lest i tidligere postinger at
    det skal bety noe for støynivå og kjølebehov om man kjører projektoren i desktop eller tak montert modus, hvor tak montering skal støye mest.

Lurer derfor på om noen med tak montert projektor, har testet denne Papst/Zalman utskiftningen, og har samme possitive erfaring som Mastiff.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftene burde byttes. Har maskinen gått 5K timer så har viftene og det. De er ike evighetsmaskiner disse viftene. Dessuten er maskinen laget for å henge høyt opp under taket, og med 20 grader langs gulvet kan en tenke seg temperaturen 5 meter oppe i det rommet disse er ment å stå i.

Jeg har vel hørt 4 808s maskiner som viftene er byttet på, og resultatet er at en hører nesten ikke den sviver i det hele tatt.

For total stillhet så kjøp ekstra isolasjon og legg rundt høyspent ledningene inni og, da slipper en den knitringen når en skrur den på.

Selv har jeg bare byttet viftene, og resultatet er at en hører nesten ikke at den sviver.

K

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! Har noen sjekket om temperaturen blir høyere internt med de nye viftene? Spec på originalviftene kan ses her . Det er B30 utgaven som sitter i min BG808s. De har en flow på nominelt 80CFM, hvilket burde bli omtrent 136m3/h. Altså en del mere enn de nye viftene. Det er flere ting som har betydning, bla statisk undertrykk.

Gunnar

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2, jeg har den på gulvet, med en sitteplattform over.

Gunnar, det er ikke noe stort problem. blir det for varmt foran, ser man det på at konvergensen sklir ut. Det skjedde en gang med min, da noe var kommet foran luftinntaket. Ikke noe problem, 5 min senere var den med igjen. Og blir det for varmt bak, slår den seg rett og slett av. Når ikke min slo seg av etter fire timer, med 26 grader i rommet, er det neppe noen fare. Husk at viftene er dimensjonert for å tåle takmontering i tropene! Jeg vil tippe at rundt 35 grader ikke er noe problem. Og da er de originale viftene totalt overkill nær Nordpolen...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    blir det for varmt foran, ser man det på at konvergensen sklir ut. Det skjedde en gang med min, da noe var kommet foran luftinntaket. Ikke noe problem, 5 min senere var den med igjen.
    Og blir det for varmt bak, slår den seg rett og slett av.
    Har lest på avsforum.com om vifte modifikasjoner (vifte i serie med en motstand eller lignende) der viftene ikke har startet opp skikkelig og projektoren har blitt overopphetet og enkelte komponenter har "tatt kvelden". Tror ikke det helt stemmer at BG808 bare slår seg av hvis den ikke får nok kjøling, det skal visst ikke være noen temp føler eller temp-sikkring etter det jeg har hørt og lest om, i alle fall.

En annen ting er det at man kan belaste og oppvarme projektoren ganske så forskjellig ut i fra innstillinger og hva slags oppløsninger og frekvenser den er satt opp med, tror det kan være lurt å måle den invendige drifts temperatur før og etter viftebytte, og hvis temperaturen stiger betraktelig med flere grader, bør man kanskje vurdere andre vifter med høyere luft gjennomstrømning, eller lik gjennomstrømning som originale vifter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får jeg skiftet vifta foran? :?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må trekke ut "skuffen" som vifte og konvergenskort sitter i. Det er to grå dingser, én på hver side, i nederste hjørne. Med dem utløser du to spaker som får ut kortet.

Og ask4me2, BjørnH mente at den ville slå seg av hvis noe skjedde, men han kunne selvsagt ikke garantere noe. Uansett, det blir ikke så varmt hos meg siden den står på gulvet. Jeg har også sett folk som har fått problemer, men det har vært folk som har beholdt originalviftene og satt på motstander istedenfor å bytte ut hele viftene. Det er mye farligere.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Og ask4me2, BjørnH mente at den ville slå seg av hvis noe skjedde, men han kunne selvsagt ikke garantere noe. Uansett, det blir ikke så varmt hos meg siden den står på gulvet. Jeg har også sett folk som har fått problemer, men det har vært folk som har beholdt originalviftene og satt på motstander istedenfor å bytte ut hele viftene. Det er mye farligere.
    Da er vi helt enige Mastiff, orginal vifter som ikke starter er helt klart det mest farlige senarioet, mens mer stillegående vifter som pumper litt mindre luftvolum/timen er mer å sammenligne som litt dårligere kjøling på lik linje som noe høyere omgivelses temperatur.

Noen som vet hva som er "design" omgivelses temperaturen for Barco crt projektorer? kan ikke huske å ha sett data for det noe sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det lettere og komme til ja, men er det bare rød og sort kabel som skal kobles fra vifta eller skal den gule også kobles til?? Målte tempraturen inni på 2 steder og på utløpslufta samt db måling så det skal bli spennende og se/høre forskjellen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare den røde og den svarte. Den gule er sensorkabel til bruk mot f.eks. Motherboard Monitor 5 eller SpeedFan, og siden din Barco neppe kjører Windows som operativsystem, er den ikke noe å bry seg om.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greide jo ikke og holde meg så jeg kobla det i går kveld, men greit og få bekreftet at det var riktig. Takk. Skal prøve og få målt litt i løpet av kvelden/ natta så kan jeg komme med en tilbakemelding hvis noen er interessert??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greide jo ikke og holde meg så jeg kobla det i går kveld, men greit og få bekreftet at det var riktig. Takk. Skal prøve og få målt litt i løpet av kvelden/ natta så kan jeg komme med en tilbakemelding hvis noen er interessert??
    Hadde vert intresant har mine vifter på posten nå til min bd808s

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BG 808s, runtime 1215timer.Reultat etter nattens målinger. støy (er målt med Custic RTA): Målt i front, - 3db. Målt bak - 9db. Har ikke målt forskjell fra lytteposisjon, men den har sunket betraktelig. Tempratur(Målt med Fluke 78 ) : målt mellom kjøleribbene på rødt og grønt rør etter 1 time, opp 3 grader (fra 20 til 23). Målt ved trafoer/ G2 pot. etter 2 timer, opp 1 grad( fra 33 til 34),( dette var det varmeste stedet inne i BG 808s'n som jeg fant).

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •