Får ikke sentrert rasteret!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke sentrert rasteret!

Jeg har begynt å stille på min BG 801s nå, men kom ikke lenger enn til å sentrere rasteret før jeg fikk problermer. Skal hele det lyse området være innenfor kantene? For jeg får ikke det til, det lyse området er for stort.
    Jeg drev også på med vinkling av rørene, dette skapte også litt problemer, da det virker som det ene røret er høyere oppe en det andre, det er jo bare meningen de skal kunne vinkles sidelengs?
    Jeg skal forøvrig koble til med en s-videokabel foreløpig, mens jeg venter på en jeg har bestilt fra leteng.no. Får håpe bildekvaliteten ikke blir for dårlig!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktige er at bildet er sentrert. Rasteret er større enn selve bildet. Du kan flytte bildet og rasteret samtidig ved å bruk "raster shift". Du kan flytte bildet innenfor rasteret ved å bruke "horizontal phase". Jeg har god erfaring med å legge bildet ganske langt til høyre (sett mot lerretet) i rasteret. Da unngår jeg ofte proplemer med ringing etc i venstre bildekant, noe som gjør konvergeringen vanskelig. Du flytter da bildet mot høyre i rasteret med "horizontal phase". Kommer du for langt vil du se at bildet "wrapper" rundt og begynner på venstre siden igjen. Deretter sentrerer du bildet ved å bruke "raster shift". Når du har sentrert grønt på denne måten sjekker du om blått og rødt er sentrert (titt inn i rørene), Hvis ikke gjør du dette i konvergensmenyen. Første ruta når du justerer konvergens for rødt og blått er rastershift. Når alle bildene er sentrert på røroverflata dreier du rødt og blått rør sideveis til konvergensen stemmer i midten av bildet. Resten tar du elektronisk i konvergensmenyen. Det er viktig at projektoren er plassert i riktig avstand, og vinkelrett på lerretet, + nogenlunde riktig høyde før du begynner. Du må også justere geometrien før du tar konvergensen

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte på dette problemet under Installation Adjustment Mode, "Raster Centering" er det ikke meningen man skal få dette helt perfekt før man kommer til "Horizontal phase?"

Hva mener du med riktig avstand til lerretet? Kan man bare ikke henge den i en viss avstand for å få det bildet man vil ha? Eller er det mulig å zoome, det er kanskje derfor rasteret er større en fosforet? Rasteret havner nemlig der de i bruksanvisningen skriver "forbidden area".

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstanden til lerret avhenger jo av hvor stort bildet er i rørene. Ser du i Barcos kalkulator får du opp en fast avstand for lerret størrelsen du bruker. Hvis du da gjør bildet mindre i rørene må du jo ha større avstand for å fylde lerretet ut, og omvendt, gjør du bildet større i rørene må du ha mindre avstand.
    Er det første gang du bruker crt MÅ du følge Barco´s kalkulator for størrelse og avstand ellers risikerer du å justere det aktive bildet utover kanten og da kan det gå rigtig galt.....
    Følg Barco´s kalkulator for avstand, høyde på lerret, projektor osv., og når du er færdig vil du ha en grunnleggende forståelse for projektoren.
    Kender ikke Barco så bra, men det er fundamentalt at du følger anvisningerne, holder justeringer i midtposisjon osv. inntil du har følelse for projektoren.....
    Men, har du erfaring med crt fra før trenger du sikkert ikke mine advarsler jo... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor man gjør bildet mindre i rørene? vil helst la være å ødelegge noe

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har set denne : http://www.avforum.no/forum/viewtopi...c&start=15
    Ellers heter det vel H og V size når du justerer størrelse. Du skal også kunne "re-sette" alt, tror det vil være smart at starte med....
    Har du ikke manualen ? Ellers finder du den her : http://www.crtcinema.com/manuals.html

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke sagt hvilken kilde du skal bruke? Når du justerer størrelsen er det viktig at du bruker samme kilde som du skal bruke senere. Sett på et bilde (f eks spill en dvd og sett på pause). Trykk "adjust" -> "selected source" -> "random access" -> "geometri" . Her finner du menyvalgene for horisontal og vertikal størrelse, raster shift, horisontal phase, blanking etc... Pass på at blanking er helt nedjustert når du justerer størrelsen, ellers kan du bli lurt..

Skru ned kontrasten en god del og titt inn i røret. Du ser da lett om bildet havner utenfor fosforet. Hvis du vil se rasteret kan du holde kontrasten lav og skru opp brightness. Da vil du se at rasteret lyser opp rundt bildet. Du kan da flytte bildet innenfor rasteret som nevnt tidligere. Ved vanlige verdier for kontrast og lys (hos meg ca 40) er det liten energi i den del av rasteret som kommer utenfor selve bildet. og så vidt jeg vet spiller det ingen rolle om denne delen kommer utenfor fosforet.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått det til å fungere nå, var jo bare å stille litt fram og tilbake så fant en ut til slutt

Trodde det var mye vanskeligere å stille inn en CRT, gikk ganske greit!

Hadde litt problemer med det at jeg ikke brukte kilden jeg skulle bruke når jeg stilte inn, da når jeg skulle se en dvd var bildet ute av fokus igjen. Fant også senere ut at bildet for NTSC og PAL må stilles inn hver for seg(?) tror nå i alle fall det var det.

Et spørsmål til: blir det automatisk opprettet en block for den aktuelle kilden når du stiller inn? Slik at denne blocken lagres å brukes neste gang du kobler til kilden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir opprettet en ny blokk for hver ny skannrate, dvs hvis du endrer oppløsning eller refresh vil det opprettes en ny blokk. Da må du stille inn alt pånytt for den nye blokka. Du kan også kopiere innstillingene fra en annen blokk. Når projektoren kjenner igjen skannraten velges blokka igjen automatisk. Det er 38 (eller var det 32?) slike blokker.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg alt på grett stell, må bare lære meg med softwaren, tror nok det kan bli ett større problem men takk for hjelpen!

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg er ikke helt enig med deg. Å stille den inn sånn noenlunde er ganske lett. Men derfra og til det optimale man kan få ut av en trerørs er det ganske langt igjen, og den ferden går ikke uten hjelp fra en av de mer proffe gutta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du med software og slikt? For jeg synes nå ikke det var så mange instillinger jeg kunne gjøre på selve projektoren, eller har jeg misset noe....

Kan tenke meg det blir litt vanskelig med hensyn til pc og slikt, holder på med ffdshow å hele pakka nå.. får ikke helt til :lol:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de vanskeligste instillingene foregår med potmetere under "panseret", og i tillegg er det vanskelig å få optimal skarphet hvis man ikke vet hva man gjør. Særlig gjelder dette det blå røret. Og så, etter optisk justering, kommer runden i menyene. Men det kan være at din prosjektør er noe enklere enn min (BG808), som har elektromagnetisk fokus, scheimpflug og diverse andre morsomme innstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en BG 801s, skarpheten på det blå røret har jeg oppdaget er litt vrien å få til. Potmetere? Hva stiller man der? Ellers har jeg ikke særlig mange innstillinger å stille på, bare de "nødvendige" geometry, convergence osv.

Er nødt å skyve bildet mitt ganske langt mot høyre, det går utenfor rasteret før jeg blanker det, er dette skadelig?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FoRn
    Har en BG 801s, skarpheten på det blå røret har jeg oppdaget er litt vrien å få til. Potmetere? Hva stiller man der? Ellers har jeg ikke særlig mange innstillinger å stille på, bare de "nødvendige" geometry, convergence osv.

Er nødt å skyve bildet mitt ganske langt mot høyre, det går utenfor rasteret før jeg blanker det, er dette skadelig?

Blå er vanskeligst å få til da det er vanskeligt for øyet å se, så bare gjør det så bra du kan.
    En kikkert med kort fokuseringsavstand kan være en god hjelp under justering av fokus....
    Hvad mener du med det sidste ? Det blå ? Havde du ikke netop sentrert bildet i rasteret, og sentrert rasteret på røret ?
    Hvis ikke du følger manualen, da nulstiller du geometri og konvergens, sentrerer alt, ser til avstanden til lerretet er korrekt samt projektorens høyde over gulv er korrekt (ved gulv montering). Har du satt den skikkelig opp, målt, vejet og sjekket alt er i water samt sjekket at projektoren er i samme avstand i høyre og venstre side fra høyre og venstre lerretside skulle du meget gjerne få grønnt crosshair opp eksakt i midten av dit lerret. Ellers må du justere på oppsettet hvis der er grove avvik. Da vinkler du rørene inn og du er mere eller mindre klar til en første grov justering samt få størrelsen på bildet iorden.
    Der er masse mere men det venter vi med.....

Jeg ville ikke røre noen potmetre medmindre du vet hvad du gjør...., jeg har overhodet ikke vært "inne" i min maskine endnu.....det skremmer livet av mig..., naturlig frykt for det ukjendte...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Nei, de vanskeligste instillingene foregår med potmetere under "panseret", og i tillegg er det vanskelig å få optimal skarphet hvis man ikke vet hva man gjør. Særlig gjelder dette det blå røret. Og så, etter optisk justering, kommer runden i menyene. Men det kan være at din prosjektør er noe enklere enn min (BG808), som har elektromagnetisk fokus, scheimpflug og diverse andre morsomme innstillinger.
    Det er direkte feil å stille maksimal skarphet på blått billedrør, spesielt på projectorer med elektromagnetisk fokus. Hvis man gjør det, så vil det resultere i uriktig gråskala, urenheter(skjolding) og fare for tidlig slitasje på det blåe billedrøret. Kunsten er å stille det såpass skarpt at det ikke er for mye, og fortsatt ikke resulterer i blødninger i overganger osv.

En del projectorer har automatisk de-fokuseringer av blått, som blir slått av når man går inn for å stille sånt som f.eks. elektronisk fokus.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener med at jeg må skyve bildet langt til høyre er at PJ'en ikke er satt opp rett forran lerretet. Jeg var nødt å gjøre det slik ellers ville ikke PJ'en være under en bjelke å festes i. Hvis dette er et stort problem må jeg gå til anskaffelse av et rammelerret, da vil problemet løses, for motoren til lerretet er i veien på venstre side. Bildet går utenfor rasteret før jeg blanker det vekk, men ikke etterpå.

Hva slags flere instillinger er det jeg har misset? Har gått gjennom GUIDED på menyen, og stilt inn alt som er der. Er vell ikke noe mer da? Bare software.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Au, :shock: Hvis ikke jeg har misforstått det jeg har lært om crt projektorer er denne horisontale "crt shiften" meget uheldig.

Crt projektorer er ganske så følsome for ikke symetriske oppsett, og vil belaste elektronikken unødvendig mye, samt at det vil være vanskelig å få en stabil konvergens, de tre grunnfargene har da lett for å vandre etter som temperaturen i komponentene stabiliserer seg, og de vil gjerne hele tiden jobbe skjevt i forhold til hverandre.

Ser forøvrig at enkelte kino oppsett med 2 eller flere CRT projetorer ved siden av hverandre vil få noe av samme problemstilling, så det er mulig det er et rent slitasjemessig problem for projektoren, å ikke sentrere osv.

Håper for projektoren sin skyld at det ikke ofte kommer meget fuktig luft fra Badstuen din, tror ikke elektronikken og serlig da høyspennings delene liker kondenserende mettet vanndamp som legger seg på alle kaldere flater.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oopps, dette er både uheldig å lite optimalt. Hvis du har scheimphflug-justering, så kan en nødløsning være å vinkle projectoren slik at det grønne billedrør med bildet sentrert treffer lerretet riktig, og deretter vinkler de andre billedrørene etter. Dette er langt ifra optimalt, men en bedre løsning en å kjøre bildet ut på siden av bildedrøret.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge min overbevisning MÅ du flytte lerretet eller projektoren. Selvfølgelig går det an å justere noen centimeter oppe ved lerretet, men siden projektoren har skarpest bilde i midten av linserne, og bildet gjerne skal være sentrert på fosforet gir det sig selv.
    Hvis du har så mye skjevhet, at du må kjøre bildet så mye til ene siden at DET AKTIVE BILDET går utenfor rasteret er du ute å kjøre.

Jeg kan ikke se inn i dine rør jo, men hvis jeg var dig ville jeg være nervøs, og vente med å bruke projektoren inntil du får den satt ordentligt opp. Det skremmer livet av mig når jeg hører bildet går utenfor kanten...

Denne artikel har jeg lest 100 gange, men skjønner ikke helt noe likevel, men der er mange tips. http://www.moesrealm.com/hometheater...cus-guide.html Denne er dog mest for viderekommende....., og denne forutsetter som alltid at alt, lerret, projektor osv er satt opp 100 % før man begynder på justering, vitsen er at da trenger man lite justering og kan holde alt i midten av justeringsområdet = ca 50 hvis justeringerne går til 100, og derved belaster elektronikken minst muligt....

Du er fra Finnmark, hvis ikke det var 2000 km fra Geilo havde jeg tittet forbi.....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •