Modde min gamle CRT eller kjøpe en digital projektor i 2016 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  39
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 206
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,438
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En ting er sikkert, CRT projektor er historie ja, men er fremdeles gøy å holde på med for de som liker disse.
    Det er noe eget med å få belønning for timer med mekking, og se resultatet i analog film følelse uten pixelering og i tilegg helt sort i helt sorte filmsener. (det har jeg savnet i JVC HD100 projektoren med ISCO anamorfisk linse som jeg fremdeles bruker i den vanlige hjemmekinoen.)
    Har nå laget en "batcave" av et lite gjeste soverom og tak-montert Electrohomen med HD144 linser, moome DVI-D inngang og montert et 92" buet rammelerret.
    Har nå tweaket frem det beste jeg får ut av denne projektoren ved 1080P@60 og gjort en "fargekalibrering". det viste seg at standard 6500k satt ganske bra fremdeles . Hadde litt problemer med bildestøy i mørke film sener i begynnelsen, men det viste seg å komme av for lang HDMI kabel og/eller et for svakt utgang signal fra BD spilleren.
    Merker at det er lett å havnet i "filmtranse" i dette oppsettet. Må innrømme jeg fikk litt hakeslepp når jeg sjekket bildeskarphet på de samme film senene mellom CRT og D-ILA oppsettene. Skjønner nå mer av hva du mener Didrik. En slik sammenligning av skarptegning var ganske så lærerik, har aldri hatt begge oppsettene tilgjengelig samtidig for en AB test før. Det som er litt merkelig er at CRT "skarpheten" ikke oppfattes som så uskarp når man bruker litt tid og får øynene til å venne seg til denne. Er glad for at jeg tok en ny CRT runde, og det blir nok en del CRT film timer fremover.
    Fint å se at utviklingen har gått videre. Nå ser jeg enda mer frem til når de nye 4k JVC projektorene kommer på markedet og forhåpentligvis får en litt mer gunstig pris etter hvert...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

2. Liker tor har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja JVC har mye av de gode egenskapene fra crt. De gamle ILA projectorene til JVC, som ble brukt til 'Events' brukte jo høyoppløslige billedrør som billedbrikker, og Xenon lampe som 'light-engine'.

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Må innrømme jeg fikk litt hakeslepp når jeg sjekket bildeskarphet på de samme film senene mellom CRT og D-ILA oppsettene. Skjønner nå mer av hva du mener Didrik. En slik sammenligning av skarptegning var ganske så lærerik, har aldri hatt begge oppsettene tilgjengelig samtidig for en AB test før. Det som er litt merkelig er at CRT "skarpheten" ikke oppfattes som så uskarp når man bruker litt tid og får øynene til å venne seg til denne. Er glad for at jeg tok en ny CRT runde, og det blir nok en del CRT film timer fremover.
    Fint å se at utviklingen har gått videre. Nå ser jeg enda mer frem til når de nye 4k JVC projektorene kommer på markedet og forhåpentligvis får en litt mer gunstig pris etter hvert...
    Det er bare slik det er med CRT. Det er en historie teknologi i 2016, men enig "Det er noe eget med å få belønning for timer på timer med mekking." Litt følelse av at man har laget bilde helt selv. Samt at det blir jo helt ok.

Likevel så kan noe imponere med CRT selv for meg , men tror man at det er bedre noen steder i en film på en CRT kontra en digital så er det ikke det. Men det er gøy allikevel. Samt som du sier man vender seg til bildet kjapt.
    Det som er tabu er å juge og komme med usannheter om CRT, det er det dessverre enda mange som gjør, selv her i Norge. Men disse har ikke baller til å komme online uansett Jeg har selv fått mange morsomme mails/sms fra Greg Eisemann, Curt Palme og andre etter å ha informert dem om Basic fakta som de vet. Selv trusler av personer i den harde CRT kjernen for at jeg er direkte og snakker med kunnskap ikke svada, motangrepet blir da juging og halleluja fantasi prat om fremtidige hemmelige Nasa modd som man må ha politieskorte med sirene for det er så hemmelig LOL.

For de som vil nyte CRT for hva det er, fortsett med det, men ikke tro og si at det er noe bedre for det vil det aldri komme til å bli på dagens materiale. Selv ikke med superhemmelige NASA modd eller super handtuned simulator gradetubes hehe.
    Sist endret av didrik nilsen; 09-24-2016 kl 11:44

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Det er bare slik det er med CRT. Det er en historie teknologi i 2016, men enig "Det er noe eget med å få belønning for timer på timer med mekking." Litt følelse av at man har laget bilde helt selv. Samt at det blir jo helt ok.

Likevel så kan noe imponere med CRT selv for meg , men tror man at det er bedre noen steder i en film på en CRT kontra en digital så er det ikke det. Men det er gøy allikevel. Samt som du sier man vender seg til bildet kjapt.
    Det som er tabu er å juge og komme med usannheter om CRT, det er det dessverre enda mange som gjør, selv her i Norge. Men disse har ikke baller til å komme online uansett Jeg har selv fått mange morsomme mails/sms fra Greg Eisemann, Curt Palme og andre etter å ha informert dem om Basic fakta som de vet. Selv trusler av personer i den harde CRT kjernen for at jeg er direkte og snakker med kunnskap ikke svada, motangrepet blir da juging og halleluja fantasi prat om fremtidige hemmelige Nasa modd som man må ha politieskorte med sirene for det er så hemmelig LOL.

For de som vil nyte CRT for hva det er, fortsett med det, men ikke tro og si at det er noe bedre for det vil det aldri komme til å bli på dagens materiale. Selv ikke med superhemmelige NASA modd eller super handtuned simulator gradetubes hehe.
    Er jo en fyr fra Danmark som hittil har kjøpt opp 30-40 stk Electrohome 9500LC'er. Tidligere i år så skrev han på nett at regnet med å kunne selge disse for 30k dollars pr stk - snakk om å leve i en fantasiverden - tror det er i ferd med å gå opp for han at disse har en helt annen verdi.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,524
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Er jo en fyr fra Danmark som hittil har kjøpt opp 30-40 stk Electrohome 9500LC'er. Tidligere i år så skrev han på nett at regnet med å kunne selge disse for 30k dollars pr stk - snakk om å leve i en fantasiverden - tror det er i ferd med å gå opp for han at disse har en helt annen verdi.
    Han kan jo drømme om det...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigeste her er vel at man får noe for pengene
    Man får jo med MP modd. Eller rettere sagt u-sant samarbeidet gikk dårlig. 3 av 10 modd fungerte. Jeg ble ikke overasket,,,, det kom fra Mike Parker.
    Han var så teknisk at han ikke skjønte at han måtte trykke/klikke på et bilde for å få den riktige oppløsningen på nettsammenligning. Samt at jeg tukla med bildene hans da jeg fjernet blackbars. LOL

Så da jukset jeg med bildene på CRT for å få de dårlige haha.
    Trenger ikke det veitdu..... Bilder er verdiløse allikevel når det gjelder sammenligning. gir kun indikasjon. KUN indikasjon.
    Sist endret av didrik nilsen; 09-24-2016 kl 18:58

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ta en konklusjon før helgen har vært stille her.

CRT er i dag for de spesielt interesserte, å bruke mye penger (over 5000.-) på dette er ikke det aller lureste man gjør, men er man en sjukelig entusiast så går det meste fint.
    Jakten etter det perfekte bilde får man ikke med en CRT, men har man hatt CRT så sitter det igjen noen minner som kan være vanskelig å kaste fra seg.
    Bruk sunn fornuft, hør på de som har greie på dette. Møter man en som sier det lønner seg å bytte til sim grade tubes, så tenk deg en ekstra gang om. Få heller tak i billige brukte som rørene er bra på.
    Mod hjelper veldig lite og summen man betaler veier ikke opp det man får. Tror man dette så er det kun plasebo effekten. KUN....
    I steden for å kjøpe en dyr CRT 9 tommer i dag som selges hos Curt P til Ca 12000.-NOK er 3x av hva den er verdt i dag. Neste år så er de mest sannsynlig kom å hent gratis.

God Helg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ta en konklusjon før helgen har vært stille her.

CRT er i dag for de spesielt interesserte, å bruke mye penger (over 5000.-) på dette er ikke det aller lureste man gjør, men er man en sjukelig entusiast så går det meste fint.
    Jakten etter det perfekte bilde får man ikke med en CRT, men har man hatt CRT så sitter det igjen noen minner som kan være vanskelig å kaste fra seg.
    Bruk sunn fornuft, hør på de som har greie på dette. Møter man en som sier det lønner seg å bytte til sim grade tubes, så tenk deg en ekstra gang om. Få heller tak i billige brukte som rørene er bra på.
    Mod hjelper veldig lite og summen man betaler veier ikke opp det man får. Tror man dette så er det kun plasebo effekten. KUN....
    I steden for å kjøpe en dyr CRT 9 tommer i dag som selges hos Curt P til Ca 12000.-NOK er 3x av hva den er verdt i dag. Neste år så er de mest sannsynlig kom å hent gratis.

God Helg
    Vil gjerne vite hvor jeg kan kjøpe tilsvarende til 4k idag, eller hente gratis i tilsvarende tilstand til neste år! God helg.
    Sist endret av Per Johnny; 09-30-2016 kl 21:30

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit nok at det ikke er verdt noe selv for en god 9" CRT, men har man som entusiast lyst på en god en uten stygge innbrenninger i rør og som er i god fungerende stand så må man framdeles betale noen kroner ser det ut til. Det blir nok heller ikke gratis til neste år tenker jeg da det virker som disse blir mer og mer sjeldne. Enten blir de kastet eller så sitter folk på de, fordi de vet at de ikke har stor verdi allikevel om man skulle prøve å selge.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folk betaler jo det hvite ut av øyet for en krussidull en eller annen kjent fyr har skriblet i fylla, så hva en 9" toppspesifisert CRT - med masser av nostalgisk særegenhet i tillegg til faktiske kvaliteter som fremdeles er unike (noe de sannsynligvis vil være til vi får direkte laseropptegning av bildeflaten!) - måtte være verdt må jo være veldig subjektivt? Hadde jeg hatt bedre råd hadde jeg hatt null problem med å betale 20-30k for en Cine9. Har lite for seg å sette en "verdi" på CRT eller alt annet for den saks skyld. Er markedet - og markedet alene som bestemmer verdien. Når det er sagt - som nevnt tidligere - så er det jo viktig å advare mot snakeoil og tilsvarende tull, når jeg snakker om "markedspris" er det da med utgangspunkt i opplyste kjøpere og selgere...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne pillen virker bra på meg.

Seriøst. Det må være lov å mene noe er bra, uten at folk mener at jeg er full, uvitende påvirka eller neddopa av den den grunn. Som sagt så har jeg både crt og digital samtidig i kinoen, og vil velge å ha det fremover. Muligens kjøper jeg en 9 tommer til, og jeg kommer til å kjøpe JVC RS500, hvis jeg kommer over en som fornuftig priset om en stund. Kjøper man en strøken 9 tommer til 12k, hva har det og si at den ikke har noe videresalgsverdi, sålenge man vet at man kommer til å bruke den lenge og godt. Kjøper man en ny JVC RS600, så har man tapt 24k før man har rukket å taste inn alle 4 sifrene på koden.

13. Liker Gorm har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rimelig gira på en god top notch CRT selv. Må bare finne den rette

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne vite hvor jeg kan kjøpe tilsvarende til 4k idag, eller hente gratis i tilsvarende tilstand til neste år! God helg.
    Vent å se ��

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Er rimelig gira på en god top notch CRT selv. Må bare finne den rette
    Curt Palme finner alltid noe hvis man har penger.
    Det som kommer fra han er bra.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne pillen virker bra på meg.

Seriøst. Det må være lov å mene noe er bra, uten at folk mener at jeg er full, uvitende påvirka eller neddopa av den den grunn. Som sagt så har jeg både crt og digital samtidig i kinoen, og vil velge å ha det fremover. Muligens kjøper jeg en 9 tommer til, og jeg kommer til å kjøpe JVC RS500, hvis jeg kommer over en som fornuftig priset om en stund. Kjøper man en strøken 9 tommer til 12k, hva har det og si at den ikke har noe videresalgsverdi, sålenge man vet at man kommer til å bruke den lenge og godt. Kjøper man en ny JVC RS600, så har man tapt 24k før man har rukket å taste inn alle 4 sifrene på koden.
    Nå røper du alle mine hemmeligheter med piller hehe
    Det finnes noen som jeg vet har tatt noen esker av denne for mye i CRT verden.

Projektor er tapsprosjekt uansett, her tjener man aldri penger på salg.
    Men får man en god pris når man kjøper projektoren,
    så blir tapet mindre og man kan prøve mye forskjellig.
    Her har jeg vært heldig, men føler at jeg har roet meg mye ned. Driter ikke penger hehe.
    Var millimeter fra den nye Epson fikk en god god pris bare for å prøve, men trenger ikke 2 projektorer lenger.
    Er såpass fornøyd med min rs600. Så en PJ nr 2 måtte blitt din Sony G90 Per.
    Da har jeg det beste fra 2 verdener.
    Ps. Ikke glem at du har et glass til meg med piller som jeg ikke har hentet.����������

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk høre noe helt fantastisk her i dag.
    Jeg viste ikke at Runco�� var skarpere en de råeste
    digitale samt at svart er bedre enn O-led.
    Det er bare fantastisk hvor blåste man kan bli.
    Har jeg gått glipp av noe?
    Hva mener du Per J? Eller andre?
    Sist endret av didrik nilsen; 10-04-2016 kl 10:15

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk høre noe helt fantastisk her i dag.
    Jeg viste ikke at Runko �� var skarpere en de råeste
    digitale samt at svart er bedre enn O-led.
    Det er bare fantastisk hvor blåste man kan bli.
    Har jeg gått glipp av noe?
    Hva mener du Per J? Eller andre?
    Runko? Mener du Runco?

Hvis du mener Runco DTV1200 så er det en Barco Reality 909/Cine9 med Runco merkelapp.

Hvis du sammenligner digital og crt side ved side så vil pixelbasert alltid se skarpere ut pga flere ting blant annet - mye høyere mtf og ansi, pluss at det er fysisk skille mellom hvert punkt, selvom fillraten er veldig høy.

Når det gjelder sort og siste generasjon LG oled, som har full nedslokkning og over 100 000 i ansi, så vil hverken digitalprojectorer eller crt projectorer kunne konkurrere.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runko? Mener du Runco?

Hvis du mener Runco DTV1200 så er det en Barco Reality 909/Cine9 med Runco merkelapp.

Hvis du sammenligner digital og crt side ved side så vil pixelbasert alltid se skarpere ut pga flere ting blant annet - mye høyere mtf og ansi, pluss at det er fysisk skille mellom hvert punkt, selvom fillraten er veldig høy.

Når det gjelder sort og siste generasjon LG oled, som har full nedslokkning og over 100 000 i ansi, så vil hverken digitalprojectorer eller crt projectorer kunne konkurrere.
    Ronko ronko, bare kødder litt. Fordelen med cine9 /runco er at du får en 909 med C elementer farget som du må ha for å få riktige farger til hdtv standarden.
    Ellers så er det en 909 som jeg har sett mange mange ganger.
    Sant som du sier oled vil rett å slett pisse på alle projektorer når det gjelder svart. Digitale eller CRT.

Med dagens digitale som har pixelfillrate opp mot 100%
    så mener jeg at det bare er positivt, samt at du får en bedre følelse av naturlig skarphet sammen med opp mot 100% MTF.
    Dette vil man ikke få til med en CRT.
    Med gamle digitale så får man kanskje noe presset skarphet grunnet pixelgap.
    Derfor virker de med stort pixelgap falskt skarpere for de som har CRT briller på.
    Normale personer vil ikke se dette på denne måten, de vil se selv de billige digitale som bedre med det vi snakker om Skarphet sammenlignet.

Men så det er informert om også, alle kan like det man vil.
    Det er positive ting med CRT som jeg vet kun de som har hatt CRT ser.
    I alle fall hvis man viser begge sammen for normale personer så vil ingen velge denne teknologien i dag.
    Men jeg har hatt CRT i mange mange år så jeg ser de positive sidene.
    Men sier ikke at det er noe bedre med total opplevelse. Alt kan bli bedre, men man får aldri i pose og sekk i projektorverden.
    Nærmest perfekt vil vel være JVCs """laser""", men ikke aktuelt for meg.
    Sist endret av didrik nilsen; 10-05-2016 kl 10:00

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,438
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laser teknologien i Projektorer i form av å bytte ut UHP lampemodulen med laser har vel sine fordeler og ulemper det også. En av ulempene er synlige speckle/bilde flekkerom ikke nødvendigvis alle vil se på samme måte pga de genereres delvis på lerretet og delvis i øyet. (pga den ensformige bølgelengden og fysiske egenskaper til lerret og linsene i øyet). Det blir vel en ny form for individuell regnbue effekt som enkelte er plaget med fra fargehjul 1chip DLP...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Laser teknologien i Projektorer i form av å bytte ut UHP lampemodulen med laser har vel sine fordeler og ulemper det også. En av ulempene er synlige speckle/bilde flekkerom ikke nødvendigvis alle vil se på samme måte pga de genereres delvis på lerretet og delvis i øyet. (pga den ensformige bølgelengden og fysiske egenskaper til lerret og linsene i øyet). Det blir vel en ny form for individuell regnbue effekt som enkelte er plaget med fra fargehjul 1chip DLP...
    Dette gjelder kun ved direktelaser (via DMD) som på de største Barco-variantene @ask4me2 , ikke når lyset går via phosphor som på "vanlige" laserlysbaserte projektorer fra type JVC og Epson. Blir egentlig litt feil å kun angi denne type projektorer som "laser", egentlig er det jo kun når bildet tegnes opp av en laserstrøm en kan kalle en projektor for en "laserprojektor", selv de som bruker laser via DMDer er jo ikke rene laserprojektorer. Uansett; speckle er ikke noe issue overhode på noen av de "laser/phosphor"-projektorene jeg har sett, mens Barcos "laser -> DMD -> linse" har en hel del speckle p.t. Så siste Barco 6P "Thor" på CEDIA nylig, og 3D-bildet samt generell bildekvalitet var det beste jeg noensinne har sett, da med unntak av speckle og selvsagt begrenset sort som følge av DLP-chippenes manglende evne til noe særlig mer enn 5-7000:1...

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 167
    Siste melding: I går, 21:01
  2. Svar: 58
    Siste melding: 02-11-2016, 15:55
  3. Kjøpe nytt eller beholde det gamle?
    By sterha in forum Generell video
    Svar: 0
    Siste melding: 01-19-2009, 22:37
  4. Kjøpe DIGITAL eller vanlig kondensator?
    By aqeer in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 22
    Siste melding: 03-06-2007, 19:32
  5. Toshiba TDP T80 Digital Video Projektor Verdt å kjøpe denne?
    By teigas in forum Digitale projektorer
    Svar: 20
    Siste melding: 08-29-2005, 11:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •