Modde min gamle CRT eller kjøpe en digital projektor i 2016 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  39
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 206
    Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder å huske bilde så blir dette selvfølgelig veldig vanskelig.
    Men på CRT så er det så store forskjeller at man ser det.
    Men må også huske at Per J har uhorvelig mange timer med Crt bak seg.
    Samt han så en 909 dagen før. Men her snakker vi om opplevelsen.
    Crt og digital er som dag å natt. Det er så store forskjeller at å ikke se det så er man blind.
    Så jeg har også endel sjekkpunkter som jeg husker bilde på Crt.
    Men det var også derfor jeg spurte Per J om han hadde sammenlignet med sin X500.
    Jeg også kan se mye ut i fra det jeg ser nå. Med mange mange timer på min digitale.
    Men digital vs digital er som du sier Andreas. Men med Crt så er det bare innstilling og hvor flink du er.
    Men helt klart lett å tro, jeg har bomma flere ganger før side ved side test.
    Dette skal dokumenteres her uansett.
    Er jo i Danmark kanskje jeg skal besøke CRT geniet Stridsvognen lol.
    Sist endret av didrik nilsen; 07-05-2016 kl 10:29

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    En ting jeg lurer på er hvordan dere klarer å huske en projektor i detalj uten å ha sett den på lang tid når man sammenligner med noe man ser på der og da, min oppfatning er at man må se de man skal sammenligne på samme tid for at man skal kunne dra noen konklusjoner. Veldig tydelige ting som sortnivå på en Sony vs JVC er enkelt, men små forskjeller i dynamikk, skarphet, klarhet, motion osv må ses side by side for å ses er min oppfatning. Og det er også grunnen til at jeg kun side by side sammenligner...
    Gode poenger! Du må også lese alt jeg skriver i sammenheng og ikke se deg vill på enkelt setninger. DET ER IKKE NOE KONKURRANSE MELLOM JVC RS600 OG CRT SONY G90, RS600 ER TOTAL OVERLEGEN I TOTAL OVERALL PERFORMANCE BY A MILE!!!

Som sagt dette er en sammenligning på linje med en Audi S5 V8 2016 og en Ford Mustang V8 1968. Selvom Audien er en total overlegen bil, så kan Mustangen gi visse gleder for en gammel sjel.

PS! Jeg har stadig sett på crt, da flere av mine venner har det ennå. Jeg hadde en session med en 909 så sent som igår.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,527
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Gode poenger! Du må også lese alt jeg skriver i sammenheng og ikke se deg vill på enkelt setninger. DET ER IKKE NOE KONKURRANSE MELLOM JVC RS600 OG CRT SONY G90, RS600 ER TOTAL OVERLEGEN I TOTAL OVERALL PERFORMANCE BY A MILE!!!

Som sagt dette er en sammenligning på linje med en Audi S5 V8 2016 og en Ford Mustang V8 1968. Selvom Audien er en total overlegen bil, så kan Mustangen gi visse gleder for en gammel sjel.

PS! Jeg har stadig sett på crt, da flere av mine venner har det ennå. Jeg hadde en session med en 909 så sent som igår.
    Det vet jeg med 100% sikkerhet og jeg er også sikker på at en god digital fra de siste 3-4 generasjonene vil overkjøre alt av CRT på det meste, men å se en "perfekt" oppsatt CRT side ved side mot en X500 eller kanskje en RS600 er noe jeg ser frem til. Jeg kan ta med en HW55 så vi kan se den mot en helt middels dårlig digital fra forrige gen Sony HW modeller.

Selv om du så en 909 i går er det vanskelig å huske detaljert et bilde fra en dag til den neste eller bare fra et rom til et annet og det er derfor jeg sverger til side by side. En Sony VW520 er en fantastisk maskin og jeg ville ikke klagd på mye om jeg så den alene, men med en side by side med en RS600 var det mye som falt igjennom hos VW520 som jeg aldri ville ha sett på samme måte hvis jeg så den alene...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det med sjarmen med CRT er å stille å kose seg.
    Så hvis du liker å stille og fikse og trikse, samt bruke masse penger og tid.
    Så kan dette være noe for deg, kun da. Samt må også skjønne at noe referanse bilde til dagens standard vil du ikke få.
    Dagens digitale er så enkle å få et bra bilde på ut av esken som ikke en Crt vil klare ut av esken.
    Her må du ha tid og tolmodighet samt interessen.

Jeg slettet et innlegg for Per J hadde skrevet nesten det samme.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per J du tok noen målinger i går. Kan du dele ???

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette svarer du på fint og er den fulle sannhet i 2016.

Modde min gamle Crt eller anskaffe seg en digital projektor til din hjemmekino.
    Er man opptatt av kvalitet og bilde bilde så er det i dag TOTALT bortkastet å bruke noe penger på din gamle CRT i det hele tatt. Eller å anskaffe en.
    Men ingen feil å mimre tilbake til da CRT var det aller beste som var.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En digital projector idag som har mer en 30000:1 i kontrast, slår de beste super-modda 9" crt-projectorene klart også når det gjelder de scenene som er super-svarte. Det er kombinasjon av langt bedre ansi-kontrast, mer lysstyrke, tracker D65 nær perfekt fra bunn til topp. Det betyr ikke at en crt projector ikke kan gi ett god følelse bilde som faktisk henger godt med på en del områder, men teknologien er ikke relevant idag - hvis man bruker 10 tusenvis på det i dag da er man langt utenfor sidelinja.

De som har super-modda crt-projectorer idag skjønner ikke helt begrensingene i teknologien, de leser seg blinde på vill-ledende specs og snake-oil snakk fra personer som lager og selger super-dyre båndbredde-mods. De skal liksom kjøre så høy belastning som mulig og ender ofte opp på 1080p72hz noe som gir hele 178 Mhz på signalet og ca 77 khz scanrate, det er godt forbi optimalt arbeidspunkt på slike projectorer med tanke på avbøyningskretser, stabilihet på strømsforskyninger, kvalitet på optikk osv. Modifiseringer som øker båndbredden hjelper jo opp til ett punkt, men det nåes ganske kjapt, og avhjelper ikke på alle de andre begrensningene.

Skal man absolutt kjøre 1080p, noe som er sterkt ønskelig idag, så gjør jeg noe som er nesten bannlyst og uglesett blant andre entusiaster, og det er å kjøre 1080p48hz. Da belaster man projectoren totalt sett langt mindre, og man ser at man får bedre sprut i bilde med flere detaljer. Mange sier det blir for mye flicker, godt mulig, jeg ser ikke det, og jeg synes det er meningsløst å kjøre ett signal som dreper mye av de gode egenskapene med crt. Jeg foretrekker god dybde og oppløsning framfor å kjøre 1080p72hz som er over det som en 9" projector klarer å håndtere uten å tape for mye dynamikk og oppløsning.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker veldig logisk og samme observasjoner som jeg har hatt.
    Personlig så mener jeg at jeg her sett flicker men det var ved 50Hz.
    Må ta en titt hos deg slik du liker det. Jeg er gammel CRT mann så vet hva jeg liker med Crt.
    Dette er et morsomt experiment, samt at jeg vet at du PerJ kan Crt så jeg er ikke redd for feilinformasjon heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var lenge siden jeg har stilt på Sony crt, og G90 har jeg ikke gjort før, og den er litt annerledes enn G70er. Måtte gjøre litt reasearch før jeg stilte nivåer og nedslukkning på på hver enkelt billedrør. Så jeg blandet noen anbefalinger for G90 sammen med noen prosedyrer jeg har lært fra teknikere fra Barco i sin tid. Det ser ut til å ha fungert - nå sluker den helt ned på sort samtidig på alle billedrør og gir det karakteriske 'inky' og '3D' aktige sortnivå jeg husker vagt fra crt-tiden.

Ble faktisk sittende sent oppe og se hele den remasterede utgaven av Fifth Element, den er som laget for å se på crt, så faktisk skikkelig bra ut.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å ta en titt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,438
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Dette blir spennende !!

Personlig har jeg aldri sett en CRT med noe som minner om nøytral gamma/gråskala, spesielt ikke fra 10-15 prosent lystyrke og nedover mot sort. Sort er ofte "helt sort", men i dette "sorte hullet" havner som regel også all detaljering i de mørkeste scenene i filmen. De detaljene man får med seg, er ofte med kraftig fordreid fargetemperatur

Skulle gjerne blitt invitert til noen som har en CRT de mener kan korrigere inntrykket jeg sitter med så langt
    Det er vel mange justeringer i en CRT projektor for å påvirke gamma og gråskala. G2 justeringen er vel en av de de viktigste for hva som skjer rett før full ned slukking på hvert av rørene, i tilegg til mer vanlige justeringer i menyene. Det blå røret kan med fordel stilles inn litt mer diffust for å utnytte fosforet litt bedre , og alle slike instillinger vil gjerne påvirke forholdet mellom andre parametere i projektoren.
    Det er ellers litt morsomt med gamma og CRT. CRT prinsippet som er selve utgangspunktet for dette ulineære forløpet mellom tilført energi til fosfor og lysstyrke som blir resultatet. det er dette som vel i sin tur ble kalt gamma, og er det som nytt utstyr fremdeles må stilles inn etter å kjøre etter. Det blir vel nesten litt som at man ønsker varmen av rørlyd av transistor forsterkere i hifi verdenen.

Når det gjelder måling og hvor synlig gamma og gråskala avvik er på en CRT, så har man vel det at 10-15 prosent lysstyrke av ganske lav lysstyrke vanskeligere å måle og oppfatte i praksis. Øynene man jo stort sett ser film med blir mindre følsomme for farge avvik i de mørkeste senene, så hvis man bare får stillt inn CRT projektoren til ikke å gå i sort for tidlig og knuse sort, så oppleves dette kanskje litt anderledes enn det eventuelle målinger vil tilsi. En annen effekt av å se CRT projector vs "lysventil", er at når lysstyrken i bildet blir lav nok, vil øyet stille seg inn på dette og overgangen mellom det sorteste sorte og lyse film sener oppfattes litt mer dynamisk enn det tallene skulle tilsi.

Synes dette er en meget spennende tråd, håper Per Johnny deler mer av sin gode kunnskap her inne.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

12. Liker Gorm har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsummering ask4me2! Jeg gjør dette for det meste utifra nostalgi og at jeg ikke hadde hatt en Sony VPH-G90 før. Du har rett at man må tenke litt annerledes med crt enn digital, man ikke starte med å prøve å kalibrere nærmest oppimot industristandard, man må starte med å få frem de beste egenskapene som crt har, så kan man prøve å legge nærmere standard, men ett godt stykke unna industristandard vil man definitivt havne.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som overrasker meg mest, er at Sony som lagde G90en i 1998, at den ser ut til å fungere akkurat som ny 18 år etter at den ble laget. Og at det tok 9-10 år før en lampebasert projector gikk forbi i bildekvalitet med JVC sin HD1.

15. Liker Gorm har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmer meg at de nye billedrørene er innkjørt nå. Både fokus, stabilitet, dynamikk og sortnivå har blitt vesentlig bedre nå.

Har sammenlignet en del nå med JVC X500 og det er brutalt når man sammenligner direkte fordi oppfattet dynamikk og skarphet blir så mye større på JVC'en.

Likevel så velger jeg stadig å bruke Sonyen når jeg ser film, da bildet oppfattes så behagelig å se på, og uten dirkete sammenligning med JVCen så er detaljnivået veldig bra - det blir litt som om man velger å bruke platespilleren fremfor cd-spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmer meg at de nye billedrørene er innkjørt nå. Både fokus, stabilitet, dynamikk og sortnivå har blitt vesentlig bedre nå.

Har sammenlignet en del nå med JVC X500 og det er brutalt når man sammenligner direkte fordi oppfattet dynamikk og skarphet blir så mye større på JVC'en.

Likevel så velger jeg stadig å bruke Sonyen når jeg ser film, da bildet oppfattes så behagelig å se på, og uten dirkete sammenligning med JVCen så er detaljnivået veldig bra - det blir litt som om man velger å bruke platespilleren fremfor cd-spilleren.
    Det som er morro med gamle CRT`er er jo det at man "lager bildet selv" på en måte. Etter mange timers tweaking så blir man litt stolt av å ha fått fram et bra bilde om man gjør det riktig. Har selv en gammel barco 708 Data stående og støve ned og en crystalio 2 jeg ikke bruker lenger så jeg tenker jeg må til å leke meg litt med disse. Har ikke store forhåpningene når det gjelder bilde, men morro er det uansett. Så lenge man har et ekstra rom i huset man kan bruke er det jo bare tut å kjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Det som er morro med gamle CRT`er er jo det at man "lager bildet selv" på en måte. Etter mange timers tweaking så blir man litt stolt av å ha fått fram et bra bilde om man gjør det riktig. Har selv en gammel barco 708 Data stående og støve ned og en crystalio 2 jeg ikke bruker lenger så jeg tenker jeg må til å leke meg litt med disse. Har ikke store forhåpningene når det gjelder bilde, men morro er det uansett. Så lenge man har et ekstra rom i huset man kan bruke er det jo bare tut å kjør.
    Det er litt mitt problem. Jeg har helt klart lyst til å beholde G90en, men har egentlig ikke plass.

Men siden alternativet er nesten å gi den bort(hørte med noen andre som er veldig interessert i crt fortsatt, men ikke selv de var interessert i G90en), så blir det nok til at jeg beholder den til den svikter av seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    617
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen vits i å gi bort en g90 nei. skulle gjerne hatt en selv jeg

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra og takk Per Jonny, for interessant prosjekt du har bidratt med her, for å lyse litt mer fakta og sannheter på topic.
    Du er vel den som kan klare å få mest ut av en CRT som jeg vet. Samt med CRT så må man bruke tid samt ha erfaring og forstå dens begrensninger.

Jeg også synes det er rart at ikke "Extreme" entusiaster på CRT ikke vil kjøpe G90n når du tilbyr en slik mulighet, det sier mer om hvordan teknologien har tatt steg fremover mot digitalt selv for mange år siden.

Det at en hvilken som helst CRT projektor moddet eller ikke moddet kommer til kort mot en god digital I dag er vel noe alle i dag vet.
    Men sant som du sier det er noe med sjarmen og behageligheten av lite lystrykk og soft bilde som fenger. Samt total shutdown til svart null info som jeg personlig liker.

Her er det ikke mange digitale i dag som kan holde følge der. JVC er vel de som klarer det best med deres superhøye kontrast kontra andre konkurrenter.
    Men alene så ser jo en CRT helt greit ut i bilde, men ingen tvil hvis du er kritisk til HD bildekvalitet, så ser man kjapt at toget har gått forbi stasjonen for mange år siden.
    Selv om det er moro å stille, stelle og styre som holder motet oppe for noen med denne hobbyen.
    Helt enig med deg Tor ingen vits å gi bort en G90.

Takk for super innsats her i denne tråden
    Sist endret av didrik nilsen; 08-19-2016 kl 19:21 Begrunnelse: Prøvde å rette avstand mellom bokstaver, gikk ikke

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her en sammenligning med det som skal være det aller beste av CRT på markedet i følge personen som har tatt bildet.
    Artig å se andres tolkning. Marquee 2011 modell med masse modifikasjoner mot X500.

Første bildet er JVC bilde 2 er CRT.

Sist endret av didrik nilsen; 08-22-2016 kl 20:57

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,739
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ett par uker med bare JVC titting, så stablet jeg G90en på plass igjen ikveld. Etter å samlet en del inntrykk for JVCen så var det tid å absorbere G90 crt igjen.

Etter kalibreringsstandarder og måleresultater så er det jo ingen match mellom disse, men det var likevel noe jeg begynte å savne etter litt titting på JVCen, og det var det behagelige og organiske bildet til G90en, og det stemte, etter å sett ett par tv-episoder i god 1080p kvalitet, så hadde jeg bare ett stort smil på hele ansiktet. Ja, det er litt black-crush, og den er ikke toppers på de super-opplyste sekvensene, men alt annet er bare lekkert og digg. Noe som derimot er litt spoiler er at den ødelegger litt for lyden med støyen fra den, den har ikke noe high-pitch vifter takk og lov, men likevel så lager den ett lydgulv som distraherer litt.

Faen, at det ikke skulle være så enkelt. JaJa, da får man bare fortsette å eksperimentere litt til.

23. Liker Gorm har likt denne posten
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 173
    Siste melding: I dag, 11:14
  2. Svar: 58
    Siste melding: 02-11-2016, 15:55
  3. Kjøpe nytt eller beholde det gamle?
    By sterha in forum Generell video
    Svar: 0
    Siste melding: 01-19-2009, 22:37
  4. Kjøpe DIGITAL eller vanlig kondensator?
    By aqeer in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 22
    Siste melding: 03-06-2007, 19:32
  5. Toshiba TDP T80 Digital Video Projektor Verdt å kjøpe denne?
    By teigas in forum Digitale projektorer
    Svar: 20
    Siste melding: 08-29-2005, 11:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •