Råd ved kjøp/salg av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd ved kjøp/salg av projektor

Hei!
    Holder på å selge en (1997 mod ?) Barcodata 701 s med linjedobler, fjernkontroll, rs 232-converter og lerret. Rørene har gått ca 2000 timer, og viser ingen tegn på innbrenning. Både jeg og evt kjøper trenger litt tips. Håper noen kan hjelpe, og at evt svar kan være interessante for andre også.

1: Hva vil "riktig" pris være for en slik?
    2: Finnes det noen i Oslo-området som kan hjelpe ham med montering og innstilling dersom han ikke har gjort det før. Jeg bor i Bergen, og kan ikke reise over fjellet.
    3: Finnes det noen måte å kontrollere rørene på, som gir en kjøper tilfredsstillende trygghet ifm kjøp?

Håper på konstruktive svar.

På forhånd takk!

Kent Rune Haugen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "mint" kondisjonert 701s er vel her snakk om uten garanti?

1.) Fra 15000,- NOK og nedover avh av tilstand
    2.) Det gjør det sikkert. Det er ikke vanskelig på en 701s... bortsett fra de skruene som fester rørene, som kan løsnes for å stille rett vinkel iht grønnt og avst til lerret, som er gjemt inne i chassiet. Manual hjelper?
    3.) Skru av linsene (4 stk grå plastskruer som stikker ut foran, de er litt kjeitete å komme til på undersiden grunnet lite plass i denne kompakte CRT'en) ta bilde av rørene med og evt uten blitz. Post de her og du får fort svar på tilstand!

BD701s benytter Toshiba rør T180, som ikke er så enormt dyre, ca 5 tusen per stk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar, Alexander!
    Jeg fikk hjelp første gang til å stille inn osv, og synes det er artig å kose litt med innstillinger av og til... Synes manualene er meget detaljerte og gode.

1:Har skrudd ut den ene linsen og prøvd å ta bilde. Kan ikke se noe som helst mønster eller annet for så vidt på røret, men det er vanskelig å få det helt klart på bildet uten skygger eller refleksjon fra blitzen eller lyset i rommet. Tips?
    2: Trenger jeg å ta ut alle 3, eller kan man få innbrenning i ett rør?
    3: Legger ut bildet jeg tok, selv om jeg ikke synes det gir røret full rettferdighet. De nyansene som vises på bildet er ikke på røret, det er helt homogent.
    4: Finnes det bedre steder enn Finn.no å selge slike?

Tusen takk for hjelpen!

Kent

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ehmmm, hva med AVtorget?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om han har en kjøper, Lygren

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fosforflaten så i og for seg grei ut, men det er vanskelig å se helt nøyaktig. (var muligens litt overeksponert) og synes å se et litt gulskjær der hvor bildet på fosforflaten normalt vil være. Det som også er viktig å ta med er at det røret som viser rødt har ofte dobbelt så lang levetid og tåler derfor litt mer missbruk enn både grønnt og blått.
    Det blåe tåler som regel minst, men det avhenger også hva slags bilder som er vist, langvarige statriske bilder lager ofte slitasje avtrykk ol og hvilke farger som er i bruk i det statiske bilde vil også spille inn. Hvor dyktig crt installatøren har vært med utnytting av fosfor areal og belastning mht. lysitensitet ol betyr alt, mens timetelleren bare er en liten indikasjon, som ikke kan tillegges så altfor stor vekt.

Viktig å ta bilde av alle tre rørene altså.

Hvis Projektoren er satt opp til å vise bilder, er et helt hvitt bilde med bruk av maks sikkert bildeareal på fosforflatenene en god indikasjon på fosfor slitasje, samt å dekke til eventuelt i menyen slå av og undersøke projisert bilde fra hver av de tre fargene.

En annen ting er at dersom brigtness og/eller kontrast settingene er satt for høyt tidlig og under rørets levetid og/eller et mindre fosforareal er benyttet i oppsettet, vil man belaste fosforet på en sånn måte at det ikke nødvendigvis blir missfarget, men får en litt grovere struktur, som igjen ødelegger en del av skarpheten og derfor bildekvaliteten til projektoren.

Med tips om å ta bilde av fosforflaten , vil jeg anbefale at man benytter stativ på kameraet og eventuellt timer eller fjernutløser så kameraet ikke beveger seg ved litt lengere eksponerings tider og bruker dagslys som lyskilde. fyller mest mulig av bildefeltet i kameraet som du har gjort med fosforflaten og få selve fosforflaten mest mulig riktig fokusert (for å få med eventuell grovkornet "struktur"). Blitslys fra et kompakt digital kamera er vel ikke noe godt alternativ, brukes vanlig dagslys , gjerne litt diffust en lett overkyet dag som lyskilde og for eksempel et hvit A4 ark som en reflektor for å styre lyset der du vil, og prøver forskjellige eksponerings alternativer og gjerne over/under eksponerer litt (fordi lysmåleren i kameraet ofte blir lurt litt av lyse flater) tror jeg man kan komme ganske nær det man kan se med det blotte øyet. (ops: ble visst litt mye dette). Har man et polariserings filter i tilegg på kameralinsen, kan man fjerne mye av problemet med front glassets lysrefleksoner og bedre få sett forforflaten. Kan også være lurt å ha med noe i bilde som forteller hvilken rørfarge bilde er av, dersom ikke røret er fargefiltret da , da sier det seg jo selv. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode råd.
    Skammer meg litt over fotograferingen, men jeg var litt usikker på hva jeg skulle se etter da. Har funnet bilder her på forumet, og nå vet jeg at alle 3 rørene er absolutt homogene, hvite og uten noen som helst tegn på bruk. (hvis det går an å si det slik...).
    Har prøvd å ta flere bilder, men uten dagslys blir det vanskelig...
    Har en annonse på Finn også, legger opp et bilde der, så slipper jeg å komprimere bildet.
    Iallefall, tusen takk for all hjelp, projektoren ligger nå ute på torget.

Vennlig hilsen

Kent Rune Haugen
    Bergen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •