Bilde via RGB BNC innganger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer bobnes sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Per Johnny, jeg hører på deg og drar til Moss til helgen, henter Barco'n. Håper at den virker tilfredstillende. 64 kg er jo litt å henge i taket. Husker ennå hvordan jeg sleit med å drasse opp Sony'n 3 etasjer aleine, tia det tok å kalibrere greia og at jeg fant et takfeste på nettet i USA. Transporten hit kosta mer enn selve festet:???:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Hvis du har en tusenlapp eller to, så kan du kjøpe en crt-projector som er 10-15 år nyere enn den du har nå, og langt bedre. Ligger en Barco 801s på finn, og den kan du nesten hente gratis. 801s er veldig fin projector, men justering av geometri og konvergering via fjernkontroll. Din vp30 ville være perfekt sammen med den.
    Med Barco 801s og nyere 808 osv er man over i en helt annen verden en en eldre sony SD versjon ja.

Er det ikke BARCO 801s modellen som er litt følsom på BNC inngangene, dvs lett å skade RGB/Video switcher board med å få statisk elektrisitet på BNC pluggene, typisk bruker feil med å kobble noe til/fra disse mens projektoren er på.

Husker en kamerat måtte få reparert et slikt kort etter litt plug and play kobbling mot en slik 801 projektor..

Det er vel også en god hovedregel både for CRT projektoren og brukeren av disse at man setter seg litt inn i hva man holder på med. Har fremdeles en stortå negl som fikk litt varige "svekkede evner" etter litt for mye nær kontakt med en BG808s projektor....:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobnes
    Hei Per Johnny, jeg hører på deg og drar til Moss til helgen, henter Barco'n. Håper at den virker tilfredstillende. 64 kg er jo litt å henge i taket. Husker ennå hvordan jeg sleit med å drasse opp Sony'n 3 etasjer aleine, tia det tok å kalibrere greia og at jeg fant et takfeste på nettet i USA. Transporten hit kosta mer enn selve festet:???:
    Husk å sjekke den godt ut først. Ta med deg noe kildematerial du kjenner godt, og se at bildet er bra. Sjekk at lysstyrken er akseptabel med en contrast-setting på 60. Se etter om det er noen overganger i lyse partier. Ta gjerne med en liten lommelykt å sjekk inn i optikken og lys opp fosforet(når projector er avslått), slik om du ser noe slitasje spesielt på blått og grønnt billedrør.

Hvis du ikke allerede har sjekket det ut, så ligger det brukermanualer og veiledninger på siden til curtpalme dot com.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gangen jeg så en Barco CRT var på 90-tallet, husker ikke eksakt når.
    Dolby digital var helt nytt da, stedet var Dronning Mauds gate. Tror det var Oslo HiFi senter som arrangerte dette, jeg var en av de håndfull ansette som slapp inn i rommet. Barcoen lå på et bord foran tilskuerne, en feit skallet amerikaner i Kojak klassen skulle demonstrere utstyret. Laserdisc med ac3 utgang var det beste da og filmen var "True lies" med Arnold. Så da må det ha vært i 94-95, det stemmer vel med produksjonsdatoen for data 801s? Det var ikke det dårligste jeg har sett så langt, og oppgraderingen fra prologic til dolby digital var merkbart bedre.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å sjekke den godt ut først. Ta med deg noe kildematerial du kjenner godt, og se at bildet er bra. Sjekk at lysstyrken er akseptabel med en contrast-setting på 60. Se etter om det er noen overganger i lyse partier. Ta gjerne med en liten lommelykt å sjekk inn i optikken og lys opp fosforet(når projector er avslått), slik om du ser noe slitasje spesielt på blått og grønnt billedrør.

Hvis du ikke allerede har sjekket det ut, så ligger det brukermanualer og veiledninger på siden til curtpalme dot com.
    Tror jeg kjøper den uansett, 1000kr er gibort pris for en slik maskin. Jeg punga ut 15000 for Sony'n med lerret og gulvtralle i 1999, den var endog brukt men CRT prosjektørene var best på den tiden, tyngst også:???:Takk, jeg har oppdaget curtpalme, endel gode råd der.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, så gjort. Barcoen ligger i bilens bagasjerom nå, til jeg får bærehjelp videre. Et monster på 64 kg er ingen spøk å håntere alene:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, så gjort. Barcoen ligger i bilens bagasjerom nå, til jeg får bærehjelp videre. Et monster på 64 kg er ingen spøk å håntere alene:wink:
    Husk å la projectoreren stå inne i en del timer før du slår den på, etter at den har stått kaldt og i litt rå luft.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å la projectoreren stå inne i en del timer før du slår den på, etter at den har stått kaldt og i litt rå luft.
    Jeg har fått den opp i stua, og kobla den til. Den er mer lyssterk enn min gamle Sony. Må sjekke hos curt hvordan man inverterer bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått den opp i stua, og kobla den til. Den er mer lyssterk enn min gamle Sony. Må sjekke hos curt hvordan man invertere bildet.
    Man må ta ut ett av de store kortene bak i projectoren(tror det er power-supply-et), der er det fire brytere i bånn av projectoren som alle må trykkes til motsatt posisjon for å invertere fra tak til bord-posisjon.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ta ut ett av de store kortene bak i projectoren(tror det er power-supply-et), der er det fire brytere i bånn av projectoren som alle må trykkes til motsatt posisjon for å invertere fra tak til bord-posisjon.
    Ja, nå er det gjort. Klarte det med en lang kniv. De satt litt kinkig til, helt i bunnen, slapp å ta ut kortet. Nå får jeg et slags bilde via svideo inngangen, ikke helt godt, det må justeres.Jeg har også lyst ned i tubene, inn i fosforet,
    med lommelykt, det ser meget bra ut :-)Kunne tenkt meg en Moome boks med HDMI og 3d nå, curtpalme selger for 280 dollar. Den er universal og passer sikkert til sony'n også.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er få ting her i verden som er mer kurant enn å fyre opp en Barco, justere bilde etc
    Jeg får en 808s hos en kamerat snart, han skal ha seg lampeboks, for min del er det sweet å ha en 808s i hus, selv om den ikke blir montert i denne leiligheten8)

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da gjenstår det bare å spørre her om noen har erfaring med HD Fury 3 og gammax? Gammax'n har jeg og furyboks faar jeg innen et par uker. Gir det bedre blueray bilde med dette tilkoblet ? Og hva er egentlig vitsen med et buet lerret?

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig i gang med innstilling av prosjektoren. Har klart zoom med vingemuttere foran og bak 100% bra. Verre er det med konvergens. Rotet lenge med skrue A pga. dårlige tegninger. Med drill fikk jeg opp alle 8 skruer som holder rød og blå tube. Jeg kan bare lee litt på tubene horisontalt, ikke vertikalt. Resultatet blir deretter også Ikke lett, det kommer til og ta tid..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig i gang med innstilling av prosjektoren. Har klart zoom med vingemuttere foran og bak 100% bra. Verre er det med konvergens. Rotet lenge med skrue A pga. dårlige tegninger. Med drill fikk jeg opp alle 8 skruer som holder rød og blå tube. Jeg kan bare lee litt på tubene horisontalt, ikke vertikalt. Resultatet blir deretter også Ikke lett, det kommer til og ta tid..
    Hei, blir spennende å høre hvordan det går med innstillingene. Det kan nok lønne seg å lese seg litt opp på dette, så man unngår å ødelegge noe, eventuelt kontakter noen som kjenner disse projektorene og kan hjelpe.
    Synes det du skriver om å bruke drill var litt skremmende....
    Vær klar over at det ikke er noen optisk zoom på disse projektorene. Bruk f.eks en avstandts kalkulator for å finne hvor stor kastelengde projektoren skal ha i forhold til lerret størrelse og anbefalt raster/bilde oppsett på fosforet i rørene. De vinge-mutterne på linsene er fokus (ikke zoom). Den bakerste justeringen (nærmest rørene) på HD8 linsene er senter fokusering, mens de lengst fremme er hjørne fokus. Som et utgangspunkt, kan det lønne seg å skru hjørne fokuseringen helt inn først (gjøre linsa kortest mulig), foreta midt fokus og så hjørne fokus. Det er ingen vertikal justering ved vinkling av rør/linser for rødt og blått, så dette gjøres elektronisk ved å flytte bildet på Rødt og blå fosforflate. Man har også "Sheimpflug" justering, dvs en vinkling av linse i forhold til rør justering (avhengig av lerret størrelse), der denne vel blir foretatt med noen skiver på 801, og er der for å få et dybdeskarphets område som kommer innenfor lerretsflaten på de to vinklede rørene. Dvs, på CRT projektorer bør man følge "boka", og ta tingene i riktig rekkefølge, da de fleste innstillinger vil påvirker hverandre, og man må ta noen runder med justeringer som balanserer ut hverandre osv. før man er i mål.
    Best resultat får man når det fysiske, mekaniske/optiske oppsettet er riktig, så elektronikken slipper å jobbe og kompensere så mye at det vil bli store avvik når projektoren startes og går fra kald til arbeids temp.

På CRT projektorer, har man både en optisk fokusering, og en fokusering av bildet inne på fosfor flatene, det er med andre ord mye å sette seg inn i og få justert opp før en slik projektor får vist hva den er god for...

Det er ellers en del gode forklaringer her i forumet også, f.eks i denne tråden (hvis du ikke allerede har lest deg opp på dette da...).
    http://avforum.no/forum/crt-projektorer/1287-litt-grunnjusteringer-av-barco-projektorer.html#post8836
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei, blir spennende å høre hvordan det går med innstillingene. Det kan nok lønne seg å lese seg litt opp på dette, så man unngår å ødelegge noe, eventuelt kontakter noen som kjenner disse projektorene og kan hjelpe.
    Synes det du skriver om å bruke drill var litt skremmende....
    Vær klar over at det ikke er noen optisk zoom på disse projektorene. Bruk f.eks en avstandts kalkulator for å finne hvor stor kastelengde projektoren skal ha i forhold til lerret størrelse og anbefalt raster/bilde oppsett på fosforet i rørene. De vinge-mutterne på linsene er fokus (ikke zoom). Den bakerste justeringen (nærmest rørene) på HD8 linsene er senter fokusering, mens de lengst fremme er hjørne fokus. Som et utgangspunkt, kan det lønne seg å skru hjørne fokuseringen helt inn først (gjøre linsa kortest mulig), foreta midt fokus og så hjørne fokus. Det er ingen vertikal justering ved vinkling av rør/linser for rødt og blått, så dette gjøres elektronisk ved å flytte bildet på Rødt og blå fosforflate. Man har også "Sheimpflug" justering, dvs en vinkling av linse i forhold til rør justering (avhengig av lerret størrelse), der denne vel blir foretatt med noen skiver på 801, og er der for å få et dybdeskarphets område som kommer innenfor lerretsflaten på de to vinklede rørene. Dvs, på CRT projektorer bør man følge "boka", og ta tingene i riktig rekkefølge, da de fleste innstillinger vil påvirker hverandre, og man må ta noen runder med justeringer som balanserer ut hverandre osv. før man er i mål.
    Best resultat får man når det fysiske, mekaniske/optiske oppsettet er riktig, så elektronikken slipper å jobbe og kompensere så mye at det vil bli store avvik når projektoren startes og går fra kald til arbeids temp.

På CRT projektorer, har man både en optisk fokusering, og en fokusering av bildet inne på fosfor flatene, det er med andre ord mye å sette seg inn i og få justert opp før en slik projektor får vist hva den er god for...

Det er ellers en del gode forklaringer her i forumet også, f.eks i denne tråden (hvis du ikke allerede har lest deg opp på dette da...).
    http://avforum.no/forum/crt-projektorer/1287-litt-grunnjusteringer-av-barco-projektorer.html#post8836
    Takk, jeg har Curt sine veiledninger allerede, det er jo bedre enn ikkeno. Unnskyld uttrykket zoom, jeg mente fokus. Med drill mente jeg skrutrekkerdrill, fordi skruene satt så hardt. Det var bare litt nytteløst siden jeg oppdaget at dette korset var justerbart med piltaster. Det ble så uenderlig mye lettere med denne metoden. Det andre med å justere ned kontrasten og sette opp lyset til rastene ble usynlige er fortsatt uklart. Jeg har ikke fått dette til ennå. Man må glo inni rørene og sentrere et slags geometrisk "trapes", etter curt sine nedlastbare manualer. Det sies å spare rørenes levetid ved å gjøre dette riktig. Endelig kom HD Fury box 3 i posten fra Tyskland. Blueray går helt fint, jeg oppdager bare at konvegensen må justeres endel. Hvis jeg kobler inn gammax boxen med Fury'n får jeg ikke bilde ennå. Litt surt...

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en del studier av tidligere innlegg om Barco crt PJ fant jeg ut at jeg måtte slette minneblokkene og tilbakestille til fabrikkinnstillingene. Dette hjalp endel på konvergensen, bildet ble 60% bedere i fargene. Men det er litt lite og noe skjevt i sidene. Her må mer finjustering til.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til, kos deg med justeringen, og spør hvis det er noe

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Lykke til, kos deg med justeringen, og spør hvis det er noe
    Takk Eskil, det går framover i rykk og napp her. Etter å ha googlet amerikanske AV forum klarte jeg omsider å koble GammaX boksen riktig vei. Det sto ingen bruksanvisninger på emballasjen engang:-? . Men den virker nå. Jeg har anskaffet DVE bluray kalibrerings disken og prøver å kalibrere geometrien rett. Sirkelen får en eggform som jeg er usikker på hvordan man justerer. Har satt spilleren i 4:3 modus uten suksess. Bildet er litt skjevt i venstre hjørne med overlapping av uønsket gulfarge. Men ellers et bra bilde. V DVE disken tar litt tid, masse greier å sette seg inn i.
    Har lyst på en 3DHDFury4 boks med brille og sender til ca 400 eu. Har noen på forumet prøvet dette på en Barco?:-D

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser kjeden slik ut; Bluray-DarbeeVision Darblet DVP5000-HD Fury3-GammaX-Barco på port 3. Er ganske fornøyd nå, bortsett fra noen småting. En hvit strek deler bildet horisontalt nå ved lyse billedsignaler. Flere Barco eiere har hatt samme problem iflg. tidligere forumsinnlegg. Kan det justeres på konvegeringskortet eller har dette med top-bottom bow & keystone? Tror dette problemet oppstod på Sony'n også om jeg ikke husker feil. Har oppdaget 6 små potmetere ved G2 i plast med fargen RGB. Dette er vel elektrisk fokus? Og på den andre siden, 3 RGB justerings muligheter. Jeg har ikke begynt å mekke inni maskinen ennå i frykt for å ødelegge noe Jeg har ennå ikke klart å innstallere noen av avstandskalikulatorene til Barco som finnes på nettet for CRT, dette funker ikke på min pc av en eller annen grunn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser kjeden slik ut; Bluray-DarbeeVision Darblet DVP5000-HD Fury3-GammaX-Barco på port 3. Er ganske fornøyd nå, bortsett fra noen småting. En hvit strek deler bildet horisontalt nå ved lyse billedsignaler. Flere Barco eiere har hatt samme problem iflg. tidligere forumsinnlegg. Kan det justeres på konvegeringskortet eller har dette med top-bottom bow & keystone? Tror dette problemet oppstod på Sony'n også om jeg ikke husker feil. Har oppdaget 6 små potmetere ved G2 i plast med fargen RGB. Dette er vel elektrisk fokus? Og på den andre siden, 3 RGB justerings muligheter. Jeg har ikke begynt å mekke inni maskinen ennå i frykt for å ødelegge noe Jeg har ennå ikke klart å innstallere noen av avstandskalikulatorene til Barco som finnes på nettet for CRT, dette funker ikke på min pc av en eller annen grunn
    Nå er det en del år siden jeg drev mye med Barco, men den linjen du beskriver kommer av for mye bruk av visse justeringer. Du unngår den linjen hvis du gjør alt 'riktig'. (Lettere sagt - enn gjort).

Man må begynne i null-stilling og justere magnetene på billedrørene slik at midtlinjene horisontal og vertikalt er mest mulig optimalt før man begynner justering av geometri og konvergens. Man må også passe på å gjøre det i riktig rekkefølge. Hvis du er usikker på hva som er riktig rekkefølge så bla deg igjennom 'guidet'- oppsett for å se det.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •