Rundt blått felt når BG808s blir slått av - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er viktig å vite at du ikke får noen forandring i G2 nivået medmindere du justerer når du er inne i G2 menyen.Ved å entre menyen kutter du ut ABL kretsløpet.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det viste jeg ikke ops: Takk for opplysningen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har jeg fått testet litt. Jeg satt inn mitt gamle grønne rør, og da funka alt som det skulle, kunne ikke se noen raytrace linjer eller blooming når jeg slo den av igjen. Så da er det som jeg fryktet, bilderøret som er i stykker

Hvordan kan et bilderør uten sælig form for slitasje, bli defekt på denne måten da?

Her er et bilde tatt av bilderøret med brightness og kontrast på 0:

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en eller annen kortslutning inni røret som gjør at G2 går amok.
    Det har vært snakk om at dette kan kanskje fikses ved å dunke litt på enden på røret med et viskelær. Men denne teorien gjorde aldri jeg noe med.

Det var dumt dette da, men du er ikke førstemann det har skjedd med. Men den prisen de tar for røra burde dette være en garantisak, men en kan nok se langt etter det.

Kjelli

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skulle hvert en form for garanti eller at man fikk et nytt rør til redusert pris ved enkelte feil så lenge røret ikke har innbrenninger eller slitasje. Men dette er jo snakk om maskiner som er rundt 7 år gamle så det er jo langt utenfor noen form for garanti.

Hvordan er det med nye rør? Vis jeg har kjøpt et nytt bilderør som jeg har satt inn selv, og det går på denne måtten i løpet av et par år eller innen et par hundre timer er det da en garantisak? Dette er kanskje et spørsmål for Jan Erik.

Uansett er det ergelig,go jeg vet at det ikke bare er meg som har opplevd dette. Det er sikkert en god del andre her, som vet hvor kjipt det er inklisivt deg Kjelli. Men men det kommer med hobbyen, det er alltid en vis risiko så lenge man kjøper brukt sært utstyr.

Jeg får prøve å banke litt med et viskelær når jeg kommer hjem, alt er jo hvert et forsøk. :roll:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Det er både skummelt og trist og høre om dette med et deffekt rør som ikke er "opprukt" før det må skiftes. Søkte litt på nettet og fant enkelte triks og knep som av og til kan redde kortsluttete CRT rør i tver. http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/crtfaq.htm#crtsht

Søk i siden på Short.

Har ikke testet noe av dette selv, men det er muligens en liten sjangs for at det virker, det kommer ann på hva som er feilkilden i ditt tilfelle selvsagt .

Skal du "kakke" røret med et viskelær??? :shock: eller prøve å "flashe" vekk kortslutninger med en kondensator :shock: :shock: , er det viktig å tenke på egen sikkerhet også. Ettersom du allerede har skiftet noen CRT rør så har du vel kunskapen om ikke å bli "medlem" i dødelige strømførenede kretser eller faren for øynene med imploderende CRT rør og inne, tenker jeg :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken Ask4me2 Mye nyttige tips der. Dette må bare prøves, vis jeg finner hvor kortslutningen ligger.
    Hadde vært litt artig vis det fungerer, for da kunne man ha laget et lite elektronisk instrument med en crt socket i den ene enden, og et display som viser hvor kortslutningen ligger. Instrumentet kan begynne å gi korte pulser med ladning, begynner med små ladninger og øker til eventulet kortslutningen er fjernet. Kretsen i instrumentet vil ligge å føle på pinnene hvor det er kortslutning. Og når kortslutningen er fjernet eller ladningen er så stor at det ikke er håp for at katoden overlever, stopper prosessen og gir tilbake melding via displayet om oprasjonen var vellykket.
    Dette kunne ha hjulpet mange CRT entusiaster. Spessielt i fremtiden når tilgangen på rør blir mindre.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan dette skje da?

Er det løse deler inne i bilderøret som forårsaker kortslutningen? Produksjonsfeil?

Håper du får fikset dette uten å måtte kjøpe nytt rør.

"grøss"

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •