Litt om grunnjusteringer av Barco projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt om grunnjusteringer av Barco projektorer

Jeg har sakset litt fra gamle poster og tilføyd litt:Husk at alt dette kun er teori,og kan ikke erstatte hjelp fra en dyktig teknikker med erfaring!
    Innstallasjon
    Rørvinkelen er viktig for å ikke stresse projektoren elektrisk.Du vil opptage at om Barcoen er riktig innstalert er den mye mere stabil bl.a på konvergens.Avstanden til lerretet er lik ca 1.42 ganger bildebredden( avhengig av projektortype) og bør ikke fravikes.Program for riktig avstand finner du HER.Når du har funnet korrekt avstand kan du justere vinkelen på rørene.Gå inn i instalation og følg "manualen".Det viktige her er at "rasteret"er sentrert på crtflaten/fosforet.Om du skrur ned kontrast til 0 samt skrur opp brightness vil du se rasteret.Juster dette efterhvert som de sier i instalation,til høyre venstre til den opplyste flaten er like langt fra kanten.Du vil så få opp et kryss med grønt/rødt og grønt/blått.Løsne rørene(kun rødt og blått,grønnt er fast og peker rett frem i 90 graders vinkel på lerretet.) og sving de ut eller inn til krysset sammfaller.Har du gjort det riktig?En god indikasjon er om begge rørene i fremkant på linsa er like langt fra.Om du ikke gjør dette riktig,eller forandrer avstanden til lengere fra,står du i fare for å bruke opp rørene dine raskere pga at du må forandre bildestørrelsen på crt ene elektronisk og dermed får mindere lys.dette kompenserer du(ikke!) ved å skru opp kontrast.Jeg synes at kontrast settings over 65 er mye...
    Mekanisk fokus:
    På de fleste projektorene er det 2 justeringer;innre /ytre.Den indre er fokus på hele bildet,det yttre er for finjustering i hjørnet.På Barco Graphic er det i tillegg justering oppe/nede eller en slags tilpasning på tilt,også kalt scheimpflug.Her trenger du en 7 mm nøkkel av pipe typen.En trekker beregnet for slangeklemme som er fleksibel ,egner seg ypperlig.Juster fokus på linsene maksimalt og etterjuster sheimplfug.en skrue på hver side av linsa stikkende ut mot deg,dekker hver sin diagonal.Finjuster med linse fokusene.

Elektrisk fokusfokus for skarpest bilde på selve fosforet,en gæærnt justert vil medføre et ikke skarpt bilde)
    3, fargede(RGB), potmetere lokalisert på siden av projektoren,på samme blokk som g2 justering men høyest/nærmest ledningene (rosa)som går mot rørene.Drei på disse med en stjernetrekker.Jeg synes at det er lettest å se på lerrettet;dvs at å ta av linsene er bortkastet;det blir alt for lite å se på rett innpå.Juster til skarpest mulig ved å dreie på hvert enkelt potmeter med korrespondernde farge.Juster en og en farge ved å enten dekke til de to andre eller ved å gå inn i menyen og slå av de andre.Juster på et word dokument ved høy oppløsning.Elektronisk justering (på 808 serien ol) justeres på hver minneblokk.
    Fotnote på fokusJeg vet at når Barcoen kommer fra fabriken så er blå el fokus stilt en tann uskarp.Dette er gjort for å bedre fargeigjengivelsen.Har du problemer med brune felter på hvitt bilde kan du prøve dette.

G2gitterspenning på røret,for riktig svart nivå/brightness på hver av fargene;en gæærnt justert betyr at du ikke vil få korrekt fargetempratur))
    På de nyeste Barcoene er det en G2 justering i menyen under service.Entre denne og juster tilsvarende til dioder på utgangskortet eller(på 700 serien)på hovedkortet er slukket.På litt eldre 700 er det slik at man må entre g2 menyen for å slå av på abl kretsen;juster til likt nivå(optisk) med og uten.G2 justering på 1200 serien er forbudt område!!PÅ eldre projektorer er følgende å annbefale:Sett på et "svart"bilde.Skru kontrast til null og brightness til 50 på skalaen.Kikk inn i røret og juster opp g2 til at du akkurat skimter at bakgrunnen=rasteret(altså det som skal være svart i et bilde lyser opp.Skru så bittelitt tilbake.

Astigmasjon: (magnet ring kompensasjon for å få elektron strømmen/punktet til å treffe riktig horisontalt/vertikalt.Har med korrekt/maks fokus å gjøre;en gæærnt justert vil medføre dårlig fokus;uskarpt))
    En fin sjekk om de ringene er ute eller ikke:Skru elektrisk focus fra den ene enden til den andre(på internal pattern,15 khz /60 hz);om det ser ut som gitteret flytter seg sideveis eller opp ned er du sikker på at ringene er galt stilt.Da går du litt ned på brightness og kjører kontrast til maks.Så kjører du elektrisk focus ut den ene veientil dottene i rutemønsteret antar en rund form.Er de eggformede eller avlange juster på de to ringene som er nærmest avbøynings spolen for å få dem rundest mulig.Juster ved å dra hele ringene/spakene rund hele røret samt å skru på selve spaken.Dra deretter elektrisk fokus i fokus.Hvis du har en skygge på vertikale eller horisontale streker;dra elektrisk fokus ut motsatt vei enn sist. Juster den siste magnetringen(nærmest crt socketen).Når du så drar elektrisk fokus tilbake skal de horisontale samt de vertikale strekene komme i fokus på likt tidspunkt.Om feks de vertikale er i fokus mens for å få de horisontale i fokusk må du justere litt til på el.fokus,er den bakerste ringen galt justert.Raster må re-justeres etterpå,dvs konvergens vil være ute på samtlige kilder..[/i]Det er magnetringer på 808 også;disse justerer du på for perfekt i det mitterste feltet.I tillegg er det elektronisk justering i felter;.Gå inn i service menyen på dynamisk astigmatisme,bruk contrast til nær maks,bruk sharpnes til fokus ut og juster med piltaster til så runde prikker som mulig i alle felter.Om fokus spolen sitter riktig?Gå til internt rutemønster 15,6 khz/60 hz(60 hz fordi da slipper du linjeflimmer!)sett midt fokus på 50,løsne fokus spolen(som er den bakerste spolen mot magnetringene)dra den fremover bakover og sideveis til maks fokus.Du vil finne ut at ideeel posisjon er omtrent mittveis mellom magnetringene og avbøyningspolen med pluggen til ledningene pekende omtrent rett ned mot hovedkortet.Som regel er det et tusj/lakk merke over ringene for å indikere hva barco har valgt som justering.
    Generelt
    Det er viktig ved bedømning av skarphet at kontrast/brighness ikke er satt for høy:en fin setting er 60/40.Det er viktig for fargebalanse at en presett på 6500k er valgt.
    Dette er IMHO!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren,kan du ta denne som sticky/prioritet så kan vi se om vi får samla alle trådene på justering høyest opp?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er nå en prioritert tråd!

Newcomer Per72 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Takk for mye god informasjon Jan Erik. Skal sjekke Astigmasjon til helgen. Vet ikke om jeg tør å justere på det,er redd for å gjøre ting verre...

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk, jan erik :!:

Kunne du (eller noen andre) kort fortalt hva G2 og Astigmasjon er for noe, hvilken innvirkning de har på bildet. Fokus gjetter jeg selv, hehe

Da blir det lettere å avgjøre om man skal forsøke å justere disse innstillingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg retter opp etterhvert,så følg med!!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sp.mål om elektrisk fokus:

De 3 potmetrene er de koplet til hvert sitt rør ? (Antar ja på dette) Skal man bruke bare 1 farge og så justere fokus for denne fargen med å se på lerret, eller skal man prøve å justere fokus for alle fargene samtidig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

De tre fargene er koplet til hvert sitt rør. Du må justere fargene hver for seg. Jeg brukte samme testmønsteret som er på mekanisk fokus,men det er kanskje bedre å ta opp et word dokument. Har ikke testet det enda,skal kikke på det til helgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mye nyttig info!! Folka på videosystem kan virkelig det de driver med!! Alltid kjempeservice fra dem både på telefon og av Jan Erik her på forumet!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegard
    Takk for mye nyttig info!! Folka på videosystem kan virkelig det de driver med!! Alltid kjempeservice fra dem både på telefon og av Jan Erik her på forumet!
    ops:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Igjen takk for god informasjon Jan Erik.
    Har tenkt å sjekke astigmasjon til helgen. Et par spørsmål til:
    Det må vel sjekkes/justeres på hvert rør hver for seg?
    Du skriver at vi skal skru elektrisk fokus ut den ene veien,betyr det at vi skal skru så langt det går? Hvis dottene feks. blir runde før jeg har skrudd fokus helt ut,er det greit?
    Spør nå,så slipper jeg kanskje å klø meg alt for mye i hodet når jeg skal begynne.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per72
    Hei

Igjen takk for god informasjon Jan Erik.
    Har tenkt å sjekke astigmasjon til helgen. Et par spørsmål til:
    Det må vel sjekkes/justeres på hvert rør hver for seg?
    Du skriver at vi skal skru elektrisk fokus ut den ene veien,betyr det at vi skal skru så langt det går? Hvis dottene feks. blir runde før jeg har skrudd fokus helt ut,er det greit?
    Spør nå,så slipper jeg kanskje å klø meg alt for mye i hodet når jeg skal begynne.
    Prøv,så ser du det!Her er prøve og feile det eneste som hjelper;good luck... .ja,alltid et og ett rør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Den er grei,skal teste

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jan erik wrote:
    Fotnote på fokusJeg vet at når Barcoen kommer fra fabriken så er blå el fokus stilt en tann uskarp.Dette er gjort for å bedre fargeigjengivelsen.Har du problemer med brune felter på hvitt bilde kan du prøve dette.
    Min barco d800 er stilt inn slik som fortalt her, syntes du jeg bør beholde det slik eller stille inn det blå røret skarpere? Er det mulig å få bilde helt skarpt når det blå er litt uskarpt? (Man har kanskje et valg, uskarpt eller litt dårligere fargeigjengivelse. Da ville jeg nok valgt god fargeigjengivelse tror jeg, skarpheten har ikke så mye og si ved film titting)

Foresten, flott forklaring på grunnjusteringer av Barco projektorer jan erik

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [
    Min barco d800 er stilt inn slik som fortalt her, syntes du jeg bør beholde det slik eller stille inn det blå røret skarpere? Er det mulig å få bilde helt skarpt når det blå er litt uskarpt? (Man har kanskje et valg, uskarpt eller litt dårligere fargeigjengivelse. Da ville jeg nok valgt god fargeigjengivelse tror jeg, skarpheten har ikke så mye og si ved film titting)

Foresten, flott forklaring på grunnjusteringer av Barco projektorer jan erik [/quote]
    Vi snakker om små marginer her;mensom dere ser så er øyets følsomhet minst for den blå.det er meget vanskelig å stille skarpt på blått på avstand.Derfor synes bildet skarpt selvom blått er stilt litt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget god informasjon jan erik !
    Skal selv begynne installasjonen av en bv700 i helgen og denne informasjonen kommer godt med.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket astigmasjon i helgen. Det så greit ut på rødt og grønt rør,men var litt ute på blått rør. Justerte først "dottene" runde,og det gikk bra,men den siste justeringa på den bakerste ringen sleit jeg litt med. Den skjønte jeg ikke helt. Justere på den med fokus helt ute virket håpløst,ga til slutt opp og satte den der den sto.
    Justerte også el. og mek. fokus igjen.Brukte kikkert og Word dokument,det var helt genialt å bruke.
    Ting ble bedre,men irriterer meg over at jeg ikke fikk til astigmasjon helt... :evil:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det saksede innlegget ditt ga mye nyttig og god informasjon hvordan ting skal gjøres jan erik.

Noe jeg lurte på var hva ekspertene synes om denne alternative fremgangsmåten for BG808s jeg har lest om på et engelsk forum, det er en litt annen metode for å midtstille projektoren i forhold til lerretet, vinkle rødt og blått rør, sentrere det grønne rasteret, midstille raster settingene for rødt og blått, for så å justere convergens utifra et genlocked pattern med invendige justerings potmetere horisontalt og vertkalt på henholdsvis kort 1 og kort 3 fra høyre når projetoren henger i taket og man ser mot lerretet . Jeg har testet denne fremgangsmåten og er godt fornøyd med resultatet, på grunn av at BG808s en nå virket mer nøyaktig og stabil på konvergens også tidlig i oppvarmings perioden. Det gir vel kansje en liten indikasjon på at man er litt på riktig vei.

(på http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=40261 fant jeg dette innlegget.)

Roland @ B4 30-06-2002, 12:59 PM
    With out doubt this is the single most important thing to get right when installing a projector.

To get the correct toe in of the projector
    I tend to ignore the X hair and do this.

Select an internal pattern and adjust the H & V size so that it goes way over the edges of the tubes. Keep the contast and brightness down so you don't heat up the seals to the tubes. The green, if you have installed the projector correctly will over lap the screen at its narrowest point by about a foot. The over lap MUST be exactly the same both sides. If it's not MOVE THE PROJECTOR or it will never be stable or possibly will fail early.
    Now cover the G & B tube and use the physical toe in on the Red to produce the same level of over lap. do the same with the Blue.

That is the Physical line up done.

Now you need to get the Green raster centred which you can do in the installation menu but you will probably have to delate the internal pattern you created to do the above because it will be too big to see the changes other wise. The raster is the bit that glows behind the grid pattern. Turn up the brightness and reduce the contrast to see it. For the Red and Blue just put them to their 50% position for both H&V ( I know its not what the manual says).

Time to introduce your source at the frequency you will be using it. Go into the service menu and delete all blocks. and whilst you are there select all settings to mid possition. (shouldn't affect your raster shift from the install).

Still ignoring the RED and BLUE settings select random access and genlocked pattern and get your geometry correct. Now do the critical focus on the green red and blue.

Right lets get the red and blue sorted now.
    As above genlocked pattern and into convergence. select the fine adjustment and check that the red and blue cetre rsater shifts are set to 50% for up and down. ( I know the picture is all out keep with me.)

Now the tricky but important bit. In side the projector are some manual pots that you need to adjust preferable with a plastic or at very least insulated screwdriver. Open the main plastic cover and remove it. Open the back metal flap to reveal all the circuit boards. Asuming you are standing under the projector looking at the screen the adjusters are on the 1st card from the right and the 3rd card. They are easy to spot they are blue in colour and have Brass heads and are multiturn adjusters. they have a splash of Blue and Red paint for the relevenat colour.

Back to the convergence fine adjustment again and select the centre zone. using the adjusters above line up the mid point only. the 1st card from the right does horizontal the 3rd does vertical. Make sure you get the correct line of the grid lined up and not one line out. shut the lid before you do the rest of the convergence. doing course sides and corners first.

Get those bits right and your projector will last about 70% longer than your average installation.

Don't think about using iris untill you have done at least one good line up.
    Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som en god ide.Jeg er litt i tvil på om krysset virkelig alltid er i mitten av rasteret.Det er ikke sikkert det blir irktig hvis feks viddespolene dine er ute av riktig posisjon. .Det som er viktig for å ikke stresse projektoren er at rasteret på rødt og blått er i sammsvar og sentrert ved 50 på skalaen.Det er det du bruker potmetrene til.Du kan sammenligne med en slags offsett justering.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg spørsmålet ditt riktig Dark må du inn i samme meny som du brukte for å justere bilde vidden tidligere i "game cube tråden", dvs
    RANDOM ACCESS ADJUSTMENT MODE>SETUP PATTERN SELECTION>GEOMETRY>
    bare denne gangen er det muligens V SIZE og TOP-BOTTOM (N-S) og justere med noen av de valgene du ser der.

Det er litt vanskelig å hjelpe på den riktige måten når man ikke egentlig ser oppsettet og de geometri problemene du beskriver, og med tanke på at feil justeringer gjerne kan føre til raskere slitasje og tidligere problemer med projektoren. Anbefaler derfor at du setter deg grundig inn i oppsettet for den glimrende BG808s projektoren din, eventuellt får en som vet hvordan den skal justeres inn riktig, til å sette opp projektoren til de forskjellige kildene du har tenkt å benytte den sammen med. ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •