Mørkt bilde ved mere raster

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mørkt bilde ved mere raster

Har flyttet min Sony D50 fra 2.71 ,anbefalet av PJCalc, inn på 2.56 ca. Det aktive bildet, når man ser inn i røret er ca. 1/2 cm fra kanten av fosforet oppe i begge sider. Brightness kjører jeg normalt på 38, contrast på 48.
    Bildet blev en god del mørkere ved denne plasering, hvilket en gutt på avsforum siger er helt normalt. Jeg synes dog det er nesten for mørkt, Pearl Harbor f.eks. , men på Nemo f.eks. er det ikke så dårligt.
    Bildet har jo også fått en helt anden karakter, mettede farger, skikkelig tettpakket, så det er jo bra, men der er ikke mye bilde info i skyggerne...
    Er så litt bekymret for om det er noe "galt" siden det blev såpass mørkt, og jeg er ikke mye for å heve contrast for mye heller jo.....
    Lurer også på om man kan velge HDTV i inngangen på en eller anden måte på Sony´en, bruker RGB nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er for mørkt så skal du ikke bruke contrast, men øke brigthness. Prøv en dvd thx optimizer, og sett sort nivå(brightness) med den.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Per Johnny.

Ja, jeg har en DVE, og har set litt på den, men er ikke helt på det rene hvordan ting skal se ut. Må prøve mig litt frem....

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels

Såvidt jeg forsto på AVSforum så trodde han du hadde flyttet PJ lengre bak, ikke lengre frem. Lengre bak er lik litt svakere lys på lerretet, og dermed mørkere bilde. Det skulle jo bli omvendt når du har flyttet den lengre frem...

Men, gjør som PJ sa. Prøv DVE sortnivå innstillingene.

Jeg sliter med å ikke ha brightness kontroll i det hele tatt jeg...

Sette HDTV i inngangnene? Det går jo an det. Men er vel helst hvis man vil bruke progressive komponentsignaler (Jeg vet Per Johnny...fargene blir ikke korrekte... men jeg ser ikke forskjell og synes progressiv komponent ut er helt topp på min D50)

Hvis det er HTPC du bruker må du nok beholde RGB signalene

Kenneth

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om han flytter Pj lengre bak og bruker samme rasterstørrelse eller flytter den lengre frem og bruker mer raster er effekten med hensyn til lysstyrke det samme. Det blir mindre lys i bildet.
    Flytter han den lengre frem og ikke gjør noe med rasteret så vil det bli mer lys, men økningen i rasterstørrelse har nok oppveiet økt lysstyrke pga den er lengre framme.

Sett nå projektoren opp med DVE eller likn. og er tallene du ender på helt på jordet, da kan du heller begynne å mistenke at noe kan være galt.

Kjelli

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg mistenker jo alltid noe er galt, det er det der er problemet.
    techman707 er helt klart verd å lytte til på avsforum forresten.
    Der kjører også nå en interessant diskussion dér om raster størrelse og om man skal holde sig til fabrikantens oppgivelser med hensyn til avstand.
    Nuvel, jeg må lære med tiden, og synes jeg etterhvert har fått et ganske fint bilde, men jeg er stadig utrolig forvirret når det gjelder raster.
    En svenske sagde at man skulle sette bildet opp i rørene så det fyldte mest mulig i rørene, og hvor bildet fyldte lerretet skulle projektoren stå.
    Dette har jeg ikke gjort, men jeg har flyttet den inn fra 2.71 til ca. 2.56 for mitt bilde på 182 x 102 cm.
    Jeg har Philips dvd 963SA med RGsB ut. ( Denne har nu problemer med å lese musik dvd´er, f.eks. Diana Krall in Paris, må prøve å rense laseren tror jeg. )
    Bildet ved 2.71 var okay, men litt "utvasket" og u-interessant. Bildet nå er meget tettpakket i fargerne, en del mørkere, men også meget detaljert og bra. Nu går man helt "inn i filmen" og glemmer det er en projektor der leverer bildet. Bildet er utrolig rent og fint.
    Justering av alle parametre gik smertefrit. Igår kveld så jeg litt på DVE´en, men uten en referense blir det jo litt vanskeligt. Hvor Brightness ved 2.71 var 38 og Contrast var på 48, så er nu ved 2.56 Brightness på 55 og kontrast er 50. Gamma i dvd spilleren er på -1 tror jeg, dette løftet skyggerne litt. Er der egentlig noen "normal" innstillinger for Brightness og Contrast ? Så i tråden om Barco justeringer det var nævnt dér, det er kanskje det samme for Sony. )
    Jeg så "Below" med de nye innstillinger igår kveld og er ganske fornøyd nå altså, meget bra bilde, og skremmende film ! I en anden tråd på avsforum anbefales "Fifth Element" til kalibrering av brightness, så denne er nu bestilt...
    Cyberdog, hyggeligt å høre fra dig, har du vært bortreist ? Apropos brightness på D50, så tror jeg Curt Palme har en løsning på dette....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de sier i tråden på AVS, vær forsiktig med å fylle for mye på rasteret. :wink:

Vet ikke med din projektor, men på sony 1271 en jeg en gang hadde var default brightness 50 og contrast 70 eller 80 (hvis jeg husker rett). Er helt andre tall på barco projektorene, og ikke sammenliknbare.

Kjelli

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="kjelli"]Som de sier i tråden på AVS, vær forsiktig med å fylle for mye på rasteret. :wink:

Ja takk, men der er jo 117 meninger ute å gå, det er jo håbløst å forholde sig til noe som helst. Uansett hvad man gjør så er man alene, ingen tar noe som helst ansvar for noe etterpå.
    Så en tråd også hvor der var et bilde av fosforet på en projektor hvor bildet gik nesten helt ut i kanten, og Curt Palme sagde " bruker dere ikke så mye som dette bruker dere ikke nok ! " Jeg tror der var mange der flyttet projektorer nærmere da....
    En svenske sagde 15 % nærmere, og det ville i mitt tilfælde sige fra 2.71 til 2.30, altså 40,7 cm nærmere, dette er mye altså, men han kjører sikkert også 4:3.

Jeg har flyttet den 15 cm nærmere, og selvom det er vanskelig å estimere avstand til kanten uten å hive linserne av, så tror jeg der er ca. 7 mm til kanten oppe i siderne. Nu er det også bare mig der betjener projektoren så der er ingen fare for at noen plutselig gjør bildet større...
    Til slutt en henstilling, et ønske, er der noen der kommer forbi Geilo, så stik hodet inn da !! Jeg betaler gjerne for ulejligheten jo. Skal se å kjøbe digital kamera så jeg kan poste noen bilder, det tar jo en evighet med analogt kamera.....
    Er der ikke noen her der har bilder av rørene sine hvor man ser størrelse på bildet ? Kunne være interessant også for andre nybegyndere tror jeg...

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mitt problem med Brightness er et problem på PA kortet. Føler at ABG kontrollen lager et ganske greit bilde uten bruk av brightness, men jeg nærmer meg 70 i kontrast (meget slitt grønt rør)
    Men for prisen jeg ga føler jeg at jeg har fått en meget grei PJ, og når HD filmene snurres sitter smilet løst

Niels: Vi D50 brukere får holde litt sammen vet du Mitt raster er nesten helt ute i kanten nederst (5-6 mm fra kanten), og ca en cm fra kanten øverst ved et 16:9 bilde. I 4:3 gården nesten over. ca 1-2 mm fra kanten nederst. Men, jeg monterte den litt for nærme. Leier leilighet og det var en taklampe som ikke kunne flyttes som stoppet meg... Jeg har derfor sett på å få meg en løsning ala bordet ditt.

Kenneth

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, D50 er en fin liten sak. Faktisk sagde kona mi overhodet ikke noe om størrelsen da jeg fik den, så gutter, størrelsen betyr ikke noe......
    Jeg har kjøbt digital kamera, når det kommer skal jeg ta noen bilder og poste i min hjemmekino.
    Jeg bruker ikke 4:3....
    Jeg laget bordet mit etter PJCalc sine opplysninger, projektoren står 14 cm over gulvet ca. Frontplaten sitter bare fast med, eh hvad heter de, de der runde trestykker man bruker ved montering av treplater. Frontplaten skubbes da bare inn i hullene. Toppen er løs. Vil du til EM kontrollene må høyre sideplate også kunne tas av.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde av rødt rør : Testpattern vises, men det aktive bildet er samme størrelse . Kommentarer ????

Har jo fått mig digitalt kamera ! Prøvde noen screenshots, men det må vist trenes på, det er ganske vanskeligt tror jeg....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har litt problemer med tankegangen med hensyn til at det å bruke et større areal på fosforet og flytte projektoren nermere lerretet skal gi en mindre lysitensitet på det projiserte bilde på lerretet.

Dersom brigtness og contrast instillingene er de samme , så børr jo energien som tilfører fosforet være den samme i begge tilfeller, bare at intensiteten hver kvaderat cm på fosforet blir lavere , men pga større areal vil vel det gi gi samme resultatet med samme bilde aral på lerret.

Hvis det er tilfelle at man i praksis får et mørkere bilde, må vel det komme av at virkningsgraden minsker når fosforarealet økes.
    Resultat lenger levetid pga mindre slitasje pr kvaderat cm på fosforet , høyere optisk oppløsning på projisert bilde pga mindre skalerings faktor mellom bilde på fosfor og bilde på lerret, men mer energi
    omsatt til varme internt inne i projetoren, dvs mer "slitasje" på elektroniske komponenter.

Er jeg helt på jordet, eller til og med på feil jorde?

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er enklest å se for seg at en har et fast antall elektroner inni rørene.

Når arealet/bildet økes så får en ikke mer elektroner, de fordeles bare over et større område. Dermed mindre energi pr cm2. Som igjen betyr mindre slitasje, og følgelig mindre lys pr cm2.

Kjelli

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er jeg enig i når det gjelder fosfor platen, men i og med at man har flyttet projektoren nermere lerretet, sånn at arealet som motar den samme energimengden er like stor som før, bør jo det bli den samme antall watt pr kvaderat cm som tidligere også der.

fra fysikk timene lerte jeg at energi kan hværken skapes eller forsvinne, bare gå over i andre former.

av det slutter jeg at dersom det projiserte bilde ser mørkere ut med bruk av en større fosfor areal på samme bilde areal på lerretet må enten energien ha gått over i varme i projektoren eller muligens at fargetemperatur dvs. frekvensene på lyset som man ser på lerretet har forandret seg, og består mer av frekvenser vi ikke kan se...

tror jeg snart kjøper en traktor til å ha på jordet mitt.... :?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg tror jeg har blitt enig med meg selv angående størrelsen på raster og lys intensiteten på fosfor flate og lerretet. fant at noen på avsforum hadde tatt opp dette temaet tidligere

"http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=98c075c4a833e787f936528da8d57613& amp;threadid=461986" .

der var det en som skrev at

"Wider raster makes picture less bright. You have to move the PJ closer to the screen to get back your previous picture size, then it will be just as bright as before.
    Brightness is due to the beam current that does not increase with raster widening.
    Raster widening spreads the same current over more phosphor and causes less wear."

og at

"If you maximize the raster and move your PJ forward to get the same picture size on the screen as before you will not have to change the contrast setting, keep your picture size and brightness, but you will get less wear and so longer tube lifetime (10% more raster width will give you 20% less average beam current per phosphor area which should result in about 30% increase in tube life, and that is not negligible.
    Also you will get 10% more resolution without having to tweak astig or focus..."

Håper jeg ikke gjorde noe galt :roll: nå når jeg klippet og limte inn dette her (på engelsk og alt tingen) , men jeg synes det var interessant hvis de prosent anslagene er riktig.

Det er vel på sin plass å advare mot å benytte for mye av rastere også, noe som kan/vil kunne ødelegge selve bilderøret og samtidig ta med seg
    andre elektroniske komponeneter. Så et bilde på et annet forum der rørhalsen hadde blitt truffet av elektron strålen og hadde blitt så oppvarmet at den hadde brukket tvers av.

(http://www.avsforum.com/avs-vb/attac...amp;fullpage=1)

Mvh

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så den tråden også. Jeg vet ikke, leter stadig etter rasteret, ser det ikke......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •