Viftemod på Barco Graphics 808 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 89 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tänkte jag skulle uppa den här tråden då det är en väldigt bra tråd med bra info om fläktmoddning av Barco.

Kanske skulle kunna klistras om nu någon moderator läser här...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket Greg Eisemann han har jo drevet med barcoer lenge. Det han gjør er å beholde de originale viftene, som er de beste mener han, og monterer en 15- 20 ohm motstand på de fremre viften. Skeptisk som eg er spurde eg om overheting og problem med konvergensen. Det var ikkje et problem overhode, han hadde gjort dette i mange år uten skade. Han gjør det også på bakviftene, men andre størrelser på motstandene.

Barco 708 Fan Noise - Eisemann-Theater Forum

Noen som har meininger om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle tro vifter som har lave støytall og flytter mye luft er å fortrekke .dette har litt å gjøre med toleranser mellom tippene og ramma .det er her det er størst vortexringer det genererer jo støy.men hvis man skal modde dreietallet hvorfor ikke bruke et potmeter eller ptc motstand

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydmann
    Snakket Greg Eisemann han har jo drevet med barcoer lenge. Det han gjør er å beholde de originale viftene, som er de beste mener han, og monterer en 15- 20 ohm motstand på de fremre viften. Skeptisk som eg er spurde eg om overheting og problem med konvergensen. Det var ikkje et problem overhode, han hadde gjort dette i mange år uten skade. Han gjør det også på bakviftene, men andre størrelser på motstandene.

Barco 708 Fan Noise - Eisemann-Theater Forum

Noen som har meininger om dette?
    Greg Eisemann har nokk god kontroll, men her er noen av mine tanker rundt de den informasjonen du linket til lydmann.

Brukes faste motstander eller dreiepotmetere osv, må man i alle fall sjekke at viftene starter som de skal når projektoren starter. Hvis ikke risikerer man at enkelte komponenter har stillestående luft rundt seg og kan få for høye temperatuer før eventuelle vifteregulatorer senser for høy temp og skrur opp spenningen til vifta og får i gang kjøleluft transporten.

Synes ellers påstandene om at original viftene er de beste var litt merkelig. Mulig det menes at man bør anskaffe disse nye når man skal støymodde. Hvis ikke stusser jeg på påstanden, fordi de fleste av de originale viftene jeg har vært borte i har vel gått ca 300-7000 timer med noen års lagring osv, de har alle hatt tydelige ubalangse eller lager vibrasjoner som lydmessig på tross av gummi innfestninger overføres og forsterkes i projektorens kabinett, så jeg tror ikke disse vil kunne gi så mye lydmessig forbedring med bare å senke turtallet, i forhold til å gjøre det samme med de Papst viftene som er nevnt tidligere i denne tråden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis original viftene er nye så er nok dette en god ide. Men som ask4me2 nevner er disse kjørt mye og er har gjerne fått en del år på baken etterhvert.

Mye av problemet er nok grunnet slitte lagre samtidig som projektoren henger i taket uten å få frisk/kald luft. Det beste er jo å få til et opplegg med luftekanal og gjerne egen vifte i denne kanalen, slik temperaturen i projektoren aldri blir særlig høy.

K

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gausemikkel
    skulle tro vifter som har lave støytall og flytter mye luft er å fortrekke .dette har litt å gjøre med toleranser mellom tippene og ramma .det er her det er størst vortexringer det genererer jo støy.men hvis man skal modde dreietallet hvorfor ikke bruke et potmeter eller ptc motstand
    Støyen fra en vifte kommer nokk mye som du sier av viftebladtipp vortex i gapet mellom vifte og viftehus, men selve utformingen av og antallet blader samt opplagring og innfestning osv er vel alle parametere som spiller inn og som har sine andeler med lydpåvirkning i forhold til hverandre og påvirkes alle igjen av rotasjonshastigheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Greg Eisemann har nokk god kontroll, men her er noen av mine tanker rundt de den informasjonen du linket til lydmann.

Brukes faste motstander eller dreiepotmetere osv, må man i alle fall sjekke at viftene starter som de skal når projektoren starter. Hvis ikke risikerer man at enkelte komponenter har stillestående luft rundt seg og kan få for høye temperatuer før eventuelle vifteregulatorer senser for høy temp og skrur opp spenningen til vifta og får i gang kjøleluft transporten..

Vil det vere et issue når motstanden monteres i serie rett før viften? Vil ikke den starte som før men med lavere spenning til viften? Treshold'en er vel den samme?

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes ellers påstandene om at original viftene er de beste var litt merkelig. Mulig det menes at man bør anskaffe disse nye når man skal støymodde. Hvis ikke stusser jeg på påstanden, fordi de fleste av de originale viftene jeg har vært borte i har vel gått ca 300-7000 timer med noen års lagring osv, de har alle hatt tydelige ubalangse eller lager vibrasjoner som lydmessig på tross av gummi innfestninger overføres og forsterkes i projektorens kabinett, så jeg tror ikke disse vil kunne gi så mye lydmessig forbedring med bare å senke turtallet, i forhold til å gjøre det samme med de Papst viftene som er nevnt tidligere i denne tråden.
    Eg har mye støy i den fremre viften, enda eg har skifta den til de anbefalte her. Høres ut som det er mekanisk støy. Blir sprø, prøvd både zalman og papst. Det var betre med den originale, men den gjekk jo i søpla.. Kan det vere at gummi opphengene er blitt dårligere etter bytte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh, skjønner no, viften treng kanskje et viss antall volt for å starte selfølgelig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det vere et issue når motstanden monteres i serie rett før viften? Vil ikke den starte som før men med lavere spenning til viften? Treshold'en er vel den samme?
    Ja faren som jeg ser er som du etterpå skriver i neste innlegg at start spenningen kan bli så lav at ikke viften kommer ordentlig i gang. Går i middlertid ut fra at de motstands verdiene som eisman refererte til 25-75 ohm er i et forholdsvis trygt område, så hvis man er klar over problemet og tester ut dette ut en god stund etterpå og følger med på om viftene kommer greit i gang, ser jeg ikke den store faren akkurat med det.

Eg har mye støy i den fremre viften, enda eg har skifta den til de anbefalte her. Høres ut som det er mekanisk støy. Blir sprø, prøvd både zalman og papst. Det var betre med den originale, men den gjekk jo i søpla.. Kan det vere at gummi opphengene er blitt dårligere etter bytte?
    Hadde også det intrykket at zalman vifta støyer en del, men kan ikke si at jeg synes den støyet noe serlig mer enn den originale.
    De originale gummi opphengene tørker vel litt ut og blir nok ikke mykere og bedre med årene heller, så det er kanskje lurt å prøve med noen nyere som fremdeles har litt mere mykhet i seg. har selv brukt noen slike med mine viftemodder.

Problemet med konvergens skuffen på 808 er vel at den trenger en del kjøling på den "riktige" måten for å oppretholde en temp stabil convergens , samt at plassen til å sette inn en vifte i skuffens original utførelse gjør at viften blir en forholdsvis liten 8cm vifte som må spinne ganske fort. Hadde planer om å lage en innvendig "sugetrakt" og fysisk parallel kobble to 8cm vifter på siden av hverandre som igjen ble elektrisk seriekobblet med hverandre (eventuellt parallelt kobblet i serie med en trimpot motstand). Det ble det ikke noe av ettersom jeg skiftet til Electrohome Marquee i stedet, (med nye kjøleluft utfordringer), men jeg er sikker på at med to mere saktegående vifter og muligens med litt asfaltplate behandling av stålplatene i nærheten av viftene osv og kanskje en liten "innsugspotte" foran luftinntaket osv, så ville støyen fra frontpatiet til 808 bli noe redusert uten at kjølingen reduseres.

I PC butikker så selger de ofte trimpot vifteregulerings motstander for kjølevifter, og det har jeg benyttet på LV strømforsyningen på Elektrohomen med gode resultater. Mulig en slik trimpot kunne vært en ide å prøve ut litt på den ene 8cm vifta på 808 konvergens skuffen også.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •