Slipe glass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Slipe glass

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slipe glass

Er det noen som kjenner til noen som kan planslipe glass?
    Jeg har et nytt rør som har noen defekter i "faceplate". Det burde kunne gå an å fikse ved å slipe ned hele glasset en halv millimeter eller noe.
    Jeg har forhørt meg hos glassmester, bilglassverksted, optiker og urmaker uten hell. Se forøvrig vedlagt bilde
    [/img]

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo hørt med Essilor AS i Kongsberg. De sliper brilleglass.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket med en kar hos Modum Glassindustri. Han visste ikke om noen i Norge som kunne gjøre noe sånt. Han tvilte også på at det var noen i utlandet som hadde maskiner for dette.
    Men de hadde et spesialpulver som blandes i vann som brukes til å polere glasset og ta små riper med. Han var så vennlig at han skulle sende meg litt av dette så jeg kunne prøve.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, er ikke noen pesialist på crt rør, glass eller glass slipe område, men tillater meg å tenke litt høyt.

Er dette et blått crt rør, ville jeg prøvd å testet det i projektoren først før noen eventuell slipe jobb, fordi det blåe røret ikke er så kritisk når det gjelder skarptegning som rødt og grønnt er det. (husker jeg så det var et oppripet skadd blått bg808s rør på e-bay for en stund siden, tenkte det kanskje var det røret du hadde kjøpt :wink: )

Ettersom ripene er et stykke foran fosfor flaten som man har som "filmplan" når man fokuserer skarpheten, betyr det nødvendigvis ikke altfor mye med de ripene. (avhenger selfølgelig av dybde og tilstanden på glasset i sporene.) Ville i alle tilfeller testet bildekvaliteten før man bruker mye penger og energi på planslipe jobben, som kanskje vil ødelegge hele røret i prosessen, hvis man er uheldig.

Et annet mulig senario enn å slipe ned glasset , hadde kanskje vært å finnet ut om det går ann å skjære ut eller fjerne hele den skadede glassplata , og erstattet den med et annet, kanskje hentet fra et annet utslitt rør, hvis det er mulig. Bare man får glykol kammeret tett etterpå, ikke skader "filmplanet" under prosessen eller setter på noe som bygger så mye at linsa ikke kan fokuseres nærme nokk filmplanet, kan kanskje bytte av glassplata være en mulig løsning også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •