Modde min gamle CRT eller kjøpe en digital projektor i 2016

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  39
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 206
    Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Modde min gamle CRT eller kjøpe en digital projektor i 2016

Modde eller kaste din gamle CRT eller kjøpe en digital projektor i 2016-2017 hvis du fortsatt har en liggende?
    Anbefaler at du leser nøye gjennom denne tråden for å ikke bli lurt av snake oil firmaer eller personer. Som kommer med halleluja uttalelser og er lystløgnere.

Her kommer det til å bli informert om fakta og blir dokumentert med tester og målinger.
    Samt også informere om alternativene man har i dag på Modd samt hvilke som gir mest valuta for pengene.
    Kommer også til å bli lagt ut bilder side by side med diverse CRT projektorer med modd og ikke modde mot rimelige og dyre digitale.
    Slik at man kan se side ved side.

Modd I dag til en CRT koster mye penger, samt tar mye tid. Ikke minst nye rør også som evnt. må byttes for å få det optimalt.
    CRT kan være gøy å drive med som en hobby, men får man valuta for pengene ved å legge mere penger inn i din gamle traver?
    Det skal du få svar på her.

Underlag samles opp følg med
    Sist endret av didrik nilsen; 09-07-2016 kl 18:48

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,694
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende !!

Personlig har jeg aldri sett en CRT med noe som minner om nøytral gamma/gråskala, spesielt ikke fra 10-15 prosent lystyrke og nedover mot sort. Sort er ofte "helt sort", men i dette "sorte hullet" havner som regel også all detaljering i de mørkeste scenene i filmen. De detaljene man får med seg, er ofte med kraftig fordreid fargetemperatur

Skulle gjerne blitt invitert til noen som har en CRT de mener kan korrigere inntrykket jeg sitter med så langt

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil du få snart, så kan du komme med inntrykk etter det. Per J setter opp en moddet G90 nå med Greg Eisemann simulator tubes så den kommer sikkert til å bli veldig bra til å være CRT. Men bildekvalitet som en god digital vil de aldri klare. Dette for ekstremt lav Ansikontrast, lite lystrykk og linser som MAX klarer 20-30% MTF ved 1080P hvis jeg er snill. Så bildet blir jo deretter.
    Per Jonny er klart den beste i Norge etter det jeg har sett gjennom tid med å sette opp CRT riktig, samt kan triksene for å få kalibreringen best mulig på de. Dette fordi han skjønner begrensningene på disse maskinene.
    Også mine inntrykk samt fakta er at de er veldig vanskelige å kalibrere korrekt. Samt må ha farge korrigerte c-elementer eller kjølevæske for å komme innenfor rec709 D65.
    Sist endret av didrik nilsen; 07-02-2016 kl 12:33

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her en liten side by side med samme lerret og kamera.
    Vil ta samme av G90 når den er oppe og perfekt.

Crt Barco 909
    [url=https://postimg.org/image/fg3dbmppb/][/url
    [url=https://postimage.org][/url

JVC X500
    [url=https://postimage.org/]

Sony HW55
    [url=https://postimage.org]

Sony HW55
    upload picture
    Sist endret av didrik nilsen; 10-13-2016 kl 16:55

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,524
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Dette blir spennende !!

Personlig har jeg aldri sett en CRT med noe som minner om nøytral gamma/gråskala, spesielt ikke fra 10-15 prosent lystyrke og nedover mot sort. Sort er ofte "helt sort", men i dette "sorte hullet" havner som regel også all detaljering i de mørkeste scenene i filmen. De detaljene man får med seg, er ofte med kraftig fordreid fargetemperatur

Skulle gjerne blitt invitert til noen som har en CRT de mener kan korrigere inntrykket jeg sitter med så langt

Tror ikke du kommer til å få noen store overraskelser Gorm, men det skal bli moro å se hva PJ klarer å få ut av denne modifiserte Sony G90...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det også mye på preferanser, samt Crt har sin spesielle sjarm. Det kreves også mye kunnskap om CRT for å få til et riktig godt bilde.
    Jeg personlig var lat på instillingsfronten men var mere opptatt av sluttresultatet, men klarte som regel å kødde det til etter flinke personer hadde stilt i time etter time.
    Den største fella er å presse for mye lys ut av CRT. Samt lerret bør kanskje ikke være større en 80-100 tommer hvis du ønsker minste kravet etter dagens ønskede standard. Sette rett sortpunkt og hvitpungt som er innenfor dens komfortsone, samt alle de nødvendige innstillingene fra rør til linse. Modd vil rense bildet litt på en CRT JA. Siden det skjer mye med elektronikk som blir gammel. Også mye i signalveien kan bli bedre. Men mye KAN IKKE bedres. Som dens oppløsning, linser som ikke klarer 1080P med mere en 20-30%MTF, Ansi Kontrast som er meget lav kontra dagens digitale. OSV

Per J har denne kunnskapen som trengs, så vi kommer til å få se det den klarer garantert.
    Også artig å tenke på at nesten alle de CRT som fortsatt eksisterer i Norge har gått gjennom Per J i en form. Med unntak av de som kom rett fra Barco.
    I dag er det kun noen få som driver med mod profesjonelt. Mike Parker, Greg Eisemann, Curt Palme samt noen flere, som også da jeg startet med CRT drev med mod. Jeg personlig er ganske overasket på hvor lite/mye "dyre" mod har innvirkning på moddet CRT. Kommer tilbake med info om hva som gir mest valuta for pengene hvis du har planer om å modde din gamle CRT eller gå over til Digital.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gi inntrykk at denne skal gi ett totalt bedre ytelse enn en topp-kalibrert JVC RS500/600/x7000/X9000 er svært langt fra realitetene.

Vi snakker om en modell som kom i 1998. Eksemplaret mitt er fra 2001, men nye billedrør, modda signalvei og simulator(1080p sertifisert) - rør.

Dette er på samme linje som om å begynne på ett prosjekt med en Ford Mustang 1968-modell.

Gorm, jeg kan garantere at du kan skrive en mangelliste som er veldig lang, hvis du kommer og titter på den når den ferdig. Dette gjøres for å se hvormye man kan få ut av en gammel teknologi. Og fordi det for noen har en sjarm og i tillegg er litt gøy å drive med. Jeg har også noen ideer jeg vil prøve ut.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så sjenert nå Per J hehe
    Hvis ikke jeg husker feil så vil du få et bilde som er skarpere en en barco909.
    Er sikker på at det blir i Crt referanseklasse hvis alt er ok med den.
    fiks gjerne et 1:1 pattern bilde også når du har fikset grønt rør.
    Den er farge korrigert så REC 709 d65 går ok innenfor koordinatene med farge filtere.
    Du vet jo hva jeg liker med CRT så gleder meg til å få se resultat.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,524
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Å gi inntrykk at denne skal gi ett totalt bedre ytelse enn en topp-kalibrert JVC RS500/600/x7000/X9000 er svært langt fra realitetene.

Vi snakker om en modell som kom i 1998. Eksemplaret mitt er fra 2001, men nye billedrør, modda signalvei og simulator(1080p sertifisert) - rør.

Dette er på samme linje som om å begynne på ett prosjekt med en Ford Mustang 1968-modell.

Gorm, jeg kan garantere at du kan skrive en mangelliste som er veldig lang, hvis du kommer og titter på den når den ferdig. Dette gjøres for å se hvormye man kan få ut av en gammel teknologi. Og fordi det for noen har en sjarm og i tillegg er litt gøy å drive med. Jeg har også noen ideer jeg vil prøve ut.
    Jeg gleder meg til å se denne da den er satt opp av en som virkelig kan det, de jeg har sett tidligere er satt opp av folk som ikke har peiling i det hele tatt...
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Ikke så sjenert nå Per J hehe
    Hvis ikke jeg husker feil så vil du få et bilde som er skarpere en en barco909.
    Er sikker på at det blir i Crt referanseklasse hvis alt er ok med den.
    fiks gjerne et 1:1 pattern bilde også når du har fikset grønt rør.
    Den er farge korrigert så REC 709 d65 går ok innenfor koordinatene med farge filtere.
    Du vet jo hva jeg liker med CRT så gleder meg til å få se resultat.
    Dette er noe jeg kommer til å drive med når jeg har god tid, så ikke forvent kjappe resultater.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har dette århundre på deg hehe, ingen stress.
    Du har jo Greg Eisemann rør og MP modded m-card. Så dette må jo bli CRT fantastic
    Du har jo en JvcX500 selv.
    Forventer at du gir egne inntrykk sammenlignet med den.

Har hatt flere side by side instant switch test, en i Stavanger med en jvc rs20 og en 909. Jvc rs20 var superoverlegen på alt når vi snakker om bildekvalitet. Så en X500 vil være mye mye bedre. Per jeg kan også fikse andre projektorer også.

Bildene jeg har lagt ut er fra den testen.
    samt det er samme innstillinger på kamera samt samme lerret Osv.
    Så det er en veldig riktig opplevelse fanget på kamera, hvordan det ble opplevet side ved side.

Her noen enkle målinger som ble tatt.
    Barco 909
    ansikontrast 53:1
    kontrast 30000:1 mot uendelig. Målte dette når videolevel var stilt korrekt.
    lystrykk 6,7FL
    Video level
    oppløsning 1080p ca 20% ikke målt men ca.

Jvcrs20
    ansikontrast 200:1
    kontrast 26000:1
    lystrykk 13FL ble også testet med lavere.
    video level
    oppløsning 1080P ca 70-80% ca ikke målt

trenger ikke kommentere bildene det får man bedømme selv.
    Vi liker forskjellige ting.

Jeg tar med kamera til deg når du har fått satt den opp. @Andreas21 regner med at du stiller med din linse. Den får frem mye mere detaljer en min standard linse.
    Så kan vi ta noen bilder mot din X500 Per J. Samt resolution patterns for å dokumentere 720P og 1080P med 20-30Mtf

Regner med at ved riktig oppsett så får du et sted mellom 6-8 FL på den.
    Mener også at SonyG90 har bedre ansikontrast en Barco909
    Ser garantert ikke poenget med å ta med min Rs600 etter det jeg har sett før.

Så langt så er den beste CRT jeg har sett en Cine9.
    Hva er ditt inntrykk til nå ut i fra din gamle Cine9?
    Da på skarphet, opplevd resolution, Osv?
    Sist endret av didrik nilsen; 07-03-2016 kl 14:55

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at Greg Eisemann grade simulator tubes er meget gode.
    Men er de verdt prisen?
    De koster også en god del, 3 nye da ca en god digital ca 800 dollar pr rør så 2400 dollar hvis ikke mere.

Har sett disse før så vet at de er bedre en orginale rør.
    Regner med at Per J kommer med en oppsummering her.
    Siden rørene en relativt nye med under 100 timer så kan de ikke kjøres så hardt enda.
    Vil neppe ha krystallisering hehe.
    Men måler 55 lux da ca 5,5FL pluss gain i lerret. Så har ca 6-7FL. Klarer nok 10FL -12FL når de er kjørt inn. På 100 tommer.
    Men klart bedre å ikke presse projektoren.
    9 tommer er ikke sammenlignbar med en 8 tommer. Så tenk deg nøye om her før du bruker pengene dine.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kjølig og drittvær igår, så etter em-matchen, så fikk jeg brukt noen timer på G90en.

Billedrørene er helt nye, så det tar litt tid før de 'setter' seg skikkelig og er innkjørt.

Men etter noen timer så satt jeg igjen med noen foreløpige inntrykk. Og for en gammel crt-veteran, så merket jeg at skepsisen før høy til å begynne med (har levd med jvc i mange år, og har rs600 i friskt minne fra Didrik).

Så målsettingen var å få ett bilde som jeg ikke synes var dritt. Resultatet ble bilde som jeg ble skikkelig glad for. G90 med ett godt hdmi-kort med god digital til analog-del og simulator-billedrør resulterte i ett svært detaljert bilde som ga en god 1080p-følelse. Den er definitivt en del bedre enn de beste 909 og Cine9 jeg har hatt.

Den ga også ett så rolig bilde, som var behagelig å se på, og den var så god på bevegelser og bevegelse-oppløsning. Det jeg har savnet på crt før når de er kjørt i 1080p er skikkelig detaljering i klær/tekstiler/ansikter osv., det var på plass nå.

Nå kjører jeg den på for stort lerret ca 255cm bredt. Jeg har senket drive på billedrørene ganske betraktelig for å opprettholde levetid og oppløsning på billedrøren, da får du nok maksimalt ett sted mellom 7-9 ft-l på den størrelsen. Det er ganske lite, men fungerer i en batcave for en som liker crt, og fosfor-lumens oppfattes litt sterkere enn tilsvarende fra en uhp-lampe kilde.

Ansi-kontrasten er også betraktelig lavere enn topp digitale og bidrar til litt crush-aktige effekter under diverse forhold.

Men dette var moro å drive med.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Må si det ga mersmak. Men problemet mitt er jeg har ingen dedikert kino, så en G90 blir altfor diger 77cm bred, 110cm lang, 38cm høy og 110kg, itillegg så avgir den en helvetes mye varme.

Kommer nok til å kose meg med den en litt stund fremover. Men planen er å donere den til en god kompis som introduserte meg til crt på slutten av 80-tallet, og han har fortsatt en haug meg crt-projectorer inkl 909, men ingen som kan måle seg med denne.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    PS! Må si det ga mersmak. Men problemet mitt er jeg har ingen dedikert kino, så en G90 blir altfor diger 77cm bred, 110cm lang, 38cm høy og 110kg, itillegg så avgir den en helvetes mye varme.

Kommer nok til å kose meg med den en litt stund fremover. Men planen er å donere den til en god kompis som introduserte meg til crt på slutten av 80-tallet, og han har fortsatt en haug meg crt-projectorer inkl 909, men ingen som kan måle seg med denne.
    varme må du regne med hehe.
    Trøst deg med at Norsk sommer er meget svingende.
    7-9 FL er ikke ille det venner du deg til hvis du har et helt mørkt rom.
    Blir litt overrasket at du synes den er bedre en din Cine 9. Men det er jo en grunn som er viktig her.
    Sony G90 er vel blandt de få CRT merker som er laget for Video film.
    Så alt er jo tilpasset best mulig hele veien.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått sammenlignet standard LUG billedør mot såkalte Eisemann Simulator Grade billedrør. Foreløpig konklusjon er at de har identisk prestasjon når det gjelder oppløsning og lysstyrke. Som min antagelse er at det er helt vanlige P19LUG billedrør.

Skal jobbe litt med kalibrering av gråskala ikveld.

Sjekket ut enkelte scener på Oblivion og Prometheus igår. Når det gjelder scenen der Tom Crusie kjører motorsykkel i ørkenen, så virket den bedre på akkurat den scenen enn feks RS600, sikkert pga bevegesle-oppløsning, fikke egentlig litt Sony 1100 på akkurat den scenen.

Men så ingen skal lure: det ville være helt tullete av noen idag og investere i en dyr crt-projector hvis de går med planer å lage en topp hjemmekino, selv om du skulle få en topp-notch modell nesten gratis så vil det være dumt. Dette er kun noe for de ytterst ytterst få som vet at de foretrekker dette.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt info også om 8 tommers CRT.
    Da Barco 808 eller andre lignende merker med 8 tommers rør.
    Her kan jeg vel klart og tydelig si med god støtte at det er totalt bortkastet
    å tenke på å bruke noe mere penger på. Selv om man er entusiast.
    Har sett en Barco 808 G med 3 nye simulator tubes og masse modd.
    Men det bildet du for av det for latterlige 30-50000 Nok er helt å kaste penger
    ut av vinduet.
    Har også hatt side ved side test med Sony HW55 mot en super moddet 808 fra Greg Eisemann som egentlig bare var en rein vits.
    Det var virkelig som å sammenligne VHS mot Blueray. Så ikke bra. En 9 tommer vil selvfølgelig virke noe bedre.

Regner med at du har sett og fikset litt mer Per J.
    Håper også at du ikke har slått på din x500 enda.
    Gi litt info om Greg Eisemann sine Sim rør sammenlignet med de orginale?
    Samt foreløpige inntrykk.
    Er i Danmark en tur så får ikke tatt turen enda.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meldingen din kom inn før min hehe.
    Det er nok noen som kommer til å misforstå det du skrev om Oblivion.
    Regnet med at du kjørte 60 eller 72 frames.
    ved 60 frames så virker det litt bedre på motion. På 72 var det mere likt av en eller annen grunn. Kjørte da A-B på oppon i loop.
    Dette er helt mot normalt. Kan ha blandet Husker ikke.
    Husk senene. Dette må jeg se.
    Motion resolution er rå på en Crt og må ha en DLP for å være i nærheten av. Men på film så skal det ikke ha mye å si.
    Kan også være motionjudder på en JVC du så hvis man bruker motion. Med veldig hurtige sener så kan man se noen feil i ny og ne.
    Du så med CMD hos meg.
    Har du slått på å sammenlignet den senen på din x500?
    Sist endret av didrik nilsen; 07-04-2016 kl 19:13

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,524
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på er hvordan dere klarer å huske en projektor i detalj uten å ha sett den på lang tid når man sammenligner med noe man ser på der og da, min oppfatning er at man må se de man skal sammenligne på samme tid for at man skal kunne dra noen konklusjoner. Veldig tydelige ting som sortnivå på en Sony vs JVC er enkelt, men små forskjeller i dynamikk, skarphet, klarhet, motion osv må ses side by side for å ses er min oppfatning. Og det er også grunnen til at jeg kun side by side sammenligner...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,524
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Meldingen din kom inn før min hehe.
    Det er nok noen som kommer til å misforstå det du skrev om Oblivion.
    Regnet med at du kjørte 60 eller 72 frames.
    ved 60 frames så virker det litt bedre på motion. På 72 var det mere likt av en eller annen grunn. Kjørte da A-B på oppon i loop.
    Dette er helt mot normalt. Kan ha blandet Husker ikke.
    Husk senene. Dette må jeg se.
    Motion resolution er rå på en Crt og må ha en DLP for å være i nærheten av. Men på film så skal det ikke ha mye å si.
    Kan også være motionjudder på en JVC du så hvis man bruker motion. Med veldig hurtige sener så kan man se noen feil i ny og ne.
    Du så med CMD hos meg.
    Har du slått på å sammenlignet den senen på din x500?
    Selv om motionresolution er mye bedre på en CRT syns jeg at forskjellen er veldig liten med 23.98hz materiale syns jeg og som du sier må testmaterialet kjøres i loop og side by side for å virkelig teste det. Gaming vil være fantastisk mye bedre på CRT når det kommer til motion.
    Mvh Andreas

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 167
    Siste melding: I går, 21:01
  2. Svar: 58
    Siste melding: 02-11-2016, 15:55
  3. Kjøpe nytt eller beholde det gamle?
    By sterha in forum Generell video
    Svar: 0
    Siste melding: 01-19-2009, 22:37
  4. Kjøpe DIGITAL eller vanlig kondensator?
    By aqeer in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 22
    Siste melding: 03-06-2007, 19:32
  5. Toshiba TDP T80 Digital Video Projektor Verdt å kjøpe denne?
    By teigas in forum Digitale projektorer
    Svar: 20
    Siste melding: 08-29-2005, 11:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •