Hvilket setup bruker dere på CRT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket setup bruker dere på CRT?

(Oppdatert 13/5/05)

Kanskje en liten samling av hva som mater kanonen?

Benytter (pr. i dag for test):
    NAD T562 DVD spiller via Faroudja NRS 1280x720p.
    Desidert det beste jeg pr idag har sett på min CRT!

Hvilken setup bruker dere andre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC med.

Hercules skjermkort i praksis et Ati Radeon 7500
    PowerDVD 3.0 med SP-DIF ut.
    Creative Soundblaster Live den gamle versjonen med ekstra til SP-DIF
    Windows 98 SE

720*576 50 HZ for DVD 16:9
    1280*720 50 HZ for DVD 4:3

Rolf Hult: Filter? Postprossessering?

Noen som kan forklare meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Justering i oppsettet i dag;

Tidligere satte jeg oppløsning 1440x1152 75Hz via Powerstrip.
    Fjernet PS i dag, og satte istedet 1280x768 75Hz i WinXP skjerminstilling.

Endret konfig i ffdshow til resize 1280x768.

5minutters konvergering på prosjektoren.

Startet TheaterTek, og satte inn referansen: Lord of the Rings...

Trodde ikke jeg skulle få sånt utslag på bildet. Bildekvaliteten er xxx hakk bedre enn tidligere. I tillegg til mer detaljer i mørke partier, er bildet også mer detaljert i dagslys scener!

Oppsummert så har jeg siste par dagene oppgradert ATI drivere (Cat 3.4), fjernet Powerstrip og endret settings i ffdshow...Gevinsten en får etter å ha funnet matchende konfig kan ikke måles i kroner/øre.

Det neste blir Goo maling...

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolf, kan du fortelle litt om ffdshow ?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min BG 808s kjører jeg fra HTPC med XP 2400+, orginalt ATI Radeon 7200 og M-Audio Revolution 7.1 lydkort.

Jeg har gjennom tiden prøvd de fleste oppløsninger, og kommet frem til at XGA i 75 hz gir det skarpeste og beste bildet for dvd. Jeg bruker kun XGA "riktig" oppsatt i 4:3 format, og lar PC'en justere for anamorfe filmer. XGA gir perfekt scaling for anamorfe filmer, da man sitter igjen med 1024x576 oppløsning i 16:9 området (som TI's Matterhorn brikke)

Jeg har funnet ut at dersom man trykker sammen bildet med vertikal size kontrollen for å justere for anamorfe filmer, blir det nesten umulig å få til optimal geometri og konvergens. Denne metoden kan kun benyttes på projektorer som er svært "komfortable" med å kjøre denne oppløsningen eller høyere. For de som er interesserte har jeg diskutert dette i to lange tråder på avsforum, og det er mange som har kommet til samme konklusjon som meg ang. dette.

For HD demoer mm har jeg justert inn 1280x1024, denne oppløsningen gir 1280x720 i 16:9 området, og fungerer svært bra med de demoene jeg har sett til nå.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    bwa;

Opprettet en ny tråd ang. ffdshow på HTPC gruppen!

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, etter å endelig å kunne trå gassen i bånn mhp oppløsning har jeg satt 1440 * 1152 * 50 Hz. Syntes det hørtes fint ut sånn matematisk med kvadrupling. Bildet er veldig bra. Jeg ser bare på PAL filmer.

Hva skal man oppnå med å øke fra 50 Hz til 75 Hz ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du bør prøve deg frem med forskjellig setup. Hadde lenge 1440x960@72Hz, gikk over til 1280x768 og endte på 1280x720@60Hz med resize i ffdshow til samme oppløsning. Fant dette å være mye bedre en det gamle 960p oppsettet. Bildet ble på en måte skarpere, da jeg muligens fikk overlapping med 960p...kanskje :? (så vel egentlig ikke særlig forskjell).

Uansett ble det mulig å kjøre resize på 720p, og PC'en jobber lettere. Ingen hakking (micro stutter) på filmene (la inn reclock).

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinema Inferno er:
    Barco Graphics 808 med port 3-kabel, og altså låst hue og saturation, lys på 45 og kontrast på 50, sharpness på 0 (tror jeg)

HTPC:
    MSI KT-4
    AMD XP2600+
    256 400 mHz RAM
    Atlantis Radeon 9500 (sofrmoddet til 9700 pro for spill)
    Audigy Platinum EX

Innstillinger:
    1024x768@75 etter råd fra Frode i overnevnte tråd på avsforum.com, som viste seg å være bedre en min tidligere høyere oppløsning (husker ikke hva den var)
    ZoomPlayer Pro
    WinDVD video filter (etter en seeen kveld med testing A/B opp mot en lik pc med Cinemaster filter) i overlaymodus
    ffdshow med resize til 1024x768, resize sharpen 2 og 2, dScaler Sharpen 133, Picture properties-justeringer: 140, 8, alle gamma av, hue 4 og saturation 82 (ja da, ja da, purister! :wink: )
    Reclock for å jevne ut pans (de er jevne nå, ja)

Og det var vel det viktigste, tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja,ja;mastiff;skal jo nedover mot Grimstad neste år også !Så når du har forandra oppløsning...Du får si ifra!

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av, mr JE! Det var den innstillingen du justerete. Men en liten touch-up etter et år er uansett bare sunt... :wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg akkurat er blitt eier av en Barco 800 Graphics så får vel jeg skrive her også.

Htpc: P4 2,8 GHz, 512RAM, Ati Radeon 9700 Pro, Creative Audigy.

Bruker Zoomplayer med WinDVD6 og Reclock.

Har prøvd noen oppløsninger (bl.a. 1024x768) men endet opp med 1280x1024@60Hz som ser veldig bra ut.

Kjører et bilde som er 250 cm bredt (ca 110") med en sitte avstand på 3.5 m.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt meg flat på 1280x720@72Hz. Har kjørt dette nå i lengre tid, og dette er "sweetspot" på 8" CRT.

Viktig å ikke overstige scanraten som PJ takler også da.

Newcomer heddaen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva oppløsning på skjermkortet, eller betyr ikke det noe.
    Tipper jeg har min kino oppe og går til våren, så jeg forsker litt i hvordan min htpc skal være til min Barco 808s. Jeg bruker ffdshow, zoomplayer og win dvd 5, er da oppløsningen/innstillingen på skjermen av betydning?
    Tenker da på når jeg spiller film med zoomplayer, da er det jo ffdshow som styrer oppløsningen, er dette riktig ?

Heddaen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En DVD har en fastsatt oppløsning:

PAL sone2: 720x576
    NTSC sone1: 720x480

Problemet vi har hvis vi skulle kjørt denne oppløsningen på et 2m bredt lerret er at vi da ville få vanvittig mye "scanlinjer".

Løsningen er derfor å kjøre ut desktop oppløsningen på WinXP høyere, slik at filmen blir skalert til høyere oppløsning...Disse scanlinjene vil da ikke bli så synlig. Jo høyere oppløsning, dess mindre scanlinjer.

Det er verdt å merke seg at dersom du kjører for høy oppløsning, f.eks 1440x960 er det garantert at det på en 7"CRT og enkelte 8"CRT'er vil bli overlapping av scanlinjene...dette medfører dårligere bilde (mer soft), med resultat i at bildet blir uskarpt.

Måten å finne riktig oppløsning, er å sette denne slik at du ser scanlinjer ca 1m fra lerret, men ikke fra sitteposisjon.

Typisk for en 8" ville være 1280x720.

Har nå endret min instilling til:
    1280x720@48Hz for NTSC
    1280x768@50Hz for PAL

Jeg får bedre sync på bilde vs lyd.

Oppløsning ved bruk av resize i ffdshow er noe helt annet. En scalerer da bildet "internt" i ffdshow for å bedre "ut" kvaliteten på en måte. Det viktigste med resize er uansett å kunne bruke annen algoritme (f.eks Lanczos) enn den som ligger på skjermkortet (vanligvis bicubic)

PS! Fordel å ligge noe moderat på frekvens også. 75Hz kan være for "stressende" på en Barco Data med båndbredde på kun 75MHz. Min egen CRT har båndbredde 100Mhz, men får skarpere bilde ved å kjøre 50Hz PAL og 48Hz på NTSC.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Det er verdt å merke seg at dersom du kjører for høy oppløsning, f.eks 1440x960 er det garantert at det på en 7"CRT og enkelte 8"CRT'er vil bli overlapping av scanlinjene...dette medfører dårligere bilde (mer soft), med resultat i at bildet blir uskarpt.
    Har har kjørt opp til 1440*1152@50 Hz (16:9,PAL,2x i både høyde og bredde, quadrupling) og da hadde var linjene fremdeles litt avstand, dog slik at området mellom ble grått.

Det var nok ikke mulig å se praktisk forskjell fra 1280 * 1024, men min PJ taklet dette. Til og med Per Johhny var litt overrasket over at det gikk bra, han var hos meg en gang og så det selv.

Optimalt på min er vel 1024 linjer, og kommer til å teste hvor mange hor. punkter den klarer å oppløse.

BTW, jeg har en Barco 1208s/2.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer nok selve kvaliteten på elektronikken mere til gangs, enn betydningen av størrelsen på optikken.

Årsken til at du klarer dette, er uten tvil at dette er en 1208s/2 (Er ikke denne identisk med 1209s (bortsett fra rørene?).

Min egen Eh8500 er 8", men har identisk elektronikk og chassis som den bedre 9500 som er 9".
    Grensen på oppsett hos meg har jeg funnet å ligge på 1440x960@72Hz, men synes bildet er skarpere på 1280x720 :?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøre opp et testbilde som består av xxx linjer. annenhver sort og annenhver hvit.
    En skal kunne se hver enkelt linje, klarer en ikke det kjører en for høy oppløsning i forhold til hva PJen klarer å vise.

Er enkelt å teste og en slipper å synes noenting, da en går over til å vite :wink:

K

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha sett en del slike kjekke test bilder i forskjellig oppløsning på nettet en gan...noen som har disse liggende tilgjengelig?

1280x720
    1440x960
    1440x1440
    4048x4048 :-)))) Mybe next Xmas! :-))

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Med 1280x720 @72Hz fra den nye Momitsu V880DX spilleren blir bildet bedre og skarpere enn fra mitt tidligere oppsett på samme oppløsning via HTPC kombo med Radeon/TT 2.06 og resize med ffdshow Lanczos.

Men nå har også fruen godkjent kjøp av DVDO iScanHD til sommeren! :shock:
    Edit: E.v.t en Faroudja native scaler (mest aktuell).

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •