Barcos LENS program

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barcos LENS program

Jeg lastet dette ned og la inn min 701s og 235 cm bred 16:9 lerret. Fikk da meldingen at verdi A er - 14. Vinkelen mot lerret rørte jeg ikke og den står til 0,5 grader.

Betyr det at jeg må ha projektor 14 cm under toppen av lerret når den henger i taket ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -14?det betyr vel at projektoren skal 14 cm over lerretet det ;trur eg!!

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg fått til å legge med et bilde, skulle jeg ha vist hva jeg mener ....

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her [/url]

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såvidt jeg skjønner(korrekter meg anyone)skal projektoren 14 cm på nedsiden av bildet.Så selve bildet viser egentlig feil;derfor også advarslen

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvis du ser på de røde pilene peker jo negativ pilen under lerret, så tegningen er vel feil, men resulatet korrekt.

Det kan vel egentlig bekreftes nå, for jeg målte avstanden fra tak til toppen av lerret i går kveld, og den er 15 cm ...(!)

Og egentlig 'satt' jo bildet perfekt når jeg hengte opp proj., men som fersking er jo jo ikke lett å se at rett er rett .... hmmmm

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sett opp takmontering som et parameter i linseprogrammet, så blir det lettere for deg å se.

Slik jeg ser det, ut i fra bildet du postet, skal bunnen av projektoren 14 cm over toppen av skjermen.

Frode

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser at du har satt opp 16:9 montering, CRT'er er 4:3 native aspekt displayer, og bør settes opp sådan. Det er også mye lettere å justere inn projektoren i 4:3 enn 16:9. Monteringen blir også mye penere.

Du bør vurdere å gå ned på skjermstørrelsen også, runt to meter bredde bør være maks, over dette begynner bildekvaliteten å lide, da projektoren ikke klarer å produsere nok lys. Husk at 701'en produserer runt 200 ansilumen, og setter du den opp i 16:9. reduserer du dette potensialet med 33%.

Du vil måtte kjøre rørene råhardt for å lyse opp en så stor 16:9 skjerm som du har satt opp, så slitasjen vil nok komme fort.

Min anbefaling blir følgende 4:3 montering:

Frode

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Du vil måtte kjøre rørene råhardt for å lyse opp en så stor 16:9 skjerm som du har satt opp, så slitasjen vil nok komme fort.
    Forklar nærmere, Frode. Jeg har vel presset sammen høyden i geometri menyen, og er det dette som vil slite på rørene ?

Sitat Opprinnelig postet av Frode
    Husk at 701'en produserer runt 200 ansilumen, og setter du den opp i 16:9. reduserer du dette potensialet med 33%.
    Dette må du også forklare, fordi å redusere lyset (hvis det er dte du mener) kan da ikke slite ekstra på proj.?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest gjennom hele tråden, negatvi verdi betyr at hvis du har projector i taket så vil bildet komme 20 cm ned fra taket med en verdi på -20.

Til Frode H. så tar du feil med at lysstyrken reduseres med 33%. Dette er litt vanskelig å forklare, men la si at når du ser på widescreen dvd så har du like mye lys uansett 4:3 eller 16:9 lerret fordi du bruker like mye fosfor i begge tilfeller, men faktisk kan du få litt mere lys og oppløsning hvis du bruker bare 16:9 lerrett fordi du kan bruke litt mere fosfor da.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Har ikke lest gjennom hele tråden, negatvi verdi betyr at hvis du har projector i taket så vil bildet komme 20 cm ned fra taket med en verdi på -20.

Til Frode H. så tar du feil med at lysstyrken reduseres med 33%. Dette er litt vanskelig å forklare, men la si at når du ser på widescreen dvd så har du like mye lys uansett 4:3 eller 16:9 lerret fordi du bruker like mye fosfor i begge tilfeller, men faktisk kan du få litt mere lys og oppløsning hvis du bruker bare 16:9 lerrett fordi du kan bruke litt mere fosfor da.
    Jeg enig så lenge de er snakk om widefilmer, men sett på en 4:3 film, eller tv, så ser du forskjellen. Fabrikkdataene for lysutbytte er oppgitt i 4:3. Dersom du velger å aldri kunne benytte hele røret, reduserer du i praksis lysutbyttet med 33%.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FrodeH, hvis du først har valgt ett 16:9 lerrett så får du ikke vist 4:3 skikkelig untatt i windowbox. Dette med måling av lysstyrke er vanskelig og kan uttrykkes på forskjellige standarder. Hvis jeg måler i lux eller foot-lambert på det samme området så er det identisk uansett om det er ett 4:3 lerrett eller 16:9 lerrett. Derimot hvis du kjører ett 4:3 lerrett med en crt-projector så kan du få ett større 4:3 bilde dermed totalt mer lys på ett 4:3 bilde, men ikke høyere intensitet. De fleste bruker crt-projector til å se widescreen og tom flere og flere serier på tv begynner å komme i 16/9 men vises i letterbox. Øyet er mer sensitiv for intensitet enn total lysmengde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel,hele problematikken dreier seg rundt det faktum at det er viktig å ikke begrense bildestørrelsen elektronisk.Et 4:3 bilde skal fylle hele fosforflaten.Om du går ned til 16:9 er selsagt ikke dette mulig,men bildebredden på fosforet må bibeholdes.Så hva gjør man hvis man har et 16:9 format lerret og ønsker å vise 4:3?Og da vil man se at det beste egentlig er å ha et 4:3 lerret....Eller et lerret man kan trekke ned til å bli 4:3

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo klart at har man valgt 16:9 lerret så HAR man valgt det. Men hvor mange nye 4:3 DVD får du kjøpt i dag ?

Hvis det finnes en film i 4:3, så har man vel neppe kjøpt den for bildekvaliteten.

Den ene prosenten med 4:3 filmen som jeg kommer til å spille, gjør jeg ikke noe med.

Det som jeg håper å få ut av denne thread'en er de tekniske ulempene med å konfigurere en 4:3 projector til 16:9. En egen thread er vel egentlig på sin plass nå ?

Newcomer Per72 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg hadde et 4:3 lerret før,men bestemte meg for å prøve 16:9 format på min 801. Har ikke angret et sekund på det. Jeg synes det ble mye enklere å justere inn bildet,og få det skarpt. Og bedre med konvergensen også. Og som du sier,hvor ofte ser man på 4:3 filmer??
    Mitt lerret er 195cm bredt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •