Viftemod på Barco Graphics 808 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 89
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I rest my case! :wink: :lol:

Og hvis man ikke sitter rett under eller over fronten, er virkningen av den reduksjonen mye større enn desibelendringen på grunn av at det er en helt annen tone enn den iltre hviningen som var der fra før av.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra initiativ! Spørs om jeg ikke finner fram verktøy og vifter og går igang. Jeg gjorde noen temperaturmålinger og eksperimenterte litt med viftene på en BG-1200 jeg hadde for en stund siden. Den var nok litt verre og modde, siden den hadde temperaturstyrte vifter. Dermed ville den antakelig bare ha økt spenningen på viftene for å opprettholde flow, og dermed omtrent like mye støy. Styringen var istand til å regulere spenningen på viftene mellom 7 og 15VDC, hvilket gir veldig stor endring av støyen.

Har ikke studert 808s`en så nøye, men det virker som viftene går med konstant turtall?

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant at lyden har forandret seg men db reduksjonen er jo ganske massiv da! - 3 db er en halvering av støyen, og ytligere 3 db ned er en halvering av det igjen osv, så det er ikke rart vi er fornøyde Custic RTA'n starter på 50db som de fleste andre så det var derfor jeg ikke fikk målt fra lytteposisjon.

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker helt feil så er 10db en halvering/dobling av lydtrykket.
    Det imidlertid litt avhengig av frekvensen. I bassområdet vil 3db føles som en dobling.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da husker du feil + 3 db er en dobling.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skjalg
    Da husker du feil + 3 db er en dobling.
    Du må doble forsterker effekten for å få 3db mer, men jeg mener at 10 db er en dobling av lydtrykket.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant dette på internett;

Dette er vel ikke helt riktig. Det er nok riktig at en dobling av forsterker
    effekt tilsvarer en okning av den elektriske effekten paa 3 desibel, og
    normalt vil dette medfoere at den akustiske effekten ogsaa oker med 3
    desibel, det vil si at den dobles. Men dette betyr ikke at lydtrykket dobles.
    Lydttrykket er nemlig proporsjonalt med kvadratroten av effekten, saa en
    dobling av effekten medfoerer at lydtrykket oker med faktor 1,414
    (kvadratroten av 2). Men det er helt riktig at dette igjen tilsvarer en
    okning paa 3 desibel. En dobling av lydtrykket ville gitt en okning paa 6
    desibel.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gunnar, 808 og 808S (iallfall 808) har vel også temperaturstyrte vifter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, synes jeg har merket lite til dette. Var mye mere merkbart at støyen økte etterhvert på BG-1200. Begge var/er takmonterte.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg har en graphics 801s som støyer mye. Kan viftene justeres? (i meny eller potmeter i projektoren)
    Den støer mye mer en min graphics 801.
    Det virker som viftene sviver med mye høyere hastighet. Dette skjer med en gang man skrur den på.
    Har noen et tips å gi??

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en BG-800 en gang som støyet mye. Problemet med den var et powersupply som ga fra seg en hard, ekkel "snerring". Spanderte et bytte-supply fra Videosystem, og støyen var borte.

Hvis viftene støyer mere enn på din 801 tyder det på at det er en feil på dem. Tror det er samme type vifter. Har hatt et par bg-801S, og hadde omtrent samme støy som BG-800.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå byttet ut vifta foran fra Zalman til Papst 8412N2GME etter tips fra Bjørn H, og det er og anbefale. Den ble mye stillere og en helt annen lyd, må prøves.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant bare Papst 8412 N/2 GLE, er det riktig vifte? Fant ikke N2GME...

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lett er det å bytte disse viftene. Må det bores nye hull, passer strømtilførsel o.s.v?? En jobb for glade amatører eller proffene?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftene på BG808s er bare tredd inn på noen gummi tapper med mot haker, så det skal gå greit å smøre på noe zalo og få løs de gammle viftene (har det blitt meg fortalt) . Kjøper du de riktige papst viftene, skal vel strøm tilslutningen være nogenlunde lik de originale viftene også, hvis jeg har forstått det riktig da.. :roll: .

Har nettop fått de tre 12cm (Papst 4412FGL) viftene jeg bestillte på komplett.no , så en gang i den nermeste fremtid skal jeg fire ned projektoren fra takopphenget, og få byttet viftene i bakkant. Ser litt trangt ut å komme til, men eller tror jeg det skal gå greit, uten å gjøre noen strukturelle forandringer på projektor kabinettet. Det jeg er reddest for , er at gummi tappene er morkene og ryker ved demonteringa, noe som gjør monteringen av de nye litt problematisk. Gir et lite resyme når jobben er gjort, og har planer om å temperatur og lydtrykk måle før og etter viftebytte. :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må klippe kablene og lodde/tvinne/skru på de nye, pluggene er helt forskjellige. Men det stemmer med gummien.

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster viftene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant den siste! Fikk mine 4 nye vifter fra Microplex i posten i dag. Pris m/ porto etc 759,- for alle fire. Håper dette er en jobb for en glad amatør.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skiftet de tre 12cm viftene i går kveld. operasjonen tok ca 2 timer, fra projektoren ble firt ned fra takfestet og til den var oppe i festet igjen med nye vifter. Glemmet selfølgelig å måle db og temperatur nivå inne i projektoren med de gammle viftene først (som jeg hadde store planer om :roll: ), men det var merkabart stillere med de nye 12cm Papst viftene montert og det virket ikke som de flyttet så mye mindre luft enn de originale heller . La også merke til at papst vifteene roterte motsat rotasjons retning av de originale, og hadde tynnere/skarpere vifteblad ytterst der hvor periferi hastigheten er størst, noe som muligens minsker vifte støyen. Rotasjons retningen har jo ikke noe å bety, bare luften blir pumpet riktig vei ut av projektoren. Monteres viftene med motor siden makover og viftesiden fremover så den varme kjøleluften blåses gjennom den perforerte bakplaten av projektoren er man i mål. Oppdaget forresten at det var merkbar lager støy i alle de tre gammle viftene de er gått rett rundt 5000 timer,kjenner tydelige vibrasjoner eller ubalangse fra viften hvis man holder den og gir den en lav rotasjons hastighet med fingeren, noe som gjør at vifte vil vibrere og skape støy på den måten ved drift.

Lurt å bruke lit Salo som glidemiddel ved demontering av de gammle vitene fra gummi tappene , men klarte på tross av dette å ødelegge en av de 4stk tappene på en vifte, så en av de nye viftene henger i 3 tapper, og ligger bare inntil gummiresten av det som satt igjen av den tappen som røk. Tror ikke det skal lage noen problemer, så lenge ikke selve viftehuset/rammen til viften kommer i direkte berøring med metallet i Barco kabinettet.

Valgte å skru av hele den perforerte bakplaten på projektoren for å komme bedre til. Hvis man får skrudd av alle skruene om sitter mellom bakplata og kobblingene til hovedkortet i projektoren, tror jeg ikke det er noen stor risiko å løsne denne platen når man jobber med viftene, bare pass på å ikke bruk makt, for så etterpå å finne ut at man har glemt de tre små skruene som sitter over de 5 RGBGV og kompositt inn ut kontaktene.

For den ene vifta som er montert på en skrå metall brakett som løsnes med 2 skruer, kan være lurt å løsne de to skruene også å demontere og monter viften fra denne til denne braketten mens den er grei å håndtere utenfor projektor kabinettet. NB den trekantede braketten er ganske lett å deformere, men med forsiktighet gikk dette smertefritt og greit.

Flyttet over de elektriske kontaktene fra de gammle til de nye viftene , med å kappe ledningene tvinne rød på røød og blå på svart ledning lodde og bruke krympestrømpe til å isolere over til slutt. Angrer litt på at jeg ikke kappet de nye kablene mer, ledningene ble litt lange og det så ikke så pent ut med 15-20 cm ekstra ledning når de var montert, men så lenge den ekstra lednings lengden legges sånn at de ikke kan komme inn i vifta under drift, gjør vel det ikke så mye heller.

Grunnen til at jeg ikke skiftet viftene mens projektoren hang i takfestet, var pga det var vanskelig å kommet til baksiden av projektoren, fordi den er 20 cm fra bakveggen, og jeg har en hylle til dvd spilleren i området (så jeg kan benytte kortest mulig signalkabler) og denne hyllen hindrer tilgangen og muligheten til å åpne lokket på projetoren så man kan tre av henglene bak. Takfestet kom litt ut av stilling når jeg demonterte projektoren, så jeg har noen timer med oppsett av projektoren igjen før jeg er fornøyd, men det er vel også litt av sjarmen med CRT projektorer... :wink:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har nettop fått de tre 12cm (Papst 4412FGL)
    Hva med SilenX? De har jo en modell med 98 m³/t som er oppgitt til 14 dBA, kontra Papst 4412FGL med 94m³/t, og 26 dBA. Kanskje litt optimistiske tall, det vet jeg ikke noe om.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •