Gjenoppretning og reprasjon av bilderør.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gjenoppretning og reprasjon av bilderør.

Det har seg slik at jeg har vært litt uheldig med det blå bilderøret i min BG808s. Det skal ha kortsluttet.
    Den forrige tråden finner dere HER
    Etter tipset fra Ask4me2, skal det være mulig å redde røret ved å brenne bort kortslutningen. Jeg foreslo å lage utstyr til å fikse dette uten å vite at det allerede eksisterer. Sencore har en modell som heter CR-7000 og det finnes andre levrandører som feks. A&K.

Syntes det er litt synd og gi opp et rør som nesten er uten innbrenninger, så jeg tenkte å få prøvd dette. I følge en på DETTE forumet, skal det være mulig å redde 8 av 10 rør på denne måten. Det er også linket til en DIY krets som skal gjøre susen.

Er det noen som har vært borti slikt utstyr eller prøvd dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

regenerering

Hei

Uten at jeg har prøvd og regenerere røret på en prosjektor, har jeg erfaring med å brenne av glødeskall på vanlig bilderør.
    Jeg kan til en viss grad være enig i at 8 av 10 bilderør blir bedre. I enkelte tilfeller må også de andre to kanonene regenereres, fordi det ofte kan bli forskjell i intensiteten/ lyset i forhold til de som ikke er regenerert.
    Det kan til en viss grad kompanseres med g2 justering på det røret du regenererer. Ofte må også focus justeres.

Lykke til. :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bilderøret vil endre karakter i forhold til hvordan det var før kortslutningen? Stille inn focus og G2 skal vel ikke være noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, røret forandrer karakter. Det vises mest hvis rørene har gått mange timer.
    Noen ganger når man prøver å regenerere kan regenereringsapparatet indikere at rørert ikke kan repareres. Da har jeg enkelte ganger reddet røret ved og justere glødespenning til det dobbelte fra ca 6,3v som er vanlig til 12v. Dette gjøres på regenereringsapparatet. Da vil røret lyse opp kraftig (glødetråden) og da kan man prøve regenerering på nytt.
    Det aller siste man kan prøve på før man må skifte røret er å dunke lett med bakenden av skrutrekker rundt bilderørshalsen. Er du riktig heldig kan glødeskallet løsne fra glødetråden. Dette gjøres når prosjektoren står på. NB! Vær forsiktig røret er veldig skjørt i den enden.

Håper dette kan hjelpe. :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill, dine erfaringer er veldig nyttige.
    Skal prøve å dunke litt på røret mens det står på.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Vet ikke helt om jeg har misforstått noe her, men det virker for meg som om dere snakker litt forbi hverandre.

lofi skriver så vidt jeg forstår om å brenne vekk glødeskallet som over lang tid har byggd seg opp på glødetråden i en av elektrokanonene, for å få en bedre og mer riktig elektron stråle for gjeldende farge i en trefarges CRT TV skjerm.

BullFire skriver i sin tur om å brenne vekk eventuelle kortslutninger mellom de andre pinnene som er med på å kjøre og styre elekton strålen i rørhalsen i et crt rør som bare ha en elektro kanon for gjeldende farge.

Godt mulig en "CRT rør regenerator" vil kunne løse begge problemstillingene, ikke vet jeg, det kommer vel litt ann på hvor i røret kortsluttningen i det blå røret sitter også og hva man brenner vekk i tillegg til kortsluttningen vil jeg tro.

Det å banke bak i røret under drift for eventuellt løsne glødeskall eller det som fororsaker kortsluttninge, synes jeg høres meget risikabelt ut. Skulle det bli en sprekk i røret og det ble fyllt med luft eller rett og slett brekker av og sender elektron strålen eller høyspenning rett inn i projektoren, risikerer man vel å ødelegge mer enn selve røret, ettersom mye av de andre kretsene, strømforsyninger ol. ikke liker høystpennings utlandninger som gjerne da kan oppstå.
    Er man riktig uheldeig , får man spotburn i de to andre rørene samtidig som det krortsluttede røret tar med seg strømforsyningen og svir av hovedkortet. :shock:

Sikkert krisemaksimering fra min side dette, men tror jeg ville hørt med noen crtprojektor spesialister og hva man risikerer før jeg ville prøvd å redde et crt rør i drift på denne måten.

En annen tanke jeg har gjort meg er om det er forskjell på hvor stor sansynelighet det er for krortsluttninger bak i rørene ut i fra om projektoren er i en desktop eller takmonterings modus.

I tak monterings modus heller rørene med en liten vinkel oppover så elektrokanonen er det høyeste punktet , mens ved destop montering ligger muligens rørene vinklet sånn at de er mer utsatt for forurensninger inn i røret. Har lest at denne problemstillingen ofte gjør seg gjeldende i spille maskiner med CRT tv rør der fosforflaten peker nesten rett opp pg kanonen ligger i enden nederst i en "trakt".

Noen som vet eller har erfaringer om at dette stemmer for crt projektorer med de små vinklene som der gjør seg gjeldende?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •