Linser - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86

Tråd: Linser

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja skal komme med en liten review av linseoppgraderingen og scaler

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var lumagen også i hus. Nå er det bare å sette igang!.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nice....men se å få skifta teppe da... det ser ikke ut!!!

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe?jeg ser bare på 808s'en jeg :wink: gled deg,fargene blir myyye bedre

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe? Her er det bare high end hjemmekino utstyr så langt jeg kan se.

Må inrømme at det kribler i innkjøps og monterings nerven når jeg ser disse fargekorrigerte HD144 linsene med tilhørende adapter plater klar til montering

Det eneste jeg ikke fikk helt taket på i bildet ditt Tor, er hva den er til den brakett lignende saken nede på bordet foran det blå røret på barcoen?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt spørsmål ask4me2, jeg har 3 stk av de liggendes jeg og. Fant ikke ut hva de skulle være til. Men noe må det jo være.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm,det var sånne braketter på mine HD-144 linser når jeg fikk de,men jeg bruker de ikke.hmm,HD-144 linser er vel orginalt på noen NEC projektorer?de brakettene skal sikkert bare være på når de brukes på en NEC projektor :roll: på bilde er det en HD-145 linse,men de var sånn brakettene var montert på HD-144 linsene når jeg fikk de.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet lumagen scaleren og jeg må bare si, fy flate for en bilde kvalitet. Det er masse detaljer som kommer fram og bilde er bare dønn stødig. Dette var definitivt en kjempeoppgradering i forrhold til den gamle htpcen min.

Nå må jeg bare se alle filmene mine om igjen!.

skal skrive litt mer når jeg får testet den ut ordentlig

Så var det bare å få på de linsene da

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som ligger forran det blå bilderøret er 2 av brackettene som var på linsene. Du ser at det framdeles står et montert på den ene linsa. Den skal bort før montering.

det er vel som rusty sier no utstyr som passer til en annen type projektor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,se å få på de linsene nå da :wink: kult å høre at du er fornøyd med video-scaleren.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Da har jeg testet lumagen scaleren og jeg må bare si, fy flate for en bilde kvalitet. Det er masse detaljer som kommer fram og bilde er bare dønn stødig. Dette var definitivt en kjempeoppgradering i forrhold til den gamle htpcen min.

Nå må jeg bare se alle filmene mine om igjen!.

skal skrive litt mer når jeg får testet den ut ordentlig

Så var det bare å få på de linsene da

Intressant!

Hva slags grafikk-kort og hva slags software brukte du på htpc'en?

Hva slags dvd spiller mater du lumagen-scaleren med? Hva slags tilkopblinger har du?

Kjempeforskjell altså? hmm :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nok litt overstadig da jeg sa at det var en kjempeoppgradering, men det er ingen tvil om at det er en oppgradering. Bildet er skarpere, mer 3 dimensjonellt og gir en bedre dybde følelse enn fra en pc.

Pcen kjørte jeg FFdshow og Windvd. Skjermkortet er radeon9200. Jeg har knotet med Pcen og forskjellige filtere i ca. halvannet år nå og jeg har aldri blitt 100 % fornøyd med resultatet selv om alle andre som ser bildet sier det er noe av det beste de har sett.

Jeg satt å sammenliknet bildet fra scaleren og PCen og det første som slår meg er at bildet fra pcen virker mer flatt, mindre livlig og har mindre dybde følelse. Med scaleren så var det enkelt å finne sweetspotten på projektoren veldig fort. Jeg sier for all del ikke at bildet fra pcen er dårlig, for det er det ikke, men jeg mener det er en god del bedre fra scaleren. Det er jo litt frustrerende når man har knotet med en pc i etpar år også får man en videoprosessor og etter ca. 30 min justering så har man et bilde som er bedre.

Realiteten er at jeg kommer til å ha både scaler og en pc som fyller andre behov, men jeg trengte en videohub som kan ta alle komponentene mine og har en utgang til barcoen.

Konklusjonen er at kombinasjonen av HD-144 linsene og Lumagen VisionHDP ga et kjempeløft i bildekvalitet.

Det jeg mangler nå er en god stasjonær DVD spiller, da den jeg bruker nå er en billig cambridge(DV57) spiller som jeg kjøpte for halvannet år siden da jeg skulle ha en spiller som hadde progressive scan.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at en billig cambridge dvd-spiller via scaler er bedre enn en htpc med fddshow filtere i bruk?

Dette er jo helt sprøtt. Jeg har ikke testet forskjellige dvd spillere på min Barco. Derimot har jeg testet topp modellene til Marantz og Pioneer og en del andre spiller tilkoplet Sanyo Z2 og Panasonic AE500/700 mot htpc. Her var htpc en vinner selv uten fddshow i bruk.

Mens du mener at en Cambridge dvd-spiller med scaler er bedre enn htpc :shock: .

Selv har jeg en Pioneer 668, når jeg brukte Sanyo Z2 som proj så var htpc så overlegen at 668 kun har blitt benyttet som sacd og dvd-a spiller.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan dere lese hva Henry mener om HTPC/Scalere:

Q: What about a home theatre computer (HTPC)?

A: Big question, only you can really answer that one, here's some good and bad points:

Good:

Potential for excellent picture quality with the right hardware, software and configuration. Video quality can match or beat most scalers.

Can be a relatively cheap way to achieve high end video performance.

Considerable control over horizontal scan rate and vertical refresh rate allows you to optimise the image for your projector.

Great fun if you like working with computers.

Bad:

Best possible sound quality is well behind a good stand alone DVD player.

Day to day operation is more complicated than a stand alone DVD player with external scaler.

Considerable time has to be spent to find a combination of hardware and software that works reliably, produces the desired results and is stable.

Without very expensive hardware, scaling of external video sources, other than the HTPC's internal DVD drive, is not satisfactory.

Plug and play and play and play and play.

The case for a scaler:

Turn on DVD player > Put disc in tray > Press play > Watch movie.

DVD players sound far better than HTPC's. If audio is important to you or you have a high end sound system you will not like an HTPC.

Superior scaling of non DVD sources against the average HTPC.

Crystalio video scaler now out performs any HTPC's we have seen

Plug and play.

The case against a scaler:

Overall cost of a decent scaler and DVD transport will be double the cost of a capable HTPC.

A good HTPC may beat the average scaler on picture quality from DVD. This situation is changing now as newer scalers like Crystalio match or beat HTPC's for overall image quality.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en scaler kan gjøre mye bra når det gjelder skalering og progressive saker er jeg ikke i tvil om.

Men må du ikke ha et godt videosignal i utgangspunktet??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det samme som jeg har sett.
    En HTPC er bedre å bruke en en stasjonær dvd spiller, men får en en skikkelig scaler inn i kjeden så taper HTPCen hver gang.

Det er 2 knakendes gode grunner til dette.
    1- Software basert deinterlacing i en PC er elendig i forhold til f.eks faroudja.
    2- Et grafikkort har aldri vært ment å drive lange kabler. Og det er simpelheten ikke noe videoutstyr.

En skikkelig videokilde er ikke ensbetydendes med SDI og skamdyr dvd spiller. Interlaced RGB signal fra f.eks en pioneer-575 (eller var det 757?) til 2K er bra greier det.

Kjell

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg todde nettop at en SDI modifisert DVD spiller med SDI inn på en god scaler var tingen. Da hopper man over en D/A konvertering og en A/D konvertering, noe som vel skulle gi en gevinst for bildekvaliteten. Mulig jeg tar feil. :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Dette er det samme som jeg har sett.
    En HTPC er bedre å bruke en en stasjonær dvd spiller, men får en en skikkelig scaler inn i kjeden så taper HTPCen hver gang.

Det er 2 knakendes gode grunner til dette.
    1- Software basert deinterlacing i en PC er elendig i forhold til f.eks faroudja.
    2- Et grafikkort har aldri vært ment å drive lange kabler. Og det er simpelheten ikke noe videoutstyr.

En skikkelig videokilde er ikke ensbetydendes med SDI og skamdyr dvd spiller. Interlaced RGB signal fra f.eks en pioneer-575 (eller var det 757?) til 2K er bra greier det.

Kjell
    Jeg er enig i det du skriver om deinterlacing.

Men punkt 2 er vel å ta i?

Faktisk så ble projektorer i utgangspunktet laget for å bli drevet bildemessig av pc'er - og nettopp grafikkort.

Det jeg hittil har lest om grafikkort kontra dvd-spillere er at grafikkkort som regel gir et bedre bilde på grunn av at de har bedre bildebehandlingskretser.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jeg todde nettop at en SDI modifisert DVD spiller med SDI inn på en god scaler var tingen. Da hopper man over en D/A konvertering og en A/D konvertering, noe som vel skulle gi en gevinst for bildekvaliteten. Mulig jeg tar feil. :roll:
    Nei, du har helt rett. SDI er nirvana når det gjelder bilde/signalkvalitet.
    Digitalt og så fritt for støy som signalet kan være.

Men det er ikke adsolutt nødvendig for å få bra bilde. Akuratt som det er ikke nødvendig å kjøpe dyr bil for å komme på jobb hvis du er med på hva jeg mener.

Kjelli

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr_spock : Selv om projektorene ble i utgangspunktet beregnet til å drives av en PC så betyr ikke dette at skjermkortene var beregnet for lange kabler.
    Det er denne berømte MP1 modden en kan kjøpe til skjermkort, denne er nettopp til for å justere signalet for lange kabler.

Det et skjermkort er veldig bra til er skalering av bilde. Dårlig skalering ser en mye bedre en dårlig deinterlacing.

Kjelli

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •