Barco data 708 vil ikke starte etter testing.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barco data 708 vil ikke starte etter testing.

I går begynte jeg å skjekke ut den ene 708 maskinen.
    Jeg begynte med å prøve å bytte over neckboard for å se om det var RGB forsterkeren eller det grønne bilderøret som var problemet. Prøvde å bytte over med det blå først men fant ut at g2 kabelen var festet litt kronglete til under røret, så jeg byttet over med det røde i stedenfor.
    Når jeg skulle starte opp maskinen igjen, sleit den noe helt forferdelig. Rørene tente ikke, men viftene og lysdioden starter opp men slukker igjen, projektoren prøvde dette en del ganger før det pluttselig begynte å ryke fra høyre siden av projektoren. Da tok jeg strømmen.
    Jeg byttet neckboardene tilbake igjen og prøvde å starte den opp igjen. Projektoren prøver å starte opp på samme måte som over, etter et par forsøk begynner strømforsyningen å tikke. Etter et par forsøk til slår den seg av. Når den forsøker å starte, blinker den røde SF lysdioden og -17V og 9Vlysdiodene er av. Når projektoren slår seg av lyser -conv og +conv.

Hva kan være problemet her? skjønner ikke at det å bytte neckboardet over på denne måten skal skape problemer.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Barco data 708 vil ikke starte etter testing.

Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    ...pluttselig begynte å ryke fra høyre siden av projektoren.

Hva kan være problemet her? .

Jeg tror ikke jeg ville hatt nerver til det der. :shock:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nerver av stål vettø 8) Skal innrømme at selvtilliten blir litt svekket når slikt skjer. Den funka fint før jeg begynte. Har jo skrudd litt på et par 808s maskiner uten problemer. Men det er litt kjipt at jeg ikke får tak i servicemanualen til 708.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som om noe ble forskjøvet og kom sammen når du flyttet over neckboardet, og dette skapte en kortsluttning som svei av noe i strømforsyningen. Hvis projektoren ikke starter med en gang, synes jeg det i utgangs punktet høres risikabelt ut å la den prøve å gjenstarte flere ganger når man har flyttet rundt på komponenter.

Jeg har funnet ut at det er viktig med godt arbeidslys og man børr sjekke alle kobblinger nøye før man setter i gang disse projektorene etter man har gjort noe med dem., fordi man visst nok kan svi av komonenter med ikke å ha kobblet alle kablene til også. De som har mekket litt elektronikk opp i gjennom, vet hvor fort gjort det er å glemme å kobble enkelte litt skjulte kabler sammen igjen. :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjekket over flere ganger både før og etter jeg startet den opp og jeg hadde festet alle kablene jeg hadde løsnet.
    Når det gjelder det med å la den prøve å gjenstarte flere ganger, så var ikke dette noe jeg lot den gjøre lenge akkuratt, prøvde å slå av via fjernkontrolen først og når det ikke gikk tok jeg strømmen. Et poeng er å se hva systemskjekk diodene viser.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn ut hva og hvor det var som brant! Muligens har du dratt over noen sikringsmotstander;de går ved å brenne opp.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Skjekket over flere ganger både før og etter jeg startet den opp og jeg hadde festet alle kablene jeg hadde løsnet.
    Når det gjelder det med å la den prøve å gjenstarte flere ganger, så var ikke dette noe jeg lot den gjøre lenge akkuratt, prøvde å slå av via fjernkontrolen først og når det ikke gikk tok jeg strømmen. Et poeng er å se hva systemskjekk diodene viser.
    Ok, ops: jeg fikk bare det inntrykket fra den første beskrivelsen din at projektoren sto på i noen minutter og prøvde å starte opp rørene gjentatte ganger før noe gikk opp i røyk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det var ikke så ille, 10 sekunder maks tenker jeg den sto på. Kunne selvfølgelig slått den av kjappere, men da hadde jeg ikke vist noen ting om feilen. Har spurt gjengen på avsforumet om dette problemet også. Det kan hende det er konvergens utgangskortet som har gått, dette ligger rett under det blå røret. Fikk tips om å løsne alle conv ut pluggene.
    Vis den ikke starter da får jeg se om jeg kanskje bytter over powersupplyet fra en av de andre maskinene. Viktig at jeg finner årsaken til at det hele skjedde. Kjipt om jeg plutselig sitter med 3 ødelagte power eller konvergens utgangs kort.

Kunne vært artig å hørt hva Jan Erik tror har gått galt. Kan jo hende jeg har gjordt en utrolig blemme ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Conv - og pluss er til convergens bordet.Det går visstnok ann å kobble bort kabelene som går fra driver kortet og opp til utgangen.Ser ikke helt sammenhengen med rørbytte men?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er det jeg ikke forstår heller, kan ikke skjønne at jeg var så uforsiktig når jeg byttet over neckboardene at jeg skulle skade convergens kortet. Snodig. Kanskje en av ledningene som jorder bilderøret kom borti kortet, kan dette skade kortet da?? Eller at den røde G2 kabelen har løsnet litt fra socketen slik at det kanskje lekker og at et overslag har skadet konvergense kortet?? Dette er bare spekulasjoner.
    Skal koble bort kablene når jeg kommer hjem. Vis projektoren da starter opp, da er det vel konvergens kortet som har gått?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en feil jeg har gjordt :shock: At jeg kunne overse det..... Når jeg gjorde om fra tak til bord konfigrasjon, overså jeg å snu de tre kablene for konvergens. Kan dette være grunnen til problemene?. Den har vel gått en 3-4 timer etter at jeg gjorde dette, og viste ingen tegn til problemer før jeg holdt på med neckboard byttene.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q: How do I invert the scan of my Barco?

A: DISCONNECT THE MAINS and wait 30 minutes before proceeding

Barco 7 series (700 / 701 / 708 / Cine 7) have a total of 9 plugs that need to be removed and rotated 180 degrees before replacing them. Open the projectors top cover and fold back, locate two 7mm bolts at top rear of main circuit board, loosen both, lift the main circuit board at the rear, it will fold up on hinges at the front. Refer to this photograph to invert scan. Each plug has either a coloured label (RGB) or dots of paint. Dots up and visible is ceiling mount, dots not visible is table mount. se på linken http://www.crtprojectors.co.uk/invert_7_series.jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke dette skulle skape problemer:har gjort denne feilen selv uten å få feil på projektoren...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, syntes det var rart om det skulle skje ja. Fjernet alle kablene fra konvergens utgangskortet, men projektoren ville ikke starte da heller. Vil det si at det ikke er det kortet det er noe galt med og at problemet ligger et annet sted?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg starte maskinen med kun to bilderør? Hvis det går, holder det da å koble fra G2 og høyspennings ledningen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går bra å starte med to rør;selv med ett rør.Vipp av kortet på socketen samt høyspenten(clinch tilkobblingen)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Går bra å starte med to rør;selv med ett rør.Vipp av kortet på socketen samt høyspenten(clinch tilkobblingen)
    Hei jan erik, kunne du beskrive dette litt mer utfyllende, så det ikke er rom for misforståelser. Fallhøyden hvis ikke dette gjøres riktig er vel ganske stor, og hvis noen trenger å starte projektoren uten alle rørene innkobblet en gang , er det greit å vite hvordan det skal gjøres på en trygg måte.

Vider til det problemet Bullfire sliter med her med 708 projektoren, kan rett og slett det røret som alle kobblingene ble flyttet over til, være så kortsluttet, så det brant av noe for den "friske kanalen", eventuellt noe i trømforsyningen? Kan man for eksempel måle bak på røret med et ohm måler om det er trygt å teste det med et annet neckboard?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry;men hvis dere ikke vet hva jeg snakker om ;ikke gjør det! Sjangsespill dette her så jeg vil ikke gi noe mere info! :cry:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry;men hvis dere ikke vet hva jeg snakker om ;ikke gjør det! Sjangsespill dette her så jeg vil ikke gi noe mere info! :cry:
    Helt i orden det jan erik, men jeg vil i utgangs punktet tro at vage hentydninger som
    er farligere enn å detaljert forklare den riktige fremgangsmåten.

Har selv en erfaring der litt mangelfull eller litt for mye informasjon til en med for lite teknisk kunskap kan føre til missforståelser og kan utartet seg.

For noen år siden skulle en kamerat sette inn en ny cdrom spiller i pcen sin, og spurte meg om det var noe spesiellt han måtte gjøre. jeg forklarte han om rent praktisk hva han skulle gjøre osv, samt nevnte at han måtte sjekke dipsvitchene bak på cdrommen og hardisken, for Cable Select, SingleMaster osv avhengig av hvordan ide kablingen var osv. Joda det skulle han. Resultatet ble at han stillte om på spennings velgeren bak på strømforyningen fra 220v til 110v volt..... :shock:
    Heldigvis røyk bare sikringen i strømforsyningen i dette tilfelle, men det var ingen god følelse å høre at maskinen bare var helt død etter at han hadde fulgt anvisningene mine.

Nå er det stor forskjell på PC "mekking" og å jobbe under "panseret" på en CRT Projektor, så jeg er egentlig veldig enig i jan erik sin litt restriktive holdning med informasjon om høyrisiko kobblinger, men et teknisk diskusjons forum kan vel godt tåle noen godt beskrevne høyrisiko kobblinger også, bare det nettop opplyses hva man risikerer hvis noe går galt, og illustrerer via bilder ol. hvilke kobblinger man snakker om. Det er i alle fall min mening. ps: dette er ikke ment som noen kritikk av jan erik, heller et ønske fra min side om at vi hjelper hverandre mest mulig, som når Bullfire sin 708 begynner å sende ut røyksinaler.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret Jan Erik, beskrivelsen holdt for min del 8)
    Har ikke hatt så mye tid til å se på maskinene de siste dagene, men håper å få gjordt en del i helgen. Har fått tak i servicemanualen til en BD701s, oppbyggingen av 708 og 701s er tross alt nesten helt lik. Siden jeg har 3 maskiner som jeg kan kan teste med, finner jeg nok feilen.

Det å finne slike feil på elektronisk utstyr sjennerelt, kommer ofte av erfaring. Har skrudd en god del pc, tross alt det jeg er utdannet til. Men jeg må innrømme at tver og annet utstyr med katoderør har jeg ikke jobbet noe særlig med. Det kan være vanskelig, selv med en service manual å finne en feil, vis man ikke kjenner igjen symtomene.
    Jan Erik har denne erfaringen, og det er en utrolig resurs at han kan dele litt av hans kunnskap med oss her inne. Det er ofte enkle tips som får alt til å løsne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •