Viftemod på Barco Graphics 808 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette gikk jo greit! Ønsket meg litt mindre hender/fingre, det er irriterende trangt der inne! Klarte å berge alle 16 gummiknottene, men innbiller meg at det er fort gjort å ødelegge en eller annen. Glemte å sjekke vifte-retningen på vifta forann!! Er det riktig at den skal "suge" luft inn?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har nettop fått de tre 12cm (Papst 4412FGL)
    Hva med SilenX? De har jo en modell med 98 m³/t som er oppgitt til 14 dBA, kontra Papst 4412FGL med 94m³/t, og 26 dBA. Kanskje litt optimistiske tall, det vet jeg ikke noe om.
    Grunnen til at jeg valgte Papst 4412FGL http://www.ebmpapst.com/en/pdf/produkte/4412_fgl.pdf viftene, er fordi dette er vifter som mange Barco crt brukere har benyttet når de 12cm orginal viftene er blitt skiftet ut. Papst 4412FGL er derfor testet med godt resultat tidligere, og derfor valgte jeg gjennomprøvde vifter som jeg vet fungerer, enn å ta sjangse på noen som ser ut til å yte mer og ha bedre tall på papiret. Papst 4412FGL er også spekket til å kjøre opp i 14 volt også, vet ikke om det har noe å si for bruk i barcoen men det virker som det er en ganske så solid vifte sammenlignet med andre.

Edit: Link til Papst 4412FGL

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders thorsen
    Glemte å sjekke vifte-retningen på vifta forann!! Er det riktig at den skal "suge" luft inn?
    Ja, den originale 8cm vifta i konvergens skuffen suger inn kald luft utenfra og blåser kaldluft inn på kjøleribbene på de forskjellige kortene i skuffen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å sjekke vifte-retningen på vifta forann!! Er det riktig at den skal "suge" luft inn?
    Ja, den originale 8cm vifta i konvergens skuffen suger inn kald luft utenfra og blåser kaldluft inn på kjøleribbene på de forskjellige kortene i skuffen.
    Takker! Nå skal vi se om dette var bryet verdt....

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv gjort dette og har hørt flere maskiner som har fått byttet viftene.
    Forskjellen er meget stor, en kan si hva en vil, men en vifte som har svevet 4K timer er som regel utslitt og lager mekanisk støy.

Det neste skrittet er avsug bak på barcoen inn til et annet rom el. da går den fra stille til nesten lydls.

K

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må man lodde eller noe når man skal bytte viftene? :?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Original viftene og Papst viftene benytter forskjellig terminering på ledningene, så man må gjøre noen modifikasjoner av papst viftene for at de skal passe vifte kontaktene på hovedkortet. Man kan vel benytte en sukkerbit eller andre typer lednings skjøtemetoder mellom den nye og orginal vifte ledningene som har riktig kontakt enn å ty til tvinneing lodding og krympestrømpe som jeg gjorde, men det er greit lage noen sikkre kobblinger som ikke svikter over tid. , og det er jo ikke snakk om noen avangsert lodding her, hvis man velger skjøte ledningene med å lodde.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har sjekket hva original vifter levert fra Barco ville ha kostet?

Har et eksempel fra jobben, vi har en storformat A0 scanner (OCE 4780)den kostet kr 125k i 2000 og funker meget bra. Den står på 24/7, og etter 3 år (ca 25k timer) begynte en avkjølingsvifte å lage merkbar støy.

Bestilte ny fra Oce og byttet den selv. Viften var av merket Papst og var av vanlig model. Viften kostet ca kr 150,- fra nettbutikk, sjekket for moro skyld.

Så kom sjokket, Oce skulle ha over kr 5000,- inkl. mva for denne viften. Snakk om påslag??????

Vel det jo ikke min lommebok, men allikevel???

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den gammle viften også av merket Papst, så det hadde vært lett å finne erstatningen selv?

5000kr for en 150kr vifte :shock:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den gammle viften også av merket Papst, så det hadde vært lett å finne erstatningen selv?

5000kr for en 150kr vifte :shock:
    Jepp, standard sak.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jeg ikke visste at jeg kappet og loddet på vifter til 15000 da, hadde nesten blitt redd for å gjøre denne jobben... :wink:

Brukte ettermiddagen og kvelden i går til å sette opp projektoren og sjekke resultatet etter vifte byttet. Skal si dette gjorde underverker angående viftestøy, forskjellen var større enn det jeg regnet med, måtte derfor sjekke noen ganger om i det heletatt viftene roterte som de skulle, og det gjorde de :wink:

Nå gjenstår det bare å bytte ut konvergens skuff vifta som nå ble tydelig hørbar over papst viftene, men ikke var mulig å høre før, hvis ikke man nesten stappet øret helt intill innsuget på konvergens skuffen....

Er Zalman ZM-F1 80 mm - 34 dB, 64 m3/h - foran god nok til å matche 12cm Papst viftene, eller er det noen andre egnede 64m3/h eller høyere som støyer mindre enn 34dB?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var helt utrolig! viftene (4 stk papst) er jo helt fantastisk stille! har ikke lagt merke til vifte-støy ett eneste sekund etter 4 filmer, dette anbefales. Noen som tør anta om det er like enkelt å bytte til HD144-linser (m/adaptere)? Litt redd for å dra "glad amatør" kompetansen min litt for langt...

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var helt utrolig! viftene (4 stk papst) er jo helt fantastisk stille! har ikke lagt merke til vifte-støy ett eneste sekund etter 4 filmer, dette anbefales. Noen som tør anta om det er like enkelt å bytte til HD144-linser (m/adaptere)? Litt redd for å dra "glad amatør" kompetansen min litt for langt...
    Det er nok ikke like enkelt, men skal ikke være så fryktelig vanskelig. Spørs litt hvilken løsning du velger. Så vidt jeg vet har ikke Bjørn H flere linseadaptere igjen. Jeg skal lage noen tilpassningsringer mellom HD144 linsene og HD8 festene til uka. Får håpe det funker bra 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen vits i å bytte alle 4 viftene?. Den lille 80mm vifta som sitter forran, er den like ille?.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, spesielt den lille foran bråker en del.

K

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lille originale 8cm (NMB modell: 3110NL-04W-B50) vifta, skillte seg ikke lydmessig særlig ut fra de tre 12cm (NMB modell: 4710NL-04-B30) original vidtene når de jobbet sammen i det originale opsettet. Ettersom jeg valgte å skifte ut de tre 12cm viftene først, og testet disse med den originale 8cm vifta en periode, fant jeg ut at den støyer en del. Den originale 8cm vifta skillte seg støymessig tydelig ut, derfor det var ikke lenge før det stod en Zalman ZM-F1 8cm vifte (i normal Mode 3000RPM) der i stedenfor.

i sommervarmen har jeg merket litt høyere viftestøy fra den takmonterte BG808s projektoren selv med de nye viftene med omgivelses temp på luftinntakene på 28 grader C og kjøleluft ut på (omgivelsestemp + 12 grader C), så det virker som om den fremdeles får tisltrekkelig med kjøling og den er like stabil på konvergens som den har vært hele tiden

Sommervarmen har også resultert at surround forsterkeren går litt varmere enn det jeg liker, og har derfor benyttet den originale 8cm NMB vifta fra barcoen med en 8volt stømforyning til å kjøle denne ekstra, og selv med redudert RPM, gummi oppheng, plassering bak hifi racket og 3-4 meters avstand til lyttepossisjon, er denne vifta mer tydelig og "høyrøstet" enn barcoen, selv om denne henger rett over "lytte" possisjonen.

Ville derfor ikke vært i tvil om å skifte konvergens skuff vifta i samme omgang som man skifter ut de tre 12 cm viftene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer nå viftebytte på min BG808s, kan man bytte disse mens projektoren henger i taket, eller må den ned? Kvier litt for å ta den ned, ikke akkurat en enmanns jobb...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar du greit mens den sitter i taket.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går nok greit å foreta viftebytte med projektoren i takoppheng også, men det blir etter min mening fort en litt tyngre jobb å jobbe med slike litt trange og knotede arbeids oppgaver over hodet, og i mitt oppsett var det så tungvinnt pga plassen rundt projektoren og det ville vært en mye værre og nesten umulig arbeidsstilling, så derfor jeg valgte å jobbe med Barcoe nede. Nå er vel operasjonen med å henge opp en CRT projektor i taket en såpass "stor" jobb man ofte husker lenge etterpå, så det er vel egentlig en avvegning om hvor mye jobb man synes det er i forhold til en litt knotede vifte skifte arbeidsstilling.

Mens jeg hadde projektoren nede benyttet jeg også anledningen til å fjerne støv, og gå over de loddepunktene som Curt Palme påpeker for Switched Mode Power Supply http://www.curtpalme.com/Barco808.htm , ikke noen vanskelige oppgaver dette heller i tak modus, men en takmontert Barco 808s i desktop modus, bare "skriker" etter å bli litt pent behandlet. :wink:

Rørbytte, eller bytte av innfestnings braketter for HD-144 linser osv, anser jeg som operasjoner som obligatorisk børr foretaes i desktop modus, både for å redusere faren for å miste og skade dyre CRT komponenter man løsner og må ha kontroll over, og for å minske faren for personskader, hvis et rør skulle skades og "implodere".

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort modden. Brukte imidlertid Papst vifte foran også på anbefaling fra Bjørn H. Det vart rimelig tyst ja, i forhold til før veldig tyst :-) Vel anvendte penger og timer (det var ikke akkurat fort gjort med mine 10 tommeltotter, men jeg fikk det nå til). Anbefales på det varmeste!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •