Aner ikke hvilken barco jeg har fått!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aner ikke hvilken barco jeg har fått!!

Jeg har akkurat drasset en barco projektor inn i stua, til fruens store forargelse

Problemet er at jeg ikke aner hvilken modell det er.
    (fikk den av en kompis)
    Den er ganske stor, og veier kanskje 50 kilo. Det står "barco data pc" på toppen. Det er ingen typebetegnelse noen steder på denne projektoren. Ikke inni engang...

Ved hjelp av etiketten på undersiden, fant jeg ut at den er produsert i 1987. Serienummeret er: 1015589.
    Det følger med en "fjernkontroll" (med kabel) som styrer det meste på projektoren, og den er mindre pen, for å si det mildt
    Det er kun bnc-plugger på baksiden + en plugg til "fjernkontrollen", og en port som det står "RGB TTL" på.

I tillegg lurer jeg på hvordan man kan se hvor mange timer den har gått, samt hvordan man finner ut om det er innbrenninger på noen av rørene.

Er det noen der ute som har peiling på hva denne "john doe"-projektoren kan hete??

Newcomer tendenfan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok frem med kameraet, så er det nok noen av CRT gutta som kan svare deg... litt spennende dette!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hadde jo vært konge hvis det viser seg at den fungerer bra også!
    Har ikke fått tak i kabel ennå, så hvis noen vet om en billig variant, så er det bare å rope!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en "Barco Data Pc" du har fått. Men specs har jeg ikke snøring på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det er en "Barco Data Pc" du har fått.
    Av en eller annen grunn, så var jo det ganske logisk :lol:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er som det sies en "barco data PC". En god, gammel traver, som vel egentlig ikke lenger gir allverdens med bildekvalitet, nei...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    En god, gammel traver, som vel egentlig ikke lenger gir allverdens med bildekvalitet, nei...
    Det var det jeg også mente jeg hadde lest en eller annen plass her inne, men turte ikke si noe
    Du kan trøste deg med at den leverer sikkert mer enn dagens digitale prosjektører :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er som det sies en "barco data PC". En god, gammel traver, som vel egentlig ikke lenger gir allverdens med bildekvalitet, nei...
    Nå er du raus. Den er dessverre ikke så rare greiene. Kun for spesielt interesserte.

Den har plastlinser, analog-innstilling og veldig ustabilt powersupply.

Men hvis man har fått det gratis, så kan man jo leke seg litt med den. Men det er ikke verdt å innstallere permanent. Hvis den er fra 87, så scanner den trolig til 32khz.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den er ikke så bra å bruke til visning av film på lerret?
    Hvordan får jeg tak i kabel med overgang mellom komp. og bnc?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror nok, uten å gjøre forsøk på å ikke knuse dine drømmer om billig hjemmekinobilde, at du bør droppe å jobbe videre med denne saken. Den er som PJ sier av såpass gammel dato at den nok vil kreve mye innstilling og kalibrering bare for å vise bilde i det hele tatt. Er jo noen rimelige CRT'er på AVtorget, og du kan jo alltids ringe Per Johhny her å høre om han har noen rimelige CRT'er til overs...? Får du fatt på en 701/800/801s til en rimelig penge er de et kvantesprang foran Barco Data PC i bildekvalitet og ikke minst innstillings-vennlighet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei buril2000

Litt i eldste laget den barco pc projektoren kanskje, men du fikk i alle fall en forsmak på to av fenomenene som ofte skjer med crt projektorer.

1. "Obligatorisk" en forarget kone som gjerne himler med øynene sånn :roll: .

2. Sliten rygg etter 50+ kg alene med en stor uhåndterlig projektor. :wink:

hvor mye innsats man bør legge i å fintune denne Barco pc projektoren kan vel diskuteres, den består vel av fullt av potmeter (stavekontrollen i Word ville rette potmeter til poteter :wink: ) som må stilles inn på nytt ut i fra kildemateriale (frekvenser , oppløsning ol.) men man kan kanskje få et bilde fra en den til koblet en pc med vga 640x480@60hz oppløsning og en vga>5bnc kabel som koster 198,- (32-5991) på Clas Ohlson. (denne kabelen kan også benyttes på nyere Barco modeller så det er ikke helt bortkastet hvis det ikke virker.)

Dersom projektoren er hentet rett fra et fast oppsett som den er stilt inn ut i fra , kan man kanskje la alle innstillinger være som de er, og bare flytte og vinkle selve projektoren i forhold til lerretet og få et bilde som gir en liten CRT projektor indikasjon. Projektoren er justert inn utafra kilde frekvenser og oppløsning, så det er ikke sikkert at man treffer riktig, mer sannsynlig at man ikke treffer vil jeg tro.

Enkelte tidlige barco projektorer hadde en egen ekstern boks med inngangsvelgere og utganger til projektoren, vet ikke om den bare var for å få flere innganger og tuning av disse mot projektoren eller om den er helt nødvendig skal man koble til noen kilder i det hele tatt. Kanskje noen andre som vet? Fulgte det med noe sånnt?

Blir du litt bitt av CRT basillen etter det første møte med crt projektor på hjemmebane, kan du trøste deg med at senere og nyere barco modeller for eksempel en BG808s, med digitalt meny oppsett, er meget lette å ha med å gjøre i forhold til andre crt projektorer fra andre produsenter som det er naturlig å sammenligne den med , "men øvelse gjør mester" og blir man kjennt med arbeidsmetodikken går det visst greit det også. Vil tro at for nyere Barco projektorer vil en vanlig oppegående person, i løpet av noen timer og litt trening. via instruksjons manualen relativt lett få et 60-80% bildekvalitets bilde dersom det fysiske oppsettet med vinkler og kasteavstand er i orden.

Skal man kunne nå nærmere 100% av oppnåelig kvalitet, riktige farge og gråtone og med små konvergens avvik fra kald til varm tilstand osv. må man både ha en projektor i topp stand og være både ekspert og ta tiden til hjelp, hvis jeg forstår de andre har på forumet riktig.

Som i så mange sammenhenger der man har med kompliserte ting å gjøre, og sier "dette er jo lett" og løser oppgaven på null tid, er man enten ekstremt heldig, et geni, men som regel har man ikke forstått problemstillingen i det hele tatt og oppgaven løses helt feil.

Mvh

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg en PC som er brukbar til avspilling av film.
    Men jeg har en DVD-spiller med komponent-utganger, og håper og tror at dette skal være mulig å få koblet opp på en billig måte, bare for å sjekke hva jeg kan få ut av denne klossen

Det er jo bra med litt trening i oppsett av CRT, uansett :wink:

Hvordan har dere andre koblet opp pj'ene? (tenker på kabling)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Component utganger fra dvd spiller kjører en "spesiell" Y, PB/CB, PR/CR matrise med henold til fargebalansen osv. Barco projektorer støtter ikke dette så godt, og det er først i de seneste modellene på slutten av 90 tallet som godtar component direkte eventuellt kan modifiseres til å støtte det.

Det finnes enkelte dvd spillere som har vga rgb utgangssignal, og der kan jeg anbefale enten en "billig" spiller MAITE PDVD 7048 http://www.mamut.com/dynabel/subdet321.htm til rett rundt 700kr pluss frakt eller en litt dyrere PC-hybrid stasjonær dvd spiller som heter Momitsu V880DX eller V880N (med nettverks støtte) med custom oppløsning og frekvens innstillinger for dvi-a og dvi-d utgangen.
    Fordelen med momitsu spilleren er at man nettop kan konfigurere utgangs signalet og polaritet på H-sync og V-synk, noe som er viktig med tilkobbling av enkelte crt projektor modeller.

Det fantes også en Philips dvd spiller som desverre ikke lenger er i salg, denne kunne software oppgraderes til å støtte RGB ut på komponent utgangene.

Det finnes også noen løsninger med transkodere eller egene scalere, det kjenner jeg ikke så mye til desverre.

På BG808s projektoren jeg har nå , benyttet jeg først en Maite dvd spiller, med vga>5bnc kabel, dette fungerte i og for seg greit, men ikke optimalt.
    Lagde så en kabel med vanlig 15pin vga kontakt i den ene enden og en 9 pin (typisk pc com port) kontakt i den andre, som passer inn i Barco sin port 3. dette ga et bedre resultat, men maite spilleren ble etterhvert opgradert til en Momitsu V880DX som jeg nå bruker, og som hevet bildekvaliteten enda noen hakk.

Neste blir vel for min del ekte HD utstyr, men venter en stund til priser og tilgjengelighet blir mer gunstig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips dvd 963SA er den der er tale om, med RGsB firmware. De finder man gjerne på E-bay Tyskland , det er desværre ikke mange tilsalgs her i Norge for tiden.....
    Her en fra Tyskland : http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...40667&rd=1

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker pc'en som kilde. Bruker nevnte 5xbnc kabel fra Clas Olsson.

I og med at jeg også har tv-kort i tv'en så får jeg også flotte progressive tv bilder.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en barco data pc, som sagt, og en rotel rdv 1050.
    Den har kun komponent, scart(RGB), S-video og video utgang.
    Kan jeg ikke få prøvd Barcoen engang?

Jeg finner ikke noe info/manual på barco sine sider.
    Noen som vet hvor det finnes?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,se her http://www.crtcinema.com/manuals.html se på..
    Data User Manual
    Data Installation Manual.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker!

Du vet vel ikke tilfeldigvis om det er mulig å koble min rotel rdv 1050 til barcoen?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm,du kan kanskje prøve med 1 BNC til RCA composit kabel,bilde blir ikke veldig bra!men da får du testet barcoen.Se på Data User Manualen.Du finner mye info der.Hmm,kanskje det er mulig å bruke en billig transcoder også?.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kabelen så jo grei ut! Jeg skal som sagt bare prøve barcoen, regner ikke med at den blir en del av mitt faste oppsett

Hvor får jeg tak i en slik kabel? Clas?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •