Barco 808 Iris2 - hva er verdien for noe slikt? har en liggende som jeg vil selge! - Side 2
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Nostalgi har en egen verdi.. med en feks Denon DVD spelare med sacd så kan det være topp. Angrer som en hund på at jeg solgte Denon 1940 med sacd for 3-400kr smart av Skade så står Denon 2010 i barne gjesterommet og venter på Panasonic 42. Blir sikkert topp for stesønnen som kommer til høsten....

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Poenget her, er du entusiast og ønsker å få noe gratis eller betale nesten ingenting så kan du ha det mye moro med CRT i dag 2017. Normale mann i gata ville ikke hoppet på dette toget i dag. Personlig så er jeg av den gamle garden, CRT misbrukere, så jeg har sett og vet hva man får ut av slike maskiner alt fra 8-9 tommere og har sett det aller meste som er å få tak i av aktuelle digitale. Jeg vet hva jeg liker med CRT teknologien samme med Digital.

Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Poenget her, er du entusiast og ønsker å få noe gratis eller betale nesten ingenting så kan du ha det mye moro med CRT i dag 2017. Normale mann i gata ville ikke hoppet på dette toget i dag. Personlig så er jeg av den gamle garden, CRT misbrukere, så jeg har sett og vet hva man får ut av slike maskiner alt fra 8-9 tommere og har sett det aller meste som er å få tak i av aktuelle digitale. Jeg vet hva jeg liker med CRT teknologien samme med Digital.
    CRT hadde vel og nesten fortsatt har styrken på alt bortsett fra størrelse og oppløsning. Svartnivå er det vel bare Kuro som klarte å hamle opp med, jeg vet at flatskjermer har kommet mye framover i det siste, og at det drypper ned på de rimeligere store flatskjermene også...

Men sånt som Sortnivå og fargekorrekthet feks er det fortsatt mange som ikke er perfekte på....

Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    CRT hadde vel og nesten fortsatt har styrken på alt bortsett fra størrelse og oppløsning. Svartnivå er det vel bare Kuro som klarte å hamle opp med, jeg vet at flatskjermer har kommet mye framover i det siste, og at det drypper ned på de rimeligere store flatskjermene også...

Men sånt som Sortnivå og fargekorrekthet feks er det fortsatt mange som ikke er perfekte på....
    Crt blir slått på alle områder nå. Jeg har vært å målt hjemme hos personer som fortsatt har 808s, og de har hatt ansi-kontrast på 17:1.

808s som har luftkoblet optikk kan klare oppimot 50:1 hvis man vet hva man driver med, og 9 tommere med væske-kobling kan klare oppimot 150:1, men typisk 50-100:1. Så den lave ansi-kontrasten dreper fort skyggedetaljer i bildet.

Typiske lcd-led flatskjermer har 2000-3500:1 i ansi-kontrast, og oled skjermer har langt høyere, og mye bedre sortnivå itillegg.

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Crt blir slått på alle områder nå. Jeg har vært å målt hjemme hos personer som fortsatt har 808s, og de har hatt ansi-kontrast på 17:1.

808s som har luftkoblet optikk kan klare oppimot 50:1 hvis man vet hva man driver med, og 9 tommere med væske-kobling kan klare oppimot 150:1, men typisk 50-100:1. Så den lave ansi-kontrasten dreper fort skyggedetaljer i bildet.

Typiske lcd-led flatskjermer har 2000-3500:1 i ansi-kontrast, og oled skjermer har langt høyere, og mye bedre sortnivå itillegg.
    Ja skjermer er blitt mye bedre, men jeg synes nå bevegelsesmåten og panoreringer fortsatt ikke er så bra på de skjermene jeg har sett på, men mulig at de har på mye bildefunksjoner etc...

Oled er sikkert greit det, når det ikke koster en liten bil.

Ja skjermer er blitt mye bedre, men jeg synes nå bevegelsesmåten og panoreringer fortsatt ikke er så bra på de skjermene jeg har sett på, men mulig at de har på mye bildefunksjoner etc...

Oled er sikkert greit det, når det ikke koster en liten bil.
    Du har rett med bevegeslehåndtering, det er en utfordring på digitale paneler, men de blir stadig bedre. 4k oled har vært nede i 15k, så det er jo ikke rare bilen du får for det.

Oled er ny teknologi. Ny teknologi er for dyrt for min del. Oled kommer til å komme ned mot 8000 for 45-50 tommer. Kjøper Oled senere. Får en helt grei bruktbil for 15k i Sverige....

Jeg forstår sef de som må ha Oled og har lyst til å svi av cash.

Min filosofi sammen med bugdet er at ny teknologi er dyrt, og jeg mener at kjent teknologi gjør ting bedre... Jeg ville ikke kjøpt fullhd når det var nytt heller. Både prisene og kvaliteten blir bedre om man venter...

Ankepunktet for min del er at CRT er stort og tungt, jeg klarer ikke selv å montere sånt og jeg har bare brukt Vitrineskap som projektorhylle.. Jeg kommer ikke til å takmontere noen gang.

Men jeg liker tanken på at det er mulig å kjøpe en rimelig CRT projektor for de som kan.. Men jeg vil sef heller råde til å kjøpe brukt full HD projektor. Jeg mener en Barca iaf er værdt en 500 ing...

Sist endret av Danke; 03-31-2017 kl 13:37

Per svarte vel på det meste, jeg kan med sikkerhet også si at det eneste som en CRT er bedre på, selv mot billige digitale er fade to black og nesten 0 IRE sener.
    Jeg likjer slike sener veldig og må derfor ha en JVC, som I mine øyne klarer det jeg forlanger
    Farge korrekthet er ikke bra på CRT, ja man kan få innenfor rec 709 med fargefiltere, uten er du på fulstendig bærtur. Men tar man en sjekk colorchecker måling ser man at CRT ligger langt bak. Dette går ut over hudtoner, fargenyanser osv som digitale vil være mye bedre på.

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post

9 tommere med væske-kobling kan klare "oppimot" 150:1, feilskriving Per rettet I neste linje

9 tommere med væske-kobling kan klare "opptimistisk" 150:1,

Vil nok tro max 100:1 er nesten mere en du får. Da med 4 posjoner grøt til middag og vilje
    Jeg har målt på 3 stk 9" Barco 909 2 stk. og 1 Cine9 målte 74:1, snitt på 70:1 på alle tre. Fått høre Marqee 95XX 76:1(ikke målt selv) målte ikke G90n men vil tippe 86:1. Beste 8" jeg har målt hadde 39:1
    Men etter det jeg kan huske så var Sony GXX de som var best på Ansi contrast. Så derfor tipper jeg opp mot 90:1.

Hvilken proj er det rådelig å velge i dag? Ikke takmontert, lenshift og rimelig kort kastelengde samt lysstyrke og greit svart og hvitt.?

Er vel bare Epson og BenQ som er å vurdere eller? Brukt FullHD...

CRT og Ansi kontrast har vel aldri vært en god kombinasjon.... Tenker da på hvite fosfor flater og vid åpne linser.
    Har ikke testet, men vil tippe at en CRT projektorer vil kunne ødelegge Ansi kontrast målingen for en annen projektor som blir målt mot samme lerretet som begge er satt opp mot. De hvite fosfor flatene og det store linse arealet virker som 3 fokuserte reflekser. Det blir nok litt bedre med fargefilter på rødt og grønt rør og LC linser, men ville nok satt på de tre linse dekslene før en slik måling....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Hvilken proj er det rådelig å velge i dag? Ikke takmontert, lenshift og rimelig kort kastelengde samt lysstyrke og greit svart og hvitt.?

Er vel bare Epson og BenQ som er å vurdere eller? Brukt FullHD...
    Hva du skal bruke er alfa omega. . Har vel hatt det aller meste som er verdt å teste. Men jeg ligger kanskje I et annet leie en deg på pris. 15000.- er ikke mye for en projector. Men man kan gjøre gode kjøp hvis man følger med på net.

Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Hva du skal bruke er alfa omega. . Har vel hatt det aller meste som er verdt å teste. Men jeg ligger kanskje I et annet leie en deg på pris. 15000.- er ikke mye for en projector. Men man kan gjøre gode kjøp hvis man følger med på net.
    Jeg klarte da å få denne til 5-6000 av en på forum her inne. BenQ W5000 http://www.trustedreviews.com/BenQ-W5000-Full-HD-DLP-Projector-review

Jeg synes det var en god projektor, jeg tror jeg solgte den for 2500 når pæra gikk mot slutten og kona ville vi skulle selge unna litt stash for å fixe penger til barneting..

Jeg tror det var Gorm som rådet til denne, men det er jo mange år siden, og det er nyere ting på markedet...

Jeg må nok velge BenQ eller Epson brukt, men disse lager da gode projektorer disse også?

Foruten det att det bare er att sette igang å se film uten denne ritualen med å verme opp osv så er det en sak som jeg mener å huske att crt var bedre på var dyp i bilden. Jeg byttet fra en 808 til en HD-350 og min opplevelse er att det meste faktisk var bedre når vi snakker HD, faktikt var sværtan bedre og på en måte.....total sværta var dårligre, men det var bedre kontrol av lyset slik att man bedre kunne nyte nyanser i skyggene. Min 808 hade iallafall noe streaking og halos og dette ødela nyanser i skygger såfort det var en lyskilde i bilden så vinninga ble litt borte. Men sammtidigt husker jeg også denne følelse når man begynnte å se en film, att det var helt utruligt bra og man bara satt med ett dumt flir og koste seg....dette er blitt litt borte..akkurat hvor det tok veien er ikke gott å si....er det dypet?

Jeg har fortsatt kun min 350 da nye prioriteringslisten så slik ut etter 2 barn:
    1. Ny leilighet
    2. Ny bil
    3. Pusse opp (nytt kjøkken)
    4. Nye dingser (ps4, 3ds, padder, pc til barn osv)
    5. Nytt lydsystem
    6. Ny tv
    7. Ny projje

Jeg er nå på nr. 5 woho! så det nermer seg!

Men jeg husker att i bra filmede filmer og med total mørklægging så hade jeg med crt en følelse av att kunne gå inn i bilden, altså att det var ett ordentligt dyp. Dette var flatere med min 350. Er dette noe som er blitt bedre med tiden?

Hvis en CRT projektor har gode rør uten noen form for degradering av fosforet, så vil selve "filmplanet" som tegnes opp på lerretet stort sett bare inneholde informasjon fra kilden/lyset fra skanne-linjene og eventuelle refleksjoner i linser og de hvite fosforflatene . Da kunne man gå opp til skjermen å få opplevelsen av ekstra dybde, da man ikke ser annen info fra selve bildeplanet i projektoren. Kjøpte man en brukt møteroms BG808S, (min første BG CRT) hadde de en lei tendens til å ha rør som var blitt litt hardt kjørt fra begynnelsen slik at fosforflaten fikk en grovere struktur (kunne se litt skitten ut) som kunne bli synlig i slik at man mistet denne dybde effekten. Har heldigvis hatt div CRT projektorer med gode rør, så kjenner igjen din beskrivelse Griffin .

En digital "lampeventil" vil inneholde informasjon fra kilden, men også noe informasjon om oppbyggingen av piksel strukturen osv. Dette har vel blitt noe bedre på dagens lampeventiler, spesielt de med reflekterende bildebrikker der rammen rundt og mellom pikslene kan gjøres meget smal, samt bruk av teknologier som visker ut denne strukturen.
    Fjernes projektorens statiske struktur så får man lettere denne ekstra dybdefølelsen fremme ved lerretet.

Skrev litt tungt så skriver på nytt.
    tror nok alle har følt at sort er bedre på CRT.
    Følte det jeg også før. Men langt fra sannheten. Dette for du husker det aller beste fra CRT.
    Dette ville du sett hvis du hadde tatt side ved side.
    så sort er ikke sortere på CRT.
    Men CRT kan skru av alt lys fra rør som er rått.
    men de nye JVC ene er der i dag.

Jeg hadde også en hd350 samt den er langt bak dagens JVC på sort. Samt andre ting.
    Når vi snakker om dybde så må man forstå oppbyggingen av et bilde.
    da oppløsning, dynamikk, ansikontrast, skarphet Osv.
    Når allt dette er langt dårligere på en CRT så trenger man ikke være en gluping for å skjønne svaret.
    Sist endret av didrik nilsen; 04-10-2017 kl 17:15

Er enig med deg i det Didrik, UHP lampe projektorene fra JVC med dobbel Iris osv er blitt meget gode på sort og bildedynamikk. E-shift 4K kan også visker ut piksel strukturen slik at man får både en oppløsning, bildeskarphet og dybde som selv ikke de beste 9" CRT projektorene kunne frembringe.

Neste generasjon "lampeventiler" vil vel også bytte ut UHP lampene med RGB Laser/ eller Laser/fosfor løsninger slik at man også kan slå av lyskilden helt for sorte film sener slik at CRT projektoren ikke lenger blir enerådende for denne effekten.

Dagens Projektorer som er bedre tiilpasset 4K Ultra BD og HDR får større fargerom enn rec709, dvs går mer mot br2020 som er nærmere det øynene våre kan oppfatte av fargerom.

Det største problemet med dagens projektorer er at standardiseringen og utviklingen av 4K kildemateriale med HDR10, dolby vision støtte for nyeste HDMI standard osv fører til at projektor modellene fort blir utdatert og vanskelige for vanlige brukere å få til å utnytte kildemateriale på best mulig måte. Regner med at dette blir bedre fremover.

Så en meget god CRT her forleden dag, helt klart en sjarm fortsatt. Viktigeste er å forstå hva man gjør, det ser man lett på bildet også.
    Ingen tvil at MADVR gjør susen på CRT. Er helt klart å anbefale til de som har bruker CRT.

Håper noen vil komme å gratis å hente mitt gode eksemplar av bg808s med to fjernkontroller og takbraketter. Jeg har lagret den i romtemp siden 2006 til min kones store frustrasjon og når kinoen endelig ble bygget så havnet det en jvc der istedet..

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Verdien på Tamberg 3016A effekt forsterker?
    By thomasmarcu in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 12-28-2010, 14:47
  2. Hvordan sette verdien på en plate?
    By kiriee in forum Vinyl
    Svar: 9
    Siste melding: 11-20-2010, 22:50
  3. hva er verdien ??
    By bajas in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 1
    Siste melding: 05-25-2009, 21:44
  4. Svar: 1
    Siste melding: 08-19-2008, 18:48
  5. Hva er verdien på dette Hi-Fi stativet fra HiFi Klubben?
    By BassMasterBuff in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-2005, 07:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •