Hvilket setup bruker dere på CRT? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For tiden kjører jeg 1440x864 @60Hz oppløsning

Men når HD-144 linsene blir montert og jeg får fokusert maskina skikkelig spørs det om det ikke blir

På PAL filmer:
    1440x1152@50Hz, som er eksakt dobbling av antall linjer bårde vertikalt og horisontalt samt dobbling av frekvens.

På NTSC filmer:
    1440x960@60Hz som igjen er dobbling av antall linjer bårde vertikalt og horisontalt samt dobbling av frekvens.

Mitt oppsett:
    Denon DVD-2900 med SDI modifisering.
    Crystalio Scaler
    Barco 808s, snart med HD-144linser og DVI modifisering.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dette bør bli bra ja, og når gjelder autoswitching mellom PAL/NTSC vil jo Crystalioen takle dette bra for deg.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Dette bør bli bra ja, og når gjelder autoswitching mellom PAL/NTSC vil jo Crystalioen takle dette bra for deg.
    Ja skulle ikke være noe problem.
    Aldri skjønt hvorfor de kaller det DynaVout.. Ikke mye som fikk klokkene til å ringe hs meg når jeg lette etter autoswitch mellom PAL/NTSC.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    For tiden kjører jeg 1440x864 @60Hz oppløsning

Men når HD-144 linsene blir montert og jeg får fokusert maskina skikkelig spørs det om det ikke blir

På PAL filmer:
    1440x1152@50Hz, som er eksakt dobbling av antall linjer bårde vertikalt og horisontalt samt dobbling av frekvens.

På NTSC filmer:
    1440x960@60Hz som igjen er dobbling av antall linjer bårde vertikalt og horisontalt samt dobbling av frekvens.

Mitt oppsett:
    Denon DVD-2900 med SDI modifisering.
    Crystalio Scaler
    Barco 808s, snart med HD-144linser og DVI modifisering.
    Fint oppsett der Britax, men har noen komentarer til det du angir.

Har benyttet meg av HD144 linser i HD8 innfestinger en stund nå, og har gjort noen vekslinger mellom disse både på forskjellige BG808s og på en Marquee 8500 ultra, og synes egentlig ikke HD144 linsene i seg selv fremstår som noe serlig skarpere enn HD8, og mistenker at objektivene oppløsnings messig egentlig er ganske like. HD144 er litt mer vidvinklet og har en mindre lysstyrke/blenderverdi enn HD8, noe som vanligvis betyr at objektivet er litt lettere å fokusere pga et litt dypere dybdeskarphets område. Problemet her er jo at når man går fra HD8 > HD144 må kastelengden reduseres noe for å oppredholde riktig bruk av fosforet, så i praksis synes jeg egentlig ikke HD144 eller HD8 er så veldig forskjellige å få til å fokusere. Mistenker ellers at ikke HD144 linsene er like gode som HD8 linsene til å få med seg skarpheten og lys styrken helt ut i hjørnet av et godt utnyttet fosfor areal, men har ikke sett dette omtalt av så mange andre HD144 linse brukere på BG808s så jeg vet ikke om det egentlig stemmer, og har ikke benyttet noe målerutstyr som kan bekrefte dette.

Med de oppløsningene du antyder Britax, tror jeg at riktig kalibrering av magnetringer og elektronisk astigm og fokus så opptegningen av bildet på det røde og grønne foforet blir otimalt vil være mer avgørende for et skarpt og godt resultat, samt riktig grad av diffus bruk av det blå for at det lystyrke messig skal kunne følge de andre er viktige parametere.

De to tingene jeg synes HD144 linsene gjør bedre, er gjengivelse av farger og å dempe noe av strølyset internt i objektivet og mellom fosforet og linsa. Mindre strølys (muligens pga bedre coating og andre optiske vinkler) reduserer halo effekten disse luftkobblede CRTene ofte er plaget med, noe som dermed også øker oppfattet kontrasten noe, samt at fargegivelsen blir flere hakk bedre enn de ikke fargefiltrerte HD8 linsene.

Skulle jeg gjennomført en ABX teste av HD144 vs HD8 linser, tror jeg at det er hovedsakelig fargefiltreringen av HD144 som gjør at rødt og grønnt rør viser primær fargene bedre, noe som gjør underverker for dype rød og grønn farger, og det ville være det avgjørende for gjenkjenningen og så kommer mindre halo på andre plass.

En ting jeg ellers stusset litt på i opsettet ditt Britax, var at du nevnte DVI modifisering av projektoren. (hvis jeg ikke misforsto noe da..) Blir ikke det litt som å "gå over bekken etter vann", når du har en Crystallio scaler som kan sende ut analog RGBHV, og med tanke på at CRT projektoren internt jobber med analoge bildesignaler.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Fint oppsett der Britax, men har noen komentarer til det du angir.

Har benyttet meg av HD144 linser i HD8 innfestinger en stund nå, og har gjort noen vekslinger mellom disse både på forskjellige BG808s og på en Marquee 8500 ultra, og synes egentlig ikke HD144 linsene i seg selv fremstår som noe serlig skarpere enn HD8, og mistenker at objektivene oppløsnings messig egentlig er ganske like. HD144 er litt mer vidvinklet og har en mindre lysstyrke/blenderverdi enn HD8, noe som vanligvis betyr at objektivet er litt lettere å fokusere pga et litt dypere dybdeskarphets område. Problemet her er jo at når man går fra HD8 > HD144 må kastelengden reduseres noe for å oppredholde riktig bruk av fosforet, så i praksis synes jeg egentlig ikke HD144 eller HD8 er så veldig forskjellige å få til å fokusere. Mistenker ellers at ikke HD144 linsene er like gode som HD8 linsene til å få med seg skarpheten og lys styrken helt ut i hjørnet av et godt utnyttet fosfor areal, men har ikke sett dette omtalt av så mange andre HD144 linse brukere på BG808s så jeg vet ikke om det egentlig stemmer, og har ikke benyttet noe målerutstyr som kan bekrefte dette.

Med de oppløsningene du antyder Britax, tror jeg at riktig kalibrering av magnetringer og elektronisk astigm og fokus så opptegningen av bildet på det røde og grønne foforet blir otimalt vil være mer avgørende for et skarpt og godt resultat, samt riktig grad av diffus bruk av det blå for at det lystyrke messig skal kunne følge de andre er viktige parametere.

De to tingene jeg synes HD144 linsene gjør bedre, er gjengivelse av farger og å dempe noe av strølyset internt i objektivet og mellom fosforet og linsa. Mindre strølys (muligens pga bedre coating og andre optiske vinkler) reduserer halo effekten disse luftkobblede CRTene ofte er plaget med, noe som dermed også øker oppfattet kontrasten noe, samt at fargegivelsen blir flere hakk bedre enn de ikke fargefiltrerte HD8 linsene.

En ting jeg ellers stusset litt på i opsettet ditt Britax, var at du nevnte DVI modifisering av projektoren. (hvis jeg ikke misforsto noe da..) Blir ikke det litt som å "gå over bekken etter vann", når du har en Crystallio scaler som kan sende ut analog RGBHV, og med tanke på at CRT projektoren internt jobber med analoge bildesignaler.
    Føler at jeg har sagt A men glemte B
    For å begynne med fokus:
    Mente selvfølgelig fokusering med magnetringene, elektronisk astigm og linser. Ikke bare linsene i seg selv.

Ellers kom jeg til en konklusjon av HD-144 vs HD8 at 144 er bedre, som jeg har skjønt av alle andre tråder.
    -Enklere å fokusere
    -Bedre fokus i kantene
    -Mindre Halo
    -Farge korrigert

Når det gjelder DVI, så er det snakk om bruk sammen med HD-DVD (evt. Blu-Ray) spiller). Samt at jeg kan kjøre DVI ut fra Crystalio, jeg er ikke nødt til å bruke RGBHV.
    DVI modifiseringen vil innebære å kvitte meg med hele RGB delen i Port3, og fore input/switcher kortet direkte fra DVI kort, via en opamp. Mener jeg leste om dette på Curt sitt forum.
    Synk vil fortsatt gå gjennom Port3.

Håper dette gjorde det hele en del klarere

Edit:
    samt riktig grad av diffus bruk av det blå for at det lystyrke messig skal kunne følge de andre er viktige parametere.
    Hæ? riktig grad av diffus bruk.. det skjønte jeg egentlig ingenting av..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Håper dette gjorde det hele en del klarere

Edit:

Hæ? riktig grad av diffus bruk.. det skjønte jeg egentlig ingenting av..
    Ja det ble litt klarere med hvordan du hadde tenkt deg bruken DVI modifikkasjonen, og jeg kom på det etterpå at det selfølgelig er greit med en digital inngang som støtter HDCP til de nye HD avspilleren som vel snart er på vei. Poenget mitt var bare om D/A konverteringen blir gjort bedre med en slik løsning, enn det man kan oppnå med en Crystallio løsning, det er jeg egentlig ikke så sikker på.

Når det gjelder det jeg skrev om det blå røret, så er vel dette et litt diffust tema i utgangspunktet , men slik jeg har opfattet dette og hvorfor f.eks Barco og andre CRT projektor produsenter og installatører gør dette så er det noen forskjellige årsaker for å internt sette det blå røret litt mindre skarpt tegnende på fosfor flaten enn det er for rødt og grønnt, men det skal selfølgelig ikke være så diffust at det ødelegger bildekvaliteten heller.
    Den optiske fokuseringen på linsene skal selfølgelig gjøres skarpest mulig for alle tre rørene.

Øyet vårt har mer problemer med å opfatte skarphet i det blåe området, så oppfattelsen av skarphet for crt projektorer ligger hovedsakelig på det grønne og det røde røret.

Slitasje messig kjøres ofte det blå fosforet hardere og slites raskere enn de to andre fosfor flatene (spesiellt på BG808s), for å gi riktig lysutbytte i blått, så noe av bakgrunnen er å la catodestrålen få et litt større og mer diffust treff punkt på fosforet for å avgi energien, slik at lyset produseres på et litt større areal, så man får utnyttet fosforet noe bedre i mellom scannlinjene også.

Når det gjelder convergens og bildekvalitet, så virker det som om mangel på blått ofte kan fremstå som mer ødeleggende for informasjonen i bilde, med gule/rødbrune konturer osv, og dette kan også motvirkes noe om det er en liten grad av ekstra diffust blått til stedet. Kunsten er vel egentlig å sette opp det blå røret til å være passe diffust, men ikke så diffust at man får noen "skadevirkninger" fra det med den oppløsningen osv man bruker i oppsettet.

Ser ellers at noen anbefaler 720 linjers oppløsning på BG808s, og det er jeg forsåvidt enig i, men jeg har sett 1920x1080@48 oppsettet til Bullfire på HD kildemateriale på en BG808s med bare noen hundre timer på telleren, med HD144 linser med meget gode rør, og det ble faktisk meget bra det også, så noen fasit for valg av oppløsning er vel litt vanskelig å gi.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •