Farge og fokus på Barco 701

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Farge og fokus på Barco 701

Hadde vært veldig hyggelig med litt eksperthjelp... Har problemer med å få så skarp fokus som jeg ønsker på min 701. Har stillt både fokus på linsene og på rørene. Er det flere innstillinger som kan gjøres for å bedre fokusen?? Jeg er heller ikke helt fornøyd med fargene. Det er liksom for mye rødt (det hvite blir rosa) og for lite grønt (gresset blir gult...) Er ikke så ille som det høres ut da, men jeg lurer på om noen har en god framgangsmåte for å stille fargene bra fra bunn av.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få god fokus kan du bruke metoden til Guy Kuo.Legger en link til fremgangsmåte http://www3.mb.sympatico.ca/~macleod9/Guy_Kuo.html
    Farge kan du stille noenlunde med cut og drive for hvert rør.Vet ikke om 701 har disse justeringene i menyen.Men bør ligge under custom colors eller noe sånt.Det beste er å bruke en fargeanalysator for å få det helt rett.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du fortelle litt om dette med fargeanalysatorer. Et det et måleinstrument man kjøper ? Pris. o.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fargeanalysator er ett måleinstrument, men det finnes mange typer, og alle er forskjellige og kanskje ikke like egnet til å måle fargetemperatur på projectorer. Man må forstå virkemåten til de enkelte og ha en forståelse for teknologien for å bruke det på riktig måte.

Priser fra 15k til 250k. Fra de enkleste foto-sensorene til de mest avanserte spectro-radiometre - sikle, sikle.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en Barco orginal her;snakker med softwaren til de fleste barcoer.Automatisk fargekalkibrator som justerer inn de faste settingene (3500k,6500k osv)Pris 700000,-

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den noen som gidder å skrive litt om hvordan slikt gjøres. Tips og triks f.eks.

Det hadde kanskje vært et tips for hele forumet; å ha artikler om fremgangsmetoder for å gjøre faste ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BWA, det er ikke så enkelt å lage en kortfattet fremgangsmåte for korrekt gråskala-kalibrering. Den vil omfatte korrekt G2 setting for projector, forståelse av primær og komplementærfarger, fargetempratur, black body curve, begrensinger i måleutstyr, begrensninger i projector, gamma og hvordan man tar hensyn til begrensninger og hvilken effekt det vil ha.

Jeg har såvidt tittet på Barco-analysatoren til Jan-Erik - litt av ett monster, skulle vært artig å teste den engang.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    BWA, det er ikke så enkelt å lage en kortfattet fremgangsmåte for korrekt gråskala-kalibrering.
    Nå ba jeg ikke om en kort løsning på et stort emne, men bare det å liste ut sitat:'gråskala-kalibrering. Den vil omfatte korrekt G2 setting for projector, forståelse av primær og komplementærfarger, fargetempratur, black body curve, begrensinger i måleutstyr, begrensninger i projector, gamma og hvordan man tar hensyn til begrensninger og hvilken effekt det vil ha' er jo faktisk en start.

Nå snakker jeg ikke for meg selv men generellt, det er jo langt vanskeligere å lete/søke etter noe som du vet finnes, enn å lete etter noe som du ikke vet at finnes.

Man må jo bare begynne et sted, og for en skikkelig fersking ville det helt
    sikkert være til hjelp å ha et dokument som ser omtrent slik ut:

Barco 701s
    =======
    Installasjon

- Åpne kabinett
    - Velg installasjon i menyen
    - Trykk velg ... blabla
    - Juster senter fokus på grønt først med å første løsne den bakerste vingemutter på rører... lint til bilde her

osv....

Konfigurasjon-Ved første gang, kan man bruke Guided konfigurasjon
    - ...
    ...

osv....

Random Aksess konfigurasjon.

Her kan du gå rett inn på et valg for å justerer bare en innstilling. f.eks konvergens.

Hva er konvergens ? Klikk her.. (link)

osv....

---slutt---

Det kan jo være slik at noen andre på internett har skrevet mye om dette emnet og linker til dette kan bakes inn i informasjonen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mye god hjelp. Skal bruke resten av kvelden til å stille inn projektor!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fargeanalysatoren jeg snakker om er Colorfacts.Link her http://www.colorfacts.com/colorfacts/default.asp
    Er et ganske greit program som har hjulpet meg ganske bra.
    Tror en kan laste ned en demo av selve softwaren.
    Colorfacts burde holde for de fleste med hjemmekino.Pluss så på med Video essentials så er en godt på vei til et bedre bilde.
    Ellers for de som gidder å lese en del så er det mange tips å hente her
    http://www.keohi.com/keohihdtv/index.htm
    Se under expert tips.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •