Rundt blått felt når BG808s blir slått av

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rundt blått felt når BG808s blir slått av

Når jeg slår av min BG808s, blir alt sort men det blinker en gang, et blått rundt felt midt på lerretet. Dette skjer ikke på de to andre bilderørene. Noen grunn til bekymring?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan være galt da? Hva kan grunnen være, til at det blir en liten flek når jeg slår av?
    Dette skjer ikke vær gang jeg slår den av men som regel. intesiteten er ikke så kraftig at jeg kan tenke meg det blir spot burn av det???

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kortfattet der men altså;blooming ved avslag kan gi innbrenning i rør.Og vi snakker om alvorlig innbrenning

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsåvidt ikke sett det på en 808 noengang.Kanskje utgangstrinnet er ødelagt.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde dette på et rødt rør på en BG808S en gang i tiden.
    Dette røret var da gåent og måtte byttes, bytte av elektronikk hjalp heller ikke. Det hører med til historien at røret var ellers gåent og, men dette med "gnistring" når en skudde det av var en av mange symptomer.

En indikasjon på noe alvorlig gale er det iallefall.

Heldigvis var det lett å få tak i brukt rødt rør. En sliter litt mer med et blått.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Litt kortfattet der men altså;blooming ved avslag kan gi innbrenning i rør.Og vi snakker om alvorlig innbrenning
    Er enig i det, men har sett dette på mange 808s'er, også nesten helt nye. Snakket en del med Hallvar om det, og han mente det var helt naturlig. Det var veldig svakt og veldig kort og hadde en diameter på omtrent 50cm.

Må si at hvis du slår av en 808s i ett helt mørkt rom så har jeg sett dette på nesten alle, men påpeker at det er veldig svakt og meget kortvarig. Jeg liker det ikke, men har ikke sett at det har medført noe problemer.

Hvis det er vesentelig sterkere enn hva jeg ser og mindre i str og lengre i varighet, så kan det være meget skadelig som Jan Erik sier. Men har ikke tildags dato sett en 808s som har utviklet spot-burn pga feil i spot-killer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar karer. Beskrivelsen din Per Johnny stemmer godt overens med min maskin, ca 50 cm og veldig svakt og kortvarig. Rommet mitt er helt mørklagt så det kan jo spille inn at jeg ser det så lett.
    Men det er rart det ikke skjer på de andre rørene da?

Eneste som er forskjellig på det blå røret og de andre er at den ene pinnen på det blå røret er klipt av. Spurte Harald hos videosystem om det, han mente at det var ganske vanlig at den var klippet bort, men han ante ikke hvorfor. Noen som har vært borti dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Takk for gode svar karer. Beskrivelsen din Per Johnny stemmer godt overens med min maskin, ca 50 cm og veldig svakt og kortvarig. Rommet mitt er helt mørklagt så det kan jo spille inn at jeg ser det så lett.
    Men det er rart det ikke skjer på de andre rørene da?

Eneste som er forskjellig på det blå røret og de andre er at den ene pinnen på det blå røret er klipt av. Spurte Harald hos videosystem om det, han mente at det var ganske vanlig at den var klippet bort, men han ante ikke hvorfor. Noen som har vært borti dette?
    Ja, jeg har også sett at den pinnen har vært klippet bort. Grunnen til at du bare ser det på blått, kan ha noe med G2 og cutoff-settinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket om G2 er riktig stilt?dvs at dioden slukker når du er inni menyen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    G2 skal være riktig innstilt den. G2 kjøres nok litt høyere på det blå røret siden det er litt slitt i forhold til de to andre rørene. Men dette er slitasje som er knapt er synlig for det blotte øye.
    Burde det være andre symtomer som jeg kan prøve å legge merke til vis det skal være noe galt? Kan jeg eventuelt lokalisere feilen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som feltet varier litt i form fra gang til gang. I dag vibrerte lysglimtet hurtig horisontalt og endte i en slags dråpeform før den slukket. Dette skjedde skjedde i løpet av ca et sekund. Størrelsesorden 20-30cm i bredden på et 160cm bredt lerret

Har det noe for seg å prøve å bytte om på et par neckboard?

Når en CRT projektor slås av på riktig måte, skal da G2 bli satt til 0V før deflection kretsen stopper å sveipe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på om jeg kan ta det helt med ro, eller om jeg bør få sjekket dette ut noe mer? Ingen som vet om jeg kan prøve å lokalisere en eventuel feil?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    G2 skal være riktig innstilt den. G2 kjøres nok litt høyere på det blå røret siden det er litt slitt i forhold til de to andre rørene. Men dette er slitasje som er knapt er synlig for det blotte øye.
    Burde det være andre symtomer som jeg kan prøve å legge merke til vis det skal være noe galt? Kan jeg eventuelt lokalisere feilen?
    Hei,

Skjønte ikke helt hva du mente her, i og med at G2 blir på BG808s justert ut i fra service meny og lysdiodene på neckboardene, det blir derfor så vidt jeg vet ikke tatt hensyn til eventuell fosfor slitasje. Justerer du på den gammlemåten med å se inn selve røret, vil muligens det du beskriver være tilfelle.

Har lest på en del forskjellige crt forum, og der foreslåes det ofte at man bytter over alle kabler og nec board fra ett rør til et annet , for å feilsøke og eventuellt eliminere ut feilkilder. I og med at løse ledninger og kobblinger kan føre til "katastrofe" for projektoren , er de nok lurt å høre med de virkelige ekspertene om hvordan dette skal gjøres i detalj, så man unngår å skade noe. må man for eksempel fysisk bytte rundt på rørene pga kabellengder ol.

Har skjønt at BD808 har en svakhet i neckboardet som oftere feiler, men at BG808s med sony rør bruker andre neckboard som ikke har denne svakheten. Dersom det blå røret skiller seg ut fremdeles etter kabel og neckboard ombytting , er det nok selve røret som det er feil på. Spørsmålet da er om det er farlig for resten av projektoren å bruke et rør med en sånn deffekt , eller om det bare betyr raskere fosfor slitasje/utbrenning for det gjeldende røret, så man kan slite det helt ut før man skifter. Ser du noen tilsvarende lysutladninger ved filmtitting i mørke sener eller det er helt mørkt mellom filmsener?

Har crt ekspertene noen teorier om hva som kan være feil i selve røret som skulle klare å lage en sånn "lys utlading" og hva kan i værstefall skje hvis denne feilen får utvikle seg?

Jeg har en BG808s, og har prøvd om jeg kunne se dette fenomenet som beskrives og som noen mener er ganske vanlig, men kunne ikke se noen ekstra felt eller punkt gløding på fosforet på noen av rørene, selv når jeg så inn i rørene når den ble slått av med fjernkontrollen. Er det så tydelig og kraftig at man ser et felt klart projisert på lerretet?.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere kanskje skjønner har jeg vært litt i tvil om det har vært en feil eller ikke. Det Per Johnny sa roet meg på mange måter ned, så jeg tok sjangsen på å se en film i kveld.

Men utover i filmen, begynte brightness og øke, godt det var starwars med mange mørke scener, ellers hadde jeg sliti med å se det. Når jeg så blå raytrace linjer på skrå, skjønte jeg at jeg virkelig har et problem med min kjære barco :cry:

Er dette RGB forsterkeren som har gått, slik som det ofte er på 800 maskinene, eller er jeg så uheldig at røret kan være gåent?
    Vet jeg kan bytte over neckboardene, men er litt redd for å skade en av de to andre rørene som er helt strøkene. Risikerer jeg noe ved å bytte over for så og slå av maskinen rett etter jeg har sett om problemet flytter seg?
    Dette var kjipt, nå som den nesten var strøken... :roll: :cry:

Slik ser feilen ut, bare ikke fullt så fremtredene ennå....

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er NØYAKTIG det samme jeg hadde med det røde.
    Røret må byttes, prøvde alt, men det var desverre røret som hadde tatt kvelden.

Kjelli

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: det var godt synlig ja, og det blir værre enn det også?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    :shock: det var godt synlig ja, og det blir værre enn det også?
    Det er ikke så ille som på bilde, det skal bare illustrere problemet.
    Håper ikke det er bilderøret som har gått altså, da spørs det om dere ser så mye til meg her inne på en stund. Er jo ikke lenge siden jeg byttet det grønne bilderøret og hd144 linsene ble sendt fra USA i dag. Spørs om jeg får kjøpt meg bilderør med det første.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retrace og blooming...Er problemet økende når det blir varmt?Dette kan være både røret og forsterker.Eneste måten å finne ut av det er å prøve/feile. :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Jan Erik, det gav meg et lite håp.
    Er ikke sikker på om det øker når det blir varmt, men det kunne virke sånn i går. La ikke merke til det før en god stund ut i filmen.
    Før jeg skulle slå av barcoen, tenkte jeg at G2 var veldig høy på grunn av symtomene så jeg prøvde å stille ned G2 før jeg slo den av, men når jeg stilte skjedde ingen forandring.
    Vis det er forsterkeren, kan det da være MOSFETen i ABL reference kretsen?
    Jeg har ikke tid i kveld, men i morgen skal jeg prøve å teste litt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •