Barco data 708s - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  15
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 222
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,974
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Fant denne på ebay, men prisen var litt stiv da. I tillegg er det jo ikke fargede c-elementer i den. Det er vel også litt innbrenninger etter det jeg ser.
    http://www.ebay.com/itm/Barco-Realit...UAAOSwJwpZ2hz1

Er uansett ikke så ofte man ser disse maskinene til salgs.
    HeHe, 23000 timer og ganske underlig slitasje/bruksområde på grønnt ser jeg - hvis noen kjøper til mer 1kr så er de ikke helt navla.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er fortsatt noe av level 16 igjen som dreper ansicontrasten ved veldig mørke scener , dette blir helt borte

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Ved å koble fra ABGen og jobbe med sammenhengen mellom Brigthness og Bias så kan man få full nedslukkning og god detaljering i sort - fikk til dette på G90en.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,974
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olakjen Vis post
    men det er fortsatt noe av level 16 igjen som dreper ansicontrasten ved veldig mørke scener , dette blir helt borte
    ? Mener du dette som ett generellt crt problem eller Sony crt problem? Fikk det til veldig bra på G90en. Jeg ville ikke se på dette som svakhet med crt, jeg ville si at en riktig innstillt G70/G90, så vil jeg fremstille kontrast i veldig lav apl scener som ett fortrinn. For meg er størrelsen, varmeutvikling og støy det største problemet, så kommer lysutbyttet og muligheten for å gå større enn 100 tommer, ja man kan presse mer lys, men da går det veldig på levetid på billedrørene, man for større problem med gamma og gråskala.

Ser man det du har fått til på ditt enorme lerret, Ola, så knuser det hvilike som helst crt totalt. Crt, nå er bare ett kult nostalgi-tripp for de som har hatt tilknyttning til det tidligere, og for oss så kan det skape ett svært hyggelig og godt bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,974
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zero Dark, Promethues og Harry Potter hadde ihvertfall svært god 'pop' i lav apl scenene, så ikke noe til det du beskriver som rester av 16.

Intermediate didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner Ola godt her når det gjelder CRT og skjønner hva han mener med bruk av videoeqn. Denne fungerer veldig bra, og hvis man ikke treffer 100% på vanlig innstilling, vil denne gjøre tilnærmet samme jobb, eller bedre etter preferanse hvor sort skal klippe, og rørene vil fullstendig slå seg av.

Jeg har også fått sett at G90 som var din før Ola, og den ble 100% uten videoeqn. Fordelen med videoeqn som Ola nevner her i kjeden er at man kan kontrollere 100% ingen lys i rørene ved 0 ire eller der man ønsker selv hvis man titter inn i rørene. Batcave med total mørkt rom så vil man ikke skimte noe fra rør. Regner med at det er dette du mener Ola.

Flere sener på en CRT vil nok også Ola som meg, foretrekke på en CRT som Per J også nevner ovenfor. Framfor en digital. På slike sener, må man enten ha en High end X7500/X9500/RS600,620 JVC, eller en riktig innstilt CRT. For å få denne godfølelsen mener jeg, der en CRT vil ligge et lite hestehode foran etter mine preferanser på sener som er ekstremet mørke, da ned mot 0 ire som lommelyktsenen i prometius inne i tunellen. Dette for på alle digitale vil man få opplysning av hele panelet, hvorav en Crt vil lyse kun opp objektet. Men når det er sagt så har JVC med monster høye kontraster kommet 98-99% prosent av en CRT på slike sener. Samt med Olas shutter https://www.youtube.com/watch?v=p71N71adOUg så blir opplevelsen fantastisk.
    Sist endret av didrik nilsen; 10-13-2017 kl 07:23

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    793
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg har fått litt fart på sony CRTen så er det ingen tvil om at det er scener som jeg foretrekker på CRTen kontra den digitale sonyen jeg har. Da spiller ikke oppløsning verdens største rolle nei, selv om man bør ha et visst detaljnivå og skarphet i bildet. Blir det for blast så blir det kjedelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    793
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HeHe, 23000 timer og ganske underlig slitasje/bruksområde på grønnt ser jeg - hvis noen kjøper til mer 1kr så er de ikke helt navla.
    hehe ja her er det bare å styre unna.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Fant denne på ebay, men prisen var litt stiv da. I tillegg er det jo ikke fargede c-elementer i den. Det er vel også litt innbrenninger etter det jeg ser.
    http://www.ebay.com/itm/Barco-Realit...UAAOSwJwpZ2hz1

Er uansett ikke så ofte man ser disse maskinene til salgs.
    Noen som vet om det ble solgt, brukt og kanskje fremdels brukes slike "splitblock" projektorer i enkelte sammenhenger i Norge?

ebay projektor rørenes timetall nå er vel ca det samme som da det forrige settet med rør ble byttet.... Den trapesslitasjen på grønt blir det i alle fall vanskelig å bruke på en god måte i hjemmekino sammenheng....

"Splitblock" projektoren er vel mest interesant som dele projektor eller hvis man tilfeldigvis hadde nye rør til denne liggende og ingen projektor å bruke de på..... HFQ900 Linsene er vel blant de bedre som ble laget for 9" CRT, så kunne godt gitt mer en 1kr for dette....

Ellers er kanskje en sånn splitblock projektor en effektiv måte å fjerne den verste viftestøyen på hvis den kombineres med et teknisk rom og bare rørblokka kommer inn i kinoen.....

En gjenganger på ebay er vel denne, lurer på om det virkelig er noen som slår til på disse "NOS" G90 projektorne nå med ganske sikkert slettet dallas chip osv....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke at dette er et problem i det hele tatt , kun at det blir litt bedre å en står fritt til å velge dealjering i sort uten å ofre fulstendig nedsluking, syns forøvrig at det er veldig morro at noen driver med CRT så blir litt entusiastisk

? Mener du dette som ett generellt crt problem eller Sony crt problem? Fikk det til veldig bra på G90en. Jeg ville ikke se på dette som svakhet med crt, jeg ville si at en riktig innstillt G70/G90, så vil jeg fremstille kontrast i veldig lav apl scener som ett fortrinn. For meg er størrelsen, varmeutvikling og støy det største problemet, så kommer lysutbyttet og muligheten for å gå større enn 100 tommer, ja man kan presse mer lys, men da går det veldig på levetid på billedrørene, man for større problem med gamma og gråskala.

Ser man det du har fått til på ditt enorme lerret, Ola, så knuser det hvilike som helst crt totalt. Crt, nå er bare ett kult nostalgi-tripp for de som har hatt tilknyttning til det tidligere, og for oss så kan det skape ett svært hyggelig og godt bilde.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Olakjen, regner med det er level 16 i 16-235 du sikter til?

Level 16 skal vel sånn sett være et helt sort hvis man ikke setter opp og bruker utvidet 0-255 fra kilde og i projektor eller ønsker å se blacker than black i testbilder osv ?

Ansi kontrasten er vel gitt av hvor godt de optiske og bildeproduserende delene av projektoren klarer å undertrykke lysforurensning mellom sorte og hvite ruter i et projisert sjakkmønster. CRT projektorens problem rundt full nedslukking og når det fremdeles skal vises noe info i bildet er vel at fosforet lyser opp i alle retninger, også innover i røret , , rundt inne i glykol kammer, mellom linse elementer tilbake fra lerret osv, så ansi kontrasten for CRT er ganske lav sammenlignet med andre arbeidsprinsipper.

level 16 er ment som sort, Ansi kontrasten er en fysisk målt og gitt faktor som vel gjelder hele tiden så lenge det blir projisert noe på lerretet, skjønner derfor ikke helt hva du mener med det du skriver over?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei vis du skal justere så du akkurat ser level 17 på lærettet så ligger jo level 16 rettetter å lyser opp røret lit , jeg synes det var bra å fjerne denne å det blei enda mere dynamisk i veldig mørke scener, velger man derimot å ofre level 17 å 18 så blir det vel full ned slukking, men da går det jo utover detaljnivå i det mørke, så det er smak å behag

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Hei Olakjen, regner med det er level 16 i 16-235 du sikter til?

Level 16 skal vel sånn sett være et helt sort hvis man ikke setter opp og bruker utvidet 0-255 fra kilde og i projektor eller ønsker å se blacker than black i testbilder osv ?

Ansi kontrasten er vel gitt av hvor godt de optiske og bildeproduserende delene av projektoren klarer å undertrykke lysforurensning mellom sorte og hvite ruter i et projisert sjakkmønster. CRT projektorens problem rundt full nedslukking og når det fremdeles skal vises noe info i bildet er vel at fosforet lyser opp i alle retninger, også innover i røret , , rundt inne i glykol kammer, mellom linse elementer tilbake fra lerret osv, så ansi kontrasten for CRT er ganske lav sammenlignet med andre arbeidsprinsipper.

level 16 er ment som sort, Ansi kontrasten er en fysisk målt og gitt faktor som vel gjelder hele tiden så lenge det blir projisert noe på lerretet, skjønner derfor ikke helt hva du mener med det du skriver over?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok olakjen, tror jeg skjønner litt mer hva du tenkte på.

Ikke vanskelig å bli revet med i CRT tråder som dette nei

Kunsten på trerørs CRT var vel først å få et fysisk og optisk riktig oppsett så convergens blir mest mulig stabil og riktig bruk av fosfor, så bildegeometri. så tweake frem best sentrering av elekro strålen så den ikke vandrer ved fokus, så riktig og minst mulig spotstørrelse over hele bildet med best fokus på fosfor for så å få til best mulig gråtone skala uten å knuse detaljer i sort, få full nedslukking på 16 og detaljer i 17 med å bruke Brightness, Contrast og de individuelle rør justeringe for G2/kuttoff Bias Gain, samt defokusere blått tilstrekkelig så det lettere holder følge med rødt og grønnt osv,. Hver justering påvirker gjerne minst to andre og det var vel her at erfaring og å vite hva som er den beste justerings rekkefølgen og balanseringen kommer inn .....

I dag er vel ikke pris på selve projektoren et stort problem, men det begynner å bli veldig vanskelig å få tak i en god CRT projektor som har gode rør, er blant de beste modellene og ikke blir for dyr å få transportert.

Så har man jo sånne også da....
    Barco data 708s-svp350-jpg

Intermediate didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja du sier noe ang. denne. Seleco SVP350 pluss. Synes han selger den litt for billig hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    793
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kjørt en rundt med gråskala kalibrering. Må si meg bra fornøyd nå. Justerte den på 40 og 80IRE og finjusterte litt etter det. Gjenstår vel egentlig bare å få konvergensen og bildegeometri helt perfekt nå, men det er bare finpussing.

her er gråskala etter justering. den var rimelig off, selv om den også er det nå så er det blitt mye bedre.
    Barco data 708s-post-jpg

her er en liten video etter kveldens seanse:
    https://www.youtube.com/watch?v=hoJ0xvdzoFM

15. Liker lygren, HilRam har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unøyaktigheten under 40 ire er kanskje litt probe relatert også, den har vel ikke så mye lys å jobbe med...?

Synes youtube resultatet ser meget bra ut nå tor, det ser nok enda bedre ut live

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    793
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det ser bedre ut live enn mobilvideo, er veldig fornøyd nå. Bildet er bedre enn det jeg trodde jeg skulle klare å få til, så det er jo morro. Veldig gode disse high end sony crtene, regner med du er fornøyd med G90en din .
    Grunnen til at det ser slik ut i gråskalaen er at under 30 er det tydeligvis litt problematisk for proben å lese. Når jeg sette den på kontinuerlig måling så leser den ganske greit litt lenger ned, men disse korte snapshot målingene så får den ikke tid til å reagere ser det ut til når jeg kommer til 30. blå er helt borte.
    Jeg kan antakeligvis få den til noe bedre i gråskalaen selv om jeg ikke savner noe nå egentlig, men det får bli neste runde når jeg får en fjernkontroll.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er godt fornøyd med G90 ja, så et par filmer og Pompeii konserten til David Gilmour ikveld på den samt tok noen runder med astigm justeringer og da var klokka plutselig 4:30... Morro dette

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    793
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut . Har selv kjørt noen runder med astigmatisme på denne projectoren da det var justert helt på bærtur. Er ikke det satt riktig så vil det ikke bli bra i det hele tatt. Har man ikke det satt riktig + fokus så blir det ikke skarpt nok og projectoren blir helt ubrukelig etter min mening.
    Det jeg har jobbet mest med på denne projectoren er faktisk geometrien, der synest jeg faktisk det var enklere på barcoen. Når det er satt så tenker man jo ikke så mye på det lenger da .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det gamle g90 min ?

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Er godt fornøyd med G90 ja, så et par filmer og Pompeii konserten til David Gilmour ikveld på den samt tok noen runder med astigm justeringer og da var klokka plutselig 4:30... Morro dette

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det gamle g90 min ?
    Kjøpte den av Per Johnny, så det kan nok stemme

Har hatt en del Barco Graphics 808s og Electrohome 8" modeller tidligere, så det var mest for gøy og for å sjekke hvordan en av de beste 9" CRT modellene var i forhold til disse at jeg kjøpte den.

Kunne vært interessant å testet noen av de siste 9" fra Barco også....

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Barco Data 708
    By bjartesk in forum CRT projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 11-11-2006, 15:51
  2. Barco Data 600
    By bent-bu in forum CRT projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 04-17-2006, 19:36
  3. Barco Data 800
    By Gory Gosling in forum CRT projektorer