Fargefilter for Barco 800 DATA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer BenVel sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fargefilter for Barco 800 DATA

Hei.
    Er fullstendig nybegynner med crt og lurer på hvilke fargefilter jeg skal bruke på min Barco?

MVH
    Bent

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar helt feil så er det fargefiltrete-linser på din barco 800?så jeg tror ikke at du trenger fargefiltere.Hvis ikke så har jeg grønn or rød ubrukte Rosco-filtre som du kan få billig. http://www.avforum.no/forum/viewtopi...ighlight=rosco

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 800 er glykolen farvet og intet annet trengs.

Kjelli

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli

Kjelli

Glykol?? :shock: Er det glykol i Barco 800? Er det noe man må bytte etter en stund eller noe? Vedlikeholdsfritt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli

Kjelli

Glykol?? :shock: Er det glykol i Barco 800? Er det noe man må bytte etter en stund eller noe? Vedlikeholdsfritt?
    Alle billedrør brukt i crt-projectorer har glykol som kjølevæske i ett kammer foran billedrøret. Ja, den blir litt dårligere over tid. Å skifte den ut vil koste omtrent 500kr for en 8" projector.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er sant, den kan bli "dårligere". Kan være en ide å skifte den ut. Men dette er med stor K i "kan".
    Er veldig mye arbeid for veldig lite hvis glykolen er ok.
    Er vanskelig å se tilstanden til glykolen når denne er farvet igjen.

Litt Ot:
    Kanskje en ide å ta et bilde av røra med linsene av og gjøre dette bildet om til en negativ i et fotoredigerings program. Så deretter la programmet måle farven igjen? Jeg har lurt på om dette kan være en lur måte å sjekke glykolen når den er farvet?. Glykolen har en tendes til å gulne over tid, men igjen dette er ikke sikkert den har gjort i ditt tilfelle.
    Metoden jeg nevner ovenfor kan nok bare brukes hvis røra er "hvite" og det er nesten null slitasje på de.

Kjelli

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er meeget fornøyd med bildet på Barco'en. Farver er meget bra.

Faktisk så jeg ingenting til under kr 200k på Plaza (Hjemmekinomessen) som jeg ville ha byttet med Barcoen.

Ingenting å bry seg om altså 8) .

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det crt projektorer som legger referanse nivået over 200k grensen på messen?

Fargefiltrerte linser , hvor sitter fargefilteret når man har orginale fargefiltrerte røde og grønnte linser, er det en plass inne i mellom linseelementene inne i linsa? og kan man selv ettermontere disse?
    (skru linsa frahverandre og legge inn et fargefilter)
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom den fargede glykolen blir missfarget etter en stund, er det det dette som som kalles CRT fungus?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten er glykolen farvet eller så er det et farvefilter i linsa.

Skal en ettermontere dette kan en enten sette inn et plastfilter imellom linsa og røret, eller en kan bytte glykolen med farvet glykol. Eller en kan bytte linsene til linser som er farvekorrigerte og filtrerte.

Ved tvil så er det bare å se inn i det røde og grønne røret når projektoren ev avskrudd. Er det grønne røret grønt når du kikker inni er det farvefiltrert. Er det hvitt når du ser inni er den ikke farvefiltrert.

Kjelli

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    dersom den fargede glykolen blir missfarget etter en stund, er det det dette som som kalles CRT fungus?
    Den kan bli missfarvet som følge av kontakt med luft el. Tror glykolen gulner nesten uansett etter som tiden går.

Fungus ser ut som soppvekst, men er ikke sopp. Er en kjemisk reaksjoon mellom pakningen og glykolen. Pakningen løses opp og det flyter "grums" rundt i røret som ser ut som soppvekst, derav navnet "fungus".

K

Newcomer BenVel sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overveldet.

Hei alle sammen.
    Takk for svarene. Er overveldet over responsen.
    Gleder meg som en liten unge til å få montert Barcoen. Får desverre ikke gjort noe før i Mars fordi jeg skal konvertere garasjen til Kino.
    Fikk kjøpt en strøken Barco 800D som nå står midt i stuen, på gulvet, den er diger og ja jeg er gift :lol:
    Madammen ønsker seg en liten PJ i stuen så det blir vel en Benq 7800 som hun kan leke med. Barcoen anser jeg som et skikkelig mannfolk leketøy. Har faktisk aldri sett en CRT i drift. Hvordan blir bildet med Barco 800D i forhold til f.eks en Benq 7800 eller lign. PJ.?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vær ekstremt forsiktig når du kobler ting til og fra på den maskinen. RGB inngangen ryker svært lett.

Hver eneste gang du skal koble noe til eller fra, så SKAL strømmen tas helt på projektoren og det du kobler til eller fra. Glemmmer du dette er det ganske sikkert at RGB inngangen ryker og det vil koste deg penger å få fikset.

De billig LCD og DLP sakene er bare tøys i forhold.
    Men barcoen trenger en skikkelig kilde da. shit in er shit out.

Kjelli

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg er ganske fersk som BG808s bruker, men kan trygt anbefale crt projektor kontra lcd og dlp. En av de første overaskelsene bortsett fra at kone, venner og kjente bare ristet på hodet og ikke skjønte vitsen med å henge en liten bil opp i taket, var etter jeg hadde installert alt , og fått et godt bilde, gikk bort til lerretet og trodde jeg så min egen skygge på bildet. Skyggen, som så ut som en vanlig skygge , beveget seg plutselig vekk, og var visst en del av filmen... ble faktisk litt redd der et øyeblikk gitt :shock: . Crt projektorer kan lage meget naturtro helt svarte skygger pga. den høye kontrasten. Bildet ellers minner også mer på det man før kunne oppnå med 135 lysbilde film og en god lysbilde fremviser, man kan gå inn nærme på lerretet og i motsatt tilfelle av lcd og dlp som bare viser noen urolige firkanter, som på avstand ligner på et bilde, på crt ser man bilde (med scanlinjer javel, men) mer naturlig film aktig og "Analogt" enn det de andre teknologiene jeg har sett til nå klarer.
    Dette synes jeg gjør bildet mer behagelig å se på i lengden også, og timene går raskt unna med stor innlevelses faktor i filmen. Har også sett at kilde materialet og komponentene mellom dvd og crt projektoren er mye mer kritisk enn hva jeg var vant med fra tidligere.
    Har til nå kun prøvd med maite ddvd (vga) og Momitsu dvd 880 (dvi-i > vga > port 5 768p 60hz) som jeg sysnes gir et ganske bra resultat. Har testet med en stasjonær pc også , Nvidia 440 mx basert skjermkort og amd xp 2ghz som kjørte xp med power dvd 5 og 1280x720 i oppløsning, men var ikke helt fornøyd med hakking under panoreringer ol. må nok oppgradere litt hrdware før det blir bra. Liker brukegrensesnittet bedre på stasjonære dvd spillere, ikke 5 ting som må fikses hver gang før man skal se film. (en fordel da er kansje at oppvarmingstiden til driftstemp. på crt pojektoren virker kortere, men men.)

Kan i allefall trygt anbefale å lage en hjemmekino rundt en crt projektor.

Lykke til

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="ask4me2"]hei, jeg er ganske fersk som BG808s bruker, men kan trygt anbefale crt projektor kontra lcd og dlp. En av de første overaskelsene bortsett fra at kone, venner og kjente bare ristet på hodet og ikke skjønte vitsen med å henge en liten bil opp i taket, var etter jeg hadde installert alt , og fått et godt bilde, gikk bort til lerretet og trodde jeg så min egen skygge på bildet. Skyggen, som så ut som en vanlig skygge , beveget seg plutselig vekk, og var visst en del av filmen... ble faktisk litt redd der et øyeblikk gitt :shock: .

Her måtte jeg le altså, ganske skremmende !
    Ja, jeg kalder også som regel bildet for "analogt", har vanskelig ved å hitte på andre ord. Som reporteren på besøk ved 808s gutten i sidste nummer av DVD & Hjemmekino : Dette er pixelfri zone.....
    Ja, film synes å være underlig "korte" synes jeg også....

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjørte xp med power dvd 5 og 1280x720 i oppløsning, men var ikke helt fornøyd med hakking under panoreringer ol. må nok oppgradere litt hrdware før det blir bra.
    Litt OT:
    Uten at jeg har prøvd det selv, men Powerdvd er vel regnet som et av de dårligste dvd-programmene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjørte xp med power dvd 5 og 1280x720 i oppløsning, men var ikke helt fornøyd med hakking under panoreringer ol. må nok oppgradere litt hrdware før det blir bra.
    PowerDVD5 vil hakke en del ved panoreringer.

Du laster ned Zoomplayer og WinDVD6 og ReClock - alle trial versjoner. Installer disse og hakkingen i panoreringer vil i prinsipp forsvinne!!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PowerDVD5 er ikke programmet å bruke altså, får gi pcen en ny sjangse med de programmene du beskrev da Dette var litt ot. også.

Har noen spørsmål til Ekspertene:

Er det like nødvendig med fargefiltere / farget glykol på alle crt projektorer, mener å ha lest at det er forskjell på måten hud toner og farger blir, ut i fra hvilke leverandør av bilderør man har i projektoren. Sony, Mec og Nec har muligens forskjellig blanding i fosforet for sine tre primærfarger, noe som gir forskjellig egenskaper for rødt og grønnt.

Vil tro at fosforet forandre egenskaper ut i fra slitasje, samt at rørene slites ulikt, vil ikke en farge kalibrering kunn bli korrekt når den utføres, og fort bli feil igjen. Vil ikke også fosforets ulike belastning ved forkjellige sener i en film, også føre til at fargebalangsen forskyves ut i fra oppvarmingen av hver enkelt rør.
    Er dette faktorer som spiller inn , og noe som blir rettet på ved å sette inn fargefiltere?

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •