Barco data 708s - Side 10
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 222
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Fikk prøvd meg litt mer på forskjellige oppløsninger på G70en idag. 1080i fungerer ikke optimalt på denne, det er den for god til da jeg ser linjer i bildet helt fra sitteposisjon. 720P fungerte bedre. Ble overall skarp og fin over hele bildet, men den har mer å gå på og det ser endel bedre ut med 1080P faktisk,så da får den bli der foreløpig.
    Det å se linjer med 1080i er noe som kommer med den oppløsningen, og man må tenke at det er bra at man ser det, fordi det betyr at den er bra. Det er visse ting man vinner med 1080i på en crt. Det bør se mer detaljert ut i rolige scener og gir mer dynamikk, men man må gi det en sjans, og se litt på det og bli vant til det før man bedømmer det.

Man blir litt opphengt i at man skal kjøre minimum 1080p idag, og jeg garanterer deg at det negative ting med det også på en G70. Selv ikke G90 er god nok til å fullt utnytte 1080p. Jeg så klar forskjell på detaljer og dynamikk med å gå fra 1080p72 til 1080p48 på G90en. Men man må også venne seg til 48hz flicker.

Men det er moro å utforske, uansett, man må 'pick your poison', for man må får ikke i pose og sekk med en crt.

Jada det spørs om ikke 720p er mer optimalt på denne. Det er helt klart noe som oppstår i bildet når jeg kjører 1080 på projectoren. jeg ser litt ringing i bildet på høyre siden. kjører jeg 720p så er bildet helt rolig.

Jeg har forøvrig kjøpt meg en rimelig JVC rs400 som kommer om noen dager. Håper den lever opp til forventningene og ikke er så altfor mye dårligere på detaljer enn sony vw500. Nå har jeg forøvrig ikke sett noen JVC projectorer siden jeg solgte min x30b for over 4år siden, så jeg regner med det har skjedd noe siden den tid.
    Er den ikke god nok, så er det på hue og ræva ut ganske fort, men håper ikke det skjer da. sortnivået burde ihvertfall bli endel bedre.
    Sist endret av tor; 11-06-2017 kl 23:01

Jada det spørs om ikke 720p er mer optimalt på denne. Det er helt klart noe som oppstår i bildet når jeg kjører 1080 på projectoren. jeg ser litt ringing i bildet på høyre siden. kjører jeg 720p så er bildet helt rolig.
    Hvis du har mulighet til å trimme litt på 1080p signalet i Crystallioen, kan du kanskje gi G70 litt mer til tid til å komme seg til slik at ringingen blir noe redusert eller flyttet ut av bildet. Det var et kjent trikk for enkelte Elektrohome modeller, men det er vel ikke alle rørhals kombinasjoner som har så mye klaring at det er lurt å eksperimentere for mye med det. Har du forresten testet 48Hz? hvis du ikke har moome kort og bruker analoge signalkabler kan vel også skape litt ringing i bildet også, men regner med at du har kontroll på den delen..

Jeg har forøvrig kjøpt meg en rimelig JVC rs400 som kommer om noen dager. Håper den lever opp til forventningene og ikke er så altfor mye dårligere på detaljer enn sony vw500. Nå har jeg forøvrig ikke sett noen JVC projectorer siden jeg solgte min x30b for over 4år siden, så jeg regner med det har skjedd noe siden den tid.
    Er den ikke god nok, så er det på hue og ræva ut ganske fort, men håper ikke det skjer da. sortnivået burde ihvertfall bli endel bedre.
    Gratulerer, håper du blir fornøyd med JVC projektoren,.... og at den ikke blir sendt "på hue og ræva ut" med en gang.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Jeg kan muligens få bort ringingen i bildet om jeg trimmer litt i crystalioen ja. jeg skal prøve 48hz og, så får vi se.

Nå får vi se hvordan JVCen er, skal bli morro å prøve ihvertfall.

Ved å kjøre 48Hz vil du få bedre oppløsning, men personlig ville jeg gått for 60Hz. Bildet blir da noe softere.
    48hz flimmer er noe jeg er følsom for. Men ser at det totale oppløsningen føles og ser bedre ut. Da ut i fra hva man velger av satt oppløsning.
    Men har sett 48Hz på G90 så faktisk ikke så ille ut. Men helt klart ikke noe jeg foretrekker.
    personlig hadde jeg valgt 72Hz. Men det kan bli for soft på en G70.???

Også grattis med en rs400.
    En veldig god projektor, som gir et fantastisk bilde.
    Det finnes alltid med alle merker mandagsprojektorer.
    Jeg har hatt mange men enda ikke klart å få en.
    Ønsker selvfølgelig ikke det heller. Hehe

Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Ved å kjøre 48Hz vil du få bedre oppløsning, men personlig ville jeg gått for 60Hz. Bildet blir da noe softere.
    48hz flimmer er noe jeg er følsom for. Men ser at det totale oppløsningen føles og ser bedre ut. Da ut i fra hva man velger av satt oppløsning.
    Men har sett 48Hz på G90 så faktisk ikke så ille ut. Men helt klart ikke noe jeg foretrekker.
    personlig hadde jeg valgt 72Hz. Men det kan bli for soft på en G70.???

Også grattis med en rs400.
    En veldig god projektor, som gir et fantastisk bilde.
    Det finnes alltid med alle merker mandagsprojektorer.
    Jeg har hatt mange men enda ikke klart å få en.
    Ønsker selvfølgelig ikke det heller. Hehe
    Jeg kjører 1080p på 59,98HZ fra crystalioen som gir det mest behagelige og rolige bildet. Det oppleves vel så skarpt som når jeg kjører på 720P eller enda skarpere og mer fyldig. bakdelen er at det er noe ringing i helt hvite områder, men jeg foretrekker klart 1080P av de to. i mørke og mellommørke scener så er bildet meget bra og ringingen er umulig å se noe til. Jeg vil prøve ut litt andre oppløsninger også som f.eks 1440*810 eller litt høyere for å se om det sitter stabilt, men foreløpig holder 1080p helt greit. Nå skal det sies at jeg har brukt mest tid på å optimalisere med 1080P da iforhold til fokus, convergens etc. så det er nok noe av svaret til at det oppleves mest optimalt da.

Det blir morro å prøve seg på en JVC igjen. Nå er den vel endel mer lyssterk en vw500 og kombinert med at den har mye bedre kontrast må jo være en vinner håper jeg.

Grunnen til at du får problemer er at oppløsningen er mer en det CRTn klarer.
    hadde du sett disse oppløsningene side ved side, hadde du sett at 720p blir best på den.
    Som veldig mange misforstår med crt er at de støtter signalet men ikke klarer å vise ønsket oppløsning.
    Dette spesielt med 4K på 9 tommere, men også 1080p. Husker ikke hva linsene på din g70 er i stand til, men 9 tommere da de beste linsene er spekket til 1280x1024.
    men uansett er det viktigst at du velger det du synes er best.

Jvcn du får er en god projektor, høy kontrast og god ansikontrast med god dynamikk. Du blir sikkert fornøyd.

Grunnen til at du får problemer er at oppløsningen er mer en det CRTn klarer.
    hadde du sett disse oppløsningene side ved side, hadde du sett at 720p blir best på den.
    Som veldig mange misforstår med crt er at de støtter signalet men ikke klarer å vise ønsket oppløsning.
    Dette spesielt med 4K på 9 tommere, men også 1080p. Husker ikke hva linsene på din g70 er i stand til, men 9 tommere da de beste linsene er spekket til 1280x1024.
    men uansett er det viktigst at du velger det du synes er best.

Jvcn du får er en god projektor, høy kontrast og god ansikontrast med god dynamikk. Du blir sikkert fornøyd.
    Jada jeg er helt klar over at oppløsningen er mer enn projectoren burde kjøres på så det spørs om jeg havner på en lavere oppløsning til slutt. Det er bare preset i crystalioen som jeg har testet på og som 1080P satt tilsynelatende som et skudd når jeg satt den opp første gang, og som nevnt er det den oppløsingen jeg har brukt mest tid på å justere inn. Setter jeg meg ned ettpar timer og kjører fullstendig igjennom på en lavere oppløsning, noe jeg tenker jeg gjør nå i helga så får vi se hvor det ender. Ved oppløsing på 1440@810 så var all forstyrrelse i bildet borte. Jeg skal prøve med litt høyere oppløsning å se om den klarer det fint også før jeg går igang med full justering igjen. jeg vil kjøre en setting på projectoren som ikke "stresser" den mer enn den trenger. Viktig at den får en lang levetid . I begynnelsen kjørte jeg også altfor høy kontrast og lysstyrke, så det har jeg også justert ned mye nå.

Gleder meg til JVCen ja. Tipper den vil dekke behovene jeg har iforhold til bildedynamikk på film. får heller beholde Sony 4k`en til spillkonsoll, for det er den helt knall på.
    Sist endret av tor; 11-08-2017 kl 13:36

Dette spesielt med 4K på 9 tommere, men også 1080p.
    4K på 9" CRT projektor????...Er det noen som har fått til det?

Fikk prøvd 1080P@48HZ igår. Bildet ble veldig mye roligere, dvs nesten ingen ringing i bildet, men vet ikke helt om jeg klarer å venne meg til 48HZ.

Fikk prøvd 1080P@48HZ igår. Bildet ble veldig mye roligere, dvs nesten ingen ringing i bildet, men vet ikke helt om jeg klarer å venne meg til 48HZ.
    Skulle ikke være vanskelig vi som har levd med 50hz på crt her i Europa. For meg tar det ikke lang tid hvis man setter seg ned og ser over lengre periode, men det er jo synlig hvis man titter i små perioder av gangen. Jeg syntes gevinsten er så stor ved å bruke det, men tanke på dynamikk og oppløsning, fordi det er betraktelig enklere for en crt å kjøre 1080p48 mot feks 1080p72eller60.

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Skulle ikke være vanskelig vi som har levd med 50hz på crt her i Europa. For meg tar det ikke lang tid hvis man setter seg ned og ser over lengre periode, men det er jo synlig hvis man titter i små perioder av gangen. Jeg syntes gevinsten er så stor ved å bruke det, men tanke på dynamikk og oppløsning, fordi det er betraktelig enklere for en crt å kjøre 1080p48 mot feks 1080p72eller60.
    Jada mulig du har rett. jeg skal bruke 48HZ en stund nå så vender jeg meg forhåpentligvis til det. Må nok bruke det over lengre perioder som du sier.

Ja det er fortsatt noen som tror at CRT klarer å vise dette.
    Da Crt som 909, Cine9 samt 9 tommere generelt , gir bilde i 4K. Men er eller ser ikke ut som 4K.
    Her kommer logikk og forståelse inn , som kanskje mangler hos de som mener dette.. Dette blir på samme måte som at en 720P projektor klarer å vise 1080P. Men blir ikke noe bedre en 720P, da det projektoren klarer.
    Jeg har hele tiden snakket om MTF. Samt hvis man forstår hvordan dette hører sammen i et bilde, forstår man. Ellers så vil man ikke forstå.
    Linsekrav er 50% MTF for å gå igjennom for en godkjent gitt oppløsning.
    Et faktum er at de beste crt linsene til 9 tommere har 1280x1024 med under 50% MTF. Dette er dokumentert på flere testet gjort av Barco teknikkere. Også dokumentert av flere militære instanser, som brukte crt i sine simulatorer.
    Men jeg selv synes at 1080P på en 9 tommer blir et godt bilde, som gir en HD oppløselig følelse. Det må jo være det aller viktigaste.
    Så 4K slik 4K er ment til å vises skjønner alle i dag at ikke er mulig på en CRT.
    At det blir et bilde på skjermen ja. Men 1080P er helt klart et bedre alternativ.

Da Crt som 909, Cine9 samt 9 tommere generelt , gir bilde i 4K. Men er eller ser ikke ut som 4K.
    Her kommer logikk og forståelse inn , som kanskje mangler hos de som mener dette.. Dette blir på samme måte som at en 720P projektor klarer å vise 1080P. Men blir ikke noe bedre en 720P, da det projektoren klarer.
    Jeg har hele tiden snakket om MTF. Samt hvis man forstår hvordan dette hører sammen i et bilde, forstår man. Ellers så vil man ikke forstå.
    Et faktum er at de beste crt linsene til 9 tommere har 1280x1024 med under 50% MTF. Dette er dokumentert på flere testet gjort av Barco teknikkere. Også dokumentert av flere militære instanser, som brukte crt i sine simulatorer.
    Men jeg selv synes at 1080P på en 9 tommer blir et godt bilde, som gir en HD oppløselig følelse. Det må jo være det aller viktigaste.
    Så 4K slik 4K er ment til å vises skjønner alle i dag at ikke er mulig på en CRT.
    At det blir et bilde på skjermen ja. Men 1080P er helt klart et bedre alternativ.
    CRT projectorer er også laget for 4:3, slik at 16:9 formater som 1080p HD og 2160 UHD kommer i, bruker mindre av bildeformidleren(fosforarealet). Så man kan tolke 1080p som 1440p på en crt, og 4k som 2880p. Helt utenkelig. Didrik er litt opphengt i MTF, de beste 9 tommerene med de siste gen Panasonic-billedrør og HQF900/HD10F linser er svært gode i 1080p hvis man gjør en maks installasjon med tanke på maksimal bruk av fosfor-areal, men man kommer ikke opp på pixel-skarpheten til lampeventilene.

Som sagt før nå er CRT virkelig gått av med døden RIP - det er bare noen få som driver med det som hovedprojector - vil tippe at på verdenbasis så er det under 100 aktive crt-hjemmekinoer der crt er hovedprojectorer, sannsynligvis langt under 100.

Sitat Opprinnelig postet av didrik
    At det blir et bilde på skjermen ja. Men 1080P er helt klart et bedre alternativ
    Er selvfølgelig helt enig med 4K og 1080p betraktningene dine didrik for optikken på 9" CRT, men det er jo ganske flytende det hele på teknologi som ikke har en native piksel stuktur en linse som er kobblet opp mot en hvit fosfor flate osv. Hvordan måler linseprodusentene egentlig MTF på slike projektorer med LC osv...

Synes forsåvidt at hva en 720p digital lampeventil klarer av oppløsning er lettere å forstå enn når man blander optikken og MTF inn i bildet. (bokstavelig talt )

Har selv en del erfaring med kvalitets optikk innenfor fotografering, og der kan man f.eks ikke bruke MTF målinger fra en produsent til å sammenligne fra en annen, da MTF målinger gjøres på forskjellige måter, linsene brukes i praksis på forskjellig kamerahus, brikker osv. Egenskaper som bokeh og flare osv er jo viktige egenskaper der, mens er vel ikke det på en projektor linse med fast blender og projeksjon fra en plan flate til en annen osv.

Er det forresten noen andre som har lagt merke til forskjellene på bokeh fra lyskilder på dagens utstyr vs filmkameraer før i tiden...?
    Her er et bilde hentet fra en Netflix serie med en slik litt merkelig digital bokeh...
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Capture2.jpg
Visninger:	96
Størrelse:	143.3 KB
ID:		125741

Det var vel nylig en diskusjon på AVSforum angående om nødvendig linsekvalitet trengte å være høyere på e-shift projektorer siden de jo har samme 1920x1080 bildebrikke som jo bare viser samme brikka fra to forskjellige 1/2 pikselbredde og høyde stillinger sekvensielt.
    Der måtte en av JVC sin sjefs ingeniører og spesialist på e-shift (Rod Sterling) på banen, og konklusjonen bel vel at ved utviklingen av e-shift kom det frem at disse trengte en bedre linse enn de de reine 1080P modellene..... Jeg synes ikke det er så veldig intuitivt og innlysende ettersom de to e-shift bildene jo bruker et litt større areal osv, og en full hd linse som klarer å vise bildebrikka med et tydelig kontrast og opptegning av rutenettet som er mye smalere enn selve piklene osv jo må ha en oppløsning og kontrast som er i utgangspunktet er høyere enn 1920x1080 oppløsningen...At en teknologi som visker ut piksel stukturen på den e-shift måten kan nyte godt av optikk som tegner så skarpt som mulig og tar vare på kontrasten i disse JVC modellene er forsåvidt litt lettere å forstå....

For iso100 35mm film ved fotografering er det vel en oppfatning at man kan hente ut ca 16mp oppløsning ved skanning. For samme film i film sammenhng med en annen filmtransport retning anamorph og med lysdpor osv er det vistnokk gjort tester når fremviser mekanisk viser 24 frames i sekundet at oppløsningen tilsvarer rundt 720p og kanskje en on off kontrast på maks 2000:1 der også....Skannes film-filmen er det vel vanlig å hente ut 4K eller ca 8.3mp og et fargerom og bit oppløsning som mye utstyr i dag ikke støtter.....

Poenget mitt er vel at MTF forteller litt om noe, mens man må faktisk se hele systemet under ett og oppleve det selv for å vite noe om hvordan det faktisk oppfattes.
    Sist endret av ask4me2; 11-13-2017 kl 01:52

Kjøpte meg en mediaspiller til "CRT kinoen" min og foret den inn i crystalioen, men det ble selvsagt ikke noe bilde ut på analog utgang grunnet HDCP morro.

http://minix.com.hk/en/products/neo-u9-h

kan man bruke en slik for å strippe HDCP?
    https://www.ebay.com/itm/4K-1-in-2-o...oAAOSwjtNZetVF

Kjøpte meg en mediaspiller til "CRT kinoen" min og foret den inn i crystalioen, men det ble selvsagt ikke noe bilde ut på analog utgang grunnet HDCP morro.

http://minix.com.hk/en/products/neo-u9-h

kan man bruke en slik for å strippe HDCP?
    https://www.ebay.com/itm/4K-1-in-2-o...oAAOSwjtNZetVF
    Ut i fra tilbakemeldingene så ser det jo ganske lovende ut, men det står vel ikke spesifikt hvilken HDCP versjon som støttes på inngangen.

"- Maximum single link range: 4K X 2K 30HZ." kan vel indikere noe, men du må nok teste den på media spilleren for å vite noe sikkert....
    I teorien kan man vel risikere at det virker greit helt til man kjører en kilde som oppdaterer HDCP informasjonen på minix spilleren som lukker ned for denne løsningen.,,,

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Så lenge signalet har lav båndbredde, så fungerer disse "splitterne" fint (med HDCP stripping). Har en del slike selv, for å kunne kjøre HDCP beskyttet materiale inn på PC-monitor som ikke støtter HDCP, samt ved konvertering til SDI (grading monitor). Men med 4K signal oppstår det fort problemer, for da nås taket for båndbredde raskt, og jeg mister sync.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Ja jeg bestilte en av de igår. 4k blir det jo ikke kjørt uansett mot crystalioen. Er det forøvrig noen plass her i Norge de har slike?. Den jeg kjøpte kommer helt fra kina, så det tar vel sin tid.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Har ikke sett de tilgjengelig her i landet. Men mine ankom fra Kina i løpet av en uke. Kom som vanlig brevpost, rett i postkassen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Barco Data 708
    By bjartesk in forum CRT projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 11-11-2006, 15:51
  2. Barco Data 600
    By bent-bu in forum CRT projektorer
    Svar: 1