Modde min gamle CRT eller kjøpe en digital projektor i 2016 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  39
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 206
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,741
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvem er som går på slikt? Det der må jo være SVINDEL!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja du skal være passe påseilt for å gå på noe slikt.

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her en til fra samme personen helt utrolig. Da fra glansdagene til VW1000. Samt at det var en 808 supermoddet ikke Cine9 som ble testet, JEG var testpersonen hans så kom denne på Curt Plame forum. Selv Andreas var med på denne testen. Var vel ikke helt korrekt utfall den gang Andreas eller?

upload image

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,528
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Her en til fra samme personen helt utrolig. Da fra glansdagene til VW1000. Samt at det var en 808 supermoddet ikke Cine9 som ble testet, JEG var testpersonen hans så kom denne på Curt Plame forum. Selv Andreas var med på denne testen. Var vel ikke helt korrekt utfall den gang Andreas eller?

upload image
    Jeg syns Barco 808 var milevis bedre enn VW1000 når vi testet de side ved side...

Så vi må nok bare innrømme at denne Greg Eisemann er et geni og en magiker som klarer å trylle med disse CRT projektorene...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

5. Liker didrik nilsen har likt denne posten
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg syns Barco 808 var milevis bedre enn VW1000 når vi testet de side ved side...

Så vi må nok bare innrømme at denne Greg Eisemann er et geni og en magiker som klarer å trylle med disse CRT projektorene...
    Det var jo det som ble skrevet til personen som betalte ca 50000.- til Eisemann for modd og snakeoil rør. Her ordrett fra Greg Eisemann him selves: DONT WORRY WE WILL MAKE YOUR 808 BETTER THAN THE VW1000
    Sist endret av didrik nilsen; 09-06-2016 kl 18:58

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro med litt nostalgi, og jeg synes at entusiaster skal få holde på så mye de vil med CRT, men jeg har ikke noe til overs for at dette blir presentert som å være bedre enn nyere digitale produkter, noe det naturligvis ikke er.

8. Liker didrik nilsen har likt denne posten
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette er en tråd Modde min gamle CRT eller kjøpe en digital projektor i 2016 der man informerer om mod/samt hva man kan eller vil gjøre så er det moro og informativt for de som eventuelt vil svi av sine penger på dette.
    Derfor viktig å holde seg unna Snake Oil firmaer som er nevnt i denne tråden. For de som liker CRT så er det viktig heller å finne en god original CRT med bra rør.
    CRT vil være helt UAKTUELT for de som ikke har vært borti dette før. Samt med topic her så er det viktig å komme med fakta, til de som eventuelt vurderer å gjøre noe hvis de har en CRT samt ikke blir lurt svindlet til å tro noe annet.

Her meg.
    1. Ville jeg anbefalt CRT til noen i dag NEI helt klart ikke.

2. Er det verdt å betale for mod NEI hold deg langt unna. Få heller tak i en god brukt CRT med bra orginale rør.

3. Kjøpe nye lug rør fra de som har i dag. Originale rør er bedre, for de er proff pre kondisjonert: kjørt inn, i motsetning til Eisemann snake oil rør som de aller fleste forbrukere ikke har kunnskapen til å kjøre rett inn. Kjenner til flere personer som har fått massive innbrenninger og ødelagte rør etter veldig kort tid. (Disse personene visste ikke at rørene måtte kjøres inn og har også fått beskjed om at det ikke blir innbrenning i disse rørene fra Greg Eisemann. Også fått beskjed om Av Greg at de er mye bedre en vanlige p19 lug ca 30% skarpere hans egne ord som er ren løgn. Disse vil virke bedre da man får nye rør, siden man hadde dårlige rør før man byttet. Så her er Greg lur, samt kan lure personer lett.

4. Synes jeg det er noe bedre på CRT i dag mot digitale JA (Helt ,helt mørke APL sener kan det være noen sener som kan virke bedre i mine øyne, fordi den lager ting sortere, som jeg liker. Fikk til med en klar "traveller" på Zero Dark Thirty og Harry potter klipp som jeg bruker som ref på G90n.
    Selv mot min RS600 ville jeg ha foretrukket det jeg så hos Per på G90 i disse senene. MEN for meg er det kun noen få sener, samt har ikke sammenlignet min RS600 på disse senene, side by side. Husk at dette er kun i helt helt mørke APL sener. Resten så vil de gode digitale være som å sammenligne VHS mot blueray. Hardt å si det, men etter så mange side ved side tester samt tester med godt kjent materiale. Så er det den fulle sannhet. Men her kan jeg og Per ha noe forskjellige oppfatninger som sikkert andre også kan ha.
    Sist endret av didrik nilsen; 09-07-2016 kl 16:57

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Hvem er som går på slikt? Det der må jo være SVINDEL!!!
    Ja du sier noe

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,528
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svindel vil alltid forekomme så lenge det er noen som går på svindelen...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,703
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nostalgi er jo også et godt utgangspunkt når man skal svindle folk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,439
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svindel er vel et sterkt ord i en sammenheng der det handler om Audio og Video.
    Da tror jeg f.eks enkelte kabel produsenter lett kunne blitt rullet inn i kjære og fjær og blitt sendt ut av byen også.

Det handler vel ofte om føleser prefferanser og at noen har et ønske om å forbedre opplevelsen mens adre vil tjene penger på dette.

Synes en som demonstrerte en jigg for å bytte mellom 16:9 2.35:1 med anamorfisk linse sa det litt fint, han mente at det ikke handler om hva som var rett eller galt, men det handler om følelser og ikke nødvendigvis bare ytelser.

Setter man opp en anamorfinsk linse på en god 16:9 digital projektor må man introdusere skalering for å strekke 2.35:1 formatet til å bruke hele 16:9 arealet i bildebrikken(e) samt introdusere mer "glass" mellom projektor og lerret.
    Det vil selv med god skalering og meget gode linser reduserer den totale optiske ytelsen både når det gjelder skarphet og kontrast
    Det øker for mitt vedkommende kino følesen, og liker tanken på at hele lysengine får jobbe i projektoren.

Er enig i at å angi at oppløsing og skarphet på en ekte 4k projektor som VW1000 er dårligere enn på tweaktede 8"-9" CRT projektorer virker som et svindelforsøk.
    Da lyver man om parametere som til og med er lett å måle og faktisk vise ved en AB test.

Tar man opplevelsen man sitter igjen med etter å ha sett en god film til grunn for sammenligningen og foretrekker CRT teknologens sterke sider er jeg ikke sikker på at dette er like enkelt.

Hadde en liten opprydding i boden i sommer og fant 3x BG808s og 3x Electrohome 8500 ultra projektorer der en av disse var en dele projektor som jeg i sin tid hadde planer om å bruke i et overlappende 2,35:1 oppsett...
    Hadde det ikke vært for en pro laps i ryggen som er på bedringens vei så skulle jeg ha tak montert noen av disse og testet litt.....

Det er vel fremdeles ofte slik at ingen teknologi er uten både styrker og svakheter.
    (synes f.eks det er litt morsomt å se og høre på Vinyl i musikk sammenheng fortiden....)

CRT kan tweakes på mange måter, har tidligere testet litt med 1080p på "Electrohomen" 16:9 strukket 2.35:1 bilde og skviser det ned til 2.35:1 igjen på fosforet for å få ut mer av BD formatet.

Skal jeg ha en spesiell og fin lytteopplevelse hender det at jeg henter frem de gammle Quad ESL57 høytalerne og er spesielt nøye med å ikke vri volumkontrollen for høyt på forsterkeren.

Skal det bli live konsert følelse i heimen henter jeg frem CV AT100 noen Nad og Denon effekt forsterkere fra samme tids periode og vrir opp til det formelig "bobbler" i ørevoksen.

Til vanlig kommer god-følsesn ved lytting fra noen sennheiser HD800 drevet av Rørhodetelfon forsterker eller Martinlogan høytalere.
    Det ville vært ganske meningsløst å AB teste alle disse oppsettene, men alle har sine gode og dårlige egenskaper.

Ser derfor ikke noe problem med å fremdeles holde liv i godfølelsen man får med CRT projektor hvis man har plass tid og rygg til å takle det....

Er samtidig enig i de som ikke vil legge for mye penger i CRT teknologien, og synes det er lurt å holde seg orientert med hva de moderne "lysventilene" kan prestere og ta noen følesemessige og økonomiske avgjørelser ut i fra det..

Litt trist at det nærmest blir umulig å få nye deler og rør til de gode CRT projektorer, kunne nesten håpe det ble en liten "Vinyl" runde for CRT også før f.eks JVC kommer med en litt billigere innpakning for de nye 4K panelene sine.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,741
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ikke komme noen vinyl runde på crt, da det vil koste altfor mye. Det er mye som koster i det å produsere og utvikle en crt - men spesielt er det optikken, og der ligger begrensningen og kostnadene. De jeg snakket med i Barco på den tiden de drev med crt, var at optikk var svindyrt(se på størrelsen på 9 tommerne), derfor gjorde de kompromiss. De endte opp på ett krav om at optikken skulle fungere greit på 1280x1024 i 4:3 oppløsning (dvs når hele fosforet er i bruk), det tilsvarer en 16:9 oppløsning på omtrent 1280x720.

Jeg har sett noen spesialutgaver av 9 tommere med custom-optics fra Nikkor, noe som gjorde bildet sylskarpt ifølge det jeg hadde sett tidligere på 9 tommere, men ett sett med slike linser ville sikkert koste 700-800k idag.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Da tror jeg f.eks enkelte kabel produsenter lett kunne blitt rullet inn i kjære og fjær og blitt sendt ut av byen også.

Det handler vel ofte om føleser prefferanser og at noen har et ønske om å forbedre opplevelsen mens adre vil tjene penger på dette.

Synes en som demonstrerte en jigg for å bytte mellom 16:9 2.35:1 med anamorfisk linse sa det litt fint, han mente at det ikke handler om hva som var rett eller galt, men det handler om følelser og ikke nødvendigvis bare ytelser.

Setter man opp en anamorfinsk linse på en god 16:9 digital projektor må man introdusere skalering for å strekke 2.35:1 formatet til å bruke hele 16:9 arealet i bildebrikken(e) samt introdusere mer "glass" mellom projektor og lerret.
    Det vil selv med god skalering og meget gode linser reduserer den totale optiske ytelsen både når det gjelder skarphet og kontrast
    Det øker for mitt vedkommende kino følesen, og liker tanken på at hele lysengine får jobbe i projektoren.

Er enig i at å angi at oppløsing og skarphet på en ekte 4k projektor som VW1000 er dårligere enn på tweaktede 8"-9" CRT projektorer virker som et svindelforsøk.
    Da lyver man om parametere som til og med er lett å måle og faktisk vise ved en AB test.

Tar man opplevelsen man sitter igjen med etter å ha sett en god film til grunn for sammenligningen og foretrekker CRT teknologens sterke sider er jeg ikke sikker på at dette er like enkelt.

Hadde en liten opprydding i boden i sommer og fant 3x BG808s og 3x Electrohome 8500 ultra projektorer der en av disse var en dele projektor som jeg i sin tid hadde planer om å bruke i et overlappende 2,35:1 oppsett...
    Hadde det ikke vært for en pro laps i ryggen som er på bedringens vei så skulle jeg ha tak montert noen av disse og testet litt.....

Det er vel fremdeles ofte slik at ingen teknologi er uten både styrker og svakheter.
    (synes f.eks det er litt morsomt å se og høre på Vinyl i musikk sammenheng fortiden....)

CRT kan tweakes på mange måter, har tidligere testet litt med 1080p på "Electrohomen" 16:9 strukket 2.35:1 bilde og skviser det ned til 2.35:1 igjen på fosforet for å få ut mer av BD formatet.

Skal jeg ha en spesiell og fin lytteopplevelse hender det at jeg henter frem de gammle Quad ESL57 høytalerne og er spesielt nøye med å ikke vri volumkontrollen for høyt på forsterkeren.

Skal det bli live konsert følelse i heimen henter jeg frem CV AT100 noen Nad og Denon effekt forsterkere fra samme tids periode og vrir opp til det formelig "bobbler" i ørevoksen.

Til vanlig kommer god-følsesn ved lytting fra noen sennheiser HD800 drevet av Rørhodetelfon forsterker eller Martinlogan høytalere.
    Det ville vært ganske meningsløst å AB teste alle disse oppsettene, men alle har sine gode og dårlige egenskaper.

Ser derfor ikke noe problem med å fremdeles holde liv i godfølelsen man får med CRT projektor hvis man har plass tid og rygg til å takle det....

Er samtidig enig i de som ikke vil legge for mye penger i CRT teknologien, og synes det er lurt å holde seg orientert med hva de moderne "lysventilene" kan prestere og ta noen følesemessige og økonomiske avgjørelser ut i fra det..

Litt trist at det nærmest blir umulig å få nye deler og rør til de gode CRT projektorer, kunne nesten håpe det ble en liten "Vinyl" runde for CRT også før f.eks JVC kommer med en litt billigere innpakning for de nye 4K panelene sine.....
    Du har fått samlet litt CRT projectorer du og oppigjennom ser jeg . Kunne godt hatt meg en 9" og kjøper nok om jeg kommer over en grei en, selv om jeg er godt fornøyd med 801 jeg har satt opp nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,741
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge ønsket å kjøpe en god 9 tommer, men var ikke villig til å betale mye. Når jeg fikk sjansen til å kjøpe en med nye billedrør veldig rimelig og her i Norge - så var valget lett.

Etter å ha hatt den i nesten 2 måneder nå, så angrer jeg ikke. Har kjørt veldig mye att og fram mellom Jvc x500 og G90en, har sett noe på RS600en til Didrik også. Må bare innrømme at nå som den begynner å bli innkjørt så er det veldig mye jeg liker med den - den har blitt veldig god på detaljer også. Jeg vil nok ikke kunne overbevise digital-gurene inne her at crt er bra - det vil jeg aldri prøve heller, eller har prøvd. Det at jeg kan svitsje lett mellom jvc og g90, har nok også gjort at jeg føler at jeg har gjort bilde bedre på begge.

17. Liker tor har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger en g90 til salgs her. kanskje det er bare å gi gass?
    Sony VPH G90U CRT Projector | eBay

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,741
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Ser det ligger en g90 til salgs her. kanskje det er bare å gi gass?
    Sony VPH G90U CRT Projector | eBay
    Fornuftig pris det der!!!

Det er firmaet i California som i 2002? kjøpte opp hele restpartiet fra Sony. Ser at de også prøver å selge D50, g70 og 1000-serien til ganske fantasi-priser - lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post

Crt har aldri vært svindel, men det er en del personer som ikke har peiling og slenger ut en hel del tøv, også personer her i Norge som ikke er på forum men leser.
    Se bare på hjemmesiden til Greg Eisemann mener man at det ikke er forsøk på svindel og usannheter? Samt se på de postene han starter lol.
    Men når det er sagt så må jo alle som vil bruke sine penger på dette få lov til det.
    Samme som de som ønsker å kjøpe digitale for masse penger. Det er helt klart mulig å nye et godt Crt bilde, men i nærheten av dagens digitale kommer de aldri opp på, selv de aller billigeste pro modellene.
    For meg å sammenligne crt med vinyl blir feil. Det er helt klart lettere å se enn å høre. I alle fall side by side testing. Da A og B Samt spekk forskjellene er så klare at det blir rett å slett dumt det som er skrevet av diverse som fortsatt selger CRT. Bare håper at ikke folk er så dumme å går på. For da blir det svindel. Hvis ingen går på så er det jo ikke svindel bare trolling.
    Sist endret av didrik nilsen; 09-10-2016 kl 18:41

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,741
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg synes er den største ulempen, er størrelsen, varmen den produserer og støyen. Har nok ett litt mer nyansert syn enn Didrik, hvis noen som har hatt crt før og savner noe av den bildeopplevelsen, så går det han å få ett godt 1080p bilde med crt, men da må man ha siste generasjon 9 tommer med P19LUG billedrør og fargede c-elementer i topp tilstand. Hvis du itillegg skal ha brukbart lystrykk uten at du kjører fosfor til blooming(mister skarphet, mister god gråskala), kan du maks kjøre 240cm bredt bilde. Og du bør ikke betale for mye for det. Men med disse kravene så er det nesten utenkelig å få det til.

23. Liker tor har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok. er ikke lett å få tak i en rimelig CRT av største og beste kaliber til en realistisk pris skjønner jeg. Håper jeg får tak i en snart da

Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 181
    Siste melding: I går, 01:10
  2. Svar: 58
    Siste melding: 02-11-2016, 15:55
  3. Kjøpe nytt eller beholde det gamle?
    By sterha in forum Generell video
    Svar: 0
    Siste melding: 01-19-2009, 22:37
  4. Kjøpe DIGITAL eller vanlig kondensator?
    By aqeer in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 22
    Siste melding: 03-06-2007, 19:32
  5. Toshiba TDP T80 Digital Video Projektor Verdt å kjøpe denne?
    By teigas in forum Digitale projektorer
    Svar: 20
    Siste melding: 08-29-2005, 11:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •