Konvergens holder seg ikke lenger enn en dag på 800Data

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer BenVel sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konvergens holder seg ikke lenger enn en dag på 800Data

Hei.
    Jeg har et problem som jeg ikke helt forstår meg på.
    Når jeg har justert konvergens må jeg gjøre det neste dag i gjen.
    Det er ganske irriterende.
    Hva kan jeg gjøre for å slippe dette?

Bent

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nullstiller konvergensen seg, eller er rørene bare såvidt glidd fra hverandre?
    Konvergensen må kun justeres når Barcoen er varm, og konvergensen vil ikke stemme 100% før prosjektøren er blitt varm.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Nei de nullstiller seg ikke.
    Rørene står så vidt jeg kan se og kjenne fast.
    Det er snakk om såpass lite at jeg må konsentrere meg for å se det med øynene, men ser det lett med kikkert.
    Var ikke klar over oppvarmingen. Hvor lang oppvarmingstid trenger den og vil det si med et bilde eller bare påslått?

MVH
    Bent

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...
    Bd800'en som jeg hadde brukte vel ca en halvtime før den var blitt skikkelig varm. Om du har bilde eller ikke vet jeg ikke om har noe å si, men la det nå ikke stå på et statisk bilde mtp. innbrenning :wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 800 Graphics var også slik. Måtte stille hver dag.

En halvtimes oppvarming må du regne med.

Jeg tok å nullstilte alle parametere og begynte fra bunnen. Jeg passet også på at ingen parametere ble stilt "mye". Med bra teknikk trenger du ikke å passere 70 på noen konvergensinstillinger. Du vet en hakk på en ruten nærme centrum av bildet tilsvarer gjerne 5 hakk på rutene ytterst i bildet.

Etter dette trenger jeg ytterst sjelden å stille på konvergensen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Nå kjenner jeg ikke så godt til Bd800, så det er mulig ikke alt det jeg skriver her passer like godt for deg BenVel, men har er noen av mine erfaringer etter justering av BG808s og konvergens vandring.

En mulighet man har er å benytte seg av de to forskjellige valgene man har pr. inngang. for valg 5 f.eks har man også en 95 som benytter samme inngangen. Det ene valget kan stilles inn med konvergens for kald projektor, så man får et godt nok konvergert bilde de første 20 minuttene i filmen, for så å skifte over til varm konvergens instilling litt senere.

En annen ting man kan/børr gjøre for at konvergensen ikke skal variere så mye fra kald til varm tilstand, er å være nøye når man setter opp projectoren, midstill alle instillinger og å få sentret rasterene riktig samt juster alle instillinger som har innvirkning på konvergens minst mulig vekk fra midtstilling. Må man ty til store korrigerende verdier i oppsettet, er det en indikasjon på at det fysiske oppsettet ikke er helt bra.

Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale at du leser igjennom denne http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1405
    der står det viktigste om oppsettet.

Når man stiller inn fin konvergens, er det sånn at mange av instillingene påvirker hverandre og er på en måte "seriekobblet" fra feltene i midten og utover. Derfor kan det lønne seg å ta noen runder, å ikke justere inn helt med en gang. Prøv å la instillingene ligge mest mulig på midten av skalaen, må man justere noen i ytterkantene mye, børr man gå tilbake å forandre noen av de andre instillingene i en annen retning så man slipper så store avik fra midt-verdiene. Dumt å stresse projektor elektronikken unødig med innstillinger som trekker i hvær sin retning.

En god indikasjon på at Barcoen er i god stand og er riktig innstallert, er nettop at konvergens ikke varierer så mye fra kald til varm, noe vil det alltids være, det er vel ikke til å unngå.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En mulighet man har er å benytte seg av de to forskjellige valgene man har pr. inngang. for valg 5 f.eks har man også en 95 som benytter samme inngangen. Det ene valget kan stilles inn med konvergens for kald projektor, så man får et godt nok konvergert bilde de første 20 minuttene i filmen, for så å skifte over til varm konvergens instilling litt senere.
    Den vakke dum! 8)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Hei igjen.
    Takk for alle svarene.
    Jeg skjønner at jeg må gå igjennom innstillingene mine på nytt.
    Synes også viften bråker litt mye. Er det mulig å gi den litt symaskinolje så den kanskje roer seg ned litt. Aner ikke hvor mye den skal bråke, men synes det er litt i overkant. :shock:

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke finne på å ta olje i viftene. Bytt viftene heller, dette er mer eller mindre forbruksvare med en del tusen timer intervall.

Er konvergensen så ute å kjører at dere må kjøre en annen minneblokk for vamr/kald, må dere gå igjennom mekanisk oppsett igjen, for slik skal det ikke være.

Kjell

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Du må ikke finne på å ta olje i viftene. Bytt viftene heller, dette er mer eller mindre forbruksvare med en del tusen timer intervall.
    Er enig i dette, litt olje på riktig sted kan nok stilne viftene for en stund, men grunnen til at vifta bråker, ligger gjerne i lager slitasje. Kjører man en vifte for lenge, kan den stoppe helt opp og man mister kjølingen. Det er ingen overophetings sikringer, så man risikerer å brenne noe. Anbefaler at man bytter vifter i stedenfor å smøre.

Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Er konvergensen så ute å kjører at dere må kjøre en annen minneblokk for vamr/kald, må dere gå igjennom mekanisk oppsett igjen, for slik skal det ikke være.

Kjell
    Er også helt enig i dette, men med minneblokk løsningen, kan man få et bedre konvergert bilde helt fra begynnelsen, så man kan se film med en gang, med bedre bilde kvalitet. Er det stor forskjell på kald / varm konvergens børr oppsettet taes på nytt.

Er det noen som tørr driste seg på å definere hva som er ok, eller for mye kald/varm konvergens avvik?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •