progressive signaler via VGA til RGBHV på min bg801s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

progressive signaler via VGA til RGBHV på min bg801s

Problemet mitt er at Fargene blir utrolig blasse og bildet kan kanskje se litt uskarpt ut også.

Den skulle vel takle progressive signaler som ikke går via Component eller?

Må jeg virkelig ha en slik Transcoder alle snakker om.

Jeg bruker forøvrig en sånn Maite spiller ifra Eltek.

mvh

Per Thomas

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir bedre bilde med en Momitsu dvd-spiller og HD15 BNC RGBHV kabel og DVI-to-VGA adapter.Da trenger du ikke en Transcoder heller.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    jeg har en BG808s som jeg har prøvd begge spillerene på, både maite (vga til port3) og momitsu v880dx spilleren, (fåreløpig bare på HD15 BNC RGBHV) , men synes de ser ganske så like ut. (har bare hatt momitsuen oi noen dager, og liker den ekstra oppløsningen den kan gi.

Best resultat med maite spilleren har jeg fått med å stille den inn til å sende til 16:9 format (general setup page tv display wide) , og krympe bildet i høyden på barcoen for å få riktig høyde bredde forhold. dermed blir skanlinjene så tette at de ikke synes fra sittepossisjon, noe de derimot gjorde med letterbox oppsett.

Maite spilleren har tre skarphets nivåer, jeg benyttet sharpnes HIGH , Brightness -02 og contrast +04.
    ellers så har jeg bare brukt barcoens 6500k fabrikk fargetemp, og har et slitt blått rør så farge sammensetningen tror jeg din bg801s med fargefiltre kan gjøre det bedre.
    Maite spilleren har flere forskjellige utgangssignal via vga kontakten , og jeg testet på en 19" crt pc skjerm de forkjellige signalene og fant mult (p-scan) til å gi et bra bilde (veksler melom ntsc og pal på pal/ntsc på fjernkontrollen.) Dersom du har en pc skjerm, så vil jeg anbefale at du tester ut vga utgangen via den , til du får satt opp maiten som du liker best, så slipper barcoen å gjennomgå alleslags rare signal svitshinger.

Min maite har noen grønne striper som av og til kommer utenfor bildet, vil anbefale at du bruker blanking på bilderørene på projektoren dersom du også har sånne bugs utenfor bilde, for å ungå at disse havner statisk på fosforet , eventuellt i kanten utenfor i bilderøret.
    Samenlignet med den kunstige skarpheten en lcd eller dlp projektor pga pixel oppbygingen gir, ser crt projektor bilder mer soft ut , men jeg har en mistanke om at det der i mot er kildematerialet på dvd plata som er filmet litt ute av fokus noen ganger eventuelt komprimeringen på plata som ikke tegner skarp, noe som crt projektorene er nådeløse til å avsløre.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samenlignet med den kunstige skarpheten en lcd eller dlp projektor pga pixel oppbygingen gir, ser crt projektor bilder mer soft ut , men jeg har en mistanke om at det der i mot er kildematerialet på dvd plata som er filmet litt ute av fokus noen ganger eventuelt komprimeringen på plata som ikke tegner skarp, noe som crt projektorene er nådeløse til å avsløre.

Mvh[/quote]

Dette var litt interessant. Så du mener dlp og lcd er "kunstigt skarpe". Har set masse klage over "soft bilde", og de blir jo helt fra sig når de ser en god dlp/lcd med dens knivskarpe bilde. Senest en gutt der har gått fra en Sony D50 og til en Sharp hd2 et-eller-andet.......beklager, dette var OT.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei , jeg er ingen ekspert på området, så rett på meg hvis jeg tar feil, jeg vil gjerne lære av ekspertene som kan disse tingene.

lcd og dlp projektorer har en synlig gitterstruktur i mer eller mindre grad, screendoor pga avgrensninger mellom cellene på lcd panelene på lcd og ikke reflekterende mellomrom mellom speilene for at disse skal ha mulighet til å skifte vinkel på dlp. innenfor hver lysavgivende punkt på disse to teknologiene, har man x antall nivåer med rødt grønnt eller blått som gir en ensarte farge innenfor hvert punkt, som igjen beskriver bildet når de settes sammen i rader og kolonner. Oppløsningen på hele bildet er avhengig av hvor mange punkter man har til rådighet , og vil kun bestå av disse "byggeklossene" . Det er dette "digitale" byggekloss bilde jeg mener kan oppfattes som skarphet, pga de skarpe/sorte overgangene mellom punktene.

En crt projektor i topp stand vil ha en mer glidende "analog" overgang mellom punktene horisontalt, valg av antall scannelinger avhengig av dvd spilleren eller HTPC og på grunn av fosforets glødende egenskaper kan nesten overlappe avstandene mellom scanlinjene på en utjevnene måte med riktig oppsett. overgangene mellom lyse objekter og mørke vil virke mer diffuse pga fosforets utglødende og lite avgrensede måte å avgi lys på i forhold til lcd og dlp, mens på moderate og lave fosfor gløde nivåer, ha en meget skarptegnende og skarp bilde opptegning. Optisk og elektronisk fokus er meget viktig og avgjørende for best mulig resultat.

En crt med lang fartstid og slitte rør, vil lage en for stor utflyting og virke diffus i lyse filmsener , men mørke sener kan fremdeles glimte til.

Dette kan vel virke litt utenfor den egentlige tråden her, men men.

Til det egentlige inlegget lurer jeg litt på om alle 5 RGBHV er kobblet riktig, og om det er noen instillinger på voltfølsomheten på inngangen som kan være satt feil.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktigt å sjekke alle kabler, det er som regel dette, eller en feil innstilling i spillerens, eller projektorens meny det er galt med.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp sannsynligvis er noe galt iallefall. Får en Transcoder tilsendt nå snart så skal sjekke med den.

Den funker jo superbra i venlig interlaced modus, så da bør jo kabler være koplet riktig skulle jeg tro

mvh
    Per Thomas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •