Barco 808 Iris2 - hva er verdien for noe slikt? har en liggende som jeg vil selge!
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54

Barco 808 Iris2 - hva er verdien for noe slikt? har en liggende som jeg vil selge!

Hei.

Har en barco 808s iris2 projektor liggende som jeg plukket en gang i tiden ned ifra en kinosal i forsvaret her på Stjørdal pga riving av bygg.
    Projektoren har ikke gått mange timene, har ikke vært slått på siden 2008 da den ble plukket ned.
    Plugget i den strøm i dag og den fungerer enda perfekt, alle lamper og CRT skjermer fungerer utmerket.
    Men har ikke bruk for den, så det jeg lurer på er hva er noe slikt verdt?

Har ikke fjernkontroll eller omformer/adaptere, kun projektor og strømkabel.

Legger ved noen bilder av den!

Takk for all svar
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20170326_173203.jpg
Visninger:	71
Størrelse:	1.28 MB
ID:		124139   Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20170326_173219.jpg
Visninger:	82
Størrelse:	1.31 MB
ID:		124140   Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20170326_173229.jpg
Visninger:	84
Størrelse:	1.84 MB
ID:		124141   Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20170326_173236.jpg
Visninger:	71
Størrelse:	1.56 MB
ID:		124142  

Dessverre ikke stort en får for en slik lekkerbisken lenger... Selv 9" maskiner gis for tiden bort mot henting, men prøv gjerne type 5000, treffer du en nostalgisk person er jo etterhvert ikke mange av disse i god tilstand going around...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er usikker på verdien for en slik BG808s nå. Har 3 slike liggende selv, men tviler på at de vil være særlig mye verd nå.

BG808s ga et ganske filmlignende bilde fra oppskalert DVD kilder uten pikselering osv, men takler vel ikke full HD signaler på noen god måte.

Ga rundt 5000 stykket for disse tilbake i 2004, og hadde mye glede av disse frem til JVC kom med den første HD1 "CRT killeren". Verdien for BG808s (som vel var en av de mest vanlige 8"CRT modellene i Norge) var mye avhengig av tilstanden på fosforet på rørene. Særlig blått og grønt rør ble raskt slitt og statiske bilder økte faren for permanente inn brenninger som skapte områder med fargefeil i bildet. Time telleren gir ikke noen eksakt og god informasjon om tilstanden på rør, da det med høy kontrast og lysstyrke kombinert med statiske bilder raskt gikk å skade fosforet i løpet av noen titalls timer slik at det ikke ble brukbart til hjemmekino bruk.

Du burde skru av linsene og ta noen nærbilder av fosforet på hvert av de tre rørene, og legge de ved en eventuell salgs annonse. Det vil kunne gi en litt bedre indikasjon om hvor brukbar projektoren er.
    En liten slitasje skala kan du lese om her:

Det kan jo være noen "avforumere" som synes det er litt interessant å teste en slik projektor nå, og vil ta jobben kjøpe og hente projektoren. Prisen er vel veldig avhengig av tilstanden på rør og hvem kjøperen er......

Er enig med Lygren i svaret over i at 5000kr kan være et utgangspunkt hvis alle fosfor flatene er uten synlig slitasje.
    Sist endret av ask4me2; 03-27-2017 kl 19:15
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Hei.

Takk for all god svar og hjelp!

Nei, den tar vel opp til 1600x1200 om jeg husker riktigt?
    Finnes adaptere på ebay som tar imot HD/fullhd og konverter signalet ut til annen overgang som passer på BG808s, usikker på hva den pluggen heter, ligner på coax.

Men, har ikke så god erfaring og tror ikke jeg tar noen sjanse med og skru av linsene, er ikke så kyndig med elektronikk, hehe.
    Men koblet på den s-video bare for og teste direkte ifra ett eldre hi8 videokamera og spilte av, bildet så meget bra ut men det sier ikke så mye om fosforet såklart.

Burde jeg legge den ut her på avtorget?
    Tror jeg kommer til og sette en pris på rundt 2000,-

synes det er bedre og artigere om noen evt bruker den eller tester/lagrer den for nostalgisk.
    Fikk ikke til og se timetelleren, da bildet var speilvendt, men om jeg husker riktigt så var den gått under 2000 timer når den hang i taket den gang.

Den har klart affeksjonsverdi og er nok verd noen tusenlapper, det er kvalitet. 2-3 laken eller litt mer er vel mulig...

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Sitat Opprinnelig postet av BoEx Vis post
    Men, har ikke så god erfaring og tror ikke jeg tar noen sjanse med og skru av linsene, er ikke så kyndig med elektronikk, hehe.
    Siden BG808 ikke har LC linser, så er det bort i mot umulig å gjøre noen store feil hvis du skrur ut de 4 skruene som holder hver av linsene på plass.
    Åpne topp lokket og plata foran under linsene samt bruker du en magnetisk flat rettspor skrutrekker eller en 8mm pipe med forlenger så er dette en ren mekanisk jobb.
    BG808S har noen lange sekskant muttere for scheimpflug justering, disse trenger du ikke røre og brukes bare ved installasjon og "vinkling fokuseringen"

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		BG808slens_.jpg
Visninger:	51
Størrelse:	1.21 MB
ID:		124163

Elektronikken ligger bak de to andre metall lokkene, så du er godt skjermet selv om du tar opp det hengslete"plast panseret"
    Eneste du ikke bør gjøre er å å kjøre projektoren uten linsene og stå foran projektoren. dette fordi CRT rørene kan slippe ut røntgen stråler som vanligvis blir stoppet av optikken i linsene.

Man skal ha svært god kjennskap og erfaring, pluss rør i god tilstand for å få ett greit hd-bilde på denne. Verdien på en slik idag, selv i god tilstand, er nesten null. Har vært utallige forsøk på finn de siste årene der de ikke har blitt solgt i det hele tatt for 500kr.

At den aksepterer ett signal på 1600x1200 betyr ikke at den klarer det.

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Man skal ha svært god kjennskap og erfaring, pluss rør i god tilstand for å få ett greit hd-bilde på denne. Verdien på en slik idag, selv i god tilstand, er nesten null. Har vært utallige forsøk på finn de siste årene der de ikke har blitt solgt i det hele tatt for 500kr.

At den aksepterer ett signal på 1600x1200 betyr ikke at den klarer det.
    Dersom du aksepterer at du bare kan få et opptil HD ready bilde, og at du gir ca femhundre som du sier, så gruser allikevel bildet til Barco flere av såkalt budsjett full HD projektorer til 5-7000... Jeg vet ikke om det er gjengs oppfatning, men det er min mening iaf..

Er Ultra HD bra, joda det er bra. Men bildekvaliteten på budget full hd proj kan være vel så viktig...

Det som er slit med Barca er å plassere, henge den opp.... Men for 500kr og om jeg hadde plass til den så ville jeg kjøpt den selv...

Jeg tror man minimum må opp i 10-20 lapper for å få et ok full hd bilde, ennå mer for 4k...

Da er en HRC proj som Barca til 500kr som viser HD ready ganske knall...

Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Dersom du aksepterer at du bare kan få et opptil HD ready bilde, og at du gir ca femhundre som du sier, så gruser allikevel bildet til Barco flere av såkalt budsjett full HD projektorer til 5-7000... Jeg vet ikke om det er gjengs oppfatning, men det er min mening iaf..

Er Ultra HD bra, joda det er bra. Men bildekvaliteten på budget full hd proj kan være vel så viktig...

Det som er slit med Barca er å plassere, henge den opp.... Men for 500kr og om jeg hadde plass til den så ville jeg kjøpt den selv...

Jeg tror man minimum må opp i 10-20 lapper for å få et ok full hd bilde, ennå mer for 4k...

Da er en HRC proj som Barca til 500kr som viser HD ready ganske knall...
    Den gruser ikke bildet på budsjett full hd projectorer. De har bedre lysstyrke, bedre oppløsning, mye bedre intra-scene.

For de som ønsker en crt til en rimelig pris, så har det vært mange muligheter på de siste årene, men realitetene har vært at det som har prøvd å kvitte seg med de har ikke klart det.

Plukket selv opp en Barco 909 for 3k for 2 år siden.

Den gruser ikke bildet på budsjett full hd projectorer. De har bedre lysstyrke, bedre oppløsning, mye bedre intra-scene.

For de som ønsker en crt til en rimelig pris, så har det vært mange muligheter på de siste årene, men realitetene har vært at det som har prøvd å kvitte seg med de har ikke klart det.

Plukket selv opp en Barco 909 for 3k for 2 år siden.

Jeg er enig i bedre oppløsning, men hvilke budgett full HD til 5-7000 mener du har bedre overall bildekvalitet i tålig mørke rom?

Jeg er enig i bedre oppløsning, men hvilke budgett full HD til 5-7000 mener du har bedre overall bildekvalitet i tålig mørke rom?
    Jeg sa ikke bedre på alle området. Men det er ikke tvil om at f.eks de rimligste dlp har bedre lysstyrke, bedre oppløsning, bedre intra-scene-kontrast. En Barco 808 gruser ikke disse, men at noen svært få individier ville foretrekke Barcoen er mulig, men de allerfleste ville synes en budsjett dlp er bedre.

Jeg sa ikke bedre på alle området. Men det er ikke tvil om at f.eks de rimligste dlp har bedre lysstyrke, bedre oppløsning, bedre intra-scene-kontrast. En Barco 808 gruser ikke disse, men at noen svært få individier ville foretrekke Barcoen er mulig, men de allerfleste ville synes en budsjett dlp er bedre.
    Jeg anbefaler iaf folk å heller kjøpe brukt full HD og ny pære enn å kjøpe ny budsjett full HD... Dersom man er praktisk og får til plassering så anbefaler jeg heller Barca nedskalert til HD ready, før en budsjett full HD projektor..

Dersom man klarer det praktiske og man får en slik for 500kr så er det ikke noe å tenke på..

Jeg anbefaler iaf folk å heller kjøpe brukt full HD og ny pære enn å kjøpe ny budsjett full HD... Dersom man er praktisk og får til plassering så anbefaler jeg heller Barca nedskalert til HD ready, før en budsjett full HD projektor..

Dersom man klarer det praktiske og man får en slik for 500kr så er det ikke noe å tenke på..
    Enig at du får ett bra bilde til 500kr. Men for de allerfleste er plassering og oppjustering/kalibrering ett stort steg å overkomme. Man må itillegg investere litt i kabler og hdmi til rgb-konvertere.

Enig med deg i din anbefaling om kjøpe brukt bra fullhd(noe som du får kjøpt mellom 5-10k, feks jvc x3, x30 eller eldre), istedenfor å kjøpe ny budsjett hd.

Disse gamle godsakene kostet mye for mange mange år siden. Som Ask4me2 skriver så er dette en av de mest vanlige CRT projektorer her i Norge. Samt de går kanskje i dag for 500.- hvis man er heldig. Det mest vanlige er at de blir kastet.

Også som Per Jonny skriver så er ikke dette noe som den normale mann i gata velger av projektor. Det krever mye jobb og tid for å få et godt bilde på de.
    Samt som skrevet en 1080P budsjett hd projektor Vil på mange måter være mye mye bedre. Dette fordi denne type CRT projektor ikke klarer å gjengi 1080P slik det skal vises i dag. Dette grunnet speck og linser som ikke klarer mere en MAX 1280x1024 med en MTF på CA 40-50% som alle vet i dag. Så 1080P vil ikke ha mere en max ca 10-30% MTF så uoppnåelig selv med en 101% rett innstilt 9 tommer... Så 8" vil mest sannsynlig være mye dårligere. For at man skal kunne få godkjent en oppløsning i en linse på den takle min. 50% MTF ved gitt oppløsning.
    CRT med HD10 9" linser eller bedre klarte 90% MTF ved 320x240, dette klarer lett en billig billig budget 1080P projektor med 1080P.
    Forstå meg riktig her, det finnes ytterst få her i Norge i dag som vil foretrekke CRT framfor en billig digital projektor i dag.
    Bilde på en CRT i dag kontra en rå digital er ikke mye å sammenligne. Men man kan ha det mye moro for eksempel 500kr hvis man har tid, plass og lyst. Samt ikke sammenligner med dagens 1080P-4K projektorer for da ser man lett hva jeg snakker om her.
    Dette er kun realiteten, men alle kan få lov til å velge det man har lyst til å ha, samt ingen tvil at det var noe spesielt å drive med CRT for mange mange år siden..

Hei
    Jeg har en pent brukt BG808s liggende. Mener på at rørene er i god stand. Om en skal være kresen så er kanskje det blåe litt slitt, men jeg har sett film på den uten problemer. Har stått lagret i nesten 10 år nå uten å være i bruk. Hadde planer om at den skulle opp i kinoen en gang, men når kinoen var ferdig så ble det en JVC istedet.

Gis bort til en som vil gi den en real kjangs. Kan hentes i Klepp / Rogaland. Har også 3 fjernkontroller liggende og orginale takfester / skinner.

Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Disse gamle godsakene kostet mye for mange mange år siden. Som Ask4me2 skriver så er dette en av de mest vanlige CRT projektorer her i Norge. Samt de går kanskje i dag for 500.- hvis man er heldig. Det mest vanlige er at de blir kastet.

Også som Per Jonny skriver så er ikke dette noe som den normale mann i gata velger av projektor. Det krever mye jobb og tid for å få et godt bilde på de.
    Samt som skrevet en 1080P budsjett hd projektor Vil på mange måter være mye mye bedre. Dette fordi denne type CRT projektor ikke klarer å gjengi 1080P slik det skal vises i dag. Dette grunnet speck og linser som ikke klarer mere en MAX 1280x1024 med en MTF på CA 40-50% som alle vet i dag. Så 1080P vil ikke ha mere en max ca 10-30% MTF så uoppnåelig selv med en 101% rett innstilt 9 tommer... Så 8" vil mest sannsynlig være mye dårligere. For at man skal kunne få godkjent en oppløsning i en linse på den takle min. 50% MTF ved gitt oppløsning.
    CRT med HD10 9" linser eller bedre klarte 90% MTF ved 320x240, dette klarer lett en billig billig budget 1080P projektor med 1080P.
    Forstå meg riktig her, det finnes ytterst få her i Norge i dag som vil foretrekke CRT framfor en billig digital projektor i dag.
    Bilde på en CRT i dag kontra en rå digital er ikke mye å sammenligne. Men man kan ha det mye moro for eksempel 500kr hvis man har tid, plass og lyst. Samt ikke sammenligner med dagens 1080P-4K projektorer for da ser man lett hva jeg snakker om her.
    Dette er kun realiteten, men alle kan få lov til å velge det man har lyst til å ha, samt ingen tvil at det var noe spesielt å drive med CRT for mange mange år siden..
    Vi snakker ikke om full hd men HD ready.... 720p

Vi snakker ikke om full hd men HD ready.... 720p

Ser at du nå forstår poenget mitt Danke, men er det noen som vil se på noe som ikke klarer fullt ut 720P I dag 2017 med BD hvis du ikke er en CRT enthusiast?

Nå har du sjangs Danke, få en gratis hos Killi
    Sist endret av didrik nilsen; 03-29-2017 kl 13:43

Hehe jeg har varken plass eller bil og bor i Sverige. Har en Panasonic PX 80 42t plasma den er HD ready men kan skaleres opp til 1080 24.. blir kanskje 4k eller fullhd til sommeren og da går plasmaen på gutterommet...

Det er helt ok med bluray og TV i 720p

Det å sammenligne en av dagens populære hjemmekino projektorer med en CRT projektor kan vel fort bli litt feil.

Som en analogi til bil-verdenen kan man kanskje sammenligne oppsettet av en CRT som å justere inn kamvinkel, tenningstidspunk, forgasserne og ventilklaring osv for best mulig effekt vs utslipp på en V8 med div parametere som påvirke hverandre og det samlede resultatet.

Navn:		3x2barrel.jpg
Visninger:	37
Størrelse:	1.14 MB
ID:		124192

Navn:		bg808shd144.JPG
Visninger:	40
Størrelse:	828.3 KB
ID:		124191

Mens for en digital projektor blir som for en tesla der det bare er å gå inn i menyen og velge mellom range eller ludicrous mode.

Navn:		tesla.jpg
Visninger:	34
Størrelse:	134.3 KB
ID:		124193

Navn:		70a.jpg
Visninger:	40
Størrelse:	67.0 KB
ID:		124194

Begge deler har sine fordeler, ulemper og teknologiske begrensinger.
    Sist jeg besøkte tesla sin butikk her i Kristiansand så undret det meg litt at en butikk som selger biler med flere hundre hestekrefter ikke har et eneste sort spinnemerke i nærheten. Hadde det vært i "gamle dager" med 300-400 hk på bakhjulene og ingen elektonisk traction kontroll ville det vært en del hjulspinn i området enten man ville det eller ikke

Vil ikke anbefale noen å kjøpe CRT projektor i dag hvis man ikke liker å løfte tungt, justere og tweake og kjenner fordelene og begrensingene til denne teknologien.
    Totalt sort i enkelte film sener som mørklegger lerretet 100% er en CRT egenskap som for enkelte kanskje kan sammenlignes med at en analog klokke som har stoppet er 100% riktig 2 ganger i døgnet, mens for andre skaper en ny dimensjon for film opplevelsen. Det finnes enkelte digital projektorer som klarer 100% sort med å slå av led/laser lyskilden helt, men det har vært en mangelvare en god stund siden CRT teknologien ble ut faset.

Det ligger mye god CRT info her i forumet, og på curtpalme.com sine sider. Det hadde vært morsomt hvis noen nye "avforumere" kunne gjenoppdage mye av gleden med CRT projektor prinsippet nå som enkelte nærmest gir bort disse eller vurdere å sende de på dynga....
    Sist endret av ask4me2; 03-29-2017 kl 18:07

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Verdien på Tamberg 3016A effekt forsterker?
    By thomasmarcu in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 12-28-2010, 14:47
  2. Hvordan sette verdien på en plate?
    By kiriee in forum Vinyl
    Svar: 9
    Siste melding: 11-20-2010, 22:50
  3. hva er verdien ??
    By bajas in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 1
    Siste melding: 05-25-2009, 21:44
  4. Svar: 1
    Siste melding: 08-19-2008, 18:48
  5. Hva er verdien på dette Hi-Fi stativet fra HiFi Klubben?
    By BassMasterBuff in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-2005, 07:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •