Får ikke sentrert rasteret! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt info på denne linken også... http://www.lynxxx.nl/barco/lineofcoincidence.asp

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte meg at dette kanskje ikke var så bra, blir nok nødt til å bestille meg lerret i metervis og lage et rammelerret, da blir det bra!

Ingen problem med fuktighet vil jeg tro, skal lage en hushbox og kan tette eventuelle hull med en slags plastduk når jeg bruker badstua, skal forhåpentligvis gå bra.

Har forstått det ikke skulle være så lett for det Får tilbringe jula med å lese og lære.

Har CRT'en 256 cm fra lerret, dette skulle være riktig når bildet er 180 cm bredt.

Litt mye strev dette, tatt i betraktning at jeg om et halvt år flytter og ikke kan bruke utstyret mer uannsett.. men, har i alle fall lærdommen til senere

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan være litt farlig å si "dette var jo lett det" på dette forum. :wink:
    Ellers, lager du hushboks er det ikke sikkert det blir bedre da. Projektoren må jo stadig få kald luft inn, og få den varme luft ut bort, da må du lage kanaler med vifter eller noe lignende og dette kan være komplisert å få til.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt over det ja, men har nemlig ett lite hull i veggen ved CRT'en ut mot et annet rom. Tenkte å trekke inn lufta der, bare det ikke blir som en støvsuger på andre siden, hullet er bare 1,5 cm i diameter Ellers er den jo ganske nært en dør, mange muligheter

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan aldri innbille meg at 1,5 cm er nok. Det blir nok mest sirkulering av varmluft inni kassa, hvis du da ikke har en vifte som skaper trykk på styrke med Finn gjennom hullet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FoRn
    Har tenkt over det ja, men har nemlig ett lite hull i veggen ved CRT'en ut mot et annet rom. Tenkte å trekke inn lufta der, bare det ikke blir som en støvsuger på andre siden, hullet er bare 1,5 cm i diameter Ellers er den jo ganske nært en dør, mange muligheter
    Hullet bør være MINST like stort i areal som alle viftene til sammen...Så enkelt er det!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål,er det farlig å ikke få utnyttet fosforflaten maksimalt når man bruker et 16:9 lerret? hvis dere skjønner hva jeg mener.Jeg bruker et 185 lerret,og jeg har projektoren 257,7 fra lerrete som det står at jeg skal når jeg bruker Barco lens program.Jeg bruker HD-144 linser.Det står ikke noe om HD-144 linser i Barco lens program,bare HD145 linser.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Den største faren med ikke å utnytte større del av fosforarealet er vel bare at det fosfor arealet som blir benyttet, slites raskere fordi det kjøres mer intenst for å klare å gi nok lys til et brukbart bilde. Poenget med å bytte til de bedre hd144 linser er vel både å få bedre farger og bedre oppløsning/skarptegning. Vil tro at skarptegning og oppløsning reduseres en del ved å ikke utnytte det optimale fosfor arealet for bildeformatet.

Ut i fra skissen din, ser det ut som om det aktive bildet er for høyt oppe på fosforflaten (vet ikke om det var tilsiktet) , vil tro projektoren vil jobbe bedre hvis feltet ble symetrisk både horisontalt og vertikalt.

hd144 linser ble vel benyttet på en del NEC crt projektorer modeller, dersom det er samme monterings avstand mellom linse innfestning og fosfor flate og samme fosfor areal, har vel muligens NEC en avstands kalkulator for hd144 som kan benyttes.

En tungvin måte å finne riktig projetor avtand til lerretet, hadde kanskje vært å bruke original linsen for det grønne røret og Barco kalkulatoren for original linser og flyttet projektoren til riktig kasteavstand og justert det aktive bildet i riktig størrelse på fosforet først, for så å montere hd144 linsa og flytte projetoren til det punktet der bildestørrelsen blir riktig på lerretet igjen.

Disse tingene vet nok crt ekspertene mer om.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt feil på det bilde(jeg har redigert bilde litt)bildet er ikke så høyt oppe.Bildekvaliteten er bra.Man får kanskje ikke utnyttet fosforet makisimalt uansett når man bruker 16:9?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Det er litt feil på det bilde(jeg har redigert bilde litt)bildet er ikke så høyt oppe.Bildekvaliteten er bra.Man får kanskje ikke utnyttet fosforet makisimalt uansett når man bruker 16:9?
    16:9 bildeformat vil selfølgelig ikke utnytte samme høyde på fosforarealet som et 4:3 format med den samme bredden. Tror derfor det blir mer viktig å utnytte bredden av tilgjengelig fosfor areal dersom man ofte viser filmer og benytter 16:9.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,noen som vet hvilken avstand projektoren må være fra lerrete når man bruker et lerret på denne størelsen Høyde 104cm
    Bredde 185cm
    Diagonal 213cm. Når man bruker HD-144 linser på BarcoData 701s?trenger hjelp :roll:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke dette på cm., men vil kommentere din tegning. Synes du har litt lite bilde i forhold til fosfor areal da. Du kan sikkert gjøre bildet en del større, og flytte projektoren nærmere lerretet med fordel.
    Synes det egentlig er lettere å justere bildet opp på rørene, sentrere det dér, og da må projektoren stå dér hvor lerretet fyldes ut, krever en del justering men det er den bedste måte, synes jeg da......, ikke så smart hvis du har laget takfestet ferdig....

Med 16:9 vil det aktive bildet vel være noe trapez-agtigt i rørene, det blir ikke rektangulært i forhold til røret.....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mit røde rør med det aktive billede :

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen,jeg får prøve litt til.Ikke noe problem å flytte projektoren,jeg har projektoren på et bord nå.Men det hadde vært litt kjekt å få vite hva avstanden blir med HD-144 linser. :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal scheimpfug være på range 1 når man bruker et 185cm bredt lerret?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ikke det var mulig med ekte 16:9 på en CRT projektor?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på en crt kan du lage de formatene du måtte ønske . du må bare være litt nøye med å måle, men hvis du bommer litt med noen mm så er det ikke verdens ende

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ikke det var mulig med ekte 16:9 på en CRT projektor?
    Spørs kanskje litt hva man mener med ekte 16:9. En CRT projektor har ikke noe begrensende rutenett eller pixcel nett å ta hensyn til, man stiller inn hvordan elektrostrålene tegner opp bildet innefor de tre faste fosfor områdene, ut i fra hvordan det projiserte bildetfeltet skal vises på lerretet. Bildet på Lerretet kan settes opp 16:9 4:3 1:1..,. osv helt ut i fra hva man skal bruke av formater, og hvor nøyaktig man setter tingene opp.

Jeg vil tro at man kan klare å få høyde bredde forholdene så nøyaktig at man kan kalle det man ser på lerretet for ekte 16:9.

Vil være mer bekymret for om en 16:9 pixcel eller rutenett basert enhet klarer å vise andre formater enn 16:9 riktig :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å lage 16:9 "presser" man bare sammen bilde med "horizontal phase"? (hvis d nå var det det het ops: ) Eller er det egne instillinger på PJ'en for dette? Har da ikke funnet noen på min BG 801s

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å lage 16:9 "presser" man bare sammen bilde med "horizontal phase"? (hvis d nå var det det het ops: ) Eller er det egne instillinger på PJ'en for dette? Har da ikke funnet noen på min BG 801s
    Man forer pj'en med ett 16:9 test-signal og bruker geometri-kontrollene til å stille inn det riktig. Du må være 100% sikker på du har ett ekte 16:9 signal inn, så bruker du H & V Size for å få forholdet mellom høyde og bredde riktig.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •