Fått ett tilbud på Barco808S ! lit hjelp takk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fått ett tilbud på Barco808S ! lit hjelp takk

Hei har fått tilbud på en Barco808s den er med Orginal embalasje og uåpnet eiermanual og instalations manual den har ca:2000 tim på pærene ....

tar en liten copy/paste på mailen jeg fikk:

Tekniske data:
    Inbyggt Iris3 för autokonvergens och autogeometri av projektorn.
    Maxupplösning: 1600x1200
    Horizontalfrekvens: 15-110 KHz
    Vertikalfrekvens: 37-155 Hz
    RGB-bandbredd: 120 MHz
    Ljusstyrka: 1250 lumen (peak white, 10%)
    Ingångar: RGBHV, S-Video, komposit, komponent.
    Dimensioner: LxHxB = 1,08 x 0,36 x 0,59 m
    Digitala minnen för att spara alla inställningar i
    flera olika varianter, för tex äkta widescreen
    eller andra format.

Följande ingår:

Fjärrkontroll
    Inplastad ägarmanual och installationsmanual
    Originalkartong
    Linsskydd

det jeg nå lurer på er va en bra pris på en sån ligger ca? jeg har absolut ingen erfarenhet av CRT, va sier Expertene om dette sendte mail till han igen for han nevnte ingen alder på den, regner med svar innen noen dager

takk på forhand

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han har omtalt projectoren med bevnevningen pærer, så vil jeg ha glemt det ganske fort.

Crt-proctorer kan bare pris-settes med grundig testing. Timer har lite og si, men mindre er selvsagt bedre.

Men jeg har hatt f.eks. 808s'er med 6000timer som har vært langt bedre enn en jeg hadde med bare 700 timer.

Det kan også være andre feil som ikke er så synlige med førstehånds titting, men som man trenger litt erfaring og tid til å oppdage, og hvis det er feil så kan fort koste en del kroner å rette på det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Nå er vel ikke jeg egentlig noen ekspert på CRT projektorer, men har etter hvert fått litt kunnskap om disse og da spesiellt om BG808s i alle fall.
    Håper Per Johnny (hvis han er våken nå etter å ha vært så seint oppe) eller andre eksperter retter på meg hvis det jeg skriver, ikke stemmer eller er feil.

Jeg synes i utgangspunktet en Barco808s (er det en Graphics eller en Data modell? ut i fra de tekniske dataene er det en Graphics ) med 2000 timer på timetelleren høres meget interessant ut, hvis bare prisen er satt riktig i forhold til den egentlige slitsajen.

At den er i Original emballasje og har linsedekseler er jo positivt, men uåpnet eiermanual og innstallasjons manual trenger jo ikke å være noe pluss, spørs om han som installerte projektoren for bruk i de 2000 timene visste hva han gjorde og satt den opp så den skulle vare lenger.

Det store usikkerhets momentet er tilstanden til de tre rørenes fosforbelegg. Det er veldig stor forskjell på hvor mye slitasjen er pr. time, ut i fra hvordan projektoren er satt opp, og hva slags bilder den har vist. Statiske bilder, Logoer og innloggingsbilder ol. med stor lysintensitet i hele eller deler av bildet setter lett sine spor i fosforet, og det Blå og Grønne røret er de som tåler minst. Der hvor fosforet er mest slitt, minsker lys itensiteten mest og fordi man blander tre farger for å få et bilde, vil man kunne se forstyrrende feil og fargefelt i bildet.

Slitte rør har problemer med skarptegning også, bildet blir mer diffust, rødt og grønt rør er mest avgjørende med hensyn til skarptegning .
    Prisen pr. rør er litt avhengig av om det er en Data eller Graphics modell, til Data modellen kan man få kjøpt billigere overhalte nyoppbyggde rør tror de koster et sted mellom 5-10tusen pr rør, mens på Graphics modellen er det kun originale Sony rør med ny pris et sted mellom 10 - 15 tusen per rør.

Utskifting av rør, er heller ikke for "hvermannsen" å gjøre selv, så utgifter i forbindelse med det kan også bli noen tusen.
    Dersom det er feil i de elektroniske kretsene, er ikke det så lett å oppdage med det første, hvis ikke det er helt innlysende ting som at den ikke vil slå seg på og den er helt død, feil som et rør som ikke vil på eller ikke lar seg konvergere med de andre to osv. Crt projektorer er byggd opp som "siamesiske trillinger" med en strømforsyning og man deler på mange "organer".
    Skal man få et bra bilde, må alle de tre sytemene være friske og oppegående.

Drister meg på et pris overslag , rett på meg, Per Johnny eller andre eksperter hvis jeg er helt på jordet .

Pris konklusjon der 808s Graphics modellen i god stand står litt høyere i kurs enn data modellen, På grunn av litt bedre tekniske data og lettere mulighet til å få et skarpere bilde mens data modellen er billigere å skifte rør på og bør derfor ligge litt bedre an dersom man må skifte rør.

Projektoren i god stand, kabinettet og optikken vitner om fin behandling, ingen innbrenninger slitasje på rørene
    (det burde vel ikke være noen synlig slitasje på rørene etter 2000 timer hvis projektoren er satt riktig opp, og ikke kjørt for hardt) eller feil i elektronikken ellers, er grei pris et sted mellom 25-50 tusen.

Er det moderat slitte rør, du kan se arealet som er brukt til å lage hele det aktive bildet, og det er brukt stort aktivt bildefelt, ingen logo innbrenning så rør trenger å skiftes med det første , lett å få skarpt tegnene scanne-linjer opp i over 1024x768 og elektronikken er i orden/stabil pris: 15-35 tusen.

Ett eller to rør må/børr skiftes elektronikken virker som den skal, 5 - 15 tusen

Ett eller alle tre rør må skiftes, feil i elektronikk eller død, projektoren er ikke noe å ha eventuelt hvis man kan bruke den som dele projektor pris 0-5 tusen + utgifter til noen som kan være med å løfte og bære. :wink:

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2000 timer kan være mer en nok til å gjøre den ganske uegnet for video-bruk.

Problemet kan være å se det ved inspeksjon av billedrør. Ett billedrør som er drevet hardt, men ikke har for mange timer, så kan billedrør ved fysisk inspeksjon se ganske OK ut, men det har vært utsatt for så mye energi at fosfor har forandret seg slik at du har ett statisk 'tåke' i forkant, og det fenomentet ødelegger bildet totalt. Dette har jeg sett på altfor mange 808s'er med lavt timetall. Eneste løsning på det er skifte av billedrør.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny skrev:
    Problemet kan være å se det ved inspeksjon av billedrør. Ett billedrør som er drevet hardt, men ikke har for mange timer, så kan billedrør ved fysisk inspeksjon se ganske OK ut, men det har vært utsatt for så mye energi at fosfor har forandret seg slik at du har ett statisk 'tåke' i forkant, og det fenomentet ødelegger bildet totalt. Dette har jeg sett på altfor mange 808s'er med lavt timetall. Eneste løsning på det er skifte av billedrør.
    Da lærte jeg noe nytt i dag også Per Johnny,

Selv synes jeg det hørtes litt rart ut, og vil nesten tro at det var mulig å slite til fosforet igjen, så det ble skarpt igjen, hvis det bare var fosforet som er skyld i dette.

Du er sikker på at ikke den utflytingen kommer av andre ting i elektronikken eller slitasje bak i elektrokanon delen i røret ?

Skulle tro at fosfor treff punktet til scannelinja i forhold til tidligere treffpunkt hadde noe å si også.

Dersom du tilfeldigvis har et blått eller grønnt BG808s rør liggende med sånne fosfor korttids slitasje feil, og du ikke skal ha så mye for dem, er jeg interessert i å prøve. :wink:

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant som Per Johnny sier, et rør som ikke har gjevn overflate gir et slør av bitte små prikker over hele bilde. Disse prikkene kommer av at fosforet ikke gir fra seg lys på disse bitte bitte små feltene.
    Jeg hadde selv et slikt grønt rør før jeg kjøpte meg et nytt for ikke lenge siden. Legger med et bilde som viser hvor vanskelig det kan være å se dette problemet.
    På bilde ser man at fosfor overflaten ser litt krystal aktig ut. Et strøkent bilderør er helt glatt.

ask4me2: jeg har det gamle røret liggende, så vis du er intressert kan du jo sende meg en pm.

Min maskin hadde kun gått 700 timer og hadde ille forekomst av dette problemet, det sier litt om hvor lite det har og si med time antall.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Det er sant som Per Johnny sier, et rør som ikke har gjevn overflate gir et slør av bitte små prikker over hele bilde. Disse prikkene kommer av at fosforet ikke gir fra seg lys på disse bitte bitte små feltene.
    Jeg hadde selv et slikt grønt rør før jeg kjøpte meg et nytt for ikke lenge siden. Legger med et bilde som viser hvor vanskelig det kan være å se dette problemet.
    På bilde ser man at fosfor overflaten ser litt krystal aktig ut. Et strøkent bilderør er helt glatt.

ask4me2: jeg har det gamle røret liggende, så vis du er intressert kan du jo sende meg en pm.

Min maskin hadde kun gått 700 timer og hadde ille forekomst av dette problemet, det sier litt om hvor lite det har og si med time antall.
    Ja jeg ser hva du mener, det fosforet så jo slitasjemessig veldig bra ut, men det krystall aktige ser ut til ut fra bildet at ligger også på fosforfeltet utenfor det så vidt synlige aktive bildearealet, stemmer det eller er det kameraet som står for disse "kornene"?

Hvor lenge brukte du dette røret etter de 700 første timene som det tydligvis har fått en del "juling", og hvor mye kostet det med nytt grønnt rør?

Er dette en spesiell BG808s med Sony rør problematikk og ikke så vanlig på andre projektor merker og rør kombinasjoner?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar folkens ....

fikk mail idag fra selgern CRT er fra -98 står opsatt så man kan ta en titt han sier den er i veldig bra stand ingen innbrenninger osv bildet sier han er helt 100% .... q: Hvis han har omtalt projectoren med bevnevningen pærer, så vil jeg ha glemt det ganske fort.
    hehe det er helt jeg som skrev det hehe va lit seint og rammen var litt full ...

han vil ha 25 tusen for den er vel ikke helt upris hvis alt er i orden eller ?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja jeg ser hva du mener, det fosforet så jo slitasjemessig veldig bra ut, men det krystall aktige ser ut til ut fra bildet at ligger også på fosforfeltet utenfor det så vidt synlige aktive bildearealet, stemmer det eller er det kameraet som står for disse "kornene"?

Hvor lenge brukte du dette røret etter de 700 første timene som det tydligvis har fått en del "juling", og hvor mye kostet det med nytt grønnt rør?
    Ugjevnhetene er over hele fosforet, men sterkest der hvor rasteret har hvert.
    Røret har blitt brukt ca 200 timer etter at jeg fikk den.
    Et nytt rør ligger på mellom 12000 og 15000 kr inkl moms ettersom hvilken pris videosystem får dem for.

Enlil: 25000 kr er overhode ingen upris vis det er en BG808s med strøkene rør.
    Har du fått sett bilder av bilderørene? spør etter det, vis ikke du allerede har fått det.
    Hvor kan du få sett på den? i sverige? er det langt for deg å kikke på den?
    Kjøp ingenting før du får se bilde den projekterer. Få opp et helt hvitt bilde da ser du lett alle feil, det kan være vanskelig å se feil vis man bare ser en film. Det er bare for selgeren å finne den filmen hvor feilen sjules mest mulig :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Ugjevnhetene er over hele fosforet, men sterkest der hvor rasteret har hvert.
    Røret har blitt brukt ca 200 timer etter at jeg fikk den.
    Et nytt rør ligger på mellom 12000 og 15000 kr inkl moms ettersom hvilken pris videosystem får dem for.

Enlil: 25000 kr er overhode ingen upris vis det er en BG808s med strøkene rør.
    Har du fått sett bilder av bilderørene? spør etter det, vis ikke du allerede har fått det.
    Hvor kan du få sett på den? i sverige? er det langt for deg å kikke på den?
    Kjøp ingenting før du får se bilde den projekterer. Få opp et helt hvitt bilde da ser du lett alle feil, det kan være vanskelig å se feil vis man bare ser en film. Det er bare for selgeren å finne den filmen hvor feilen sjules mest mulig :wink:

den står i Gøteborg er innom der ganske ofte er ikke mer en 3 timer med bil tenkte ta en titt på den til neste uke ... ska høre om lit bilder

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25000 for flotte rør og 2000 timer på telleren høres ut som en god pris.

Utdrag fra hva Bullfire skrev:
    Få opp et helt hvitt bilde da ser du lett alle feil, det kan være vanskelig å se feil vis man bare ser en film. Det er bare for selgeren å finne den filmen hvor feilen sjules mest mulig
    Det er jeg helt enig i, i tilegg synes jeg du skulle få selgeren til å vise det hvite bildet for ett og ett rør av gangen også , sjekke hvor stort raster og aktivt bilde område som er i bruk, samt hvor symetrisk det ligger på fosfor flaten.
    Dette er kansje ikke så viktig hvis rørene nesten ikke er slitt i det hele tatt, men er de litt slitt, og man setter opp projektoren til å vise et bilde optimalt ut i fra linseprogrammet og bildet da går utenfor det forige aktive slitasje området, vil man kunne se forskjell i lys itensiteten , og bildet vil være lysere i ytterkant , og mer "skiddent" og mørkere lenger inn. Jevnt slitte rør kan se meget bra ut dersom man setter opp projektoen til å vise bildet innefor det forige slitasje området. Bakdelen er mindre oppløsning og raskere fosforslitsje fordi man da bruker et mindre fosfor areal.
    Lykke til med CRT kjøpet. ps. hvis du deler bolig med noen andre, håper jeg du avklarer med disse først, det gjorde nemlig ikke jeg, neida jeg er fremdeles gift, men Barcoen var en "varm potet" en god stund. Der tror jeg Dlp og Lcd folket slipper lettere unna.... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for all hjelp ska melde i fra hvordan det blir ... kanske jeg får meg en CRT yahoo hehe

ps
    holder på med bygge av nytt hus så barco eller ikke .. har veldig lite og si det blir ett kino rom den ska monteres i, så hvis ikke det passer kan di holde seg unna kino romme mitt

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BG808S

Har liten ro på at noen selger en STRØKEN BG808S for 25000. men miraklenes tid er kanskje ikke over, og det er jo tross alt JUL..... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: BG808S

Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Har liten ro på at noen selger en STRØKEN BG808S for 25000. men miraklenes tid er kanskje ikke over, og det er jo tross alt JUL..... 8)
    Miraklet er heller om hvor strøken den kan være. Tviler ikke på at den kan være meget bra, men har sett veldig mange brukte 808s'er og under 3-4% har vært tilnærmet strøkne. Gode 808s'er har oppimot 8 i crt-rating på grønnt. Normalen er derimot 6-7 i crt-rating. En strøken skal ha 9 i crt-rating og itillegg ha god grå-skala.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en bg 808s til salgs, men mener selv jeg har for liten peiling til å "rate" kvaliteten på rørene mine. Hvordan gjør men det? er det fort gjort? noen eksperter der ute som har tid? bor på lillestrøm..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •