Modde min gamle CRT eller kjøpe en digital projektor i 2016 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  39
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 206
    Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her kan man se forskjell mellom 9 tommer og 8 tommer. 9 tommer venstrer og 8 tommer høyre.
    Også at din hd100 ask4me2 , da jvc projektor som kom rett etter HD1 viser så mye bedre resolution sier enkelt det som har blitt snakket om her i denne tråden. Tror faktisk at 720P på en 808 er godt i overkant. Så det å kjøre 1080P blir mest sannsynlig enda dårligere en å kjøre 720P på den.

Sist endret av didrik nilsen; 10-15-2016 kl 12:40

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Artig at du puster litt liv i Electrohomene? igjen!

Det er vanskelig å få detaljer mer enn tilsvarende 720p på en 8 tommer. Noe som du viser med sammenligningen mellom screenshot og screencap. Detaljene på beltestrapen som går nedimot hylsteret er jo blitt borte.
    På en 9 tommere så kommer man heller ikke på 1080P nivå. Dette kommer helt klart frem, og dette vet vi begge to. Tipper Kongsvinger CRT mafiaen har krisemøte med Eisemann etter disse postene lol.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,436
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    På en 9 tommere så kommer man heller ikke på 1080P nivå. Dette kommer helt klart frem, og dette vet vi begge to. Tipper Kongsvinger CRT mafiaen har krisemøte med Eisemann etter disse postene lol.
    Bare delvis enig didrik, Synes CRT Projektor er ganske gode å se BD materiale på, DVD ser dårlig ut både på HD100 og 8" CRT. Det som er med DVD er at det kan se bra ut i noen sener, men det blir for lite bildeinfo i andre. Synes sweetspot når man ser 8" projektor er når den er takopphengt og man sitter rett under den. Brukes en projektor som HD100 kan man god sitte mye nærmere lerretet,

Når det gjelder å ta bilder av en CRT projektor, så synes jeg det er vanskelig å få det likt som man oppfatter det i praksis.
    Brukte dette oppsettet på CRT bildet tidligere:
    92" buet 16:9 lerret (grå duk)
    Camera Model Canon EOS 5D Mark II
    Shooting Mode Aperture-Priority AE
    Tv(Shutter Speed) 2
    Av(Aperture Value) 9.0
    Metering Mode Evaluative Metering
    ISO Speed 320
    White Balance Mode Color Temperature(6500K)
    Color Space sRGB
    Long exposure noise reduction 2:On
    AF Mode Manual focusing
    med en 50mm 1.4 sigma linse.

Med samme kamera og linse på HD100 kunne jeg kjøre .
    120" buet 2.35:1 lerret (hvit duk)
    Camera Model Canon EOS 5D Mark II
    Shooting Mode Aperture-Priority AE
    Tv(Shutter Speed) 1.3
    Av(Aperture Value) 11
    Exposure Compensation +1/3
    Metering Mode Evaluative Metering
    ISO Speed 320
    White Balance Mode Color Temperature(6500K)
    Color Space sRGB
    Long exposure noise reduction 2:On
    AF Mode Manual focusing
    med en 50mm 1.4 sigma linse.

Kameraet får fint inn dynamikken til CRT i raw fila, men det er vanskelig å få vist det i et bilde som skal vises på en vanlig skjerm.
    Måtte derfor dra ned kontrasten og sortnivået betraktelig for å få noe som lignet på originalen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

4. Liker didrik nilsen har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få ett utrolig godt 1080p gjengivelse på en 9 tommer CRT-maskin med nye LUG-rør, og den beste optikken. Men det ligger også begrensninger i både bilderørsteknikken og optikken som benyttes, slik at det å gå fra f.eks. full white på feks pixel nr 1 til full black på pixel nr 2 byr på problemer, der vil man definitivt både tape kontrast og oppløsning.

Jeg har lært mye med å gå tilbake til crt, og ha direkte sammenligning med JVC i flere måneder. Det jeg har lært er at hverken den helt nye RS600 eller den steingamle Sony G90 byr på den ultimate holygrail - opplevelsen. Jeg drar med meg erfaringer fra begge i den videre søkning etter den beste opplevelsen for min del.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke at det er dårlig, men ang oppløsning, så er det lett å se selv ut i fra dine bilder på 8 tommer at det er milevis unna. Men bilder er kun indikasjon. Samt skal det ha noen som helst effekt må projektorene brightness matches samt kalibreres. Hvis man kjenner og vet begrensingene så vet man også at selv 1080P på en 9 tommer ikke er oppnåelig. 8 tommer forget it, så langt unna helst under 720P. Dette kan selv Per J bekrefte. Men at man kan like bilde på de allikevel så absolutt. Da at man kan få en fin opplevelse med å kjøre 1080P på en 9 tommer. Men ikke si at den klarer å vise 1080P BD i oppløsning eller er bedre for det er den langt fra fullt ut. Gjentar meg igjen og igjen her, men her er det linser samt MTF og teknologien som setter stopper på dette, også som jeg ser Per J har skrevet. Må også huske at disse ble laget når 1600x1200 var helt rått/uoppnåelig.
    Regner med at du ser det selv også da mot din HD100 som ut i fra dine postede bilder er i en helt annen liga sammenlignet på oppløsning, detaljer, dybde, skarphet, klarhet samt true to the Source.
    Men at den klarer å vise et bilde som er bra og har flere positive ting som også jeg liker JA.
    Jeg likte veldig godt det jeg så på G90, da var den ikke mere en ca 70%-80% innstilt "ca" korrekt Per?.
    Rette og beste fargekorrigerte linser og kunnskap om bilde og CRT gjør at man kan klare å få ut tilnærmet max ytelse av det en CRT klarer om det ikke er fullt 1080P so what?.
    Per J har vist meg at han er rå her med diverse CRT, jeg har sett mange CRTs, de innstilte CRTs som jeg har tidligere sett med unntak av en Cine9 som eier stilte inn selv, så ser alt annet ut som at småunger har stilt inn da med ekstremt lite kunnskap om bilde og CRT. Da med korrekt bilde, sortpunkt, hvitpunkt, farger, samt få CRTn til å jobbe korrekt for å oppnå best bilde.
    Dette er alfa omega.
    Sist endret av didrik nilsen; 10-15-2016 kl 18:24

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lært mye med å gå tilbake til crt, og ha direkte sammenligning med JVC i flere måneder. Det jeg har lært er at hverken den helt nye RS600 eller den steingamle Sony G90 byr på den ultimate holygrail - opplevelsen. Jeg drar med meg erfaringer fra begge i den videre søkning etter den beste opplevelsen for min del.
    Jeg lukter OLED? Begynner å bli billig nå.
    Men som både du og jeg vet så erstatter enda ikke en 50-65 tommer en projektor på 110-150 tommer.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,523
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lukter OLED? Begynner å bli billig nå.
    Men som både du og jeg vet så erstatter enda ikke en 50-65 tommer en projektor på 110-150 tommer.
    OLED er den holy grail på kontrast, men ikke på så mye annet... Det finnes dessverre ikke noe display som er perfekt, så man må velge det man selv syns gir den beste opplevelsen innenfor sitt budsjett, for min del er det nå JVC RS600 på et 3.2m bredt 1.0 gain 2.35:1 lerret og ingen 65" eller 100" for den saks skyld OLED kan erstatte den følelsen jeg får når jeg ser film i min kino. Det er noe eget med et projektor/lerret oppsett en skjerm aldri (skal vel aldri si aldri) kan erstatte. En ting som vil være et stort problem er vel fillraten til OLED med store skjermer og kort sitte avstand.
    Sist endret av Andreas21; 10-15-2016 kl 20:32
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    OLED er den holy grail på kontrast, men ikke på så mye annet... Det finnes dessverre ikke noe display som er perfekt, så man må velge det man selv syns gir den beste opplevelsen innenfor sitt budsjett, for min del er det nå JVC RS600 på et 3.2m bredt 1.0 gain 2.35:1 lerret og ingen 65" eller 100" for den saks skyld OLED kan erstatte den følelsen jeg får når jeg ser film i min kino. Det er noe eget med et projektor/lerret oppsett en skjerm aldri (skal vel aldri si aldri) kan erstatte. En ting som vil være et stort problem er vel fillraten til OLED med store skjermer og kort sitte avstand.
    Ja, fillraten er spørsmål med store skjermer - 1080p Oledene var ubrukelige for meg pga av det. Må vel opp på 8k for skjermer på 100 tommer.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fillraten er spørsmål med store skjermer - 1080p Oledene var ubrukelige for meg pga av det. Må vel opp på 8k for skjermer på 100 tommer.
    Ta en prat med Greg Eisemann eller vennene hans da fikses sikkert fallraten din, litt de-fokusering så har du fint 16K.
    Jeg blir bare mere og mere imponert hva de kan få til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor takk til didrik som kom hjem og assisterte meg med å ta en skikkelig oppsett av G90en. Han stilte med laservater og lasermåler for presis plassering og presis justering av geometri, og kvikke øyne for optisk fokus justering. Mange takk.

12. Liker tor har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,436
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justering av geometri er en av CRT projektorens store fordeler samt utfordringer ja. En ting er det å få optimalt mekanisk oppsett med riktig kastelengde og vinkling av rødt og bått med sentrering av raster fokus i senter og hjørner med scheimpflug justering osv.

Det er forholdsvis enkelt å få bildet til å geometrisk følge ytterkant av lerret flate og horisontal og vertikal senter i bild i senter av lerret osv. En annen ting er det å få riktig geometri alle andre steder inne i selve bildet samt å få projektoren til å jobbe lettest mulig og ikke stresse magnet systemene til å jobbe hardere enn nødvendig.

Geometri i CRT bildet blir jo kun generert via magnetfelt som skanner elektron-strålen over fosforet, og det er ingen faste referanser innenfor dette annet enn mest mulig symetrisk oppsett av bildet på fosforet. Synes eventuelle små feil her ikke er så lette å se ved vanlig film visning. Setter man opp et test bilde og sjekker om sirkler og linjer i midten og i hjørnene er riktige, kan det se riktig så greit ut, men ser man f.eks på rulleteksten på slutten av filmen, da kan teksten ofte bevege seg litt sidelengs eller speede opp og slakke av litt i enkelte deler av bilde. Har funnet ut at rulletekst er en god test som gjerne avsløre enkelte små feil ganske tydelig.
    Før har jeg brukt en annen digital projektor til å vise et rutet-test bilde på skjermen tilsvarende det grønne konvergens bilde for så å stille inn geometri for det grønne røret først over dette og så konvergere blått og rødt opp mot det grønne igjen. Det fungerer ikke like godt på et buet lerret med kort kastelengde for den digitale projektoren da denne får tønneformet fortegning. Det er kanskje enklere med laser water og måle opp riktige avstander for hvert av test bilde rammene som skal settes opp og lyse vinkelrett på å for ikke å få buede horisontale linjer, men man får vel da bare en linje og jobbe mot av gangen, og typisk CRT så betyr en justering vertikalt et sted noen andre justeringer i andre retninger andre steder....

Har dere noen gode tips for hvordan slike små feil kan ordnes?

Hadde ellers vært interessant å sett bilder av oppsettet ditt Per Johnny, ingen press selvfølgelig , men alltid morsomt med bilder i et forum som dette

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor takk til didrik som kom hjem og assisterte meg med å ta en skikkelig oppsett av G90en. Han stilte med laservater og lasermåler for presis plassering og presis justering av geometri, og kvikke øyne for optisk fokus justering. Mange takk.
    Var kjempegøy å leke litt igjen hehe. Bra ble det også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var kjempegøy å leke litt igjen hehe. Bra ble det også
    Artig å pusle med. Har egentlig letet etter grunner til å kvitte meg med den, da den er både stor og støyete, men etter å ha sett hvor bra den kan bli, så blir det vanskelig.

Poenget er ikke å se om den er bedre en moderne projectorer, men heller hvor det bra det går an å få en crt til å bli. Ble litt forsent på kvelden da vi begynte med scheimphflug, så der er det litt å hente, pluss at det også bare er tatt en kjapp tur igjennom astigmasjonen. Men likevel så ser 1080p skarpt og detaljert ut. Fosfor er nesten makset ut, og bruker 2.5% overscan på bildet slik at man får 'jukset' seg til litt bedre oppløsning.

Det er gøy å gå litt frem å tilbake å se forskjellige 'signaturer' på de forskjellige teknologiene, og man lærer en del om bilde generelt. Håper det kan bli noen kvelder ved en senere anledning at du kan komme 'didrik', der vi kan pusle litt til.

Hevder ikke at denne er bedre enn moderne projectorer eller andres crt-entusiasters projectorer.

Gråskala blir aldri på nivå med moderne projectorer, men 9 tommere som 909 og G90 blir ihvertfall langt bedre enn 8 tommere.

16. Liker didrik nilsen, lygren har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...puslingen din har for øvrig også ført med seg snart 20.000 visninger av denne tråden, som jo er nærmest "uhørt" for en totalt avlegs CRT-teknologi eller??!! Tydelig at det er mange entusiaster som faktisk synes CRT fremdeles er både interessant rent generelt og de som faktisk har sett disse beistene av noen projektorer vet også godt at de har et særpreg bildemessig som det er veldig lett å bli opphengt i...

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å ikke å begrense seg til en teknologi.
    Man kan dra nytte av begge teknologier for å finne det bildet man liker selv best på den projektoren man har, med de begrensningene man har.
    Jeg selv har blitt mere opptatt av prosessering, lystrykk, samt sort på min JVC RS600 slik at jeg er fornøyd.

Også poeng med denne tråd at typiske løgn/snakeoil/hobby mafia virksomhet med CRT blir gjennomskuet samt kledd av.
    Av personer som virkelig kan CRT. PS: ""Snakker da ikke om meg""
    Sist endret av didrik nilsen; 10-22-2016 kl 18:52 Begrunnelse: Trykkleifer :)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,436
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å ikke å begrense seg til en teknologi.
    Man kan dra nytte av begge teknologier for å finne det bildet man liker selv best på den projektoren man har, med de begrensningene man har.
    Jeg selv har blitt mere opptatt av prosessering, lystrykk, samt sort på min JVC RS600 slik at jeg er fornøyd.

Også poeng med denne tråd at typiske løgn/snakeoil/hobby mafia virksomhet med CRT blir gjennomskuet samt kled av.
    Av personer som virkelig kan CRT.
    Er enig med deg der Didrik.

Må kanskje skrive om litt på Henrik Ibsen sin"Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske…
    tar du lykken fra det med det samme.."

Synes også det er litt morsomt å tenke på at ny prisen i kroner på en Barco Cine9 i sin tid vel lå rundt det samme som en JVC Z1 ligger på nå.

Verden har gått videre og mye har blitt mye lettere/enklere og bedre innenfor projektor verdenen..

20. Liker didrik nilsen har likt denne posten
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Er enig med deg der Didrik.

Må kanskje skrive om litt på Henrik Ibsen sin"Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske…
    Det fikser jeg
    Ibsen:
    Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske…

Didrik:
    Tar du å holder deg til fakta å ikke juger for å fremme, beholder alle best bilde der hjemme.
    Ha en god helg alle sammen

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.curtpalme.com/docs/RuncoDTV1200_Brochure.pdf

Television lines - Wikipedia

Bare for å forklare litt om begrensninger som ligger i crt projectorer. De aller siste 9 tommerene ble utviklet i 1997-98. Selv da så var en data oppløsning på 1024x768 å anse som mye. Derfor ble disse projectorene laget slik (mest med tanke på kostnader) at 1280 x 1024 skulle være state-of-art og maksimum høyeste brukbare man bruke disse på. (Det å lage så store linser som er enda bedre, ville være svindyrt.)

Du ser på pdfen til Runco DTV1200 som er en nedskalert 909, med de gamle HD120 linsene som var de mest vanlige før 909, er spekket til 1250 TV lines oppløsning, noe som tilsier 1280x1024 ved 50% MTF, og en 16:9 oppløsning på 1280x720. Så som sagt før, så er optikken en av de største begrensningene til å få kjørt 1080p på en 9 tommer. Dog så har det kommet senere linser som HFQ900/HD10E som er nærmere å klare 1080p.
    Du har jo pratet med Curt Palme om denne type projektor. Sa han noe om linsene på denne typen Runco DTV1200?
    Hvorfor satt de inn dårligere linser som ikke har mere en 1250TV lines, når 909 har mye bedre linser? Samt kostet så mye når den var ny.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sovnet Per?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo pratet med Curt Palme om denne type projektor. Sa han noe om linsene på denne typen Runco DTV1200?
    Hvorfor satt de inn dårligere linser som ikke har mere en 1250TV lines, når 909 har mye bedre linser? Samt kostet så mye når den var ny.
    Curt har håndtert ganske mange Runco DTV1200, han sa til meg at de var utstyrt med HD120 optikk, som er en god linse, men den var standard linse frem til Barco 1209s. Når Barco 909 kom, så kom en linse som var bedre som heter HFQ900/HD10E. Man kan bare spekulere hvorfor Runco nedgraderte til HD120, og den mest sannsynlige forklaringen er 'profit'!

25. Takk didrik nilsen takket for denne posten
    Liker didrik nilsen har likt denne posten
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 164
    Siste melding: I går, 23:53
  2. Svar: 58
    Siste melding: 02-11-2016, 15:55
  3. Kjøpe nytt eller beholde det gamle?
    By sterha in forum Generell video
    Svar: 0
    Siste melding: 01-19-2009, 22:37
  4. Kjøpe DIGITAL eller vanlig kondensator?
    By aqeer in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 22
    Siste melding: 03-06-2007, 19:32
  5. Toshiba TDP T80 Digital Video Projektor Verdt å kjøpe denne?
    By teigas in forum Digitale projektorer
    Svar: 20
    Siste melding: 08-29-2005, 11:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •